۵ نفر
۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
زهری که مورینیو به رگ رم تزریق کرد!

زمانی که «ژوزه مورینیو» پس از شکست سنگین رم بیرون از هتل تیمش در شهر قدم می‌زد و دانه‌های برف از آسمان نروژ می‌بارید، یکی از مردم محلی از او پرسید «نظرت درباره سرما چیست؟» مورینیو هم برای نشان دادن شجاعتش بدون مکث زیپ کاپشن خود را باز کرد تا نشان دهد سرما و دمای زیر صفر هم، او را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد!

سپهر ستاری: با این حال سردیِ شکست تلخ 6 بر یک مقابل بودوگلیمت - قهرمان فصل گذشته نروژ - قطعاً به طرز شدید و عمیقی باعث آزار و رنجِ «آقای خاص» شده است.

این سنگین‌ترین و البته تحقیرآمیزترین شکست دوران ورزشی طولانی ژوزه بود؛ «گلادیاتورها» در یک دهه گذشته عادت کرده بود با این نتیجه از بایرن و بارسلونا شکست بخورد و حالا یک تیم نروژی هم شبی فراموش‌نشدنی را مقابل رم رقم زد!

مورینیو در پاسخ به این سوال که «مسئولیت این شکست با چه کسی است»، از گفتن حقیقت خجالت نکشید و به «اسکای ایتالیا» در همین خصوص گفت: «من تصمیم گرفتم چه نفراتی را به زمین بفرستم و مسئولیتش به طور کامل با من است. من این کار را با نیت خوبی انجام دادم و می‌خواستم به کسانی که تلاش زیادی می‌کنند ولی فرصت زیادی برای حضور در زمین به آنها نمی‌رسد، فرصت خودنمایی بدهم. من به خیلی از بازیکنان استراحت دادم. ساده است؛ ما به تیمی که کیفیت بالاتری داشت باختیم.»

آقای خاص اما هر چقدر بخواهد به بودوگلیمت احترام بگذارد، باز هم نمی‌تواند از میزان باورنکردنی بودن این نتیجه بکاهد! گرگ‌های رم در این مسابقه با وجود استفاده از اکثر بازیکنان ذخیره‌شان، از برخی چهره‌های ترکیب اصلی همچون «روی پاتریسیو» و «راجر ایبانز» هم بهره بردند. سایر نفرات همچون «کارلس پرز» و «بورخا مایورال» نیز چهره‌هایی هستند که سابقه بازی در بارسا و رئال را در کارنامه می‌بینند. ضمن اینکه «ماراش کومبولا» که حدود 30 میلیون یورو برای جذبش هزینه شده هم در ترکیب رم به میدان رفت! تفاوت ارزش دو تیم در سایت «ترانسفرمارکت» نیز بیشتر نشان می‌دهد که شرایط طرفین این جدال، اصلاً قابل مقایسه با یکدیگر نبوده! ارزش ترکیب تیم نروژی فقط 14.6 میلیون یورو است، در حالی که ترکیب رم 429.8 میلیون یورو ارزش دارد!

این امر نشان می‌دهد مورینیو هر چقدر تلاش کند هم نمی‌تواند بهانه‌ای قابل قبول برای این شکست ارائه نماید! با این حال «آقای خاص» تمام تلاش خود را برای توجیه این نتیجه به کار بست. او همچنین مدعی شد بین بازیکنان تیمش، تفاوت سطح زیادی وجود دارد و 13 بازیکن تیمش از نظر کیفی در سطحی متفاوت نسبت به سایرین هستند. مورینیو در ادامه افزود: «نکته مثبت این باخت این است که دیگر کسی از من انتقاد نمی‌کند که چرا همیشه یک سری بازیکن ثابت را به زمین می‌فرستم.»

در یک فصلِ طولانی خیلی بعید است که استراتژی «بی‌اعتمادی» به تعداد زیادی از بازیکنان نتیجه خوبی در پی داشته باشد. گرچه مورینیو پس از بازی هفته گذشته مقابل یوونتوس هم نشان داد که از ترکیب تیمش راضی نیست: «سه مدافع من روی نیمکت برایان رینولدز، کومبولا و ریکاردو کالافیوری بودند پس از نتیجه تعجب نکنید!»

پیشتر درباره قیمت «کومبولا» صحبت کردیم؛ ستاره‌ای که پس از یک فصل درخشان با هلاس ورونا، در جدالِ تنگاتنگِ «گرک‌های رم» با «افعی‌های اینتر» در نهایت پا به «المپیکو» گذاشت. «کالافیوری» نیز یکی از ستارگان تیم جوانان رم است که «آقای خاص» پس از انتخاب به عنوان سرمربی تیم در برنامه «wyscout» بازی‌های او را به تماشا نشست و جالب اینکه عملکردش را به شدت مورد تقدیر قرار داد! «رینولدز» البته کمی بی‌تجربه است و شاید بتوان گفت که مالکان آمریکایی باشگاه، این استعداد آمریکایی را کمی گران‌تر از ارزش واقعی‌اش خریداری کرده‌اند. با این حال از مورینیو به عنوان گران‌ترین مربی سری‌آ انتظار می‌رود از ترکیب تیمش به بهترین شکل استفاده کند و با کمک به پیشرفت بازیکنان آکادمی، ارزش‌شان را افزایش دهد!

فراموش نکنید که «پائولو فونسکا» با تیمی ضعیف‌تر که «نیکولو زانیولو» را هم در اختیار نداشت، کارهای بیشتری انجام داد و حتی به نیمه‌نهایی یک تورنمنت بهتر مثل لیگ اروپا رسید! آژاکس که هفته گذشته دورتموند را در هم کوبید، توسط رمِ فونسکا حذف شد ولی با این وجود «پائولو» روزهای راحتی را «المپیکو» سپری نکرد. از تیم تحت رهبری او به خاطر خوردن گل‌های زیاد و شکست در بازی‌های بزرگ انتقاد میشد در حالی که انگار در زمان مورینیو این مشکل به دست فراموشی سپرده شده است! تیم تحت رهبری سرمربی پرتغالی در دربی بزرگ «دلاکاپیتاله» مقابل لاتسیو شکست خورد و بعد هم مقابل بیانکونری به زانو درآمد. تیمی که تنها دو کلین‌شیت در کل فصل داشته و در 5 بازی خارج از خانه این فصل، 13 بار دروازه‌اش را باز شده دیده است.

ژوزه با بهره‌مندی از هوش بالای خود، به طور مدام به همه یادآوری می‌کند که قراردادی سه سال بسته نه 3 ماهه اما حتی خودش هم می‌داند که انتظارات بیشتری از او وجود دارد! فتح «اسکودتو» را فراموش کنید چون رمی‌ها فصل قبل 30 امتیاز با اینترِ قهرمان و 16 امتیاز با رده چهارم فاصله داشتند اما تیمِ فونسکا با ترکیبی به مراتب ضعیف‌تر، پیش از شروع دور حذفی لیگ اروپا در محدوده سهمیه لیگ قهرمانان اروپا قرار داشت ولی مصدومیت «جردن ورتو» و «هنریک مخیتاریان» کار را خراب کرد.

باشگاه این فصل «تامی آبراهام» را از باشگاه چلسی به خدمت گرفته که گران‌ترین انتقال تابستانی فوتبال ایتالیا بوده. در واقع هیچ تیمی در این تابستان بیش از رم هزینه نکرده؛ جایی که خریدهای جدید «گرگ‌ها» خرجی در حدود یک‌صد میلیون یورو در بر داشته است. مبلغی که قطعاً برای انجام کارهایی بهتر از باخت 6 بر یک کافی به نظر می‌رسد! عدم جذب «گرانیت ژاکا» در تابستان هم به هیچ عنوان نمی‌تواند بهانه خوب و قابل قبولی باشد.

رم هنوز چیزی را از دست نداده ولی چهار شکست در 7 مسابقه پس از هزارمین بازی دوران مربیگری مورینیو، قطعاً آماری نگران‌کننده است. حالا اما نحوه واکنش تیم به این شکست سنگین، اهمیت زیادی دارد.

نویسنده: جیمز هورنکسل

مترجم: سپهر ستاری

258 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1568015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =