آیا بشار اسد راهش را از ایران جدا می‌کند؟

سوریه با پشت سر گذاشتن سالهای سخت و پرهزینه موقعیت خود را در داخل تثبیت کرد تا چنین اتفاقی نظر کشورهای عربی را برای عضویت مجدد این کشور در اتحادیه عرب فراهم کند؛ اتفاقی که می تواند دمشق را وارد مرحله ای تازه از روابط با کشورهای عربی کند و از همه مهمتر روابطش با ایران را تحت تأثیر قرار دهد.

ابوالفضل خدائی: کشورهای عربی پس از سالها تلاش برای سرنگونی دولت بشار اسد حالا موقعیت سوریه تثبیت شده می بییند و می خواهند برای جبران اشتباهات گذشته نقشی متفاوت از گذشته را دنبال و از طریق نزدیکی به دمشق، اتحاد ایران و سوریه را برهم زده و از ثمرات آن به گونه ای دیگر بهره ببرند. در همین حال روزنامه روسی پراودا در مطلبی اهداف کشورهای عربی از تحرکات دیپلماتیک به منظور عضویت سوریه در اتحادیه عرب را مورد بررسی قرار می دهد. در این مطلب آمده است:

کشورهای عربی به توافق رسیده اند سوریه پس از ۱۲ سال ممانعت از حضور در اجلاس اتحادیه عرب در جلسه ای که قرار است در ماه مارس ۲۰۲۲ در الجزایر برگزار شود، شرکت کند. این خبر را سایت بلدی نیوز، به نقل از نشریه قطری العربی الجدید اعلام کرد. یک منبع ناشناس در دبیرخانه اتحادیه عرب به این نشریه گفت که مقامات دمشق به دیدار مقامات دوحه رفته و اقدامات خاصی در این راستا انجام داده اند.

در همین راستا یک منبع آگاه بلندپایه در دبیرخانه اتحادیه گفت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب می‌تواند مبتنی بر این واقعیت باشد که تصمیم برای تعلیق عضویت آن «نقص و خلاف منشور اتحادیه» بود.

به گفته این منبع، منشور اتحادیه کشورهای عرب در ۲۲ مارس ۱۹۵۴ صادر شد که در ماده ۸ آن آمده است: «هر یک از کشورهای شرکت کننده در این اتحادیه به نظام حاکمیت موجود در سایر کشورهای عضو اتحادیه احترام را حق آن دولت‌ها می داند و متعهد می شود که هیچ اقدامی با هدف تغییر آن نظام در آن انجام ندهد».

علاوه بر این، تصمیم به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب مورد موافقت اعضای آن قرار نگرفت. سه کشور از ۲۲ کشور - سوریه، لبنان و یمن - مخالفت کردند و عراق از رای گیری ممتنع کرد که این نیز مغایر با منشور بود که در این مورد نیاز به اجماع دارد.

آیا بشار اسد راهش را از ایران جدا می‌کند؟

روسیه از اردوغان درخواست کمک کرد

به گفته یک منبع در اتحادیه عرب، مصر و امارات متحده عربی نقش اصلی را در حل این وضعیت بر عهده گرفتند که به نفع شخصی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر است. همچنین به روسیه قول داده شد که این مشکل با هماهنگی با امارات و سایر کشورها حل شود.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، تأیید کرد که در صورت دستیابی کشورهای عربی بر سر پیش نویس قطعنامه، سوریه می تواند در نشست بعدی به اتحادیه عرب بازگردد، که نشان دهنده تمایل تعدادی از کشورها برای انجام این کار است.

وی خاطرنشان کرد که الجزایر، عراق و اردن به ویژه مشتاق بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند.
 

رسانه های عربی نشان می دهند که تمایل به بازگشت سوریه به جهان عرب با دو جنبه مرتبط است:

۱) خارج شدن سوریه از دایره نفوذ ایران

۲) بهره مندی از امتیاز بازسازی کشور در دوران پساجنگ
 

سفر عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به دمشق در ماه نوامبر به عنوان سیگنالی برای به رسمیت شناختن بشار اسد به عنوان رئیس جمهور قانونی سوریه بود. علاوه بر این، ماه گذشته گفتگوی تلفنی بین اسد و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز انجام شد.

طرح حل و فصل منافع روسیه را در نظر می گیرد

مخالفان قطر و عربستان سعودی هستند، اما قطر برای بازگشت سوریه آماده است. روزنامه سعودی الشرق الاوسط اسناد اردن را درباره پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب منتشر کرد.

بر اساس این سند، ایالات متحده، ائتلاف بین المللی در سوریه و ایران باید نیروهای خود را از جمهوری عربی سوریه خارج کنند. این عقب نشینی بر اساس رویکردی مرحله ای انجام خواهد شد که برای مهار نفوذ ایران در بخش های خاصی از سوریه کار می کند و منافع مشروع روسیه را به رسمیت می شناسد.

بر اساس این سند، چندین جنبه وجود دارد که باید طبق آن پیش رفت:

سند مذکور رویکرد جدیدی را پیشنهاد می‌کند که منجر به تمرکز مجدد بر راه حل سیاسی در سوریه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل متحد و پرداختن به بحران انسانی و پیامدهای امنیتی آن در سوریه و همسایگان آن می‌شود و شامل اقدامات مختلف با تمرکز بر "مبارزه با تروریسم و ​​مهار نفوذ فزاینده ایران" می‌شود.

این سند همچنین "منافع مشروع" روسیه در سوریه را به رسمیت می‌شناسد و همچنین تصمیم گیری در مورد مکانیسم تعامل با حکومت سوریه را معین می کند.

در این مقاله آمده است که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، این سند را با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همچنین با رهبران عرب و دیگر رهبران فرامنطقه ای در میان گذاشته است.

این رویکرد به ده‌ها سال سیاست تغییر نظام سوریه پایان می‌دهد و در آن گام‌هایی با هدف "تغییر تدریجی رفتار نظام" پیشنهاد می دهد.

چراغ زرد آمریکا

رسانه های عربی نشان می دهند که ایالات متحده همچنان با این طرح مخالف است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همتای قطری وی در یک نشست خبری گفتند  از هیچ تلاشی برای عادی‌سازی روابط با سوریه حمایت نخواهند کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: «ما از عادی‌سازی حمایت نمی‌کنیم و مجدداً به دوستان و شرکای خود تأکید می‌کنیم که سیگنال‌هایی خود را در نظر بگیرند.»

اما در جهان عرب به این امر نشان دادن چراغ زرد می گویند.

سوریه تحت تحریم‌های سخت آمریکا زندگی می‌کند که مانع از هرگونه سرمایه‌گذاری در هر کجا می‌شود و بزرگترین مشکل سوریه موضوع بهبود اقتصادی است.


چرا کشورهای عربی اسد را به رسمیت می شناسند؟

یوری زینین، کارشناس علوم تاریخی و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه معتقد است که مشارکت سوریه در نشست اتحادیه عرب منجر به شناسایی و مشروعیت بخشی به دولت بشار اسد خواهد شد.

این کارشناس همچنین گفت: این باید تاثیر مثبتی بر آینده این کشور داشته باشد.

وی یادآور شد که پس از بهار عربی با حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه، سوریه عملا از اتحادیه عرب بیرون رانده شد.

پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه افزود: «شماری از کشورهای عربی می توانند با چشمان خود نظاره گر باشند که مقامات سوریه و  همچنین مردم این کشور توانسته اند از تمام مصیبت ها جان سالم به در ببرند و شروع به تغییر موضع خود در قبال سوریه کنند.

ثانیاً، کشورهای عربی نیز می توانند ببینند که نیروهای مخالف بشار اسد به گروه های فراملی تبدیل شده اند که شروع به آزار کشورهای همسایه کرده اند.

دست آخر اینکه، خروج عجولانه ایالات متحده از افغانستان به دولت های عربی و متحد آمریکا نشان داد که نباید به طور کامل به واشنگتن اتکا کرد.

یوری زینین در پایان گفت: «سیگنال اصلی از سوی رهبران امارات صادر شد که اعلام کردند می‌خواهند به سوریه کمک کنند تا این کشور بتواند بار دیگر روی پاهای خود بایستد.»

منبع: روزنامه پراودا / گزارش و ترجمه: ابوالفضل خدائی

>>> بیشتر بخوانید:
کشورهای عربی چه خوابی برای روابط تهران و دمشق دیده‌اند؟
ادعای بی‌اساس رسانه صهیونیستی: بشار اسد از حضور پررنگ ایران در سوریه ناراضی است
وزیرخارجه امارات در سوریه چه می‌کند؟
نیوزویک: اسد با قدرت به عرصه سیاسی جهان بازگشت

۲۳۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1576593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 124
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NO ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    هیچکی روی ایران حساب نمی کنه
    • DE ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      در دولت گذشته چند بار روحانی به سوریه رفت؟چند بار معاون اولش به سوریه رفت؟اینکه ما نتونستیم از فرصت در سوریه منفعت اقتصادی بدست بیاریم تقصیر سوریه یا اسد نیست مقصر خودمونیم.اونها ما رو بیرون ننداختن .این ماییم که هیچ وقت عرضه نداشتیم منفعت اقتصادی ببریم.نیروهای نظامی ما کار رو تموم کردند اما نیروی اقتصادی ما جرات ندارند برن اونجا میدونید چرا ؟چون میترسند.ما رو در در تحریم و تنگنای اقتصادی گذاشتند با برجام خفه مان کردند که نتونیم رشد اقتصادی داشته باشیم
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      اگر بشار اسد تصمیمی میگیره مطمئن باشید با هماهنگی و مشورت ایرانه. او میدونه که دوست مطمئن تری غیر از ایران نداره. ایران هم مطمئنا از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت میکنه. یه عضو بیشتر در اتحادیه خواهد داشت. بر روی طرز فکر اعراب هم تاثیر مثبت میگذاره. ما با اعراب خصومت و رقابتی نداریم. برادران دینی ما هستند. باید زمینه رو فراهم کنیم که بفهمند این اختلافات رو غرب ایجاد کرده تا سوء استفاده کنه.
    • محمد IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      نظر دوستان اینو اضافه کنم که حتی اگه سوریه برگرده وپشت به ایران کنه ما ثمر کارمون تو سوریه برداشت کردیم اونم اینه که داعشی در مرزهای کشور نداریم
    • آرین IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      برنده ی این قضیه اسراییله'طرح هم شک نکن طرح اسراییله'جای پای ایران تو سوریه بزرگترین تهدید بود که اونم از میان برداشت'تو عراق هم همین کارو کرد'مونده لبنان که اونم با آوردن سوخت از مصر دارن بهانه های حضور ایران در لبنان رو هم یکی یکی از سر لبنان از بین میبرن'سیاست یعنی این'نه اینکه بیای جلو وایستی و فکر کنی اقتدارمون اینطوری حفظ شد!!!!!! ظریف یک تنه اروپاییها رو به جون آمریکا انداخته بود'با اومدن این دولت تمام رشته ها یک شبه پنبه شد'الان اروپاییها با آمریکاییها........سیاست داخل تو خارج جواب نمیده عمو جان
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      24 50
      زمین برید آسمان برید تحلیل کنید هر کاری کنید، برنده این بازی ها ایران است. کمی صبور باشید.
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      52 16
      آخه کی به کشوری که از همه جهات تحریمه و منزوی هستش و هیچ گاه هم اراده ای برای تغییر وضعیتش در منطقه و جهان نداره ،دوست داره که مراوده داشته باشه.... مگر اینکه خودش هم دقیقا اینجوری باشه و بخاد اینجوری بمونه...
  • DE ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    بعد از آنکه ایران میلیونها دلار و هزاران جان را فدای بقای او کرد ، دارد ایران را کنار می گذار. . حق ملت ایران پرداخت اینهمه خسارت برای او نبود
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      میلیارد دلار نه میلیون دلار
    • رضا IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      درود بر سوریه بارشو بست.😏
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      25 87
      بچه بیا پایین سرمون درد گرفت.
    • کرار IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      35 63
      اولا این یه دیده گاه هست که نویسنده به ذهنش اومده ونوشته ثانیا بشار ۷سال پیش اوباما وبعدش ترامپ نوشت بی خیال ایران بشو هم جنگ رو تموم میکنیم هم خودت رهبرکشورت باش ولی مثل مرد کنارایران موند و هزینه داد این یه سنده و واقعیت داره ثالثا ما برای امنیت خودمون اونجا جنگیدیم که جای بحث داره و اینجا نمیشه توضیح مفصل داد کمی تحقیق لطفا شمارو به نتیجه میرسونه جنگ سوریه برای ما چقدرمنفعت داشت
    • ناشناس IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      26 6
      نگفتمت که مرو آشنات منم. از قذافی درس نگرفتی.
    • فرزاد IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      19 95
      سربازان ما برای بشار اسد نجنگیدند برای امنیت امثال تو جنگیدند و شهید شدند مطمئناً اگر در جنگ سوریه پیش دستی نمیکردم جنگ را به داخل کشور ما میکشیدند وتو الان راحت توی گوشیت با امنیت خاطر نظر نمیدادی کاش نمک نشناس نباشیم
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    چه کسی پاسخگوی این‌همه هزینه خواهد بود؟ چه خبر است؟ چرا منافع ملی ما بی‌ارزش است؟
    • مهدی IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      یادمون رفته ۱۰ سال پیش میگفتن اول اسد بعدم ایران درضمن اگر در سوریه ۱۶ ملیارد هزینه کردیمو شهیدای مظلوم دادیم میتونست بارسیدن جنگ به ایران این هزینه ۴۰۰ملیارد بشه با دها هزار شهید چون بحث اصلیه اسراییلو آمریکا نابودیه شیعست
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      41 23
      مهدی ناموساً فک کثیفت ببند همون حرفای پوشالی و نخ نمای دروغین
    • زبل خان IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      19 36
      ۹:۵۳،افرادی مثل تو هنوز آداب صحبت کردن رو یاد نگرفته اند و حق هیچگونه نظر دادن را ندارند،حالا بگو چرا تا حرف از اسرائیل و آمریکا اورد اینقد سوختی؟قضیه چیه؟😂
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      15 21
      زبل خان دمت گرم نمیدونم چرا ایقد سوخت خوب اشاره کردی😆😆
  • ایران IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    فداکردن ملت ایران بخاطری شخص کاش کمی بفکرمردم خودمون بودیم
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    حیف اون همه جان و مال که مسولین نظام از جیب ملت ایران به پای سوریه ریختن ،تاوان این بی فکری ها رو مردم ایران باید تحمل کنند ؟
    • ناشناس IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      نکنه این هزینه جان را شما دادی؟
    • آرش IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      45 96
      جان ومال همه ایرانیان یکی هست.اگه تو خودت رو ایرانی نمیدونی این دیگه مشکل خودت هست.سوریه همیشه کنار ایران خواهد ماند
    • شفیق IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      37 1
      در جواب ناشناس . بله که دادیم مثل این که ایرانی نیستین و گر نه هر شعیدی اگه از دست میدادیم مثل برادر و پدر خودمون هست هم وطن ماست همشهری ماست
  • GB ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    کی گفته بشار اسد ایران رو ول میکنه. نه همچین چیزی نیست. بشار هیچ وقت ایران رو کنار نمیذاره. مطمین باشید. چون ایران درجه وفاداری بالایی داره. ولی روسیه و اردن و ترکیه دوست امروز و غرییه فردا هستند. چه بسا شریک دزد و رفیق قافله اند. بشار اسد آدم باهوشی است و میخواد برگرده اتحادیه عرب. همین. بازسازی ترکیه هم مطمین باشید هیچ کس شرکت نمیکنه. چون اینها حرف باد هوا است.
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      بفرمایید یک تحلیل آبگوشتی ...
    • ناشناس IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      43 9
      فرمانده نیروی قدس رو با پررویی عذرش رو خواست صد تا وصله هم بهش چسبوند ایران هم برای ماست مالی مجبور شد بگه ماموریتش تمام شده بود در حالیکه تمام روزنامه های سوریه خیلی راحت این کار اسد رو شجاعت میدانستند تا وقتی که پول و جون ایران رو میخواست ایران خوب بود حالا اصلا ایران حساب نیست منافع روسیه تامین بشه تو بین الملل هم روسیه رو داشته باشه ایران به درک خودتون رو گول نزنید
  • سعید IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    اسد بفکر منافع خودش و کشورشه که البته کار درستیه و انصافا اونقدر که کشورهای عربی منفعت دارن ما نداریم
  • علی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    منافع ایران کجاتضمین شده که سوریه دومی باشد؟
    • فرزاد IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      7 36
      همین که کشورمان تکه تکه نشده یعنی منفعت اگر قدرت تعقل داشته باشی
  • صبور IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    197 9
    ما اهل دعوا و نزاع هستیم و وقت جنگ بدردش میخوردیم الان وقت بازسازیه و کشورهای پولدار عرب بدردشون میخورن
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    خون جوونامون که توسوریه شهید شدندپایمال شد
  • احمد IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    عراق سوریه بزودی لبنان اذربایجان همه دیگ به ایران پشت کردند سیاست های ایران باید فورا تغییر کند
  • ایرانی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    این تحلیلی است بر پایه‌ی احتمالات. برخی چنان نظر داده‌اند که انگار ایران از سوریه رانده شده است. وضعیت سوریه با بازیگران رنگارنگ چنان پیچیده است که به این آسانی حل نخواهد شد.در هرحال، کشورهای مختلف بر اساس توان تاثیرگذاری خود در حال زورآزمایی‌اند.
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    درهرحال بشاراسد برای احتیاط نباید شخصا در جلسات اتحادیه عربی شرکت کند چه بسا حال که نتوانستند بشاراسد را برکنار کنند بلکه درجلسات اتحادیه عرب بنحوی مسمومش کنندتا رضایت امریکا و اروپا را کسب کنند نهایتا جناب بشار اسد باید بداند در روزهای سخت چه کشورهایی کمکش کردند!!!!!!!!!
    • امیر ولیزاده IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      11 2
      واقعا یک تحلیل در حد دیپلمات رزمی سیاسی نیروهای مقاومت. در جلسه بشار اسد رو مسموم می‌کنند!!!! عجب تحلیل عمیقی
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    ای کاش یک سیاستمدار با خدایی غرامت ۱۰۰۰میلیارد دلاری مردم جنگ زده ایران را از عراق میگرفت،حالا فرض کنید چند ده میلیارد دلار هم در سوریه هدر رفت اعراب خیانتکار را به حال خودشان رها کنید
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    75 10
    شک نکنید...
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    و این هم از بشار که گندش بعدها درمیاد
  • رصد IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    سوریه و لبنان و فلسطین و عراق و یمن و افغانستان و ......راهشون را از ایران جدا کردند چون فهمیدن راه سعادت کدومه خدایا ما را ببخش چه ظلمی به مردم ایران کردیم
    • محمد IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      5 11
      به دید تو لابد راه سعادتشون امریکاس یا رژیم صیهونیستی ؟؟؟😄😄
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    مگه در بووسنی هرزگوین نتیجه گرفته بود که از یه کشوری عربی مثل سوریه نتیجه بگیرد ما زورکی خودمون را به آنها میچسبانیم آنها بلافاصله ما را کنار میزنند پس بهترین راه کار مذاکره مستقیم بقول آقای علی مطهری با امریکاست
    • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      14 5
      واقعا، گل گفتی ارتباط همین و بس
  • ارسلان IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    علت اینه که سیاستهای ایران بسیار ضعیف است، تصمیمات احساسی بوده و بلندپروازانه، و منافع ملی را در نظر نمیگیرند. تا ایران کشوری با اقتصاد قوی و منسجم نباشد، نمیتواند حتی دوستانش را هم حفظ کند.
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    اول باید ببینیم ما درچه زمینه ای توانایی داریم که سوریه تمایل داشته باشه از ما استفاده کنه مردم خودمون تو گرفتاری و فشار غرق اند بریم برای اونا چیکار کنیم لااقل عربها پول دارند و روسها تکنولوژی ما چی داریم
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    آن روزها حتی یک خردسال هم می دانست جمهوری اسلامی نیروی زمینی روسیه در سوریه بود مشخص بود جمهوری اسلامی هیچ گاه جدی گرفته نشده با نگاه به سهم جمهوری اسلامی در بازار سوریه متوجه خواهید شد برنده که بود
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      3 9
      این ایران بود که روسیه را وارد جنگ کرد واز انها به نفع جبهه سوریه علیه غرب وداعش کمک خواست والبته با در خواست سوریه
  • فرشید IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    45 8
    خدا رو شکر
  • رئیس خاورمیانه IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    12 32
    نگران نباشید خودم حساب بشار را می رسم
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    10 32
    اینم عنایت خداست شاید مسئولین خودمون با دست وبال بازتری بتونن تصمیم بگیرن
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    96 15
    عراب همیشه راهش از ایران جدابود وهست مادوست آنهابرادر آن هم دوست نفت بنزین ودلارهایمان هستند
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    47 33
    نگران نباشید هنوز کلی شهر ویران دارن که باید بریم آباد کنیم پس فعلا ایرانو کنار نمیزارن.
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    79 10
    ایشان راهش جدابود ماخودمان را به ایشان چسباندیم حال هم بدون هیچ ادای کشورش راخواهیم ساخت
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    74 12
    روی دیوار اینا یادگاری ننویسید آقایونی که تصور میکنید روزی به قول خودتون محور مقاومت به دادتون میرسه . اینا همه بنده پولند کافیه گوشه پول سفید به چشمشون بخوره اونوقته که داستان گربه های شمع به دست تکرار میشه
  • دبیر DE ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    16 24
    مگه اسد بچه است که نفهمد بخاطر دور کردن دوست اسد با دشمنان حرف دوستی میزنند.
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    63 3
    آفرین بر سیاستمداران و سیاست‌ گذاران کاربلد ما که نتایج کارهایشان هر روز بیش از پیش در حوزه ‌ها و ساحت‌ های مختلف آشکار می‌ شود. سیاست‌ های خارجی و سیاست های داخلی... احسنت!
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    39 98
    چه تحلیل های آبکی، ایران در درجه اول برای امنیت خودش در سوریه بود و به جای نبرد با داعش در تهران، در دمشق باهاشون جنگید، نگران شهدا هم نباشید اونها وصعشون الان خیلی بهتر از ماست و آخرتشون رو خریدن
    • ناشناس IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      91 18
      یعنی اینهمه قوای ارتش و سپاه و بسیج و مرزبانی عرضه و وجود دفاع از مرزهای کشور را در مقابل حداکثر 100 هزار جنگجوی شپشوی داعشی نداشتند ؟؟ صدام با اون همه ادعا نتونست چنین غلطی بکنه عمو !!! جوک میگین شماها .
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      59 13
      اخه چرا هر مزخرفی که تلویزیون میگه رو قبول میکنی داعش؟ شوخیت گرفته داعش همین الان کنار دستمونه افغانستان
    • در جواب به ناشناس IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      7 15
      پیشگیری بهتر از درمان،چرا به جای جنگ بزرگ با داعش در مرز هایمان جنگ های کوچک در ماورای مرز ها انجام ندهیم؟دوما مگه ما شیعه نیستیم اونوقت داعش حرم امیرالمؤمنین و امام حسین و حضرت زینب رد تخریب کنه و ما هم فقط نگاه کنیم و منتظر باشیم که داعش به مرز هایمان برسه،بعدشم هم داعش رو با صدام مقایسه نکن،اگر بعثی در زمان جنگ به یکی از ایرانی ها دست می‌افتند اون رو اسیر می کردند و بعد هم شکنجه، اما داعش به محض اسیر کردن سرشون رو میبرید
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      7 5
      جناب ناشناس ۲۰:۳۷ مگه سوریه تو مرزهاش با داعش می جنگید، تو خونه هاشون سر می بریدند چشم هاتون رو کمی باز کنید هرچی غربزده ها به خوردتون میدن باور نکنید
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    41 26
    سلام امام باقر می فرمایند هرگاه دیدید میان مردم شام تفرقه افتاد به آنجا نروید چون که تا زمان ظهور میان آنها جنگ خواهد بود
  • هادی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    35 74
    مایادمون نرفته در زمان جنگ با عراق حافظ اسد و کشور سوریه چه لطف بزرگی به ما کرد و این نامردی بود در زمان داعش پشت سوریه رو خالی کنیم
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    62 10
    خودکرده را تدبیر نیست.
  • جواد IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    27 80
    سوریه دوست دیرینه ی ایران بوده و هست. آقایانی که این نظرات را دارند کمی تاریخ دوران جنگ را بخوانند
    • وطن IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      7 3
      اگه قراره بر اساس تاریخ بریم جلو اونموقع باید با روسیه مکار دشمن بشیم تا اینکه دوستی کنیم چون در طول تاریخ این روس ها بودند که با ما دشمنی می کردند از قرار داد های ننگین در دوران قاجار گرفته تا حمایت نظامی از صدام و جتی خود سوریه را که میگید در دوران جنگ به ما کمک میکرد مطمعن باشید به خاطر منفعت خودش میکرد با بستن خط لوله نفت و گاز عراق در دوران جنگ باعث شد تا خودش نفت و گازش را به جای عراق به اروپا صادر کنه.
  • علیرضا IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    26 64
    چرا هی شلوغش میکنن بغضیا؟! حالا عضو اتحادیه عرب هم بشه دلیل نمیشه که روابط ایران و سوریه تیره و تار بشه که
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    30 53
    پدرش خیلی مرد بود.زمان جنگ ایران و عراق به ایران خیلی کمک کردن.پس این به اون بدر.......
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    23 55
    من حاضرم قشم بخورم ۹۹ درصد کسایی که نظر دادن مقاله رو نخوندن، مقاله رو اگه بخونی میبینی چیزی جز حدس و گمان نیست واقعا متاسفم
  • ناشناس IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    54 5
    سوریه شروع کرده از پایه ها خودش رو از ای آن جدا کنه از ممنوعیت واردات خودرو تا جاباجایی فرماندهان میرانی....سوزی ها هم میدونن به دلیل تحریم نمیتونن با ایران رابطه تجاری داشته باشن خلاصه اینکه دهها میلیارد دلا و هزاران کشته ور سوریه به معنای واقعی یعنی هیچ چند وقت پیش گفته شده بود ۳درصد اقتصاد سوریه دست ایران هست و۳۰ درصد دست ترکیه خلاصه تحریم‌ها همه جا اثر داره
  • مهدی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    39 69
    خیانت دولت روحانی در عدم حضور وزارت اقتصاد و شرکت های دولتی و خصوصی در بازسازی و توسعه صادرات به سوریه... شد نتیجه این دست آورد. ای کاش همان طور که در نیروی مسلح سردار سلیمانی داشتیم و داریم، در اقتصاد نیز مرد میدان داشتیم....
  • علی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    55 9
    تقریبا تمام اهداف فرامنطقه ای ایران چیزی جز هزینه و خسارت برای کشور و مردم نداشته چرا که مسئولین ایرانی در رلستای اهداف بلند مدت خود چراغ خاموش و هیجانی رفتار میکنند و در هیچ رفتار سیاسی دخل و خرج دراز مدت را حساب نمیکنند و مثل افرادی که درامد هر روز خود را همان روز خرج میکنند رفتار میکند اگر ایران از اول کل هزینه هایی را که در جهت تقابل با غرب و اسرائیل هزینه کرده در راستای پیشرفت مملکت صرف میکرد امروز غرب مجبور بود در تمام معادلات منطقه ای نظرات ایران را دخیل میدانست صد البته اگر دزد و غارتگر در مسئولیتهای مملکت جایی نمیداشت
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    47 11
    اینم زات عربها اونم سوریه ک جوونهای ما رفتن تیکه تیکه شدن
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    47 7
    اسدبرخلاف سیاستمداران ایدئولوژیک ایران به فکر منافع ملت خویش است. او درکوران جنگ در پاسخ به خبرنگار خارجی گفته بود با اینکه از نظر شخصی از دولت امریکا متنفر است اما اگر مردم بخواهند با امریکا هم مذاکره می کند. ادامه دادن با ایران تهی شده از منابع شرط بندی روی اسب بازنده است و اسد از این حد بسیار عاقلتر است. ضمنا برنده بزرگ این معامله چنانچه نویسنده هم متذکر می شود روسیه است که هیچگاه قابل اتکا نیست.
  • امیر IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    41 59
    اصلا برای چی جنگ شد تو سوریه و آمریکا و اروپا و عراب خواستن نظام سوریه عوض کنن چون بشار اسد هم فکر ما بود و بخشی از مقاومت ده سال پیش همون موقع راهش از ما جدا می کرد آمریکا و کشور های عربی دلیلی برای سرنگونی اش نداشتن و این همه هزینه نمی داد موند جنگید و هزینه داد بخاطر تفکر و اعتقادات اش حالا فکر می کنی بخاطر کمی سرمایه از کشور ها عربی طرز فکرش عوض می کنه؟ الان هم برگرده به اتحادیه عربی مشکلی نیست فقط می خواد خودشو از انزوا در بیاره و این به معنا خیانت نیست و ما یک حق رای در اتحادی اعراب خواهیم داشت چه ایرادی داره
    • ناشناس IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      51 7
      بشاراسد چند سال قبل ازجنگ بااسراییل توافق کرد پس هم پیمان مانیست
  • ناشناس IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    53 5
    عمق استراتژیک !!
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    61 7
    الکی پول مامردم که در سختی تورم گرونی عذاب زندگی می کنیم اینور انور خرج می کنید بدون این که هیچ سودی برای مردم داشته باشه
  • مصطفی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    11 33
    سوریه از سال 57 تا کنون متحد ایران بوده و در سخترین شرایط پشتیبان ایران بوده و زمان جنگ بیشتر سلاح ما از سوریه تهیه میشد این ضعف مدیران بود که نگاهشان فقط به اروپا و آمریکا بود و بازار سوریه و عراق را از دست دادیم
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    36 10
    حیف جوانان کشورمان که در این کشورهای عربی به شهادت میرسند و اونوقت این عربها این همه بلا سر ما در میارند
  • یاسر IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    29 20
    یک تفسیر احمقانه آخه اگه اسد ایران رو کنار میگذاشت که این همه بلا به سرش نمیومد کسانی که از سیاست حتی الف با رو بلد نیستن نظر ندن لطفاً، این همه بلا فقط به دلیل همراهی با ایران و محور مقاومت بود که سر سوریه آوردن
  • ذبیح الله IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 16
    سوریه و بشار اسد اگر از ایران رو بگرداند و به کشورهای عربی نزدیک و روابط برقرار کند خیلی نامرد و عین نا سپاسی است .
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    23 7
    متاسفانه در سیاست هیچ دوستی وجود نداره به طوری که حتی برادر خونی خودت به خاطر منافعش در سیاست بازی ها حاضره بهت خیانت کنه بدون در نظر گرفتن شرایط گذشته .حالا ما میتونیم اینو بگیم که حضور نظامی در سوریه صرفا برای راندن نیروهای داعش و اعتلاف بوده که خنده دار هست .و در آخر ما میشیم کشوری بی مسولیت که در لبنان ،عراق،سوریه،افغانستان،یمن دخالت کردیم و آخرش با اردنگی بیرونمون انداختن صرفا یه گروهک اونجا داریم.شما همیشه نگاه کنید کشور های ابرقدرت مثل روسیه آمریکا اینا در هر صورت منافعشون پا برجا هست. عیب کار اینجاست ما فقط نیروی انسانی داریم ولی اونا سیاست دارن .ما آخرش بد حساب میشیم .ما فقط قمپز در کنیم و مثل یه پسر بد توی کوچه فقط درگیر میشیم اما منفعت رو اون آقای کوچه میبره.حالا نقد روسیه و ایران همینه.منابع مالی ما رفت حاج قاسمهای زیادی رفت .انگ بهمون زدن آخرش چی شد مثل لبنان در آخر رهامون کرد مثل عراق .مثل سوریه که خیلی وقته صدای ساز مخالفش میاد .عیب ساده انگاری ما بوده و ربطی به الباقی نداره.
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    42 7
    این همه هزینه مالی و جانی کردید اخرشم هیچ که اگه برای مردم خودتون هزینه میکردین الان وضعیت اقتصاد این نبود
  • حیدر سهیلی اصفهانی IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 6
    این مطلب را من قبلا در آرتی عربی خوانده‌ام. اگر کسی خیال کرده که اصولا سوریه نوچۀ ایران است، خوش خواب باشد، ان شاء الله! سوریه از اول در مسیر روسیه بوده و هست و خواهد بود و همچنان ایران را متحد می‌داند. یعنی بین هم معاهدۀ رسمی اتحاد دارند. همین بحث‌ها در دوران حافظ اسد (مذاکره با اسرائیل) مطرح شد و همین حرف‌ها زده شد که حافظ قصد جدایی از ایران را دارد، اما بعد حافظ در اوج قدرت و هنگام مرگ، دست بشار را در دست مرحوم شیخ‌الاسلام گذاشت و گفت: این‌ها را رها نکن! این‌ها برخلاف عرب‌ها هیج وقت به تو خیانت نمی‌کنند. بزرگترین مشکل کسانی که خیال می‌کنند دمشق به تهران پشت کرده، این است که اصولا سوریه و دولتش را نمی‌شناسند و از روابط تهران و دمشق سر در نمی‌آورند.
  • ناشکیبا IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 10
    جواب : خیر جدا نمی‌کند
  • حسین حسینی IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 21
    اگه بشار همین الان هم به ایران پشت کنه برای ما مهم نیست ما یک دینی به سوریه بده کار بودیم وادا کردیم زمانی که حافظ اسد در جنگ ایران وعراق به طرفداری از ما به عراق پشت کرد ومهمتر اینکه ما برای دفاع از حرم اهل بیت به سوریه رفتیم همین الان هم اگه بشار عوض بشه بازهم دفاع از حرم اهل بیت علیهم السلام به عهده ماست صرف نظر از اینکه چه کسی در راس قدرت است
  • آسو IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    24 4
    کلا راهش با ما یکی نبود،تحت فرمان روس بود،ما هم تحت فرمان روس رفته بودیم سوریه، و سوریه هم تحت فرمان روس ما رو راه داد ،ما هم تو توهم فقط خون دادیم و پول،همه چی به کام روسیه،
  • جفر IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    22 1
    حتما مسیرش را عوض میکند هر رهبری به فکر منافع کشور خودشه و او هم مستثنی نیست.. علاوه بر اینکه تو تیغ زدن هم استاده
  • محمد وجدانی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    6 27
    منفی دهندگان همینایین ک میگن ما تو سوریه چیکار مبکنیم ولی چوب دولت فراری امریکا و افغانستان رو بر طبل میزدن ک چرا ما وارد جنگ با طالبان نمیشیم خدایا یه پولی به من و یه عقلی به این جماعت جاهل عطا بفرما
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 0
    صددرصد
  • کرمانشاهی IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    15 7
    باز هم یک تحلیل از احتمالات ، و فرصت برای آلبانی نشین‌ها و مزدوران صعودی که بر روی آن مانور کنند وبا دویست یا سیصد نفر ، خبر را طوری نشان دهند انگار که نظر مردم ایران همه در مخالفت با سیاست‌های نظام حاکم است. تلاششان بیهوده است ما شما را خوب میشناسیم . در ضمن اگر کشوری که مدیون ماست از ما روی بگرداند ایراد از خود اوست نه ما . ما هم بر اساس منافع و سیاست کشورمان ممکن است در مواقعی تغییر موضع بدهیم اما این به آن معنا نیست که دوستانمان را فراموش کنیم . مطمئن باشید رابطه ایران و سوریه محکم‌تر از آن است که کوچکترین تغییری در آن بوجود بیاید
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 1
    جنگ بدبختی تمام همسایه ها واسه ایران بود استفاده از منافع اقتصادیی واسه بقیه. ی جورایی شدیم سپر بلا همسایه ها .از روسیه اجازه بگیریم گاز برداشت کنیم .از افغانستان بخوایم اب رومون نبنده.از عراق سوریه اجازه بگیریم که بجنگیم واستون
  • ایران دوست IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    25 2
    مسولین ما کی درک میکنن روسیه دوست مانیست البته من می‌دونم اونا اینقدر هم بی سواد نیستند و منافع شخصی شون رو به منافع ملی ترجیح میدن تو سوریه با همه دنیا دشمن شدیم و هیچ نفعی نبردیم تنها پاسخ دندان شکن به روسیه عادی سازی روابط باهمه کشورهامخصوصا غربی ها ست شک نکنید وقتی ازاین انزوای نفسگیر خارج شیم روسیه بیشتر به ما احترام میذاره الان شدیم مهره شطرنج پوتین!!! خدایا تو کمک کن ماهم مثل بقیه دنیا عادی باشیم 😡🤦😥
  • ایرانی IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 1
    مگر نکرده؟
  • امید کاظمی شاد IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 1
    اگر بشار اسد و دولت او وارد این بازی شوند بشدت پشیمان خواهند شد ، پس از اینکه ایران از سوریه خارج شود و روابط سوریه و ایران به سردی بگراید عربستان نقشه های جدیدی برای خارج کردن قدرت از دست اسد را کلید خواهد زد و فعالیت گروههای تکفیری و همچنین گروههای پخالف اسد بشدت افزایش میابد و پول و سلاح سعودی برای تقویت مخالفین اسد راهی سوریه شده و احتمالاً ظرف چند ماه اسد و دولتش سقوط خواهند کرد
  • ایرونی IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    11 2
    زنده باد تمدن ۲۵۵۰ ساله کورش بزرگ تمدن فاخر ایرانی اصل مابه فرزندان ونوادگان تاریخ را بصورت دقیق می آموزیم.ایران باستان
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 13
    اونائی که از تیرانا مطلب ونظر میذارن یقین داشته باشن به هدفشون نمیرسن .بشار اسد هرگز به ایران پشت نمیکنه .سوریه باید تو اتحادیه عرب بره بازوی ایرانه
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 0
    کی همه چی ارزون میشه خدا بهتر میدونه
  • Mx IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 3
    هزینه ها تو سوریه رو بالکل دولت سوریه داده نه ایران ، سوریه کشور ثروتمندی است ، چرا بایک تحلیل اشتباه قافیه را باخته ومنفی بافی میکنید ؟ همش از اثرات بی دینیه
  • احسان IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 22
    آمریکا هم به دنبال کودتای نظامی در سوریه است ( البته پس از خروج کامل از عراق و اعلام جدایی کردهای شمال شرقی سوریه ) و می خواهد شخصی دیگر از خود معارضان سوری را که در ارتش و نیروهای امنیتی_اطلاعاتی و علویان نفوذ و طرفدار دارد جایگزین بشار اسد کند.حضور نیروهای مستشاری ایران یا حزب الله هم جلوی اصل کودتا را نمی تواند بگیرد فقط می تواند میزان خسارت را کاهش دهد.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      3 1
      شما زیادی کیهان می خوانی!
  • ایرانی اصیل اصیل IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    8 2
    ما به سیاسیون خودمون اعتمادنداریم میخواید کشورهای دوست وبرادر داشته باشند
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    14 2
    بشار برای نجات سوریه ایران را رها کرده ودست توی دست کشورهای عربی می‌گذارد. این پایان بازی برای ایران در سوریه است.و حیف این همه هزینه که به باد میره
  • ناشناس IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    5 5
    آمریکای ساکت درحال ساختن گروهک یابرنامه ای دیگر است که کشورهای منطقه راواز جمله ایران رابه زانو درآورد،اول ازلحاظ اقتصادی وبعدحضور فیزیکی گروهک ها
  • Payman IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 8
    صد رحمت بر پدرش که حافظ بود...
  • Iman IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 6
    ما نمیتونیم تو امور داخلی و خارجی هیچ کشوری دخالت بکنیم و واسشون تصمیم بگیریم که فقط با ما همکاری کنن اگر هم که از نظر نظامی کمک کردیم چون خودشون از ما درخواست کردن
  • سامانی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 1
    روزی میرسه که این داستانها تموم میشه و بعدها معلوم میشه
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    8 0
    نمیدونم ما تو جنگ هستیم باهاشون ترکیه توی تجارت سود میکنه اصلا خیلی دنیای کثیفیه
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    11 1
    بشار اسد بعد از رفع نیازش قطعآ دنبال منافعش خواهد رفت و راهش رو از ایران جدا میکنه .در حاضر که به ایران هنوز نیاز داره سهم ایران از اقتصادش ۳٪ هست اما سهم ترکیه که هیچ هزینه ای در سوریه نکرده ۳۰٪ هست
  • مجتبی IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    9 2
    بعضی ها نوشته اند که تقصیر دولت قبلی بوده که ایران در سوریه حضور اقتصادی نداره!!! آخه اگه ما در اقتصاد حرفی برای گفتن داشتیم که الآن دچار این فقر و فلاکت و بدبختی نمی شدیم.وقتی که کشور ما بخاطر ندانم کاری های مسؤولین از همه جهات دچار تحریم و محاصره همه جانبه است چرا گناه آن را به گردن روحانی و و وزرای او می اندازید?! درست مثل اوضاع کنونی اصفهان که یکی از ائمه جمعه به مردم اصفهان توصیه کرده : " به جای اعتراض و تجمع بروید نماز باران بخوانید،" آخه یکی نیست به این آقا بگه: تو و امثال تو که در دیانت و نزدیکی به خدا و اهل بیت و اسلام مداری و ....کلی ادعا دارید چرا نماز باران نمی خوانید تا برف و باران و سیل کشور را فرا بگیرد و ....
  • علی IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    11 2
    همون بهتر که اسد بره تو اغوش عربها ولی یادش باشه که همین عربها خواستن اونا فراری بدن وچه کشت وکشتاری راه انداختن
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 15
    بشار اسد اگر هم بخواهد نمیتوانم از ایران دور شود چون ملت سوریه با ایران هستند
  • شهرام IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 1
    حالا برید از سوریه حمایت کنید... در سوریه خرج کنید و....
  • علی IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 2
    اخه نویسنده این‌متن انقدر از واقعیتها به دور است که اگر سوریه با بشار اسد سقوط نکرد یکی از دلایلش حضور قدرتمند ایران در سوریه بود و هست و اگر دولت قبل کمی به فگر مردم‌ سرزمینش بود میتوانست بهره اقتصادی بسیاری در باز سازی سوریه را نصیب کشور کند .
  • ایرانی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 1
    به ایران دیگه نیازی نیست پول ما رفت،هیچ فکر شده این همه کمک برای چه بوده؟
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 1
    ما هرجا را از دست دشمن نجات دادیم رفت زیر پرچم امریکا از بوسنی ویاسرعمار گرفته تا عراق وافغانستان چند وقت دیگر هم یمن هم میره زیر پرچم امریکا
  • ایرانی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 1
    جواب اون دوستی که گفته اگر سوریه بما پشت کنه... عزیز دل اگر داعش به مرزها ما نرسید در عوض افغانستان دو دستی تحویل طالبان داده شد
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 8
    زمان جنگ سوریه دینش را ادا کرده بود ان زمان سلاح داد حمایت سیاسی کرد پایگاه هوایی عراق را زد وچند صد هواپیما نابود شد
  • عدل IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    15 1
    جلوی ضرر رو هرجا بگیری منفعته من از خدامه سوریه،لبنان،عراق،فلسطین لطف کنن وراهشونو از ایران جداکنن شایدمردم ماهم مثل کویت و امارات دستشون به دهنشون برسه
  • اهل تفکر IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    چرا این همه وقت راهش را جدا نکرده بود؟
  • KW ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    تمام کشورها دنبال منافع خودشون هستند اما ما دنبال منافع دیگر کشورها
  • غیاث IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    کمک کردن ایرن به بشاراسد یک اشتباه استراژیک بد بود
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    حیف این همه کمک