۷۲ نفر
۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹

فقر الزاما فخر نیست !

حمید حاجی زاده
فقر الزاما فخر نیست !

درست همین لحظه که این متن را در ساعت ۱۴:۴۵ روز جمعه می نویسم شبکه خبرتلویزیون ایران در برنامه ی ایرانگردی نشان می دهد که گزارشگرش به روستاهای فوق العاده محروم استان سیستان و بلوچستان رفته است ولی آن چنان از خوبی های زندگی در طبیعت و دوری از امکانات شهرنشینی صحبت می کند که حتی به پاهای برهنه ی کودکان هم اشاره می کند و آن را نماد همزیستی با طبیعت می شمرد.

این هنرمندی تا آنجا پیش می رود که خانه های مردم را که از نی ساخته شده و فاقد اولین امکانات زیستی ( آب لوله کشی و برق و .....)  است را خوب می داند و از زن بلوچ که در گودالی نان می پزد تصویر گرفته و اصرار دارد اثبات کند که نداشتن آشپزخانه نه تنها ایرادی ندارد که عادت به طبیعت است. این در حالی است که آب برداشتن از گودال برای شرب را نشان می دهد و مردم را نشان می دهد که برای رسیدن به همان گودال هم یکساعت و نیم مسیر را طی می کنند.

این برنامه هوتک ( چاله های آبگیر) را نشان می دهد و بجای آن که از دستهای قطع شده ی بچه هایی که برای برداشتن آب گرفتار تمساح شده اند صحبت کند زندگی با آن ها را لذتبخش و مسالمت آمیز جلوه می دهد.

ثانیه های میلیونی رسانه ملی به پخش برنامه ای می گذرد که به این شکل تلاش دارد فقر مردم سیستان را تئوریزه کرده وجنبه های مثبت برای آن بسازد و به مدعیان اثبات کند که زندگی در این به اصطلاح روستا مزایای بسیاری دارد که مردم در شهرهای پیشرفته از آن محرومند.

البته این برنامه برای آن که دل مردم بلوچ هم به دست بیاید رابطه ی والدین و فرزندان این روستای محروم از امکانات را گرمتر و صمیمی تر از رابطه والدین در شهرهای پیشرفته نشان می دهد . اگر چه این برنامه در ادامه در زیبانمایی محرومیت ها دچار تناقض شده و بالاخره زبان به گلایه ای نرم و مسئول پسند باز می کند اما نه انتقادها جدی است و نه به گونه است که به این تئوریزاسیون فقر ( در قالب ساده زیستی و قانع بودن مردم) بر بخورد.

آقای گزارشگر عزیزی که احتمالا از تهران با پرواز تا زاهدان آمده است و اورا اتوکشیده و مرتب برای چند روز و ساعتی به این نقطه برده اند در لذت زندگی در این شرایط عاری از اولین حقوق معمول ، آن چنان حرف می زند که احتمالا خیلی ها بدشان نمی آید که از دولت بخواهند همین امکانات را هم در شهرها تعطیل کند تا زندگی طبیعی را تجربه کنند!

این نگاه از یکطرف هدر دادن منابع ملی در ثانیه های میلیونی تنها رسانه ی ملی است و از طرفی هم توهین به شعور میلیونها بیننده است که از شبکه خبر انتظار پخش اخبار واقعی و تحلیل های قابل دفاع را دارند.

پیشنهاد می کنم ایشان و حامیان و همفکران محترمشان از تهران جمع کنند و شش ماه را در همان شرایط زندگی کنند و حالا که طبیعت نشینی اینقدر مزایا دارد و رایگان هم هست آن را از دست ندهند. از شما چه پنهان این پیشنهاد را برای مدیران ارشد و مرتبط با فقر مردم ، البته برای مدت محدود تری ، هم دارم و فکر می کنم مزایای بیشماری برای جامعه دارد.

این برنامه هنوز تا این لحظه تمام نشده است و تاسف بی پایان من برای این نوع تلاش برای عادی انگاری فقر و محرومیت به آخرین خطوط این نوشتار رسید.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1570300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    19 0
    احسن
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    13 0
    عالی
  • علی IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    12 0
    فقرقطعافخرنیست .محرومیت چه ربطی به قناعت دارد؟دربلوچستان وروستاهای ایرانشهرخدمت کرده ام.میدانم آنجا چه خبراست.
  • حیدر IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    8 0
    سلام و عرض ادب و احترام مطلب بسیار خوبی است ای کاش نام نویسنده نیز درج می شد چنانچه شماره تلفنی از نویسنده محترم این مطلب دارید به شماره تلفن 09151418807 مرحمت فرمایید تا از این قلم زیبایشان بیشتر استفاده کنیم.
  • سعید IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    12 0
    عالی بود
  • سعید IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    15 4
    جناب دکتر حاجی زاده درود.تحلیل هاتون فوق العاده است.خدا قوت بده بهتون.و همیشه پایدار باشین
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    13 3
    دولت عوض شده انتقاد بد است . خدا را فراموش کرده اند این قوم بی انصاف
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 2
    همون بهتر که به شعور بینندگان رسانه ملی توهین بشه.
  • عمویی IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    10 3
    شش ماه که چه عرض کنم شش روز هم دوام نمیآورن فقط حرف میزنن و میخوان یه چیزی ساخته و گفته و پولی گرفته باشند.
  • ناشناس IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    21 1
    متاسفانه،انسانیت درکشوراصلامفهومی نداره بامسئولین بی فکرکه فقط به فکر منافع خودشون هستن،پس کواون عدالتی که ازش حرف میزنن،این عدالت فقط برای سفره انقلابیهاست،مردم عادی هم بایدزجربکشن،
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    8 3
    مطلب بسیار خوبی است ولی تیتر انتخاب شده کاملا اشتباه و ناشی از بی اطلاعی نویسنده محترم از معنی "الفقر فخری" است که در پاسخ به "انتم الفقراء الی الله" است. مواظب باشید که موقع درست کردن ابرو، چشم را کور نکنید.
  • محب علی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    6 0
    باسلام. منظور از (فقر = فخر) شاید فقر و نداری ما در برابر ذات اقدس احدیت است نه فقر مادی که ممکن است هزار مفسده به دنبال داشته باشد.
  • دريا IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    8 2
    با سلام همه جوره شاهد اخفا و تحریف از صدا وسیما هستیم از بد بختی مردم سیستاه تا الودگی بحرانی منطقه عسلویه و .....
  • علی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    15 1
    بیچاره فقرا و افراد کم بضاعت که هم باید سختی فقر و نداری و محرومیت را به جان بخرند و هم چنین تحقیر و توهینهای زننده و دور از شان انسانی را تجربه کنند پیشنهاد نگارنده مترم عالیست بهتر است همین گروه اعزامی با فرزندان و زنان خود که احتمالا این طبیعت با ناخنهای کاشت بلندشان سازگار نیست مدتی آنجا بمانند تا از موهبتهای طبیعت بیبهره نمانند
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 0
    درود بر خبرآنلاین چه تحلیل موشکافانه ای کاش آقای جبلی، ‌رییس جدید رسانه ملللی ( معاون‌قبلی سعید جلیلی و دانش آموخته ی امام صادقی) به امثال این نویسنده که منتقد دلسوز و واقعی هستند تریبون نقد برنامه هایش را می داد. کی قرار است بفهمند که مردم از نقدهای بزک کرده و میزگردهایی که هر دو طرفش به نوعی هوای صدا و سیما را دارند خسته شده اند؟!