نگرانی نماینده مجلس در مورد کمبود معلم: معلمی برای جایگزینی بازنشسته ها نداریم

باشگاه خبرنگاران نوشت: عضو کمیسیون آموزش مجلس یکی از بحران‌های موجود در آموزش و پرورش را کمبود معلم می‌داند.

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  درباره علت وجود معضل کمبود معلم در کشور گفت: معضل کمبود معلم ناشی از یک فرایند انباشت شده در دهه‌های گذشته است، به این دلیل در گذشته‌های دور آموزش و پرورش سالانه جذب نیروی تربیت معلم داشت که آن را به مراکز تربیت معلم تحویل می‌داد و آنها بعد از یک آموزش دوساله به عرصه معلمی ورود می‌کردند به این صورت هر چه آموزش و پرورش نیروی خروجی یعنی بازنشسته داشت در مقابل نیروی ورودی هم به همان میزان جذب می‌کرد. 

وحیدی علت بروز این معضل را زمانی می داند که  ۱۰ سال دانشگاه فرهنگیان یا همان تربیت معلم تعطیل شد و می گوید: بعد از این دوره دانشگاه فرهنگیان احیا شد، ولی تفاوت‌هایی کرد. بر این اساس که دوره دو ساله آموزش معلمی چهار ساله شد و این دوره چهار ساله تعداد ورودی هایش هم کم شد. در سال اول دولت روحانی میزان جذب معلم به زیر ۴ هزار نفر در سال رسید با وجود این که در ابتدای راه اندازی دانشگاه فرهنگیان ظرفیت پذیرش ۲۰ هزار نفر را داشت.

براساس آمار اعلام شده از سوی آموزش و پرورش، هر ساله تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می‌شوند. به تبع این موضوع، وزارت آموزش باید بتواند این کمبود را جبران کند. اما متأسفانه نه تنها این مشکلات حل نشده، بلکه امروز به یک معضل بسیار بزرگ تبدیل شده است. به گونه‌ای که طبق سخنان اسفندیار چهاربند و قاسم احمدی لاشکی کمبود معلم در سال ۱۴۰۰ به رقم ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. این بحران به حدی بزرگ است که زنگ خطر را برای مدارس دولتی به صدا درآورده و مسئولین را برای رفع مشکل به تکاپو انداخته است.

نگرانی نماینده مجلس در مورد کمبود معلم: معلمی برای جایگزینی بازنشسته ها نداریم

این عضو کمیسیون آموزش معتقد است: این کاهش جذب نیروی تربیت معلم هم اکنون اثرات خود را نشان داده، به همین دلیل در حال حاضر بازنشسته ها از سیستم خارج می شود و به اندازه آن ورودی نداریم.  یک مدل جذب نیروی تربیت معلم بر اساس ماده ۲۸ است که بر اساس نیاز جنسیت و منطقه در مقاطع تحصیلی متفاوت آزمون گذاشته می‌شود و افراد جذب می‌شوند و بعد از یک سال تحصیل شروع به تدریس می کنند. مدل دیگر نیز این است که نیروهای موجود در آموزش و پرورش که سنواتی کار کرده‌اند به صورت رسمی در آموزش و پرورش ورود کنند و و به صورت معلم کار کنند که تا قبل از سال ۹۱ این موضوع قانونی شد ولی همچنان بلاتکلیف مانده است.

تا سال ۱۴۰۴ نیز هر ساله ۴۵ هزار نیروی دیگر بازنشسته می‌شوند که تعداد معلمان مورد نیاز برای آموزش به بیشتر از ۴۵۰ هزار نفر خواهد رسید. این رقم تقریباً نیمی از کارکنان آموزش و پرورش به حساب می‌آید.

وحیدی گفت: با طرحی که هم اکنون در کمیسیون آموزش در حال بررسی است بار مالی این ماده نیز تامین خواهد شد تا این نیروها در قالب فرایند جذب به داخل آموزش و پرورش راه پیدا کنند. راه حل سوم نیز تقویت دانشگاه فرهنگیان است تا آمار جذب آن ها بالا برود. خوشبختانه از دو سال قبل آمار جذب معلم در دانشگاه فرهنگیان رو به رشد است و در این دولت هم تقویت خواهد شد، ولی اگر وزیر علوم و رئیس دانشگاه فرهنگیان یک همکاری بین بخشی داشته باشند تا از صندلی های خالی دانشگاه های سراسر کشور به دانشگاه فرهنگیان تخصیص داده شود تا از امکانات سایر دانشگاه ها استفاده شود، البته نه به این به معنی که نیروی تربیت معلم در سایر دانشگاه ها تحصیل کند بلکه به این معنی که از امکانات این دانشگاه‌ها استفاده کنند تا به این ترتیب به مرور وضعیت را به شرایطی برسانیم که هر ساله هر تعداد بازنشسته داریم به همان میزان نیروی جدید نیز جذب کنیم و وارد سیستم شوند.

23217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1577693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =