۰ نفر
۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
علی‌اف با پوتین در روسیه دیدار کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و الهام علی‌اف همتای آذربایجانی وی در شهر سوچی روسیه دیدار و بر تقویت همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از آناتولی، پوتین در این دیدار با بیان این‌که روابط سیاسی و تجاری دو کشور همچنان رو به توسعه است، افزود: «حجم مبادلات تجاری روسیه و آذربایجان در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته و مسکو همچنان یکی از شرکای اصلی تجاری باکو است».

وی با اشاره به ادامه مشکلات در قره‌باغ نیز گفت: «نیروهای حافظ صلح روسیه نقش مثبتی در منطقه ایفا می‌کنند. مرکز نظارت مشترک ترکیه و روسیه نیز به طور موثر کار می‌کند اما متاسفانه هنوز برخی اتفاقات تلخ در منطقه روی می‌دهد».

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه موضوع قره‌باغ در نشست سه جانبه امروز که با حضور نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان برگزار می‌شود، به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: «ما امروز گرد هم آمدیم تا شرایط لازم را برای رفاه و آرامش مردم در قره‌باغ و توسعه در این منطقه ایجاد کنیم».

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار تاکید کرد که روابط خود با روسیه را به عنوان یک مشارکت استراتژیک می‌بینند و بر توسعه بیشتر روابط تمرکز هستند.

وی با اشاره به اینکه حجم تجارت بین دو کشور افزایش یافته و علاقه متقابل زیادی برای توسعه روابط تجاری از سوی محافل تجاری وجود دارد، افزود: تاکنون ۷ نقشه راه را با روسیه در زمینه‌های اقتصادی، حمل و نقل و بشردوستانه اجرا کرده‌ایم.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به ادامه اختلافات با ارمنستان گفت: «در طول یک سال هیچ درگیری یا حادثه جدی در منطقه تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه رخ نداده و تنها برخی حوادث جزئی وجود داشته است. منطقه درگیری اخیر تحت مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه نبوده و باید به صورت دوجانبه یا سه جانبه درباره آن صحبت کنیم».

گفتنی است امروز دیدار سه جانبه رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان برای بررسی مناقشات مرزی میان باکو و ایروان برگزار خواهد شد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1576838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =