قتل جوان رُمی در سن‌سیرو/عکس

یکی از غم‌انگیزترین حوادث تاریخ فوتبال ایتالیا مربوط به کشته‌شدن جوان 19 ساله رُمی توسط هواداران افراطی میلان است که همیشه به عنوان نقطه تاریک فوتبال و البته ارکان قضایی این کشور به حساب می‌آید.

مریم روحی: چند روز پیش بازی رم و میلان در ورزشگاه المپیکو برگزار شد و بازهم تماشاگران قرمز پوش پایتخت ایتالیا پلاکاردهای پرشماری از جوان کشته شده هوادار این تیم را در دست داشتند.

قتل در استادیوم؛ 4 ژوئن 1989؛ میلان – رم

یک حمله وحشیانه به جوان 19 ساله؛ بدون هیچ توضیح و دلیل که سرانجامی تلخ به همراه داشت. ساعت یک ربع به 12 روز یکشنبه و 5 ساعت قبل از شروع دیدار میلان و رم، آنتونیو جلوی دروازه ورزشگاه سن سیرو با هجوم 30 هوادار میلانی رو به رو شد.

عملیات مرگ با این جمله آغاز شد: "او دشمن است"

قتل هم با یک لبخند و سوال شروع شد: ببخشید. آتش داری؟

قتل جوان رُمی در سن‌سیرو/عکس

 تراژدی غم انگیز سن سیرو

"آنتونیو"جوان روستای شرقی رم تصمیم گرفت برای دیدن بازی رم- میلان راهی سن سیرو شود اما با مخالفت مادر رو به رو شد. اسپریا مادر او تاکید کرد که هیچ نشانی از باشگاه به همراه نداشته باشد و پیراهن زرد و قرمز نپوشد. او بعد از پیاده شدن از پایانه شماره 24 استادیوم سن سیرو و جلوی دروازه شماره 16 در حال قدم زدن بود. چند متر آن طرف تر پسری حدودا 18 ساله از او تقاضای فندک کرد. آنتونیو متوجه شد که این یک تله است!

او تلاش کرد لهجه رمی خود را مخفی کند و به مخاطبش جواب منفی بدهد اما فایده نداشت. جوان میلانی از او پرسید: ساعت چند است؟ و آنتونیو پاسخ داد: "پنج دقیقه به ظهر"

همین کلمات حکم اعدام دی فالچی را امضا کرد. پسر میلانی فریاد زد: "او یک دشمن است" و بلافاصله حدود 30 نفر از پشت ساختمان بتنی بیرون آمدند. گفته می شود بیش از 30 پلیس نزدیک حادثه حاضر بودند اما تا قبل از شدت گرفتن درگیری هیچ دخالتی نکردند. گفته می شود ضرب و شتم کمتر از یک دقیقه طول کشیده و اراذل و اوباش هم به گروه ضاربان اضافه شدند. بعد از این موضوع پلیس دخالت می کند و در نهایت آنتونیو که بسیار مضطرب و شوکه بوده بلند می شود و چند ثانیه با پلیس صحبت می کند.

قتل جوان رُمی در سن‌سیرو/عکس

به یک باره رنگ صورت دی فالچی تغییر می کند و بر زمین می افتد. یکی از پلیس ها به او تنفس دهان به دهان و ماساژ قلبی می دهد اما فایده نداشت و پسرجوان به کما رفت. او به بیمارستان سن کارلو منتقل شد اما به گفته پزشکان با وجود اینکه بدنش جراحت یا کبودی نداشت، آنتونیو قبل از رسیدن به بیمارستان جانش را از دست داده بود.

بعد از کالبدشکافی مشخص شد او نه با مشت و لگد یا آسیب جدی بلکه به خاطر سکته قلبی جانش را از دست داده است. ناهنجاری در یکی از شریان های کرونر سکته کرده که با تایید پزشکان گفته می شود به خاطر ترس بوده است. درواقع وحشت از اتفاق رخ داده باعث درگذشت این جوان شد. البته برخی شهادت دادند که او با سگک کمربند کتک خورده اما پلیس و پزشکان این موضوع را تایید نکردند.

تحقیقات زیادی درباره این پرونده صورت گرفت اما برای هیچ حکم واحدی وجود نداشت. فقط لوکا بونالدا 20 ساله که توسط پلیس و دوستان آنتونیو شناسایی شد، از سوی دادستان پیترو فورنو با درخواست هشت سال زندان رو به رو شد اما دادگاه او را آزاد کرد و جریمه ای هم تعیین نشد.

دو متهم دیگر به دلیل نبود مدرک تبرئه شدند در حالی که دادستان برای آن ها هم 8 سال زندان در خواست کرده بود اما هیچ شاهدی برای مقصر بودن آن ها پیدا نشد.دانیله فرماگیا 29 ساله و آنتونیو لامیراندا 21 ساله جزو متهمان بودند.

اسپریا مادر آنتونیو که در اکتبر سال 2019 در سن 89 سالگی ساعتی قبل از بازی تیم رم درگذشت؛ همیشه نسبت به این حکم معترض بود. اسپریا درباره مرگ پسرش گفت: این عدالت است؟ این خیلی بد است. من اصلا قبول ندارم. آن ها باید پول می دادند. هیچ کسی نمی تواند آنتونیو بیچاره من را برگرداند.

کوریه ره دلو اسپور فردای آن حادثه تیتر نخست روزنامه اش را به آنتونیو اختصاص داد و نوشت: ترسو ها؛ او را کشتید!

قتل جوان رُمی در سن‌سیرو/عکس

قتل جوان رُمی در سن‌سیرو/عکس

در 3 فوریه 2019 در ورزشگاه سن سیرو یکی از معروف ترین طرفداران میلان به او مادرش ادای احترام کردند. تصویر آنتونیو که امروز نمادی از تیفوسی های رم است هر بازی در ورزشگاه وجود دارد.

قتل جوان رُمی در سن‌سیرو/عکس
اسپریا مادر آنتونیو

بسیاری این اتفاق را تراژیک ترین حادثه فوتبال ایتالیا می دانند و کماکان به رای پرونده انتقاد وجود دارد.

قتل جوان رُمی در سن‌سیرو/عکس
خواهر آنتونیو در اتاق او
قتل جوان رُمی در سن‌سیرو/عکس
یادبود آنتونیو
قتل جوان رُمی در سن‌سیرو/عکس
یادبود آنتونیو روی دیوار رم

بیشتر بخوانید: «کونته» رسما سرمربی تاتنهام شد/عکس

253 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1569443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =