کنسرت رضا صادقی در ترکیه؛ ارزآوری یا وسوسه بلیت ۳میلیون تومانی؟!

هرچند تهیه‌کننده کنسرت رضا صادقی در استانبول بر ادعای ارزآوری به واسطه فروش بلیت از طریق سایتی داخلی تاکید دارد اما سقف قیمت بلیت این کنسرت؛ دو میلیون و هفتصد هزار تومان، نسبت به کنسرت‌های جزیره کیش؛ ۴۵۰ هزار تومان احتمالا دلیل منطقی‌تری برای برگزاری کنسرت این خواننده پاپ در کشور ترکیه به جای کشور خودش است!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا صادقی، خواننده شناخته‌شده موسیقی پاپ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ (۴ دی ۱۴۰۰) به تهیه‌کنندگی موسسه لیما در استانبولِ ترکیه روی صحنه خواهد رفت.

اتفاقی که موجب طرح دوباره پرسش‌هایی تکراری می‌شود: چرا برگزاری کنسرت در ایران علی‌رغم برگزاری جلساتی چون جلسه روز دوشنبه، دهم آبان هزاروچهارصدِ محمد اله‌یاری‌فومنی (سرپرست دفتر موسیقی) با مدیران یا نمایندگان تالار وزارت کشور، سالن همایش ایرانیان، تالار هتل اسپیناس، سالن همایش‌های برج میلاد، بنیاد رودکی و تالار وحدت، سالن برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران و نماینده ارشاد استان تهران و همچنین تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران، پس از ۲۱ ماه تعطیلی (از اسفند ۱۳۹۸ تا آبان ۱۴۰۰) در پی شیوع کرونا، مجددا از سر گرفته نمی‌شود؟! چرا علی‌رغم آن که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۷ آبان در همایش پدافند غیرعامل و رسانه پایدار اعلام کرد کنسرت‌ها می‌توانند از اول آذر آغاز به کار کنند، امروز که پنج روز از شروع آذر می‌گذرد هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است؟! چرا امیدِ از سرگیری برگزاری کنسرت‌ها در ایران همچنان با اما و اگرهایی همراه است و سوالاتی هست که پاسخ مشخصی برای‌شان در دست نیست. از جمله این که با توجه به مجازبودن تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران به استفاده از تنها ۵۰ درصد ظرفیت سالن به عنوان یکی از شروط برگزاری کنسرت در دوران شیوع کرونا، اجاره‌بهای درخواستی سالن‌داران چه‌قدر خواهد بود و چگونه محاسبه خواهد شد؟! همچنین افزایش تورم از یک‌سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر، چه تاثیری بر کف و سقف قیمت بلیت کنسرت خواهد گذاشت؟!

ارزآوری یا وسوسه بلیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی؟!
رضا صادقی در کنار میلاد ماهان‌راد

پرسش‌هایی از رضا صادقی

اما علی‌رغم عدم برگزاری کنسرت در شهرهای ایران در پی شیوع کرونا و ذکر مصیبتی که رفت، اجراهای زنده در جزیره کیش از سر گرفته شده است و در آذرماه قرار است خوانندگانی چون علی زندوکیلی، اشوان، بهنام بانی، علیرضا طلیسچی، بابک جهانبخش، محسن ابراهیم‌زاده، مسعود صادقلو، آرون افشار و هوروش در این جزیره روی صحنه بروند و در این میان پرسش‌هایی هست که مخاطب‌شان رضا صادقی و تهیه‌کننده کنسرتش میلاد ماهان‌راد و موسسه لیما هستند. این که چرا دست کم برای جلوگیری خروج ارز از کشور، کیش را به جای استانبول انتخاب نکردند؟ و همچنین ادعای ارزآوری با برگزاری کنسرت در ترکیه که در خبر اولیه برگزاری کنسرت رضا صادقی در این کشور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، چگونه محقق خواهد شد؟ پرسش‌هایی که در پی عدم دسترسی به رضا صادقی، از میلاد ماهان‌راد که این روزها در ترکیه به سر می‌برد پرسیده شد.  

میلاد ماهان‌راد، در شروع صحبتش با بیان این که «سابقه فعالیت غیررسمی موسسه فرهنگی هنری لیما نزدیک به ده سال است» ادامه داد: «لیما در سال ۹۹ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و به همکاری با خوانندگانی چون علی یاسینی و رضایا، یونا احمدی، دایان و... پرداخت. همکاری غیررسمی با رضا صادقی نیز از سال‌ها قبل وجود داشت و با توجه به ارتباط قبلی این همکاری وسعت بیشتری پیدا کرد.»

او در جواب این سوال که چرا او و رضا صادقی به برگزاری کنسرت در داخل کشور و از جمله در جزیره کیش فکر نکردند و به صرافت  برگزاری کنسرت در ترکیه افتادند، نیز چنین گفت: «برگزاری کنسرت در خارج از کشور با شیوه‌ای که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم ارزآوری دارد و می‌تواند به توسعه فعالیت‌های فرهنگی هنری ایرانیان در خارج از کشور هم کمک کند. ضمن اینکه اقدامات فراوانی برای برگزاری کنسرت در داخل کشور هم انجام داده‌ایم و این بخش را از دستور کار خارج نکرده‌ایم.»

ماهان‌راد در پاسخ به این که جزئیات ادعای ارزآوری چیست و چگونه رخ خواهد داد، توضیح داد: «ما با فروش بلیت در داخل کشور و امکان پرداخت در ایران، دریافتی برای بلیط را در همین‌جا به دست می‌آوریم و سپس با هزینه‌های معمول، برای برگزاری کنسرت در ترکیه اقدام می‌کنیم که طبعا ارزآوری دارد و نه خروج ارز.»

او در جواب این که اساسا میل به برگزاری کنسرت در ترکیه از سوی خوانندگان پاپ و کنسرت‌گذاران پاپ از کجا می‌آید و سازوکار همکاری موسسات فرهنگی‌هنری داخلی با کشور ترکیه چگونه است هم گفت: «بوروکراسی حاکم در کشور ترکیه برای برگزاری یک رویداد هنری بسیار ساده‌تر است و این را می‌توان در سایر بخش‌های کشور ترکیه نیز مشاهده کرد. یعنی ساده‌تر بودن این گونه اقدامات در ترکیه صرفاً در بخش‌های هنری نیست و در سایر بخش‌ها هم این همکاری به وضوح دیده می‌شود.»

ادعای ارزآوری یا وسوسه کف و سقف بلیتی که زمین تا آسمان با کنسرت داخلی متفاوت است؟

نکته‌ای که میلاد ماهان‌راد برای اثبات ادعای ارزآوری بر آن تاکید دارد فروش بلیت کنسرت رضا صادقی در یکی از سایت‌های فروش بلیت ایرانی است. سایتی که امکان خرید با لیر نیز دارد و بلیت‌هایی از ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ لیر (قیمت لیر ترکیه در بازار امروز ششم آذر ۱۴۰۰ ، ۲۹۹۰ تومان اعلام شده است) در آن در دسترس است. قیمت بلیت کنسرت رضا صادقی برای خرید با تومان نیز از ۳۰۰ تا دو میلیون و هفتصد هزار تومان است و این در حالی است که کف و سقف بلیت کنسرت‌های جزیره کیش ۱۸۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است. اعداد و ارقامی که شاید تمایل به برگزاری کنسرت در استانبول نسبت به کیش را بیش از ادعای ارزآوری توجیه کند.

    این مطالب را هم بخوانید: 

   ◾️  قیمت بلیت کنسرت‌ها در چه صورتی ۸۰۰ هزار تومان می‌شود؟ 

   ◾️  قیمت بلیت کنسرت‌ها، نجومی خواهد شد؟

۵۸۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1576727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    50 13
    به ما چه؟ دلش می خواد توی ترکیه کنسرت بده. فضول همه کار مردم هستیم.
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      9 11
      باریکلا به تو هم میشه گفت روشنفکر دستمریزاد منتظر نظرات روشنفکرانه های دیگر از تو هستیم
    • حسن IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      13 17
      دلش میخواد چیه. خیانت به وطن شاخ و دم نمیخواد. الان ما با ترکیه مشکل سیاسی داریم بعد بریم درآمد ارزی براش ایجاد کنیم؟
    • فرهاد IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      24 7
      دل به‌خواهی نیست. مجبور است. شما به عنوان شهروند ایران باید از مسئولان ملکتت بخواهی فضا را باز کنند تا میلیون‌ها دلار از جیب ملت ایران در ترکیه هزینه نشود. حق مردم ایران است که پولشان در کشور خودشان بماند. مردم برای یک کنسرت و کمی آزادی فردی به ترکیه می‌روند. اگر در ایران فضا باز باشد که نخواهند رفت.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    27 11
    باسلام دمت گرم امدیم برای کنسرت خیلی مردی
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    18 9
    1300 لیر بدی بری کنسرت این!!خخخخخخخ
  • علی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    11 8
    سلبریتی های مفت خور
  • حسن IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    6 16
    یه رضا صادقی خوب بود که اونم تو زرد از آب دراومد
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    28 6
    بخشی از اقتصاد ترکیه به سیاست‌های فرهنگی ایران وابسته است. کافی است اینجا فضا باز شود و میلیون‌ها دلار برای کشور سود داشته باشد. کو گوش شنوا؟!
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 1
      فضضای باز از نظر شما یعنی شراب و لولیدن تو هم.. برن همون ترککیه خووش بباشن
  • ایوب IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    27 4
    فضولی در کار مردم از اول انقلاب برعکس جواب داده
  • بهبهانی IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    10 2
    اون جا هم برای ایرانی ها کنسرت می ده. تنها خواننده های ایرانی که در ترکیه کنسرت گذاشتند و مخاطب ترک هم داشته اند ، محسن نامجو و همایون شجریان بوده اند.
  • ایوب IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    9 10
    اینهم بدانید ما ترکها ی ایران وطنمان را خیلی دوست داریم و شما خائنین در جنگ فرارمیکردید ولی ما ترک‌های ایران و آذربایجان از وطن دفاع میکردیم
  • سعید IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    10 2
    خبرنگار نامحترم با یه تیتر با آبروی دیگران بازی نکن. خدا بزنه به کمرتون که اینطور قضاوت میکنین.
  • ناشناس IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 1
    چه خبره بابا؟! با این پول بره جاش آهنگ هاش رو دانلود کنه که به صرفه تره(!)...
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    تاوضعیت اینه این کشور روزبروزبه قهقراه میره ومردم فقیرترمیشن
  • روشنفکر IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 1
    عهههههههه،یعنی چی!،به شعور روشنفکرانم بر خورد!!!!،این چه وضع کامنتا است؟،به ما چه ربطی دارد ما نباید داخل کار دیگران دخالت کنیم!،دوست میدارد با پولی که از جیب مردم درآورده است در خارج از کشور کنسرت بگذارد و بر ریش مردم ایران بخندد!،به ما ربطی ندارد !!!!(شلوارک مامان دوز را پوشیده و بر مبل لم داده و نظرات حاوی محتوای روشنفکرانه را به دیگر پست ها ارسال میکند و احساس شاخ بودن میکند)
    • هادی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 0
      اینایی که میگن (با پول هایی که از جیب مردم در آورده است) قطعا همونایی هستن که یه ریال بابت خرید اثر هنری نمیدن و فیلم و البوم و آهنگ رو دانلود میکنن. انگار خواننده تفنگ گذاشته رو سر مردم که به من پول بدید. هر کس بابت اثر هنری پولی پرداخت کرده با رضایت بوده. مگه رضا صادقی بودجه دولتی داشته یا سر کسی کلاه گذاشته؟ محبوبیت و طرفدار داره و هوادارش هم براش هزینه میکنه. به شما هم ارتباطی نداره