جلسه‌ فوق‌العاده در مجلس برای رسیدگی به قطعی سامانه هوشمند سوخت/ هنوز منشاء هک مشخص نیست

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از تشکیل جلسه فوق العاده برای بررسی آخرین وضعیت هک سامانه هوشمند سوخت در کشور پرداخت.

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، از برگزاری جلسه‌ی فوق العاده امروز در کمیسیون انرژی خبر داد و اظهار کرد: امروز در جلسه فوق العاده کمیسیون انرژی میزبان مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش و همین طور مدیرانی از سازمان پدافند غیر عامل کشور و تعدادی از دستگاه‌های امنیتی و نظارتی بودیم. 

وی در ادامه با بیان اینکه در این جلسه سخنان مهمانان از ارگان‌های مختلف را شنیدیم خاطر نشان کرد: اظهار نظر در خصوص اینکه دقیقا از چه طریقی سامانه هوشمند سوخت کشور هک شده، هنوز مشخص نیست و نیاز به کار کارشناسی دقیق تری دارد، اما آنچه واضح است این است که به سامانه هوشمند سوخت کشور حمله صورت گرفته است. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: با هک این سامانه مردم با مشکل در سامانه‌های سوخت کشور مواجه شده اند و اطلاعات سرور جایگاه‌ها و سیستم عامل جایگاه‌ها حذف شده و باعث بروز مشکل در جایگاه‌های سوخت شد. ارتباط جایگاه‌های سوخت با مرکز داده سامانه هوشمند سوخت قطع و منجر به بروز مشکلاتی شده و مسئولان مربوطه در حال پیگیری هستند که علت این حادثه و روش آن را مشخص کنند. در کمیسیون انرژی تاکید کردیم که هر چه زودتر این بررسی‌ها تکمیل شود و گزارش آن زودتر به کمیسیون انرژی داده شود.

جلسه‌ فوق‌العاده در مجلس برای رسیدگی به قطعی سامانه هوشمند سوخت/ هنوز منشاء هک مشخص نیست

این نماینده مجلس یازدهم افزود: برخی از تصمیم گیری‌های غلط و اشتباهات در گذشته زمینه ساز بروز این حوادث شده است. سامانه هوشمند سوخت سامانه‌ای است که برای بحث سهمیه بندی بنزین راه اندازی شد و در ابتدا پیش بینی‌های خوبی از باب ناظرین سامانه هوشمند در کلیه جایگاه‌های صورت گرفته بود و حمایت‌های خوبی هم صورت گرفته شد، ولی به مرور این حمایت‌ها قطع شد و باعث شد این سامانه عملا کارایی، وظایف و ماموریت هایش را از دست بدهد و برای مدت طولانی بنزین تک نرخی را در کشور ارائه کردیم. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: این توزیع بنزین تک نرخی زمینه‌ای را فراهم کرد که توجهات برای به روز رسانی و ارتقای سامانه هوشمند سوخت در کشور کاهش پیدا کند. این سامانه مانند هر سامانه دیگری در کشور چه از بعد تجهیزات و پروتکل‌های امنیتی نیاز به به روز رسانی دارد و باید تجهیزات سامانه هوشمند سوخت به روز رسانی شود و تجهیزات به روز تری در این حوزه انجام شود. 

نخعی با بیان اینکه امیدوار به اصلاح فرآیندها و ارتقای سامانه هوشمند سوخت در ابعاد مختلف سخت افزاری، نرم افزاری، امنیتی و ... هستیم خاطرنشان کرد: از وزارت نفت و پدافند غیر عامل انتظار داریم که به این مسئله توجه کنند تا شاهد این اتفاقات در آینده نباشیم. مقرر شد کمیته‌ای با محوریت کمیسیون تشکیل شود و موضوعات دقیق‌تر دنبال شود و برنامه زمان بندی شده‌ای تدوین شود تا امکان نظارت وجود داشته باشد و اطمینان از عدم بروز وقایع این چنینی داشته باشیم. 

نخعی گفت: همکاران در مجموعه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همت خود را برای به روز رسانی بهتر و شناسایی خلاهای این سامانه و بازنگری ارتباطات سامانه هوشمند سوخت و برخی دیگر از سامانه ها، به کار ببندند. 

۲۳۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1569081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =