انتشار یک گزارش تکان‌دهنده؛ چه بلایی سر دانش‌آموزان آمده است؟

«بخشی از جوانان نه می‌توانند با مراکز مذهبی ارتباط برقرار کنند و نه می‌توانند در خانواده‌ها به‌دلیل تفاوت نسلی دیالوگ برقرار کنند، به‌دلیل عدم وجود انسجام و همبستگی اجتماعی فرد احساس تنهایی می‌کند و ممکن است دست به خشونت علیه خود و دیگران بزند، بنابراین پیوندهای اجتماعی کاهش پیدا کرده است.»

مظاهر گودرزی: آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در میان گروه سنی نوجوانان درحال افزایش است، این را گزارش اخیر وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید، رشد ۱۰ برابری خطرپذیری دانش‌آموزان سبب شده آسیب‌هایی از قبیل فقر، بی‌سرپناهی، فرار، بدسرپرستی، تجاوز اخلاقی و جنسی و البته خودکشی آن‌ها را تهدید کند. در متن این گزارش آمده «نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته مبتنی بر داده‌های سامانه پایش و آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در شش سال گذشته نشان دهنده رشد حدود ۱۰ برابری میزان خطر پذیری آن‌ها است و متاسفانه طی سه سال گذشته، خشونت رتبه اول را در بین خطرپذیری دانش‌آموزان و خودکشی نیز همواره یکی از سه خطر اول تهدید کننده آن‌ها بوده است.»

انتشار یک گزارش تکان‌دهنده؛ چه بلایی سر دانش‌آموزان آمده است؟

نقش خانواده در افزایش خطر پذیری دانش‌آموزان

همان‌طورکه در گزارش اخیر آموزش‌وپرورش عنوان شده دانش‌آموزان در معرض خطر پذیری بیشتری قرار گرفته‌اند طوری‌که خودکشی و خشونت بیشتر از سایر آسیب‌ها آن‌ها را تهدید می‌کند. دراین‌باره حمیدرضا بهروز، روانشناس به خبرآنلاین می‌گوید: «بد رفتاری خانوادگی شامل کودک‌آزاری جسمی، جنسی و غفلت کمک می‌کند نوجوانان به‌سمت رفتارهای پر خطر گرایش پیدا کنند. طبق اطلاعات سازمان بهداشت جهانی ارتباط زیادی میان کودک آزاری جنسی و رفتار خودکشی وجود دارد البته این مسئله در جامعه ما تابو است و به آن پرداخته نمی‌شود اما فهم دلیل رفتار یک نوجوان برای فکر یا اقدام به خودکشی مهم است. وجود سابقه خودکشی در خانواده و قرار داشتند در معرض سوء رفتارها و خشونت‌های خانوادگی ضریب خودکشی را درمیان دانش‌آموزان افزایش می‌دهد.»

همچنین درکنار وجود برخی سوءرفتارها علیه نوجوانان در خانواده، امروزه این نهاد با مشکلات زیادی مواجه است، طی یک دهه گذشته مشکلات اقتصادی سبب شده بسیاری از خانواده‌ها تبدیل به کانون‌های استرس و اضطراب برای جوانان و نوجوانان شوند، نگرانی‌هایی که می‌تواند این گروه حساس را در معرض خطر پذیری آسیب‌های اجتماعی قرار دهد. درهمین‌باره محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش ضمن اشاره به «نقش فضای مجازی در بازتولید خشونت میان گروه سنی نوجوانان» به خبرآنلاین می‌گوید: «خانواده درخصوص افزایش آسیب‌پذیری نوجوانان موثر است. اگرچه در ملت ایران زیربناهای فرهنگی تولید شادی وجود دارد، اما به‌دلایل مختلف امروز این شادی کم بروز می‌کند، یکی از دلایل آن وجود مشکلات اقتصادی است. نگاه بدبینانه و فضای نا امیدی که در بزرگسالان نسبت به جامعه و زندگی وجود دارد به گروه نوجوانان تزریق می‌شود. جو نا امیدی در خانواده‌ها و جامعه به دانش‌آموزان منتقل شده طوری‌که آن‌ها را در معرض خطرپذیری قرار می‌دهد.»

انتشار یک گزارش تکان‌دهنده؛ چه بلایی سر دانش‌آموزان آمده است؟

جامعه رها شده و گسستگی همبستگی اجتماعی

در واکنشی مشابه به نقش خانواده در افزایش خطرپذیری دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی سعید معدنی، جامعه‌شناس با بیان این‌که «خانواده‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.» به خبرآنلاین می‌گوید: «به‌دلیل چیزی حدود یک دهه تحریم اقتصادی و عدم توجه دولت‌ها به ابعاد مختلف جامعه، حالا می‌شود از اصطلاحی یاد کرد به‌نام «جامعه رها شده»، در حقیقت امروز از جامعه صیانت و نگهداری نمی‌شود به‌همین دلیل جامعه با مشکلات زیادی مواجه شده است. این مشکلات ابتدا به والدین وارد می‌شود و بعد به فرزندان منتقل خواده شد. بنابراین وضعیت رها شدگی جامعه خانواده را دچار استیصال کرده و چون کودکان تحمل این مقدار از مشکلات را ندارند به‌طور  طبیعی به‌سمت آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی و مسائل اخلاقی رو می‌آورند.»

وی ادامه می‌دهد: «امروز دانش‌آموزان احساس تنهایی می‌کنند، وقتی فرد میان خودش و دیگران از جمله والدین، دوستان، فامیل و غیره پیوندی احساس نمی‌کند به‌ویژه در جوامع شهری خودکشی در بین افراد افزایش پیدا می‌کند. امروز ما با یک بحران روبه‌رو هستیم، به این معنا که همبستگی اجتماعی جوانان ما پایین آمده است، بخشی از جوانان نه می‌توانند با مراکز مذهبی ارتباط برقرار کنند و نه می‌توانند در خانواده‌ها به‌دلیل تفاوت نسلی دیالوگ برقرار کنند، به‌دلیل عدم وجود انسجام و همبستگی اجتماعی فرد احساس تنهایی می‌کند و ممکن است دست به خشونت علیه خود و دیگران بزند، بنابراین پیوندهای اجتماعی کاهش پیدا کرده است.»

انتشار یک گزارش تکان‌دهنده؛ چه بلایی سر دانش‌آموزان آمده است؟

وقتی مدرسه به کمک خانواده نمی‌آید!

همان‌طورکه توسط کارشناسان عنوان شد، نمایش خشونت در فضای مجازی، سوء رفتار خانواده‌ها علیه نوجوانان، مشکلات عدیده نهاد خانواده درخصوص افزایش نا امیدی که می‌تواند به دانش‌آموزان منتقل شود، مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و کاهش همبستگی اجتماعی سبب شده نه تنها خانواده‌ها بخشی از کارکرد خود را برای حمایت و صیانت از دانش‌آموزان از دست دهند بلکه در مواردی خودشان عامل تقویت آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی می‌شوند. در این شرایط مدرسه و پیوند آن با نهاد خانواده می‌تواند کمک شایانی به نوجوانان کند. بهروز به اشاره به‌همین مسئله بیان می‌کند: «آن‌چه می‌تواند به وضعیت خطرپذیری دانش‌آموزان کمک کند ایجاد پیوند قوی میان نوجوان، مدرسه و گروه همسالان است، این پیوند به‌قدری مهم است که اگر سایر عوامل خطرساز مانند آسیب‌های خانواده وجود داشته باشد همچنان می‌تواند از نوجوانان در برابر رفتارهای پرخطر حفاظت کند، بنابراین نقش مشاوران و معلمان معتمد دانش‌آموزان در مدرسه در اینجا بسیار اهمیت دارد. بوجود آوردن یک محیط امن برای نوجوان تا بتواند نگرانی‌ها و احساسات هیجانی خودش را بروز دهد از جمله اهمیت مشاوره روانی برای نوجوانان است.»

در گزارش اخیر آموزش‌وپرورش هم درباره لزوم توجه به ارائه خدمات روانی و اجتماعی به دانش‌آموزان تاکید شده و آمده که «عدم توجه به شرایط دانش‌آموزان در این دوران حساس، توسط والدین، مربیان و ... و پاسخگویی به‌موقع به نیازهای اساسی، آنان را بیش از هر زمان دیگری آماده گرایش به رفتارهای انحرافی می‌کند. لذا نیاز به مداخله سریع در فوریت‌ها و بحران‌های روانی-اجتماعی یک ضرورت مهم و اساسی است. ظرفیت‌سازی برای مداخلات روانی به‌موقع و موثر در فوریت‌های روانی اجتماعی...توانمندسازی دانش‌آموزان در معرض خطر؛ ورود سریع، کنترل و کاهش عوامل مخاطره‌آمیز و افزایش آمادگی مدارس و مناطق آموزش و پرورش کشور برای واکنش سریع در فوریت‌های روانی اجتماعی...رصد مستمر وضعیت فوریت‌های روانی اجتماعی از جمله اهداف است.»

اما به‌نظر می‌رسد اهداف یاد شده با وضعیت کنونی خدمات مشاوره‌ای در مدارس غیرقابل دسترس است. طوری‌که کارشناسان معتقدند حتی در برخی مدارس یک مشاور هم دیده وجود ندارد. نیک‌نژاد درهمین‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: «در مدارس مشاور وجود ندارد، اگر هم مشاوری هست مشاوره‌های اخلاقی، جنسی و برقراری تعامل نیستند، در روستاها این مسئله بدتر است طوری‌که چند پایه را در یک کلاس قرار می‌دهند و یک معلم در مدرسه هم معاون است و هم مدیر آن‌جا است، این معلم تخصص لازم را ندارد تا در برابر دانش‌آموزان با رفتارهای خاص به آن‌ها رسیدگی کند. در شهرهایی مانند تهران که سطح برخورد و اشتراک تجربه دانش‌آموزان با یکدیگر بیشتر است نیاز دارد دانش‌اموزان تحت مشاوره قرار بگیرند اما نهایت این است که این مشاوران در دفتر خودشان می‌نشینند و به بچه‌ها برنامه درسی می‌دهند.»

در اظهار نظری مشابه محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به ایسنا گفته که «شرایط فعلی در آموزش و پرورش به‌گونه‌ای است که مشاوره به‌عنوان یک کار جنبی، حاشیه‌ای و به‌عنوان رفع تکلیف تلقی می‌شود، به‌طوری‌که در حالی حدود ۲۰هزار مشاور در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند که رشته تخصصی بخشی از این نیروها اصلا مشاوره و روانشناسی نیست اما به‌عنوان مشاور مدرسه در استخدام وزارت آموزش و پرورش‌اند. این‌ها نیاز به آموزش دارند تا بتوانند وظیفه خود را با دقت انجام دهند. باید سطح علمی و تخصصی مشاوران و روانشناسان وزارت آموزش و پرورش ارتقاء یابد.»

انتشار یک گزارش تکان‌دهنده؛ چه بلایی سر دانش‌آموزان آمده است؟

مددکاران به مددکار نیاز دارند

از طرفی معلمان مدرسه که خود می‌توانند به‌عنوان افراد معتمد به شرایط تحصیلی و روحی دانش‌آموزان ورود کنند حالا خودشان مانند سایر افراد جامعه در چرخه مشکلات قرار دارند، نیک‌نژاد به‌عنوان یک معلم بیان می‌کند: «مدرسه در یک روند چند ساله‌ در مسیر تعدیل نیرو افتاده است. الان معلمان را از ۷۰۰هزار نفر به ۵۵۰هزار معلم کاهش دادند، بخش زیادی از این تعداد معلم‌های رسمی نیستند، آن‌ها یا حق‌التدریس هستند یا خرید خدمات که پشتیبانی‌های مالی خوبی ندارند طوری‌که مجبور هستند در مشاغل دیگر کار کنند، بنابراین آن‌طوری‌که نیاز است دل به کار در مدرسه نمی‌دهند. یعنی یک معلم اگر کلاس درسش تمام شده یا مجدد در یک مدرسه دیگر تدریس می‌کند یا با ماشین در اسنپ کار می‌کند، بنابراین دیگر دنبال دلیل و چرایی غیبت دانش‌آموزش در کلاس درس نیست.»

همچنین معدنی با اشاره به قرار گرفتن اولیای خانواده و مدرسه در چرخه مشکلات و انتقال آسیب به نوجوانان در این وضعیت به خبرآنلاین می‌گوید: «والدین و کسانی که می‌توانستند دانش‌آموزان را راهنمایی کنند خودشان در باتلاق مشکلات گیر کرده‌اند. بنابراین وقتی نمی‌توانند مشکلات خودشان را حل کنند به‌لحاظ راهنمایی اجتماعی نمی‌توانند فرزندان خود را حمایت کنند. اخیراً با مددکارانی صحبت می‌کردم که می‌گفتند خودمان به‌قدری مشکل داریم که نمی‌دانیم چگونه به مددجو کمک کنیم، یعنی با وضعیتی که مددکاران به مددکار نیاز دارند مواجه هستیم. در حقیقت آن‌هایی که باید عصای دست مردم باشند و به جامعه کمک کنند خودشان غرق در مشکلات هستند.»

آن‌طورکه از گفته کارشناسان به‌نظر می‌رسد، کاهش همبستگی اجتماعی، افزایش مشکلات خانوادگی و سوء رفتارها علیه نوجوانان در کنار بازنمایش خشونت در فضای مجازی و گسترده شدن استفاده از آن سبب افزایش خطرپذیری دانش‌آموزان شده است. در این شرایط خدمات و فوریت‌های روانی در مدارس می‌تواند کمک شایانی به نوجوانان باشد اما ضعف آموزش‌وپرورش در ارائه مشاوره‌های روانی موثر سبب شده مدرسه هم نتواند در کاهش مواجه دانش‌آموزان با خشونت یا خودکشی به کمک خانواده‌ها بیاید.

در خبرآنلاین بیشتر بخوانید:

موارد خودکشی در ایران بیش از ۵ هزار نفر در سال است

خشونت خانوادگی؛ بیشترین موضوع تماس با خط اورژانس اجتماعی بهزیستی

از ترک تحصیل ۹۷۰ هزار دانش آموز غفلت نکنید

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1572566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    بنده هشتگرد جدید زندگی می کنم. در کلاس سوم دبستان که مجازی برگزار می شود از بین 20 دانش آموز تعداد 15 دانش آموز ریاضی صفر شده اند. یعنی نه درس را یاد می گیرند و نه تمایل به یادگیری دارند. وضعیت آموزش و پرورش در شرایط کرونا و فضای مجازی بسیار فضاحت بار است
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      54 79
      وقتی دست هر کودک و نوجوانی گوشی و اینترنت بی در و پیکر باشد، بیش از این نباید انتظار داشت... تازه این آغاز ماجراست. همین من و شما و کارکنان خبر آنلاینی ها و همه، به زودی عوارض ویرانگر جسمی و روحی این گوشی ها و بازی های اینترنتی و درس نخواندن ها را خواهیم دید مگر این که خدا رحم کند.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    73 8
    اخلاق بایستی جایگزین ... بشه
  • زهرا IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    یا عرض معذرت این مقاله کاملا ناقص و براساس اطلاعات غلط هست . من معلم هستم و دانش آموزان ما خیلی هم جنبه های شاد بودن دارند و هیچ ربطی به مسائل اقتصادی نداره مگه آمار رو نمیبیند تو کشورهای آفریقایی که از ما فقیر ترند مردمانی شاد تر دارند علتش صرفا مسائل اقتصادی نیست علتش اینکه به زور مدیران و دست اندرکاران آموزش ما میخوان جو عاشورا و مذهب و روی غم دین رو تو مغز بچه ها فرو کنندو و از غریزه واقعی انسان که شادیه میترسند . میترسند بزارن بچه ها تو مدرسه برقصن بخندن فقط زیارت عاشورا بخونن و گریه کنند این استقبال میشه
    • زبل خان IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      57 4
      با کلیت حرف شما موافقم اما اینکه میگویید مردم آفریقا از ما شادترند غیرقابل قبول است،که گفته مردمان آفریقایی از ما شادترند؟آیا شما خبردارید که مردم آفریقا بیش از ۵۰ سال است که درگیر جنگ های بی پایان داخلی و کودتا های پی در پی هستند؟در آنجا هر روز یک دولت سرکار می آید،آیا درباره الماس های خونین که جان بیشمار آفریقایی را گرفته چیزی شنیده اید؟فقری هم که شما گفتید بماند.اتفاقا فیلمی به نام الماس خونین در این زمینه با بازی لئوناردو دی کاپریو ساخته شده که میتواند گویای حقایقی که در آفریقا می گذرد باشد،البته نیاز به فیلم نیست سری به اینترنت بزنید میفهمید که چه وضعیت غم انگیز و عصفناکی را تجربه میکنند،البته صحبت من در رابطه با همه کشور های آفریقایی نبود،اکثر کشورهای آفریقایی خصوصا کشور های قرارگرفته در آفریقا
    • ناشناس IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      4 1
      بنده کاملاا با نظر شما مخالفم من خودم دانش اموز دبیرستانی ویک خانواده مقید و مذهبی هستم. دین اسلام علاوه بر عزاداری ها مراسمات شادی زیادی نیز دارد مانند عید غدیر ، عید فطر و نیمه شعبان که هرساله بسیار باشکوه درایران برگزار میشود . خانواده من و خودم با وجود مشکلات زیادی که وجود داره خیلی شاد هستیم اینکه نظام اموزشی ما مشکل داره ربطی به مذهب ندارد.
  • ss IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    132 3
    نسل جدید که چه عرض کنم کلا از حدود سال 70 به این ور هیچ برنامه ای برای رشد بچه ها نبوده و مدرسه و آموزش و پرورش و ... هیچ نقشی در تربیت بچه ها نداشته اند. تلویزیون هم که مشغول تولیدات مزخرف می باشد. اینو ضعیت کم کم خروجی اش را نشان می دهدو متاسفانه رفته رفته وضعیت بد و بدتر خواهد شد
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    هرمشکل داریم از همین مراکز مذهبی و به ظاهر مذهبی است
    • ایلیا IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      اینکه والدین حواسشون به این نیست بچه شون چقدر از موبایل استفاده میکنه تقصیر مراکز مذهبیه؟
    • ایرانی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      آموزش و پرورش مقصره چه ربطی به مراکز مذهبی داره،آدم خنده ش میگیره از دست امثال تو
  • حسین IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    34 4
    تاسف
  • تنها IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    74 13
    ما پارسال و دوسال پیش که داخل کلانشهر بودیم درست یاد نگرفتیم یا تقلب بود یا شب امتحان یکی مثل من که الان یازدهم ریاضی هست نه نهم درست خونده نه دهم و نه تا الان یازدهم موندیم چه کار کنیم از دست معلم ها که تقصیر خودشون نیست خونشون بزرگ که فیلم راحت بگیره نور خونشون خوب نیست گوشیشون خوب نیست حلال نمیکنم اونهایی که داخل اینده ام تاثیر داشتن و خرابش کردن
    • :) IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      53 6
      با تقصیر رو انداختن گردن عالم و آدم اتفاقی نمیفته هر چند که گاها تقصیر شون میتونه باشه! این همه فیلم رایگان آموزشی توی اینترنت هست، استفاده کن یکم هم خودمون باید دنبال یادگیری بریم، تا کی باید منتظر لقمه حاضر آماده باشیم؟! از دل این حرکات خودجوش موفقیت حاصل می شه، انشا... مسیر درست رو پیدا کنی
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    65 10
    حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟! بسم الله
  • ولی دانش آموز IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    خدالعنت کندمعلمین بی مسوولیت وصاحبان مملکت روکه کاربه جایی رسیده که آموزش وپرورش فاسدوبی مسوولیت شده...
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      79 10
      تقصیر را گردن معلم بی‌مسئولیت نندازید. جوان که ببیند درس خواندن آینده‌ای ندارد، درس نخواهد خواند و به حق هم نخواهد خواند... مملکت را درست کنید.
    • مهدی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      3 4
      خدا خودتو لعنت کنه به ما چه ربطی داره بچتون درس نمی‌خونه ما مقصریم
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    105 2
    متاسفانه مشکلات اخلاقی و...... در کل جامعه بسیار وجود دارد و فقط مختص مدارس نیست
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    از اين مملكت بايد رفت به درد نمي خورد
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    106 5
    مشکل حکومت اینه که هیچ آینده نگری نداره و از قشر جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ هیچ حمایتی نکرده و اکثریت اونها بیکار و افسرده هستن ... و همین ها شدن آیینه عبرت واسه نسل جدید که میگه واسه چی درس بخونم... اگر برنامه نسل جدید رو بپرسید ، بالای ۹۰ درصدشون میگن که دوست دارن مهاجرت کنن ...چرا شرایط کشور رو به جایی رسوندن که ملت احساس میکنن این کشور اهمیتی بهشون نمیده و فقط واسه یه عده خاص هست؟؟ و حس میهن پرستی رو در نسل جدید به شدت تضعیف کردن که خدایی نکرده اگر جنگی بشه ، اکثریت کنار میکشن یا مهاجرت میکنن...
  • امیر IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    89 4
    مشکل از اونجایی شروع شد که به جای اینکه از اول دبستان درس زندگی و انسانیت به بچه ها یاد بدن به زور علوم و ریاضی و فارسی رو کردن تو مغزشون از یه طرف هم استعداد های خیلیاشون مثل هنر و ورزش و کامپیوتر و... کشف نشد و باعث شد که از درس خوندن ناامید بشن و برن سمت چیزایی که نباید الان ما اگه اول دبستان بریم مدرسه و دوازده سال بعد به عنوان رتبه یک کنکور بیایم بیرون بازم هیچ فحشی نیست که بلد نباشیم یعنی تو بچه سالم تحویل میدی بعد از دوازده سال مخزن فحش تحویل میگیری. در واقع پرورش هیچ معنی تو مدارس ایران نداره
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    38 10
    وقتی که افرادنخبه وتحصیلکرده رادولت حسن روحانی جذب نکرد منظورم قبولشدگان آزمون استخدامی آموزش وپرورش هست .کارنامه سبزها وضع از این بهتر نمی شود
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 1
    کاش برای جبران بیسوادی و عقب ماندگی تحصیلی فکری شود .تعطیل شده بودن بچه ها بهتر از آموزش مجازی بود .خانواده ها ارزش آموزش رو درک نمیکنن و همین نظرات رو به بچه هاشون انتقال میدن .عملا ما با پدیده ترک تحصیل اجباری روبرو هستیم خانواده ها اجازه تحصیل به بچه هاشون نمیدن