۳ماه صعودی برای بازارها/ ماه‌عسل دولت سیزدهم رو به پایان است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از نیمه مرداد تاکنون دلار ۱۰.۸ درصد، سکه ۱۳.۲ درصد، طلا ۱۶.۷ درصد، بورس ۳.۴ درصد و مسکن ۵.۲ درصد گران شده است.

مریم فکری: «تغییر اعداد»؛ این اتفاقی که در سه ماه گذشته در بسیاری از بازارها شاهد هستیم. کمتر کالایی را می‌بینیم و شاید هیچ کالایی را پیدا نکنیم که در این بازه زمانی جهش قیمتی نداشته باشد. این در شرایطی است که یکی از وعده‌های رییس دولت سیزدهم، رساندن تورم به نصف میزان فعلی و پس از آن، تک رقمی کردن تورم بوده است. اما بنا به گزارش مرکز آمار، نرخ تورم مهرماه ۴۵.۴ درصد اعلام شده است.

تغییر محسوس قیمت دلار، طلا، سکه، خودرو و مسکن در سه ماه گذشته به حدی بوده است که امروز کارشناسان به دولت هشدار می‌دهند در صورت ادامه روند کنونی، به زودی ماه‌عسل دولت تمام خواهد شد؛ تا جایی که به تازگی موجی از انتقادات هم در میان کارشناسان و هم در درون مجلس از عملکرد اقتصادی دولت شنیده می‌شود.

قیمت دلار ۱۰.۸ درصد بالا رفت

افزایش قیمت حدود ۲ هزار و ۷۸۶ تومانی قیمت دلار از نیمه مرداد تاکنون، منجر به تغییر رفتار بسیار از بازارها شده است. دولت دوازدهم در نیمه مرداد ۱۴۰۰، بازار ارز را با دلار ۲۵ هزار و ۶۳۸ هزار تومانی به دولت سیزدهم تحویل داد و هم‌اکنون عددی که از دلار در بازار ارز دیده می‌شود، در حدود ۲۸ هزار و ۴۲۴ تومان است؛ این یعنی افزایش ۱۰.۸ درصدی.

سکه ۱۳.۲ درصد گران شد

در بازار سکه نیز رشد یک میلیون و ۴۸۱ هزار تومان را از نیمه مرداد ۱۴۰۰ تاکنون شاهد بودیم. هر قطعه سکه امامی در نیمه مردادماه ۱۱ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان قیمت داشت و حالا در بازار باید سکه امامی را با قیمت ۱۲ میلیون و ۶۲۴ هزار تومان خریداری کرد. در این بازه زمانی سه ماهه، هر قطعه سکه امامی ۱۳.۲ درصدی را تجربه کرده است.

طلا ۱۶.۷ درصد جهید

بازار طلا نیز از نیمه مرداد امسال تاکنون از رشد قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده است؛ تا جایی که قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در حدود ۱۸۱ هزار تومان گران شده است. در نیمه مرداد هر گرم طلای ۱۸عیار با قیمت یک میلیون و ۸۲ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌شد و این در حالی است که هم‌اکنون در بازار یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارد. هر گرم طلای ۱۸عیار از نیمه مرداد تاکنون جهش ۱۶.۷ درصدی داشته است.

۳ماه صعودی برای بازارها/ ماه‌عسل دولت سیزدهم رو به پایان است؟

بورس فقط ۳.۴ درصد رشد کرد

اما بورس از رشد قیمت‌ها تقریبا کمترین سهم را داشته؛ این در حالی است که با وجود وعده دولت سیزدهم، انتظار می‌رفت تغییر محسوس شاخص بورس اتفاق بیفتد. ۴۷ هزار و ۷۱۷، عددی است که شاخص بورس از نیمه مرداد تاکنون به خود دیده است. در نیمه مرداد شاخص بورس در رقم یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۶۲ واحد ایستاده بود و حالا شاخص یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۴۷۹ واحد است؛ این یعنی ۳.۴ واحد رشد شاخص.

بازار خودرو تکان خورد

تکان قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری خودرو از نیمه مرداد تاکنون شدید بوده؛ تا جایی که اعداد و ارقام، لرزه به جان خریداران انداخته است. رشد ۲۰ میلیون تومانی قیمت پراید، ۲۵ میلیون تومانی پژو۴۰۵، ۵۶ میلیون تومانی پژوپارس ساده، ۲۳ میلیون تومانی تیبا هاچ‌بک و ۳۵ میلیون تومانی ساینا، اعدادی است که بازار خودرو به خود دیده است. البته این خودروها، تنها ۵ نمونه از خودروهایی است که در بازار خودرو گران شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد پراید در نیمه مرداد امسال ۱۴۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ در حدود ۲۲۰ میلیون تومان، پژوپارس ۲۵۴ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۱۵۱ میلیون تومان و ساینا ۱۵۲ میلیون تومان قیمت داشت. این در حالی است که هم‌اکنون پراید در بازار با قیمتی در حدود ۱۶۳ میلیون تومان، پژو۴۰۵ با قیمت ۲۴۵ میلیون تومان، پژوپارس ۳۱۰ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۱۷۴ میلیون تومان و ساینا ۱۷۸ میلیون تومان به فروش می‌رود.

بر همین اساس، از نیمه مرداد تاکنون پراید ۱۳.۹ درصد، پژو۴۰۵ حدود ۱۱.۳ درصد، پژوپارس ۲۲ درصد، تیبا هاچ‌بک ۱۵.۲ درصد و ساینا ۱۷.۱ درصد گران شده است.

بیشتر بخوانید:

قیمت طلا، سکه و ارز ۱۴۰۰/۰۸/۲۰/ دلار گران شد

روزنامه اطلاعات: معلوم است کدام مرجعی اجازه افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو را صادر کرد؟

مسکن ۵.۲ درصد گران شد

هم‌راستا با بازار طلا، سکه، ارز و خودرو، بازار مسکن نیز حرکتی صعودی داشت؛ این را می‌شود در گزارش‌های بانک مرکزی مشاهده کرد. براساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در تیرماه ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان اعلام شده بود و این در حالی است که در مهرماه این عدد به ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان افزایش یافت. به عبارتی در این مدت قیمت خانه ۵.۲ درصد رشد کرده است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1572289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =