افزایش دستگیری شیعیان در جمهوری‌آذربایجان به بهانه ایران!

فارس نوشت: برخی رسانه‌ها از تداوم دستگیری شیعیان در جمهوری آذربایجان به اتهام‌های واهی و در مواردی ارتباط با ایران خبر دادند.

به نوشته وبگاه «گلوبال وویس» «اهلیمان رستم اف»، واعظ و امام جماعت مسجد «حاجی جواد» در ۲۵ اکتبر در باکو، توسط سرویس‌های امنیتی دولتی بازداشت شد. رستم اف آخرین شخصیت شیعه است که در جریان دستگیری‌های گسترده آشکار شخصیت‌های برجسته شیعه در جمهوری آذربایجان هدف مقامات امنیتی قرار گرفته است. رستم‌اف پس از بازجویی آزاد شد.

«قاسم رستم‌اف»، پسر رستم اف در مصاحبه‌ای گفت که ماموران سرویس امنیتی ۱۵ کتاب مذهبی را که متعلق به پدرش بود، مصادره کرده‌اند. ما متوجه علت دستگیری او نشدیم.

کارشناسان بر این باورند که رستم‌اف آخرین قربانی تنش های فزاینده باکو با ایران است. در حالی که هر دو کشور اکثریت جمعیت شیعه دارند، اما مقامات سکولار جمهوری آذربایجان به شخصیت‌های مذهبی بدگمانند.

«زردشت علیزاده» تحلیلگر سیاسی و سیاستمدار سابق اپوزیسیون این کشور گفت: «چه در دوران شوروی و چه پس از استقلال، چنین دستگیری‌هایی صورت گرفته است. من فکر نمی‌کنم که چند واعظ روحانی در جمهوری آذربایجان کودتا کنند. البته این تصویر در حال ایجاد است و جامعه از قبل به آن عادت کرده است. اگر تهدیدی برای امنیت کشور وجود داشت، چرا مقامات اقدامات امنیتی را از قبل انجام ندادند؟ این تصویری است که مسئولان ایجاد می‌کنند.»

 بر اساس این گزارش، «سردار بابایف»، «جلال شفیع‌اف »، «قادر ممدوف» و «تمکین جعفروف» همه اعضای اتحادیه روحانیون، سازمانی که نماینده علمای شیعه و شخصیت‌های مذهبی در  جمهوری آذربایجان هستند، در ۱۹ اکتبر از سوی مقامام‌های امنیتی بازداشت شدند.

بستگان آن‌ها گفتند که پلیس در جریان دستگیری تلفن‌ها و لپ تاپ‌های ‌ آن‌ها را ضبط کرده است. شفیع‌اف، ممدوف و جعفروف بدون هیچ اتهامی در ۲۶ اکتبر آزاد شدند، در حالی که سردار بابایف در بازداشت باقی ماند و به خیانت متهم شد و در صورت مجرم شناخته شدن به حبس ابد محکوم می‌شود. بابایف در سال ۲۰۱۷ به اتهام نقض قوانین برگزاری مراسم مذهبی به سه سال زندان محکوم شد. این در حالی است که مقامات جمهوری آذربایجان هیچ توضیحی در مورد دستگیری و اتهامات بابایف ندادند.

در همان روز«ایلگار ابراهیم اوغلو» یکی دیگر از روحانیون برجسته شیعه، بازداشت شد. ابراهیم اوغلو که به عنوان رئیس مرکز دفاع از آزادی دین فعالیت می کند، چند ساعت پس از بازجویی آزاد شد.

یک فعال جامعه مدنی مقیم باکو در یک پست فیسبوکی گفت: این تلاش خطرناک برای ربط دادن رهبران جامعه شیعه به دستگاه امنیتی ایران بود.»

این وبگاه در خاتمه نوشت، با این منطق، می‌توان رهبران جامعه سنی را با نیروهای امنیتی ویژه عربستان سعودی، ترکیه، پاکستان و قطر و گروه‌های مسیحی را به کشورهای غربی مرتبط کرد. این گرایش چشم اندازهای ناخوشایندی برای آینده این کشور ایجاد می‌کند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1569487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    یه جوری نوشتی شیعیان انگار اونجا جزو اقلیت هستند تقریبا از ده میلیون جمعیت اذربایجان نه میلیونش شیعه هستش سانین از این خبرها هم اونجا نیست
    • مهدی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      33 86
      آی کیو کی مگه حتما باید تو اقلیت باشن که دستگیر شن؟!! هنوز نفهمیدی
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      مردم شیعه هستن . اما دولت الهام به شدت شیعه ستیز هست. اخیراً هم با نفوذ عردوغان روی الهام این شیعه ستیزی به شدت افزایش پیدا کرده . اونها در تلاش هستن تا مذهب شیعه رو در بین مردم کمرنگ و خنثی کنن . یکی از اهداف اسرائیل در باکو هم دقیقاً همینه .
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      24 2
      این تیتر کاملا تنش زا و تحریک آمیز هست،اکثریت آذربایجان رو شیعیان تشکیل میدن،اما گویا بعضی رسانه های وابسته نفع رو در تنش و جنگ میبینن،در ضمن با توجه به مسبوق به سابقه بودن ایران در دخالت درامور آذربایجان و حمایت از بعضی گروه‌های مخالف در گذشته طبیعیه که این کشور اقدامات لازم رو با توجه با تنش های اخیر انجام بده،ما خودمونم‌‌ مگه از این کارها نمیکنیم
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    32 87
    ظلم پایدار نیست.
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      46 89
      شیعه ی امام حسین هیچ وقت در مقابل این ظلم ها ساکت نمی مونه . اون روز دور نیست که شیعیان اون سرزمین الهام و دارو دسته ش رو به زیر بکشن .
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    64 34
    مگه آذربایجان سنی هم داره؟
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      سنی نداره . اما دولتی داره که به شدت با شیعیان دشمنی میکنه و ماموریتش نابودی شیعه هست .
    • DE ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      22 5
      افرین داداش اینو خوب اومدین کل اذربایجان شیعه هست
  • مج مج IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    چرا پانترک ها واکنشی نسبت به این قضیه ندارند؟
    • احمد IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      71 8
      حرف دهنت را بفهم پانترک نداریم
    • رضا TR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      58 2
      به پان فارس ها ربطی ندارد.
  • پارسا IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    اگه اینجوری که میگین باشه پس باید ۹۰ درصد مردم آذربایجان رو دستگیر کنند به نظرتون بیشتر به یه سناریو شبیه نیست؟
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      14 75
      نمیتونن 90 درصد مردم رو دستگیر کنن . اما سعی دارن روی اعتقادات مردم کار کنن و شیعه گری رو به مرور خنثی کنن. اونها از مکتب امام حسین میترسن . اما کاری از پیش نمی برن . به زودی در باکو هم گروه هایی مثل حزب الله و حشد الشعبی فعال خواهند شد.
  • قربانعلی PL ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    66 5
    امثریت مذهب مردم جمهوری آذربایجان شیعه مذهب هستن. بقیه مذاهب و دینها در اقلیت انگشت شمار هستن.
  • سعید IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    34 95
    بااین عمل ننگین رژیم علی اف تیشه به ریشه خودمیز ند وحامی بزرگش اردوغان که داره میره اون دنیا زمینه این فروپاشیو تسهیل کرده
  • سعید IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    22 82
    این پسر درازه با این کاراش داره گور خودشو میکنه. همین مردم حسابشو میرسن.
  • محمود IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    70 15
    چرته همش. آذربایجان کلا کشور شیعی هست.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    68 10
    سلام ، نگاه کنید 98 درصد جمعبت آذربایجان شیعه هستن آخه این حرف بود
  • هرمز IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    23 68
    دارن گور خودشون رو میکنن
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    32 86
    الهام جان مواظب رفتارت با ملت خود باش وصله زدن به بهانه های واهی بضررت تمام میشود اگر به اندازه یک ارزن مغز در کله ات باشد سفارت رژبم جعلی و تروریستی و اشغالگر اسراییل را فورا می بندی و با همسایه برادرت ایران دست دوستی برای همیشه میدهی چون اگر برعکس عمل کنی بحول قوه الهی یک وقت دیدی صبح بلند شدی و دیگر رییس جمهور نیستی باورکن .
  • مهدی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    به عنوان کسی که باکو رفته من میدونم که دولت آذربایجان با شیعیان خصومتی نداره بلکه خودشم شیعس و نود و هشت درصد آذربایجان شیعه اس . اتفاقا هرساله همین دولت باکو روز های محرم برنامه های تلوزیونیشون کلا مداحیه و از اردبیل هم مداح میبره. این دستگیری ها هم کسانین که ارتباط با ایران دارن . لطفا اطلاعات غلط ندین.
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      39 68
      من خودم راننده ترانزیت هستم و تا به حال بالای پنجاه مرتبه به باکو بار بردم . اتفاقاً برعکس چیزی که شما می فرمایید دولت اونجا به شدت شیعه ستیز و ضد مذهبه . حتی من یک بار ماشین رو پارک کردم و در کنار خیابان در حال نماز خوندن بودم که پلیس با باتوم به من حمله ور شد. در حالی که وسط نماز بودم من رو پرت کردن به سمت پیاده رو و مجبور شدم نمازم رو نیمه کاره رها کنم .
  • گریمی IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    24 67
    ملت اذربایجان هرگز دین ومذهب خودرا زیرپا نمیگذارند دین بالاتر واساس است نه زبان ونژاد راست وچپ
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    35 95
    مبارزه با شیعه گری در باکو نتیجه ی فشار عردوغان به الهامه . الهام ملیجکی بیش نیست که فقط سیاست های عردوغان رو اجرا می کنه . جدیداً هم توهم برش داشته و اعتماد به نفس کاذبی پیدا کرده .
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    57 9
    همش دروغه محض
  • ایرانی IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    57 10
    دادا۹۰٪مردم آذربایجان شیعه هستش !اگه قراباشه شیعه هارابگیرند !!!!کشورآذبایجان خالی ازسکنه میشه!!تازه به نسبت ایران آذربایجان شیعه هاش بیشتره(منظورم تنوع آئینی ودینیست)
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    3 45
    باکو هر چیزی که ترکیه عثمانی نجس بهش دستور بده انجام میده اگر ترکیه وجود نداشت الان باکو با ایران هیچ تنشی نداشت .
    • علی TR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      34 2
      نجس خودتی که بلد نیستی مثل یه آدم نظر بدی.
  • محمد IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    57 14
    کشور خودشونه و اختیارش رو دارن..ما بچسبیم کشور خودمون ک ویرانه شده..اصلا بمن وبتوچه ک ترکیه چی کرد اذربایجان چی کرد..مال خودشونه دمشون گرم..مگه اونا میگن ما توی ایران چکارمیکنیم یا نمیکنیم..
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    34 2
    من می‌دانم که نظر من را چاپ نمی کنی ولی اگر بخوانی هم کافییه برادر چرا داری جو میدی مگه تو آذربایجان غیر شیعه مذهب دیگه ای هم هست اگر هم باشه مثل تبریز و اردبیل خیلی کم خود علی اف شیعه مذهب هست اگر می نوشتی مذهبی ها ومذهبی ا ها شاید یک کم مقبول بود اصلا سیاست داخلی جمهوری آذربایجان به ما مربوط نیست نهایت رابطه سیاسی واقتصادی مان کمتر میشه این هم اهمیتی نداره و بیشتر به نفع ایران هست چون به دلیل افت ارزش پول ایران قیمت اجناس نسبت به ایران آنجا خیلی گران‌تر است و می توانند با پول بسیار کمتر بیان از ایران خرید کنند که باعث کمبود و گرانی در ایران می شد ولی از نظر عاطفی ما مردم آذربایجان را دوست داریم و هرکسی به آذربایجان و مردمش بی احترامی کند به ما بی‌احترامی کرده و حتما جوابشو دریافت میکنه
  • ناشناش IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 28
    بیچارها احساس ناامنی میکنند.
  • بسم الله قاسم الجبارین IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 33
    خدمت اون دوست عزیز که میفرمایند من باکو میرم دولت بی شرف الهام که دامادش یهودی هست و سرویس mtnکه با دستور مهربان خانم زن الهام خانم هدایت میشه چه بلای سر ناردانا که در 5کیلومتری باکو هست بی زحمت بره مارکو پلو کجا دولت که سکولار و دین را مانع آزادی انسان می‌دونه به مراسم شیعیان کمک می‌کنه نخیر جناب یورو ویژن رو کمک کرد تا برگزار بکند بله راهپیمائی همجنس گرایان رو معلوم هست پس نرفتی من خودم آذری هستم اطلاعات غلط نده لطفاً چون مدیون می‌شید