سالیوان: اولویت با محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است

ایسنا نوشت: مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین، اولویت اصلی آمریکا در مذاکرات را محدود کردن برنامه هسته ای ایران خواند.

به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، جیک سالیوان در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا با بازگشت به مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین قصد دارد صرفا به برنامه هسته ای ایران بپردازد یا این مذاکرات شامل موضوعاتی از جمله برنامه موشکی ایران و آنچه حملات آن از طریق به کارگیری نیروهای نیابتی خوانده شده است نیز خواهد بود، گفت: رویکرد ما تلاش برای بازگشت بر مبنای پایبندی در ازای پایبندی به برجام(توافق هسته ای) بوده است، که به معنای تمرکز بر برخی از مسائل و بعد به کار بستن آن به عنوان اصل و مبنای پرداختن به طیف کامل نگرانی هایی است که ما نسبت به رویکرد ایران داریم، از جمله برنامه موشکی و فعالیت منطقه ای آن. 

سالیوان افزود: اما اولویت ما در حال حاضر احیای محدودیت های هسته ای است. چون با انجام دادن این در جایگاه بهتری قرار می گیریم تا از عهده دیگر مسائل بر بیاییم. 

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا پس از بازگشت خود و ایران به پایبندی، بر سر دیگر موضوعات مذاکره خواهد کرد یا نه، بیان کرد: بله منظورم این است که ما این موضوع را اول از همه در نظر داریم و اولین کاری که باید انجام شود، بازگشت به برجام بر مبنای پایبندی در ازای پایبندی است. اما خود طراحی برجام همیشه ما را به این فکر واداشته است که سخت در راستای پرداختن به نگرانی های عمیق‌مان درباره دیگر تهدیدهای ناشی از ایران کار کنیم. 

به گزارش ایسنا،  اظهارات سالیوان در پی این مطرح می شود که علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار و رایزنی اخیرش با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد مذاکرات وین در ماه نوامبر از سر گرفته خواهد شد. 

تاریخ دقیق شروع مذاکرات هنوز اعلام نشده است. 

تا کنون شش دور از مذاکرات وین میان ایران و دیگر اعضای توافق هسته ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات انجام شده است. ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و از طریق نمایندگان دیگر کشورهای عضو کمیسیون مشترک برجام از مواضع یکدیگر مطلع می شدند. 

مذاکرات وین از ماه ژوئن و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به منظور بررسی نتایج مذاکرات قبلی و تشکیل تیم مذاکراتی جدید ایران متوقف شده بود. 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1569193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =