۲ نفر
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
عرفات مبارزی که دو بار دفن شد

امروز با گذشت ۱۷ سال از در گذشت مرحوم یاسر عرفات" ابو عمار" رئیس سابق تشکیلات خود گردان فلسطین هنوز این سوال برای جوانان فلسطینی باقی مانده که آیا عرفات به ارزوهای خود برای نزدیک شدن به آزادی قدس شریف دست یافت یا این آرزو برای همیشه با وی دفن شد؟

یازدهم نوامبر هفدهمین سالگرد در گذشت مرحوم یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خود گردان فلسطین است مردی که از نو جوانی وبا مشاهده اشغال کشور خود توسط رژیم صهیونیستی راه مبارزه مسلحانه را در پیش گرفت و بیش از نیم قرن مسیر پر پیچ وخم مبارزه مسلحانه را طی کرد.

او از سال ۱۹۶۸ پس از تاسیس جنبش فتح به عنوان سخنگو وسپس به عنوان  دبیرکمیته اجرائی جنبش ازادیبخش فلسطین " ساف"  انتخاب شد واز ان زمان نام وی در صدر اخبار رسانه های منطقه ای وجهان قرار گرفت.

 محمد یاسر عبدالرئوف سلیمان عرفات القدوه الحسینی معروف به یاسر عرفات با بهره گیری از هنر گفتمان رسانه ای توانست برای مدت نیم قرن مساله فلسطین را در مدار توجه جهانیان قرار دهد.

او در دوران مبارزات نفس گیر خود همواره برای زنده نگاهداشتن انقلاب ملت فلسطین در پایتخت های کشورهای عربی از بیروت تا دمشق و امان وقاهره وتونس تا صنعا در رفت وامد بود ویک سخنور توانائی در بیان رنجهای ملت فلسطین تلقی می شد.

عرفات ادبیات گفتمانی خاص وپیچیده ای را برای بیان دیدگاه های سیاسی خود ابداع کرد که تا قبل از ان چنین ادبیاتی در جهان عرب رایج نبود. در سال ۱۹۸۸ هنگامی که خبرنگار خبر گزاری فرانس پرس در امان پایتخت اردن از وی سوال کرد که ایا حاضر است با رژیم صهیونیستی صلح کند؟.

او برای نخستین  بار لفظ " لعم " که ترکیبی ازدو کلمه اری وخیر   " لا " و" نعم "  عربی است به کار گرفت که بعدا این واژه غریب وارد ادبیات سیاسی جهان عرب شد وهرگاه سیاسیون عرب بخواهند جواب دو پهلو بدهند لفظ "لعم " را به کار می گیرند.

او در میان سیاسون عرب به عنوان یک اکروبات باز سیاسی ماهر شناخته می شد زیرا به خوبی از تناقضات جهانی ومنطقه ای برای کمک به مساله فلسطین بهره برداری می کرد.

اما اشتباه بزرگ یاسر عرفات این بود که تصور می کرد که کلید حل بحران خاورمیانه در دست امریکا است وهر گونه تغییر ویا جنگ وصلحی که در منطقه رخ دهد اراده امریکا در پشت ان قرار دارد.

از این رو در جریان حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی تصور یاسر عرفات ویاران او این بود که اشغال کویت توسط ارتش رژیم صدام با اشاره امریکا صورت گرفته وکویت برای همیشه بخشی از حاکمیت عراق باقی خواهد ماند.

یاسر عرفات در اینجا دچار یک اشتباه استراتژیک شد و از صدام در مقابل اشغال کویت جانبداری کرد و این موجب شد کویت که تا قبل از آن سالانه ۴۰۰میلیون دلار کمک مالی به ملت فلسطین می کرد این کمکها را قطع کند.

در سال ۱۹۹۱ بار دیگر یاسر عرفات فریب سیگنال های گمراه کننده جرج بوش پدر رئیس جمهوری وقت آمریکا را خورد و در کنفرانس مادرید که برای سازش میان اعراب ورژیم صهیونیستی تشکیل شد تحت پوشش هیات اردنی شرکت کرد.

از آن زمان که عرفات بر اثر جانبداری از صدام دیکتاتور معدوم عراق پشتیبانی سیاسی ومالی  اغلب کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را از دست داد، بصورت پنهانی و جداگانه مذاکراتی را در اسلو پایتخت نروژ با مقامات رژیم صهیونیستی آغاز کرد که منجر به امضاءتوافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ شد.

این توافقنامه خشم مرحوم حافظ اسد رئیس جمهوری سابق سوریه را بر انگیخت به گونه ای که به مقامات سوری دستور داد تحت هیچ شرایطی اجازه ندهند عرفات وارد دمشق شود.

اما عرفات که یک اکروبات باز سیاسی ماهری بود و به خوبی از نقش تاثیرگذار سوریه در مناقشات منطقه ای و معادلات بین المللی آگاه بود مترصد فرصتی بود تا پلهای شکسته بین فلسطین و سوریه را ترمیم کند.

در ژانویه سال ۱۹۹۴ باسل اسد فرزند ارشد مرحوم حافظ اسد بر اثر یک حادثه رانندگی در نزدیکی فرودگاه دمشق جان باخت و در زادگاه پدری  خود در روستای قرداحه در استان بندری لاذقیه دفن شد.

هنگامی که مرحوم حافظ در مراسم ختم فرزند فقید خود در قرداحه حضور داشت، یاسر عرفات در حالی که بر سر وروی خود می زد وارد مقر برگزاری مراسم ختم که در آن مقامات بلند پایه سوریه نیزشرکت داشتند شد و گریه کنان اسد را در آغوش گرفت و پیشانی وی را بوسید.

رئیس جمهوری فقید سوریه که نسبت به سازش عرفات با رژیم صهیونیستی در اسلو بشدت خشمگین شده بود به ابو عمار بی توجهی کرد وبه تالار مجاور مراسم رفت.

عبدالحلیم خدام معاون رئیس جمهوری، مصطفی طلاس وزیر دفاع وفاروق الشرع وزیر خارجه وقت سوریه به دنبال حافظ اسد رفتند و از او خواهش کردند که یاسر عرفات را ببخشد زیرا پیشانی اسد را بوسید!

مرحوم حافظ اسد درعین حال که داغدار فرزند جوان خود بود به مقامات سوری گفت" اخر شما این آدم را خوب نمی شناسید او اینجا می آید و یک بار پیشانی مرا می بوسد و هنگامی که به رام الله مقر تشکیلات خود گردان میرود ۳ بار پیشانی اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل را می بوسد!

در هر حال یاسر عرفات برای پیشبرد انقلاب ملت فلسطین از هر شیوه ای استفاده می کند هر چند سر انجام به آرزوی خود برای آزادی قدس نرسید ودر نهایت به سرنوشت تلخی دچار شد.

یاسر عرفات از سال ۲۰۰۲ با رژیم صهیونیستی برای اجرای بندهای توافقنامه اسلو دچار اختلاف شد و به دستور اریل شارون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در مقر تشکیلات خود گردان در رام الله محاصره شد.

این محاصره نزدیک به ۳۰ ماه ادامه داشت و متاسفانه هیچ یک از سران کشورهای عربی حتی یک تماس تلفنی برای دلجویی از عرفات  نگرفتند.

عرفات سرانجام توسط عوامل سازمان جاسوسی موساد اسرائیل به وسیله ماده پولوتونیوم که در داروهای وی جاسازی شده بود دچار مسمومیت شد و به بیمارستان  " پرسی" در حومه پاریس منتقل شد و پس از دو هفته درگذشت زیرا پزشکان فرانسوی نتوانستند در آن زمان ماده سمی به کار رفته را تشخیص دهند.

جسد ابو عمار سپس به رام الله منتقل شد و طی مراسم با شکوهی دفن شد هرچند او وصیت کرده بود که در بیت المقدس دفن شود اما مقامات رژیم صهیونیستی با دفن جسد یاسر عرفات در قدس شریف مخالفت کردند.

از اتفاقات عجیب در مرگ عرفات این بود که جسد این چریک پیردر ۳ قاره اروپا " در پاریس فرانسه" و در قاره افریقا "در قاهره مصر" ودر اسیا "در رام الله مقر تشکیلات خود گردان فلسطین "تشییع  ودر نهایت در منطقه ای مخصوص دفن شد.

اما سر نوشت ابو عمار چنین رقم زده شده که او دوبار دفن شود زیرا در سال ۲۰۱۲ کمیته مشترکی با شرکت کارشناسان روسی ،سوئیسی و فرانسوی برای تحقیق درباره نوع مسمومیت وی ناچار شدند که قبر یاسر عرفات را بشکافند تا آزمایشهایی بر روی بقایای جسد وی انجام دهند.

امروز با گذشت ۱۷ سال از در گذشت مرحوم یاسر عرفات" ابو عمار" رئیس سابق تشکیلات خود گردان فلسطین هنوز این سوال برای جوانان فلسطینی باقی مانده که آیا عرفات به ارزوهای خود برای نزدیک شدن به آزادی قدس شریف دست یافت یا این آرزو برای همیشه با وی دفن شد؟

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1572598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =