دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاری انجام می دهد؟

صنعت پلاستیک یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین صنایع در کشور است. با توجه به استفاده از محصولات پلاستیکی در صنایع مختلف می‌توان این صنعت را پایه بسیاری از صنایع دانست. محصولات پلاستیکی که روزانه بر تنوع آن‌ها افزوده می‌شود، کاربرد بسیار زیادی در زندگی روزمره و صنعت دارند. حتما تاکنون به نحوه تولید این محصولات فکر کرده‌اید.

اکثر ‌لوازم پلاستیکی ‌که در اطراف خود مشاهده می‌کنید به روش تزریق پلاستیک تولید شده‌اند. تزریق پلاستیک از متداول‌ترین روش‌های تولید محصولات پلاستیکی است که با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک انجام می‌شود.‌ این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی است که در نحوه عملکرد با یکدیگر متفاوتند و از زمان صنعتی شدن تولید محصولات پلاستیکی جایگاه خود را در این صنعت یافته‌اند.

تزریق پلاستیک چیست؟

برای شناخت دستگاه تزریق پلاستیک و کارکرد آن لازم است ابتدا به تعریف دقیقی در مورد تزریق پلاستیک برسید. تزریق پلاستیک دقیق‌ترین، ساده‌ترین و پرکاربردترین روش تولید محصولات پلاستیکی است. در این روش مواد اولیه محصولات پلاستیکی که همان پلیمرها یا بسپارهای جامد هستند، تغییر شکل داده و فرم‌دهی می‌شوند. به این صورت که مواد پلیمری به شکل دانه‌های ریز وارد دستگاه پلاستیک‌سازی می‌شوند. سپس این مواد از محفظه داغی که داخل دستگاه تعبیه شده عبور کرده و به مواد مذاب تبدیل می‌شوند. در این مرحله مواد مذاب به وسیله جک هیدرولیکی وارد حفره‌های قالب تزریق پلاستیک می‌شوند. این مواد در یک تایم مشخص در داخل قالب فرم گرفته و خارج می‌شوند. حال که با روش تزریق پلاستیک آشنا شدید بهتر است با دستگاه تزریق پلاستیک و کارکرد آن آشنا شوید.

ماشین تزریق پلاستیک

قبل از این که ماشینهای تزریق پلاستیک ابداع و تولید شوند، محصولات پلاستیکی به سختی تولید می‌شدند. معمولا بیشتر پروسه تولید به شکل دستی انجام می‌شد. به عنوان مثال برای ذوب مواد پلیمر، اطراف سیلندر را با شعله آتش گرم می‌کردند. به علاوه این که تهیه قالب‌های مختلف خود معضل بزرگی برای تولیدکنندگان بود. به همین خاطر تنوع محصولات پلاستیکی در گذشته بسیار محدود بود. امروزه با ابداع و تولید انواع دستگاه تزریق پلاستیک، فرآیند تولید لوازم پلاستیکی ضمن سهولت، سرعت بیشتری گرفته و شاهد تنوع بالایی در بازار محصولات پلاستیکی هستیم. .ماشین های تزریق پلاستیک انواع مختلفی دارند که در عملکرد باید یکدیگر متفاوتند اما در نهایت محصولات تولیدی همه انواع این دستگاه‌ها یکسان است. در واقع تمام انواع مختلف این دستگاه‌ها خروجی مشابهی دارند.

ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که با وجود خروجی یکسان در این دستگاه‌ها چه لزومی در تفاوت ساختار و مکانیزم آن‌ها وجود دارند. آنچه در این بین اهمیت پیدا می‌کند هزینه تأمین این دستگاه‌ها است. به عبارتی هزینه دستگاه‌ها و هزینه تولید محصولات پلاستیکی در دستگاه‌های مختلف تزریق پلاستیک متفاوت است. به این ترتیب هر کارفرما باید قبل از تاسیس کارگاه تولید پلاستیک و خرید دستگاه تزریق پلاستیک شرایط مالی خود را در نظر بگیرد.

انواع مختلف دستگاه تزریق پلاستیک

در حالت کلی دستگاه پلاستیک‌سازی در سه دسته هیدرولیکی، الکتریکی و هیبریدی تقسیم بندی می‌شود. در زیر هر کدام از انواع این دستگاه را به اختصار معرفی می‌کنیم.

  • دستگاه هیدرولیکی: این دستگاه را می‌توان جزو اولین دستگاه‌های تزریق پلاستیک دانست که هم اکنون نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. در این دستگاه مواد سیال پلاستیکی به کمک سیلندرهای هیدرولیکی به درون قالب منتقل می‌شوند.
  • دستگاه الکتریکی: این ماشین تزریق پلاستیک جزو پرفروش‌ترین‌ دستگاه‌ها بشمار می‌رود. این ماشین مجهز به سرووموتورهای دیجیتالی است که تزریق پلاستیک را با سرعت بالایی انجام می‌دهد.‌ جالب‌تر این که فرایند تزریق کاملا اتوماتیک بوده و پشت سر هم انجام می‌شود.
  • دستگاه هیبریدی: این ماشین تلفیقی از دستگاه هیدرولیکی و الکتریکی تزریق پلاستیک است. علاوه بر این که تزریق پلاستیک در این دستگاه با سرعت و دقت بالایی انجام می‌شود، به صورت خودکار نیز تکرار می‌شود. با توجه به کارکرد آسان این دستگاه، می‌توان محصولات متنوع را با کیفیت بالا و سرعت زیاد تولید کرد.

قالب تزریق پلاستیک

دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاری انجام می دهد؟

قالب در واقع بستر یا محل شکل‌گیری و فرم پذیری قطعات مختلف است که از قبل طراحی شده است. در مورد قالب دستگاه تزریق پلاستیک باید بدانید با توجه به این که قالب در معرض عواملی مانند فشار، دما و سایش قرار دارد، باید از جنسی باشد که نسبت به این عوامل مقاومت مطلوبی از خود نشان دهد.‌ به همین خاطر این قالب‌ها بیشتر از جنس آلیاژ مقاومی مانند آلومینیوم یا فولاد هستند. هر قالب از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود اما می‌توان اصلی‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده آن را هسته و کویته قالب دانست. وقتی قالب بسته باشد بین هسته و کویته فاصله‌ای ایجاد می‌شود. این فاصله در حقیقت محل شکل‌گیری محصول پلاستیکی است. به این ترتیب قالب‌هایی که چند کویته دارند برای تولید همزمان چند محصول متنوع استفاده می‌شوند. قطعا تولید محصولات پلاستیکی با استفاده از قالب‌های چند کویته سرعت بیشتری خواهد گرفت.

درآمد تزریق پلاستیک

محصولات پلاستیکی تنها به ظروف پلاستیکی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید، خلاصه نمی‌شوند. صنعت پلاستیک و به طبع محصولات آن گستردگی بسیار زیادی دارند. هیچ موادی در صنعت جایگزین پلیمرها و هیچ محصولی جایگزین محصولات پلاستیکی نمی‌شود. تمام محصولات پلاستیکی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آن‌ها سر و کار دارید، به روش تزریق پلاستیک تولید می‌شوند. با توجه به افزایش روز افزون تقاضای محصولات پلاستیکی می‌توان گفت تولید پلاستیک به روش تزریق می‌تواند یک منبع درآمد سودده باشد. از طرفی به دلیل وجود ذخایر غنی مواد پتروشیمی در کشور مواد اولیه تولید پلاستیک با قیمت ارزان در دسترس است. به هم دلیل راه اندازی خط تولید محصولات پلاستیکی صرفه اقتصادی و سوددهی فوق العاده‌ای دارد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید، با توجه به این که راه اندازی خط تولید محصولات پلاستیکی با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک پروسه‌ای تخصصی است، عوامل متعددی از جمله نحوه مدیریت سفارشات، کیفیت محصول تولید شده، میزان رضایت مشتری، نوع دستگاه و هزینه راه‌اندازی کارگاه، نوع بازاریابی، نوع کالای تولیدی و غیره در میزان درآمدزایی شما نقش دارند. در حالت کلی می‌توان گفت تولید محصولات پلاستیکی به روش تزریق جزو قدرتمندترین روش‌های درآمدزایی در کشور محسوب می‌شود و تولید کنندگان می‌توانند در سطوح  محلی و محدود و یا سطوح گسترده‌تر از مزایای رقابتی این شیوه درآمدزایی بهره ببرند.

اطلس ماشین پلیمر

دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاری انجام می دهد؟

دستگاه‌های تزریق پلاستیک از زمان صنعتی شدن تولید پلاستیک ابداع شده و در گذشت زمان با پیشرفت قابل توجهی در ساختار و متدهای تشکیل دهنده همراه بوده‌اند. اطلس ماشین پلیمر جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع دستگاه تزریق پلاستیک است که سهم قابل توجهی در پیشرفت تولید این ماشین‌آلات دارد. اطلس ماشین پلیمر در سال ۱۳۷۰ در مشهد تأسیس شده است. این شرکت از تیم متخصص، حرفه‌ای و مجرب تشکیل شده که در طی سه دهه فعالیت درخشان و حضور پررنگ در عرصه تولید توانسته‌اند بهترین انواع ماشین‌آلات تزریق پلاستیک و لوازم جانبی آن را تولید کنند. تیم متخصص این شرکت ضمن تولید تجهیزات مختلف خدمات متنوعی از جمله: ارسال دستگاه، نصب و راه‌اندازی آن در سراسر کشور و حتی خارج از کشور را نیز ارائه می‌دهند.

اطلس ماشین پلیمر نمایندگی رسمی هایدا چین را به عهده دارد.‌ این شرکت علاوه بر خدمات متنوعی از قبیل گارانتی دستگاه‌ها، نصب و راه‌اندازی آن‌ها، خدمات مشاوره تخصصی در عرصه راه اندازی خط تولید و خرید بهترین نوع دستگاه تزریق پلاستیک را نیز ارائه می‌دهد. بنابراین اگر قصد تاسیس کارگاه تولید محصولات پلاستیکی را دارید، اطلس ماشین پلیمر بهترین مشاور شما در این زمینه است. برای دریافت مشاوره تخصصی و خرید ماشین تزریق پلاستیک از طریق لینک زیر وارد سایت شرکت شوید:

https://www.atlasmachinepolymer.com/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1577510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =