ایسنا نوشت:

در روزهایی که قیمت شکر را مکانیسم عرضه و تقاضا باید تعیین کند، این محصول روند صعودی قیمت را در پیش گرفته است.

 هم‌اکنون قیمت هر کیلو شکر در مراکز عمده‌فروشی 1250 تومان است و در سطح شهر بسته‌های 900 گرمی شکر با قیمت 1500 تومانی که بر روی آن‌ها نصب شده است، به دست مردم می‌رسد.

با وجود این، معاون بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی استان تهران عرضه شکر با قیمت کیلویی هزار و 500 تومان را گران‌فروشی اعلام می‌کند و می‌گوید: هنوز ذخایر سال گذشته شکر مانده است و اکنون کمبود شکر وجود ندارد اما شکر در بازارهای بین‌المللی یک تغییر قیمتی داشته و شاید تغییر قیمت آن به آن دلیل باشد.

هدایت حاتمی ادامه می‌دهد: در شکر قیمت مصوب وجود ندارد و ما داریم از قیمت‌های مصوب و این موارد حتی‌المقدور دور می‌شویم. چون عرضه‌ و تقاضا به‌خوبی خود را کنترل می‌کند. استراتژی دولت هم این است که تا حد امکان ورود نکند.

تعیین قیمت توسط مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار را معاون کالاهای مصرفی و خدمات عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به گونه‌ دیگر بیان می‌کند.

محمد قبله در این مورد می‌گوید: معمولا قیمت شکر داخلی از مهر ماه به مهر ماه هر سال تعیین می‌شود و در این شرایط چون تولید ما کفاف نیاز ما را نمی‌کند، دیگر وابسته به شکر‌های خام وارداتی به هر قیمتی که می‌آید، می‌شویم. بنابراین به هر قیمت دلاری که شکر را خریداری کرده باشند با توجه به آن می‌فروشند.

وی تصریح می‌کند: قیمت شکر بیشتر به پایه وارداتی مربوط می‌شود تا به تولید داخلی که قیمت ثابت داشته باشد. ما دیگر آن شکر تولید داخلی را نداریم و باید ببینیم قیمت‌ جهانی شکر چقدر می‌شود و براساس آن حدود قیمت را تعیین کنیم.

* افزایش قیمت شکر ناشی از چیست؟

براساس گفته این مقام وزارت بازرگانی باید افزایش قیمت شکر را ناشی از افزایش قیمت جهانی آن بدانیم که مراجعه به آمارهای گمرک کشور این موضوع را تایید نمی‌کند.

طبق آخرین آمارهای گمرک که طبیعتا شکرهای موجود در بازار ایران نیز مربوط به این واردات است در اردیبهشت ماه سال جاری هر کیلو شکر با قیمت 0.5 دلار (حدود 600 تومان) وارد شده که این رقم در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته که 0.6 دلار بود کاهش داشته است. البته اگر بخواهیم نوسان نرخ ارز را هم در نظر بگیریم قیمت هر کیلو شکر در اردیبهشت ماه سال گذشته همان 600 تومانی بوده که در اردیبهشت ماه امسال بوده است.

با وجود این مراجعه به آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت شکر در آخرین گزارش نسبت به هفته مشابه سال گذشته بیش از 20 درصد رشد داشته است.

طبق آمار بانک مرکزی قیمت هر کیلو شکر در هفته منتهی به 13 خردادماه نسبت به هفته مشابه اردیبهشت ماه نیز 0.3 درصد رشد داشته است.

بر این اساس قیمت هر کیلو شکر در میادین شهرداری همان 1250 تومانی ذکر شده که اکنون در مراکز عمده‌فروشی نیز با همین قیمت عرضه می‌شود.

اما متوسط قیمت در سطح شهر را بانک مرکزی 1284 تومان ذکر کرده که تفاوت فاحشی با شکرهای بسته‌بندی شده 900 گرمی عرضه شده در سطح شهر تهران با قیمت 1500 تومان دارد.

از سوی دیگر به گفته معاون سازمان حمایت قیمت شکر در شش ماهه گذشته 875 تومان بوده که اکنون دیگر این قیمت پایه وجود ندارد و دولت همه چیز را به مکانیسم عرضه و تقاضای بازار واگذار کرده که گویا حاصل تاکنون چیزی جز افزایش قیمت نبوده است.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كارگر بدبخت خسته و كوفته و افسرده IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    0 0
    البته هر گراني در ايران ناشي از افزايش قيمت جهاني است فقط نميدانم چرا حقوق مردم با قيمت جهاني افزايش نميابد؟!!!
  • بدون نام AU ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    0 0
    خدا به داد مردم برسه من در استرالیا زندگی میکنم قیمت شکر در اینجا هم حدود 1500 تومان با دلار 1300 تومانی هست اما حداقل حقوق اینجا 9 برابر ایرانه یعنی در ایران شکر باید باشه کیلویی حدود 200 تومان با تشکر ویژه از دولت خدمتگزار!!!!