دیپلماتیک: آمریکا نه همه تحریم‌ها را لغو می‌کند و نه تضمین می‌دهد

نشریه آمریکایی در مقاله ای با توجه به نزدیک شده به زمان از سرگیری گفتگوهای هسته ای ایران با طرف های غربی نوشت: هنوز نمی دانیم ایران چه موضعی خواهد داشت. اگر ایران می خواهد که همه تحریم هایی که توسط ترامپ وضع شده برداشته شود و نیز تضمین داده شود که رییس جمهوری کنونی و روسای جمهوری آینده آمریکا هرگز دوباره تحریم ها را بر نخواهند گرداند، شدنی نیست.

به گزارش خبرآنلاین، لارا روزن، روزنامه نگار سرشناس آمریکایی در مقاله ای برای نشریه دیپلماتیک نوشت: بهرغم تندگویی های عمومی پرشمارِ علی باقری کنی، گفتگوگر تازه ایران در سفر هفته گذشته اش به اروپا و مشورت های پس از آن با روسیه و چین در روزهای اخیر، دیپلمات هایی که اواخر این ماه برای گفتگو با ایران به وین می روند، می گویند که چه بسا مقداری زمان ببرد تا جزییات موضع ایران روشن شود.

 دیپلمات ها می گویند که نماینده ایران هنوز با همتایان دیپلماتیکش درباره جزییات موضعی که انتظار آن در گفتگوهای پیش روی برای احیای احتمالی برجام می رود، رایزنی ای نداشته است. به گفته یکی از دیپلماتهای شرکت کننده در گفتگوها، مسئله اصلی که درباره آن بلاتکلیفی وجود دارد این است که آیا ایران می خواهد گفتگوها را از جایی که رها شد، ادامه دهد یا دوباره از اول شروع کند یا چیزی میان این دو؟

 یک دیپلمات از یکی دیگر از کشورهای شریک گفتگو نیز می گوید حتی پس از مشورت های اخیر، او هنوز نمی داند که موضع ایران چیست. می توان گفت تناقض اینجاست که ایرانی ها می گویند "ما می خواهیم به برجام برگردیم" و "ما تضمین میخواهیم" که این چیزی بیش از برجام است. پس آنها باید این تناقض را روشن سازند.

 این مقام رسمی می گوید: شگفت این بود که نه ماه پیش، بیشتر کشورها موافقت کردند که دولت ترامپ که در سال ۲۰۱۸ توافق را ترک کرد، مسوول تصمیم ایران برای عبور از محدودیت های هسته ای برای اعتراض به عدم رفع تحریم ها بود. اکنون نه ماه بعد، ایرانی ها فکر میکنند که میتوانند بر این پایه، اهرم سازی کنند، با سطوح بالاتر غنی سازی و دیگر موارد نقض برجام. اما این اقدامات موجب شده که اکنون، کشورها به این اجماع برسند که مشکلی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، گام های جاری ایران است. پس این می شود چارچوب گفتگوها.

 یکی از کارشناسان غربی که هفته گذشته در اروپا با باقری کنی دیدار کرد، می گوید که معاون وزیر خارجه ایران تاکید داشت که او بعنوان مسوول گفتگوهای هسته ای در دولت ابراهیم رییسی گمارده شده است. "او به روشنی تلاش داشت این پیام را منتقل کند که رسیدن به توافق ممکن است و او کسی است که مسوول پرونده هسته ای است."

از این کارشناس پرسیدیم که آیا ایران به دنبال برجام است یا یک توافق دیگر؟ او گفت "فکر نمی کنم بحث یک توافق دیگر در میان باشد." این کارشناس درباره درخواست عمومی ایران برای تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از برجام گفت که پاسخ باقری این بوده که تضمین های سیاسی مهم است اما کافی نیست، ما می خواهیم آن را در عمل ببینیم. این کارشناس می گوید "من به مسئله تضمین به عنوان قماری نگاه نمی کنم که تلاش شود بوسیله آن بر سر توافق چانه زنی شود."

 باقری همچنین انتقادهای گذشته اش از برجام را کم اهمیت جلوه داد و گفت زمانی آن دیدگاه را مطرح کرده که بعنوان یک کارشناس بیرون از دولت نظر می داده اما اکنون او یک سیاستگذار است و به نمایندگی از نظام کار می کند و دیدگاههای شخصی اش اهمیتی ندارند.

 علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین المللی بحران هم می گوید: هنوز نمی دانیم ایران چه موضعی خواهد داشت. "اگر بواقع آنچه می خواهند این باشد که همه تحریم هایی که توسط ترامپ وضع شده برداشته شود و نیز تضمین داده شود که رییس جمهوری کنونی و روسای جمهوری آینده آمریکا هرگز دوباره تحریم ها را بر نخواهند گرداند، به آن نمی رسند."

به گفته واعظ، این احتمال هم هست که پس از چند دور گفتگو، اگر روشن شود که آنچه ایران می خواهد امکان پذیر نیست، گزینه "کمتر در برابر کمتر" پیش کشیده شود. فکر نمی کنم که از آغاز، چنین گزینه ای مطرح شود. یک منبع دیپلماتیک هم می گوید که گروه پنج بعلاوه یک، در گفتگوهای میان خود، گزینه یک توافق موقت را به بحث نگذاشته اند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1575092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    20 8
    خبر انلاین: دیپلماتیک: آمریکا نه همه تحریم‌ها را لغو می‌کند و نه تضمین می‌دهد. اینجاست که ایرانی ها می گویند "ما می خواهیم به برجام برگردیم" و "ما تضمین میخواهیم" که این چیزی بیش از برجام است. پس آنها باید این تناقض را روشن سازند. ضرورت تضمین برای اجتناب از تکرار خروج از برجام ثبات اقتصادی ایران در آینده حیاتی است و به معنای نقض توافق برجام نمی باشد بلکه تکمیل کننده آن است. لازمه آن جدای از گفتگوهای ۴+۱ گفتگوهای مستقیم با آمریکا با هدف پایان دادن به چهار دهه تنش و تقابل و عادی‌سازی روابط دو کشور بر اساس منافع مشترک و جمعی است. بایدن توانایی چنین اجماعی را در آمریکا دارد و او یک فرصت بی نظیر است.
    • ناشناس IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      1 1
      یه مثل هست که میگه :زیاد که چونه بزنی طرف به کمتر هم رضایت میده، خوب آمریکا همه رو می خواد هیچ چیز هم نمیده.
    • وطن دوست IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      احسنت امیدوار شدم به ایران...به مردم..
  • خلیلی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    27 19
    اگر شدنی نیست پس دنبال چه چیزی هستید؟ ایا فکر میکنید ایران ابله است به قراردادی تن دهد که هیچ نفعی از آن عایدش نمیشود؟ ایا انطرف را هم دیده اید که کوچکترین تهاجم به تولید بمب هسته ای میتواند منجر شود. پس بهتر است اگر دنبال ارام کردن منطقه ای هستید که بر کل جهان تاثیر گذار است منطقی تصمیم گیری کنید. ایران به هیچکسی باح نخواهد داد. حتی استکبار
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    18 25
    مگه قرار بود غیر از این باشه،، متاسفانه مسئولین کوته فکر ما در خواب و خیال سیر می‌کنند ،، قطعا اگر توافقی حاصل بشه این ایران است که تمام شروط آمریکا و اروپا را پذیرفته است......
  • سعید IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    25 24
    خوب به درک. ماهم نه باید زیربار برنامه منطقه ای و موشکی بریم نه غنی سازی رو تعلیق کنیم.
    • محسن IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      28 7
      جواب شکم گرسنه مردم عدم امنیت در جامعه فقر فحشا دزدی و... تو میدی؟
  • محمد IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    34 13
    خوب اگر مسئواین ما هم یک قدم بردارند فاجعه است چون امضای امریکای اندازه پهن ارزش ندارد
  • اسکندرزاده IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    30 10
    جالبه که آمریکا از برجام خارج شده اروپا هم به تعهداتش عمل نکرده و در حقیقت نقض توافق کرده بعد در تمام اخبار از کارهای ایران به عنوان نقض برجام نام میبرند واقعا که خیلی پررو هستند کدوم توافق کدوم برجام بدون شک با توجه به زیاده خواهی های آمریکا و لغو نکردن تمام تحریم ها توافقی میان ایران و غربیها نخواهد شد و دولت ایران باید دنبال بی اثر کردن تحریم ها باشد
  • حسین IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    32 8
    جالبه همه مطالبات ما نمیشه ولی همه چیزایی که اونها میخوان باید بشه!!! آمریکا هنوزم فکر میکنه کد خداست!یکی باید پیدا بشه تویه مذاکرات بهشون بگه برید گمشید عوضیا!!!
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 0
      من بهشون میگم شما اعصابت رو خرد نکن
  • GB ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    21 6
    به درک بعضیها از خداشون است چون با تحریم جیبهاشون پر می شه
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    21 16
    سلام بر دیپلمات های وزارت امور خارجه ایران اسلامی لطفا خودتان را خسته نکنید این بی پدر مادرهای تروریست چون درلباس نوکری صهیونیستها هستند هیچ اختیاری از خودشان ندارند صهیونیستها نیز کلا یک مشت احمق کینه شتری هستند که بفضل خدا همگی انها هرچقدر تلاش کنند بیشتر گرفتار میشوند پس هیچ تضمینی برای شما عزیزان از طرف این وحوش غربی بدرد نمی خورد لذا فقط شرط کنید چنانچه کل تحریم ها را برندارید و خسارات مارا ندهید این رفتار شما کثافتها بمنزله مجوزیست برای ما که سلاح هسته ایی برای دفاع از خودمان تولید کنیم وسلام.
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    32 8
    پس امریکا زر زیادی هم نزند ودرمورد مسائل هسته ای ایران هم دیگر دخالت وحرفی نزند
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    23 7
    این صحبتها مال تندروهای دو طرف هست آمریکا تحریمها را هم لغو و هم تضمین خواهد داد جو الکی ندهید اخبار منفی که موجب تحرک مخرب دلار بشه را زود تیتر میکنید که از آب گل آلود ماهی بگیرید ولی کور خوندید توافق و احیای برجام قطعی هست بستگی به صحبت کردن طرف ایرانی داره که ماهرانه مذاکره کنتد مردم ایران در گرانی تورم تا خرخره رفته باید فکری کنید جوانان ایرانی دارن له میشن هر کس دامن بزنه قطعا موجب نابودی خودش میشه چون چوب خدا صدا نداره اصلا تحریم فقط بهانه شده خون مردم را به شیشه کنند دلالها و کاسبان تحریم پدر مردم را در آورده وگرنه تحریم ده درصد مشکل درست کرده ۹۰ درصد مدیریت ضعیف هست خدا خودش حامی مردم هست
    • حیدر IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      9 9
      باش تا صبح دولتت بدمد آخه آمریکا کی نون گذاشته تو سفره ملت ها که ایران دومیش باشه میگن رحم بر گرگ ظلم بر گوسفندان و ملت هست
    • ناشناس IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      1 0
      آقا حیدر . این جمله (( گوسفندها )) را خیلی خوب اومدی !!!
  • ایرانی. IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    15 8
    باسلام آمریکا یک تحریم هم بر نمی‌دارد. و بیشتر از وقت تلاف نکنید. دست از این مسخره بازی ها بردارید. و در مقابل آمریکا خار و ضعیف ومنفعل عمل نیکنید. محکم و مثل خودارزیابی حرف بزنید.
  • عوام IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    8 5
    امتیاز میدن خوبشم میدن ولی گوشه چشمیم به گذر زمان دارن بلکه شرایط بنفع اونا تغییر کنه پس نباید بهشون زمان بدیم و هم باید با شرق هم غرب کار کنیمو نگاه بلند مدت به همه داشته باشیم
  • علی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    8 7
    برجام را عبور کنید وفکر چاره باشید از خودمان شروع کنیم و مالیات تساعدی بر بیشتر از یک مسکن وخودرو را شروع کنیم مالیات تولید رو برداریم وانها را متقاعد کنیم کارمندان را بیمه کنند به این شکل می توانیم به تولید برگردیم نه با وام
  • ناشناس IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    12 5
    آنچه که غربی‌ها کردند فراتر از برجام بود پس آن را چرا نمی گویند .که هیچ بندی را اجرا نکردند .فقط روی کاغذ نوشته شد .این منافق گونه بودن غربی ها باید مشخص شود .
  • امیر IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    7 5
    خوب اینها هم بگن اگر امریکه فکر میکند ایران هسته ای را تعطیل میکند و رئیس جمهور بعدی سراغ بمب هسته ای نمیرود شدنی نیست
  • خلیلی IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    20 4
    پس معلوم است امریکا به دنبال اجرای برجام نیست و هدف مقابله با ایران به بهانه برجام است.
  • صبا IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 5
    مذاکره کننده های ما باید واو به واو مذاکراتو کامل برای ولیه فقیه توضیح بدن اونوقت سریعتر میشه نتیجه گرفت و امیدو به دلها برگردوند قبل از اینکه زمان همه چیزو خراب کنه چون الان داره باده موافق میوزه ولی ممکنه ناگهان باد مخالف بشه
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    7 1
    سلام.به نظرم بایستی ضمانت عدم برگشت تحریم توسط هر کشوری از سوی ۵+۱در مذاکرات به این صورت باشد که چنانچه تحریمی که به منظور صدمه زدن به توافق باشد.فورا تعهدات برجامی که شامل غنی سازی با غنای بالا قبل توافق بوده برگردد و چه بسا بیشتر که مواظب رفتار خود باشن.و واقعا اگر غنی سازی بالا در ایران برایشان درد ناک و خطرناک است پس ما هم عدم تحریم برایمان اهمیت دارد.پس میشود در دل این توافق که قرار است انجام گیرد تضمین رو لحاظ کرد حالا حتی در دولتهای بعد هم فکر کنم زیاد تفاوتی وجود نداشته باشد .
  • علیرضا نیکرو IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    12 11
    جمهوری اسلامی ایران به خاطر مردم بدبختش هم شده با آمریکا و دنیا توافق کند
  • اکبر IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    5 8
    خبرانلاین بس کن
  • علی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    15 3
    هرکاری که به رفع تحریمها منتج شودعالیست
  • GE ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    13 5
    همین الان نظرسنجی ها از محبوبیت ترامپ در آمریکا خبر می دهد و ترامپ به هیچ توافقی پایبند نیست.قدرت در آمریکا بین جمهوری خواهان و دموکرات ها دست بدست می شود ایران نمی تواند مقدار پیشرفت هسته ای خود را که در برابر تحمل تحریم های شدید بدست آورده را در ازای یک توافق موقتی و توافقی که طرف آن ممکن است هر لحظه از آن خارج شودعوض کند.پس هر توافقی قطعا بضرر ایران است.
  • علی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    11 3
    هیچ اعتمادی به امریکای خبیث نیست
  • ناشناس IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    1 0
    آمریکا اسم شخص نیست . توسط یک حاکم مادام العمر که حرفش فصل الخطاب باشد هم اداره نمیشود . هر 4 سال یکبار انتخابات ریاست جمهوری و مجلس سنا و نمایندگان دارد . و هر ریاست جمهوری میتواند بر اساس آرا مردم . سلیقه متفاوتی داشته باشد و نمیتواند نظرش را به نسلهای بعدی تحمیل کند . از دو حال خارج نیست : 1- شما این چیزها را نمیفهمید و از یک شخصی بنام آمریکا که یک حاکم بلامنازع دارد امان نامه میخواهید !! 2- همه این چیزها را میدانید . ولی ماهیت وجودی شما بر اساس ایجاد تنش و درگیری است این قسمت دوم را مردم ایران بخوبی فهمیده اند ببم جان !!
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    امریکا نقدا می خواهد تمام سانتریفوژها پیشرفت های صنعت هسته ای بر اساس وعده واهی غرب کما فی سابق، ایران نابود و درب ان گل گرفته بشه، ولی تصمین نده که خر دیگه ای مثل ترامپ، قول نسیه اونا را پاره نکنه.!!!؟؟؟!!!.
  • محمدی IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    1 0
    اولاً درست آمریکا زورگو است قدرت بین الملل را در دست ✋ دارد ولی این که نمی شود هر بار یه توافق بشود بین ایران و ۵ +۱ بدش به هیچ ختم شود این توافق سینوسی یه توافق اشغال است ولی ایران باید توافق کند حالا سینوسی هم باشد که باشد چونکه در فشار اقتصادی شدید هستیم یادی کنم از کنفرانس خبری مطبوعاتی رئیسی رئیس جمهور تحمیلی در اولین روز که گفت من با آمریکا مذاکره نمی کنم فکر کرد دولت روحانی از سر خوشی مذاکره کرده است دولت روحانی مجبور بود که اتفاقاً خیلی خوب مذاکره حمله کرد به ابر قدرتهای جهانی
  • ناشناس IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    اینکه تحریمی را آمریکا لغو نخواهد کرد کاملا معلوم است باید موظب بود فن بدل نزنه .