مهر نوشت:

علی اصغر سلطانیه در پاسخ به تاثیر واقعه نیروگاه فوکوشیما بر ادامه فعالیت هسته ای ایران به خبرنگار مهر گفت: بر اساس تمام آمار و اطلاعات علمی موجود نیروگاههای هسته ای تنها منبع تولید انرژی هستند که در مقایسه با نیروگاههای با سوخت فسیلی مشکلاتی مانند ایجاد اثر گلخانه ای و گرمایشی ندارند و این یکی از امتیازات نیروگاههای هسته ای است.

وی افزود: این نیروگاهها در 50 سال گذشته 64 هزار و 600 میلیارد کیلووات ساعت برای جهان تولید انرژی کرده اند. در حال حاضر 440 نیروگاه در سراسر جهان مشغول تولید انرژی هستند و باید با موضوع تعطیلی این نیروگاهها واقع بینانه برخورد کرد.

 سلطانیه در مورد وضعیت نیروگاههای فعال در سطح جهان اظهار داشت: ژاپن در حال حاضر 50 رآکتور هسته ای دارد، آمریکا بیش از 100 نیروگاه و این نیروگاهها با برنامه ریزیها و سرمایه های زیادی ساخته شده اند، قطعا این کشورها بعد از یک حادثه و به یکباره فعالیت نیروگاههای خود را متوقف نخواهند کرد.

 نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای تاکید کرد: چه چرنوبیل و چه فوکوشیما این پیام را دادند که مواد رادیواکتیو مرزهای بین المللی نمی شناسند، بنا بر این اینکه یک کشور نیروگاههایش را متوقف کرده و دیگر کشورها ادامه دهند، دلیل بر این نمی شود که آن کشور از مشکلات ناشی از حوادث هسته ای در امان بماند.

 وی افزود: در عین حال در طول 50 سال گذشته تنها سه حادثه در مورد تاسیسات هسته ای داشته ایم؛ حادثه TMI آمریکا در سال 1978، چرنوبیل در سال 1986 در شوروی سابق و حادثه فوکوشیما در ژاپن، اما نباید فراموش کنیم که حادثه فوکوشیما ناشی از زلزله نبود زیرا طبق پیش بینی ها و طراحی ژاپنی به محض وقوع زلزله در این کشور نیروگاهها از کار افتادند، زیرا 50 رآکتور ژاپن در منطقه ای با بالاترین میزان وقوع زلزله در حال کار هستند. این سونامی بود که غیرمترقبه بود و به این تاسیسات صدمه وارد کرده و مشکلاتی را برای ژنراتورها و تولید برق بوجود آورد.

 سلطانیه یادآور شد: در اجلاسی که دو هفته آینده در سطح وزیران و کارشناس مجرب جهان در وین داریم در مورد این موضوع بحث خواهد شد، همانطور که در مورد چرنوبیل هم این اتفاق افتاد و تجربه این حوادث تلخ و درسهایی که کشورها آموختند به طراحی ایمن تر تاسیسات هسته ای انجامید.

 وی در پایان گفت: در مورد نیروگاه هسته ای بوشهر نیز آژانس بین المللی انرژی هسته ای و کارشناسان این سازمان در پروژه ایمنی رآکتور با ایران همکاری داشته اند و این همکاریها برای ایمن سازی فعالیتهای هسته ای ایران همچنان در جریان است. روند فعالیت هسته ای ایران با نظارت مجرب ترین کارشناسان ادامه خواهد یافت زیرا طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران موظف به تولید 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای است.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =