کشتی های ایرانی می‌توانند در بنادر هند و چین پهلو بگیرند؟

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در حال حاضر در بندر موندرای هند مانعی ندارد؛ چین هم سه بندر به کشتی‌های ایرانی اختصاص داده و امکان پهلوگیری، بارگیری و تخلیه در این بنادر برای کشتی‌های ما فراهم است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «مسعود پل مه» در مراسم شصت و هشتمین سالگرد تاسیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، با اشاره به آخرین وضعیت پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در هند افزود: در حال حاضر پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بندر موندرای هند مانعی ندارد و در این زمینه مشکلی نداریم.

پل‌مه در خصوص بنادر چین نیز گفت: برای بنادر چین تناژ مهم است و تناژ بالا ارجحیت بالاتری دارد. در حال حاضر چین سه بندر به کشتی‌های ایرانی اختصاص داده است که امکان پهلوگیری، بارگیری و تخلیه در این بنادر برای کشتی‌های ما فراهم است.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اظهار داشت: هم اکنون ٨٠ درصد تعاملات تجاری در دنیا بر پایه دلار است و این درصد در تجارت دریایی به ١٠٠ درصد می‌رسد. در تمام دنیا این هزینه براساس دلار محاسبه می‌شود و «دموراژ» طبق قوانین و مقررات باید بر پایه دلار محاسبه شود، اما وصول آن در ایران ریالی است.

وی از افزایش سه برابری هزینه حمل در مسیر ایران و چین در طول سه ماه گذشته خبرداد و گفت: این افزایش قیمت تنها شامل مسیر ایران و کشتی‌های ایرانی نیست و تمام دنیا با این میزان افزایش قیمت مواجه هستند.

پل‌مه بیان کرد: در حال حاضر کشتی‌های کانتینربر در دنیا با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند. در دوران کرونا به دنبال کاهش سفارشات، شرکت‌های کشتیرانی به دلیل اینکه متوجه خسارت بالایی نشوند، سفارشات را لغو کردند تا هزینه بیشتری را متحمل نشوند.

وی افزود: پس از اتمام دوره کرونا رویه اقتصادی در بازارها تغییر کرد و با افزایش تقاضا مواجه شدیم. این در حالی بود که تعداد کشتی‌های کانتینربر بالا نبود. بنابراین یک رقابت منفی شکل گرفت و به همین دلیل در طول سه ماه قیمت حمل کالا در مسیر ایران و چین تا سه برابر و در مسیرهای اروپایی در ٩ ماه گذشته تا ٢٠ برابر افزایش یافت.

کشتی‌های ایرانی برای پهلوگیری در بنادر هند و چین مانعی ندارند

صنعت حمل و نقل نیازمند تشکل‌های صنفی است

«شهرام آدم نژاد»، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: حمایت از تشکل‌های صنفی، زمینه‌ساز قدرتمند شدن آنها است؛ زیرا با وجود تشکل‌های صنفی قوی هرگونه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها بیش از پیش تسهیل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هدف آمریکا از تحریم‌های ظالمانه لطمه زدن به مردم بود، زیرا آنها به دنبال مختل کردن جریان جابجایی کالای مردم از طریق دریا و بندر بودند.  

آدم‌نژاد تاکید کرد: شیوع بیماری کرونا نیز به صنعت حمل ونقل لطمه بزرگی زد، اما انجمن کشتیرانی از پا ننشست و همواره تلاش کرد جریان جابجایی کالا به کشورمان از طریق دریا به صورت مستمر ادامه یابد.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم از هرگونه همکاری با تشکل‌های صنفی حمایت می‌کند؛ زیرا فعالیت‌های مطلوب دریایی و بندری توسط فعالان عرصه دریا، ما را رو سفید کرده است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1570064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =