خطر مرگ در کمین شماست آقای بدنساز

در سال های گذشت مرگ و میر بدنسازان مطرح جهان تبدیل به اپیدمی شده است.

سپهر ستاری؛ شان رودن قهرمان به نام بدنسازی جهان درگذشت. امروز رسانه های آمریکایی اعلام کردند او به دلیل حمله قلبی از دنیا رفت. همین چند هفته قبل هم جورج پترسون معروف به دلیل ایست قلبی در اتاق خود در هتل، جانش را از دست داد. در سال های گذشت مرگ و میر بدنسازان مطرح جهان تبدیل به اپیدمی شده است. از دالاس مک کرور بگیرید تا لوک ساندو. از ناصر الصنباطی بگیرید تا مایک ماتزارو. به نظر می رسد فدراسیون جهانی پرورش اندام باید فکری به این موضوع کند. در دهه 90 مرگ و میر ناشی از استفاده بی رویه از استروئیدهای آنابولیک به این دلیل کمتر بود که ورزشکاران در کنار آن به تغذیه هم اهمیت فراوانی می دادند. به همین دلیل ورزشکارانی مانند دوریان یتس، کوین لورون، شان رودن، پل دیلیت، لی پریست، کریس کوریر، رونی کلمن، فیلکس ویلر و... هنوز زنده هستند. البته از آن نسل چهره هایی چون ماتزارو یا الصنباطی در گذشتند اما میزان مرگ و میر در قرن 21 در بین بدنسازان پیشرفت چشمگیری داشته است. در ایران هم بیت الله عباسپور به دلیل ابتلا به بیماری واسکولیت که نادر است، از دنیا رفت.

در عرصه جدید، پرورش اندام چهره زشتی به خود گرفته است. اکثر ورزشکاران ترجیح می دهند نه با تغذیه که بیشتر با مکمل ها و استروئیدهای سنگین، بدن خود را به حد توان به کیفیت لازم برسانند. حال آنکه افزایش بی رویه استروئیدها آسیب جبران ناپذیری به بافت و اجزای داخل بدن می زند و باعث می شود تا مثلا اندازه قلب آنها، بزرگتر از حالت عادی باشد.  پزشکان می گویند به همین دلیل ایست قلبی در بین ورزشکاران این رشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

این تنها مخصوص دسته اوپن و سنگین وزن نیست. فرم بدن ها در رشته های کلاسیک و فیزیک هم به همین شکل در آمده و آنجا نیز ورزشکاران با استفاده از استروئیدهای سنگین، تلاش می کنند تا دارای سرشانه های بزرگ و شکم های کوچک شوند که اصطلاح به آن وکیوم شکم می گویند.

مرگ شان رودن، مرگ پترسون، مرگ مک کرور و دیگران اما انگار هنوز باعث نشده تا خیلی ها به عوارض خطرناک این داروها پی ببرند. همین حالا در باشگاههای بدنسازی در شهرهای مختلف کشور، جوان ها بی رویه استروئید مصرف می کنند، بی آنکه حتی به مسابقات بروند. هدف آنها تنها داشتند بدنی زیبا و عضلانی است. جوان هایی که خبر ندارند تنها ظاهرشان زیباست و در باطن، چه بلایی بر سرشان می آید. شان رودن زیر نظر پزشکان استروئید مصرف می کرد. او هم مثل دیگر ورزشکاران حرفه ای این رشته تست های عمومی می داد تا از وضعیت بدنی خود مطلع باشد. کدامیک از جوانانی که این روزها در ایران و داخل باشگاه به طور دائم استروئید مصرف می کنند این تست ها را دائما می دهند؟ رودن زیر نظر بود و این شد، چه بلایی سر آنها می آید که تازه با اولین عوارض به پزشک مراجعه می کنند؟

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1570804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =