قربان‌اوغلی:مذاکره با بازیگران فرعی اتلاف وقت است/ باکو را دودستی تقدیم تل‌آویو و آنکارا کردیم

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به خبرآنلاین گفت: اگر قرار است ما با آمریکا توافق کنیم و تحریم ها هم باید از طرف آمریکا برداشته شود، باید با طرف اصلی مذاکره یعنی ایالات متحده گفتگو کنیم. مذاکره با بازیگران فرعی اتلاف وقت است. در مذاکرات قبل هم توافق ۱+۱ برجام را رقم زد. اطلاق مذاکرات ایران با ۱+۵  نادرست نیست، اما واقعیت این بود که ما با آمریکا توافق کردیم و مخالفت دیگر اعضای مذاکره کننده تاثیری نداشت.

ابوالفضل خدائی: استقرار دولت سیزدهم با مجموعه تحولاتی سریع و قابل توجه در منطقه همراه شد. قدرت گیری، طالبان در افغانستان، تحولات امنیتی و سیاسی عراق و همچنین چالش های ژئوپلتیکی در قفقاز جنوبی و رقابت کشورها در منطقه از جمله مسائل مهمی است که در نحوه آینده روابط ایران با این کشورها تأثیر بسزایی دارد. از همین رو یکی از پرسش های مهمی که می تواند مطرح باشد چگونگی راهبرد و سیاست خارجی ایران در برخورد با چالش ها و تهدیدهای بالقوه پیش روست، به ویژه آنکه مذاکرات وین و مساله احیای توافق هسته ای نیز به عنوان یک اولویت مهم برای رسیدگی به شمار می رود. دکتر جاوید قربان اوغلی مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در بحث مذاکرات برجامی معتقد است که گفتگو با بازیگران فرعی اتلاف وقت است و آغاز مذاکرت تا قبل از موعد مشخص شده آن یعنی هشتم آذر به مصلحت کشور است. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:

 با قدرت گیری طالبان در افغانستان سیاست دولت سیزدهم در قبال افغانستان هنوز مشخص نیست آیا صرفا تشکیل دولت فراگیر در افغانستان راه چاره هست؟ یا اصلا امکان تشکیل دولت فراگیر وجود دارد؟ لطفا اگر پیشنهادی هست بفرمایید.

دولت ها در ایران سیاست‌گذار نیستند، خصوصا درباره همسایگان. به نظرم درباره افغانستان هم مانند دیگر موضوعات سیاست خارجی با دو مشکل رو به رو هستیم. اول، همان رقابت یا اگر با خوش بینی برخورد کنیم عدم هماهنگی دیپلماسی و میدان که البته دولت سیزدهم ظاهراً کمترین مشکل را در این هماهنگی باید داشته باشد. دوم، سردرگمی کشور در سیاست خارجی که در دولت سیزدهم به شدت افزایش یافته است. غیر از بحران افغانستان و حاکمیت طالبان، موضوع آذربایجان هم نمونه دیگری بر این مدعاست. انتخابات عراق و آینده نامعلوم این کشور را هم در همین راستا می توان تفسیر کرد. سیاست رسمی و اعلام شده کشور دولت فراگیر است ولی عمل سیاسی ایران بیشتر سمت و سوی قبول وضعیت فعلی است.

تحولات پرتلاطم منطقه‌ای؛ برگ تهران برای مقابله با تهدیدات چیست؟



تشکیل دولت فراگیر نیازمند تصمیم جهانی است و ایران به تنهایی نمی تواند در این خصوص تاثیر گذار باشد. شاید به همین دلیل است که طالبان فعلا« کجدار و مریز» با دنیا صحبت می کند و در پی کسب شناسایی است.

پیشنهاد به عنوان یک تحلیلگر اولا، عدم شناسایی طالبان و مشروط کردن آن به تشکیل دولت فراگیر یا حداقل شناسایی رسمی حقوق دیگر اقلیت ها قومیت و زبانی، دوم، رایزنی فشرده با کشورهای دیگر بخصوص با بازیگران تاثیر گذار، سوم، استفاده از شرایط کنونی برای حضور جدی و مستمر اقتصادی در این کشور که رافع مشکلات مردم این کشور است و طالبان نیز به دلیل تنگنای اقتصادی کنونی از این رویکرد استقبال خواهد کرد. 

در بحث عراق چطور؟ فکر میکنید قدرت گیری مقتدی صدر چه معنایی برای روابط تهران و بغداد دارد؟ آیا نفوذ عربستان و آمریکا در این کشور بیشتر خواهد شد؟ پیشنهادتان را در این زمینه هم بفرمایید.

ریزش چشمگیر تعداد نمایندگان طرفدار و هم پیمان ایران در مجلس در انتخابات اخیر تحول مهمی است که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. این امر بخصوص با نقش ایران و هزینه سنگینی که در مقابله با خطر داعش پرداخت بسیار مهم است.

رویکرد دولت کنونی عراق توازن در روابط بین ایران و کشورهای عربی است.در چنین وضعیتی با توجه به نیاز عراق به سرمایه گذاری خارجی، نقش و تاثیر دولت‌های رقیب مانند عربستان و ترکیه برجسته تر خواهد شد. عراق تا سالهای متمادی نیازمند آمریکا بخصوص در امر امنیت و سرمایه گذاری است.

مقتدی صدر در سال های اخیر روابط خود را با عربستان تقویت کرد. البته برای تشکیل دولت  کسب اکثریت نیازمند احزاب دیگر مانند اکراد برای تشکیل دولت است که کار ساده ای نیست.

مشی آیت الله سیستانی الگوی خوبی برای ایران در برخورد با عراق است. عراق کشور متکثر از نظر مذهبی و قومیتی است. بعد از قرن‌ها بر اساس اکثریت شیعی قدرت را در دست گرفته و این دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کرد. بخصوص اینکه قانون اساسی عراق آن را تایید کرده است. سیاست ایران بر وحدت احزاب شیعی، روابط دوستانه با اهل سنت و  حمایت از حقوق آنان و همچنین اکراد است. البته در کنار این موارد حفظ یکپارچگی عراق، حل و فصل اختلافات، نهایی و اجرایی کردن معاهده ۱۹۷۵، همکاری اقتصادی و تجاری  پایدار در زمره این موارد است.

بحث مهم دیگر درباره تحولات قفقاز جنوبی و کریدور زنگه زور است. چقدر احتمال قطع دسترسی مرزی ایران وجود دارد و از نظر شما ایران باید چه سیاستی را در پیش بگیرد؟ راهی برای برون رفت وجود دارد؟

 اشتباهات ایران در حوزه قفقاز جنوبی مربوط به این دولت و دولت قبل نیست، این از مواردی است که کل نظام باید درباره آن پاسخگو باشد. اینکه جمهوری آذربایجان را دو دستی تقدیم ترکیه و اسراییل کردیم، خسارت کمی نیست. تردید دارم بتوان ارمنستان را متحد استراتژیک جایگزین جمهوری آذربایجان قلمداد کرد. به دلایل فراوان و از جمله جمعیت ۱۳ میلیونی این کشور با اکثریت قریب به اتفاق شیعه، مرزهای طولانی، علائق قومی، مسأله خزر و .‌.قس علی هذا. 

موضوع کریدور زنگه زور برآیند شکست ارمنستان در جنگ و نقش آفرینی ترکیه و روسیه در تحولات است. کما اینکه در کریدور لاچین هم فعلا روس‌ها صحنه گردان اصلی هستند. باید مراقب باشیم که در این کریدور که تصور می کنم اتفاق خواهد افتاد، ارمنستان تحت فشار روسیه و ترکیه، مجبور به واگذاری امتیازاتی که محدودیت برای ایران ایجاد کند، نشود.

راهکاری که به نظر من می رسد، ترمیم روابط با جمهوری آذربایجان و برقراری توازنی منطقی بین دو همسایه شمال غربی است. این کار شدنی است. به نظرم محدود کردن نقش آفرینی اسراییل در آذربایجان نیز از این مسیر می گذرد. اتصال نخجوان به سرزمین اصلی از طریق این کریدور به نفع ترکیه است. این اتصال بدون درنظر گرفتن جوانب امنیتی با توجه به حضور ترکیه در پیمان ناتو متضمن گسترش این پیمان تا مرزهای روسیه است. این موضوع مشترک تهران و مسکو است که نیازمند دیپلماسی فعالی از طرف ایران در روسیه است.
 

 به عنوان سوال آخر وضعیت مذاکرات هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؛ آیا شانسی برای احیای توافق با توجه به زمان مقرر اعلام شده برای از سرگیری مذاکرات می بینید؟

اگر مقصود احیای توافق ۲۰۱۵ است به نظر من این کار قابل دستیابی است. آمریکا با تمام ملاحظات و انتظارات به عنوان گام اول آن را می پذیرد. دلیل این امر هم کنترل فعالیت های هسته ایران است که  از نظر آنها از دست خارج شد و آقای گروسی هم مرتب هشدار می دهد. ولی اگر احیای برجام را با شرایط جدید ایران و خصوصا شرایط مندرج در مصوبه به قانون تبدیل شده مجلس قرار دهیم، توافق بسیار سخت و شاید غیر ممکن شود.

به نفع ایران این است که گام اول را بازگشت به همان برجام ۲۰۱۵ بگذارد و بر این قضیه اصرار کند. برهان نیازمندی هم موید این مطالبه است. چون ترامپ از برجام خارج شده باید به آن توافق برگردیم.
موضع آمریکا در حال حاضر شروع مذاکرات از نقطه قطع آن در شش دور آن در وین در دولت قبلی است. قضیه‌ای که قدری مساله را پیچیده می‌کند این است که  مشخص نیست در  شش دور مذاکرات وین چه توافقاتی شده است. آخرین موضع آمریکایی‌ها این بوده که مذاکرات از همانجا شروع شود که متوقف شده است.

همانطور که کرارا گفته و نوشته ام، اگر قرار است ما با آمریکا توافق کنیم و تحریم ها هم باید از طرف آمریکا برداشته شود، چرا مستقیم با طرف اصلی مذاکره نمی کنیم. مذاکره با بازیگران فرعی اتلاف وقت است. در مذاکرات قبل هم توافق ۱+۱ برجام را رقم زد. اطلاق مذاکرات ایران با ۱+۵  نادرست نیست، اما واقعیت این بود که ما با آمریکا توافق کردیم و مخالفت دیگر اعضای مذاکره کننده تاثیری نداشت. چنانچه فرانسه در آخرین روزها تحت فشار اسراییل و عربستان، ساز مخالف کوک کرد ولی به جایی نرسید. روس‌ها هم چندان روی خوشی با توافق نداشتند ولی نتوانستند مانع آن شوند. از این منظر گفت‌وگوی غیر مستقیم با آمریکایی‌ها از طریق ۱+۴، روسیه یا هر کسی به صلاح ایران نیست. این اقدام همه را هم غافلگیر می‌کند. به نظرم حتی مذاکره با آمریکا قبل از ۸ آذر به مصلحت است.
 

>>> این مطالب را هم بخوانید:

چرا از سرگیری مذاکرات مستقیم ایران با آمریکا برای احیای برجام حیاتی است؟
منافع روس‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران؛ مسکو به سمت غرب غش کرده؟
پلن B بایدن چیست؟/ خطر جنگ از ابتدای مناقشه هسته‌ای بیشتر است

23311

کد مطلب 1570784

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    5 39
    دیپلماسی ما همیشه ضعیف بوده . الان وضع خیلی اضطراریه . ایران باید خیلی سریع ارمنستان رو متعاقد کنه تا به ایران اجازه بده در جنوب این کشور پایگاه نظامی ایجاد کنه. نباید پای روسیه به این توافق باز بشه و ترجیحاً بدون اطلاع روسیه باشه .
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      18 27
      شما واقعا بی خبر هستین که ارمنستان توسط روسیه محافظت میشه و حتی در مرزهای ما و ارمنستان پرچم روسیه نصب شده؟ البته طبق توافق رسمی روسیه حافظ ارمنستان است، و اگر در جنگ قره باغ وارد نشد بدلیل این بود که آذربایجان به ارمنستان حمله نداشت بلکه سرزمین خود را آزاد میکرد
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      6 23
      خدایا با کیا شدیم ... مگه خاله زنک بازیه بدون اطلاع روسیه باشه!!! اونم تازه کشوری مثل ارمنستان یا آذربایجان که بدون اجازه روسیه اب نمیخورن
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    10 42
    جمهوری باکو در حال حاضر کشور دوم اسرائیله . اسرائیل سعی داره در باکو بر علیه ایران فعالیت داشته باشه، همونطور که ایران در لبنان بر علیه اسرائیل فعالیت داره. اسرائیل به این راحتی ها از باکو خارج نمیشه . حتی اگر دولت باکو هم بخواد اونها خارج نخواهند شد.
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
      37 11
      اصلاحیه: جمهوری آذربایجان...
    • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      3 39
      از کی تا حالا علیف‌آباد هم کشور شده
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    6 47
    باکو حیاط خلوت اسرائیه و ترکیه شده . الهام کاری کرد که باکو تا چندین دهه نتونه از بازیهای ترکیه و اسرائیل خلاصی پیدا کنه .
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    7 30
    دولت ایران باید خطای فاحش خودش در ماجرای قفقاز رو به سرعت جبران کنه. باید جلوی ضرر بیشتر گرفته بشه .
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    11 39
    ای کاش طبق موضع و فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری عمل میکردیم و هر کسی به خودش اجازه نفرت پراکنی و اختلاف افکنی نمی داد و دشمن دو کشور را شاد نمی کرد. باز هم دیر نیست!
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    7 40
    همین که ایران در مذاکرات سه جانبه حضور نداشت بزرگترین توهین به ایران بود. این دو کشور به ناحق از ایران جدا شده اند و اگر قرار بود کشوری بین آن دو میانجیگری کند قطعاً آن کشور باید ایران می بود. اما متاسفانه با دیپلماسی ضعیف میدان را به روسیه و ترکیه تقدیم کردیم و حالا باید نگران از دست دادن مرز مشترک با ارمنستان هم باشیم.
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    9 1
    ما استاد هل دادن هستیم اول کشورهای جنوب خلیج فارس رو بدامن اسراییلی ها هل دادیم حالا نوبت بالایی هاست همینطور پیش بریم پاکستان و افغانستان رو هم سر میدیم بره اونطرفی که ما نمی‌خواهیم البته قبلا شمال عراق رو هم هل داده بودیم.
    • ه خ س IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      1 3
      انقدر چرند و مزخرف نگووووو
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    2 0
    ادم عاقل از ی سوراخ دوبار گزیده نمی شود
  • ایرانی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    13 2
    بیش از چهار دهه است که شعار و هراس‌افکنی را با دیپلماسی فعال و اقتدار اشتباه گرفته‌‌ایم.دیپلماسی شعار‌زده!
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 43
    باید سعی کنیم جمهوری نخجوان را که مایل است به ایران ملحق شود را با خودمان همراه کنیم و اگر شد به ایران ملحق کنیم .در انصورت رشته هائی را که الهام علیف و اردوغان بافته اند پنبه خواهد شد.
  • سید حسین IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    5 4
    فرمودند: ما باید با طرف اصلی مذاکره کنیم مذاکره با طرف های غیر اصلی اتلاف وقته./ حرف شما درسته و دولت رییسی هم دقیقا به همین دلیل یعنی وقت کشی داره با طرف های غیر اصلی مذاکره می کنه. البته فراموش نکنیم تجربه نشون داد مذاکره با طرف اصلی هم اتلاف وقته و چیزی جز خسارت برای ما نداره.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    22 8
    مشکل این است که سران و تصمیم سازان سیاست خارجی کشور فکر میکنند همانند شعارهای که ما در داخل کشور میدهیم و سیاست بازی که با عموم داخلی کشور را راهبری میکنیم ، میخواهیم در سیاست خارجی آن را نیز پیاده کنیم
  • صدوقی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 2
    عاشقان و کاسبان تحریم ها مخالف مذاکره با آمریکا هستند. چون نفع آنها در مخالفت با آمریکاست. به کل دنیا باج میدهیم تا با آمریکا مذاکره نکنیم. درحالیکه اگر از مردم رفراندم بگیرند تنها راه نجات مردم ایران فقط مذاکره مستقیم با آمریکاست. اروپا و چین و روسیه خودشان دشمنان امریکاهستند.
  • حسین IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 31
    متاسفانه ایران تنها هنرش بین ارمنستان وجمهوری آذربایجان درمقاطع مختلف این بوده که حاضریم بین دوکشوردوست دوستی برقرارکنیم یعنی بی کفایت ترین هنریک کشورهمسایه اروپا ترکیه وووهمه دراین دوکشورفوق مارابازی میدهند وماهنرمان این است که این دوراآشتی بدهیم یعنی کم زحمت ترین کاری که بتوانیم انجام دهیم صدرحمت به حکومت شاه سلطان حسین صفوی الان هم تازه دوزاریمان افتاده وماندیم که چکارکنیم وچکارنکنیم این رایک شهروندعادی فهمیدولی وزارت امورخارجه ما تازه فهمیده خدایا بااین ندانم کارهاکه اینهامیکنندبدبختیش مال ملت است

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین