روزنامه جمهوری اسلامی: صداوسیما به سبک دوره قاجار خبررسانی می کند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:به روزنامه‌های اواخر دوران قاجاریه اگر نگاهی بیندازید خواهید دید مطالب آنها در گشت و گذار و خورد و خوراک شاهان خلاصه می‌شد.

"قبله عالم، دو ساعت مانده به ظهر سوار بر مرکب سلطنتی عازم گلاب‌دره شدند. بین راه، در دزاشیب نزول اجلال فرمودند و بعد از نوشیدن چای و تناول میوه و مقداری استراحت، حرکت فرمودند..."

در این روزنامه‌ها از وضعیت سخت زندگی مردم خبری داده نمی‌شد چنانکه گوئی اصولاً غیر از شاهان و چاکران دربار، هیچ موجود زنده‌ای در این کشور وجود ندارد! در آن زمان، هنوز رادیو و تلویزیون به ایران نیامده بودند و رسانه دیگری غیر از همان روزنامه‌ها وجود نداشت. اینطور نبود که روزنامه‌نگاران نخواهند مردم را مطرح کنند و از مصائب و مشکلات آنها ننویسند و خبر ندهند بلکه فرهنگ غلط سلطه شاهان بر تمام شئون کشور حاکم بود و مردم اصولاً دیده نمی‌شدند و در این فرهنگ دربارساخته جایگاهی نداشتند.


در دوران سلسله منحوس و منحط پهلوی، که رادیوتلویزیون هم به رسانه‌های گروهی اضافه شده بودند، برای خالی نبودن عریضه تا حدودی موضوعات و مسائل جامعه نیز در رسانه‌ها مطرح می‌شدند ولی بسیار کنترل‌شده و با گرایش تبلیغ به نفع رژیم و درباریان. بخش مهمی از محتوای روزنامه‌های دوران پهلوی به معرفی بازیگران سینمای غرب حتی زندگی خصوصی آنها و اینکه سگ‌ها و گربه‌هایشان چه نام دارند و چگونه غذا می‌خورند و چه رنگی هستند اختصاص داشت و از گرفتاری‌های مردم ایران، فقر و مشکلات آنها و اعتراضاتی که به استعمار و استبداد داشتند خبری منتشر نمی‌شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 تحول عظیمی در رسانه‌های ایران پدید آمد و مسائل جامعه در مطبوعات و رادیوتلویزیون مطرح شدند. مردم، محور اصلی اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها بودند و مسئولان و کارگزاران سه قوه نیز تلاش می‌کردند به عنوان خادمان مردم اخبار خدماتشان به کشور و مردم را از طریق رسانه‌ها به افکار عمومی منتقل کنند.
این روند مطلوب و منطقی، در اواسط دهه 60 مقداری دچار عقبگرد شد بطوری که موازنه در خبر دادن‌ها به نفع مسئولین تغییر کرد و اخبار مربوط به مردم در حال کم‌رنگ شدن بودند. در 1364 امام خمینی مسئولین سه روزنامه مطرح آن زمان یعنی اطلاعات، کیهان و جمهوری اسلامی را خواستند و صبح روز 10 شهریور آقایان سیدمحمود دعائی، سیدمحمد خاتمی و اینجانب در جماران به دیدار ایشان مشرف شدیم. حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی هم حضور داشت. امام فرمودند رادیوتلویزیون و مطبوعات متعلق به عموم هستند. به جای مطرح کردن من در روزنامه‌هایتان، افرادی را که زحمت می‌کشند مثل کارگران، پزشکان و کشاورزان و کارمندان را مطرح کنید و عکس‌ها و تیترهایتان را به آنها اختصاص بدهید. همین سخن را امام به آقای محمد هاشمی مدیرعامل و سایر مدیران وقت رادیوتلویزیون هم فرمودند و انتظار داشتند رسانه‌ها به جای آنکه به رسم زمان قاجار از فرهنگ غلط خبر دادن‌های قبله عالمی پیروی کنند، مردم را محور اصلی خبرها و گزارش‌های خود قرار دهند.
امروز که به شیوه خبر دادن‌های رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نگاه می‌کنیم، کم‌رنگ بودن مشکلات مردم کاملاً مشهود است. رئیس رسانه ملی به دیدار مراجع می‌رود و از خوب گفتن‌هایشان نسبت به رادیوتلویزیون خبر می‌دهد ولی نمی‌گوید که آیت‌الله جوادی آملی به رئیس رسانه ملی گفتند: «جامعه با برنامه طنز شاداب نمی‌شود و مردم را کمیته امدادی اداره کردن ننگ است.» رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تهران می‌آید و ما خبر می‌دهیم که با او بر سر مسائل بجامانده اتمی به توافق رسیده‌ایم ولی او در بازگشت از تهران در اجلاس شورای حکام می‌گوید: مذاکراتم با ایران درباره مسائل باقیمانده پادمانی بی‌نتیجه ماند...
این نوع خبر دادن‌ها که یک مورد بسیار تلخ و زننده آن را در ساقط کردن هواپیمای مسافری اوکراینی تجربه کردیم، با رسالت مهمی که اصحاب رسانه برعهده دارند منطبق نیست. این را نمی‌توان برخورد صادقانه با مردم دانست. مردم، وقتی به رسانه‌ها و به مسئولین اعتماد می‌کنند که در تمام زمینه‌ها از آنها صداقت ببینند. علت اینکه امروز حتی رسانه ملی هم با آنهمه امکانات و هزینه، از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی عقب‌تر است، همین خبردهی‌های غیرحرفه‌ای به سبک دوران قاجاریه است. در این فرهنگ غلط اگر هرچه زودتر تجدیدنظر اساسی به عمل نیاید، باقیمانده اعتماد مردم نیز از دست خواهد رفت.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1577919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    115 1
    موقعی شبکه های صدا و سیما رو میبینی یه لحظه برای اینجور تداعی میشه که داری تو سوییس زندگی می کنی و هیچ مشکلی مادی و فرهنگی و اخلاقی در کشور وجود نداره وقتی هم به ایران اینترنشنال نگاه میکنی یه جور برات تداعی میشه که همین الانه که سقف رو سرت خراب بشه و همزمان سیل و زلزله بیاد و درجا بمیری.
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 1
      من باشم میان این دو ، اولیش رو می‌بینم
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 0
      خیلی خوب گفتی،صداسیما با کم کاری مردم رو فراری میده،شبکه های معاند هم سیاه نمایی مفرط می کنند
    • صادق IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      1 0
      دقیقا😂
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    29 90
    با سلام، لطفا برسد به دست آقای مسیح مهاجری روزنامه جمهوری اسلامی! تو که الان ژست منتقد به خودت گرفتی، زمان مراد و آقایت مرحوم هاشمی، با اون همه افتضاح، لال بودی؟؟؟؟؟؟؟
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      1 0
      شما مشغول شمردن منفی هات باش!
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    18 63
    روزی نامه جمهوری و مسیح مهاجری به سبک روزنامه مجاهد مطلب می نویسد
    • درک صحیح IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 0
      دمت گررررم 😄
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    29 64
    فقط میتونم بگم مردم خودشان این رو انتخاب کردند و باید پاش به ایستند
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    89 7
    مگه صدا و سیما خبررسانی هم می کند؟ خبر سازی با خبررسانی فرق دارد.
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    67 1
    مسلما آنها که تغییر رویه نمی دهند. پس برای درک بهتر اخبار، باید هر خبری که می شنویم یا میخوانیم ، افعالش را معکوس کنیم. به همین راحتی. سالهاست که ملت به این روش عمل میکنند و همیشه هم نتیجه گرفته اند.
  • الهی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 53
    اگر چه موافق این هستم که صدا وسیما باید به نفع مردم باشد چه درخبر وچه در آگاهی بخشی ولی گروسی انسان منافق و طرفدار آمریکا و اسرائیل است
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    93 5
    بستگی دارد که چه کسی رئیس جمهور باشد اگر روحانی یا خاتمی باشد مشکلات مردم و کشور با شدت و حدت تمام مطرح می شود ولی اگر رئیس جمهور احمدی نژاد یا رئیسی باشد مردم که دیگر مشکلی ندارند و فقط پیشرفتهای روزانه کشور بیان می شود.
  • US ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    66 13
    درود بر روزنامه چمهوری اسلامی وشخص آقای مسیح مهاجری واقعا"اخبار رسانی صدا وسیما میلی وقاجاریست و........
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    65 2
    روزهای اول جبلی خیلی شروع کرد به مانور دادن اینکه مثلا من آمدم درهمه چیزتحول ایجادکنم، اماخیلی زود فهمید که برای نگهداشتن میز باید حرف گوش کن باشه وفرمایشات را گوش بده وخاموش باشه . این آدم فکر کرده بود که قبلی های او شجاعت بیان بسیاری از مسائل رو نداشتن، غافل از این که اونا هم به همان دردی مبتلا بودند که جبلی بعداز چندهفته مبتلاشد! همه چیز در کشور در فضای امنیتی پیش می رود وهمیشه مادر موقعیت حساس کنونی هستیم!
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    68 2
    فقط صدا و سیما به سبک قاجاری اداره می شود؟ ایران به سبک چند قرن پیش اداره می شود
  • عبدالکریم IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    7 71
    درد شماها چیز دیگری است معمولا این درد دو جنبه دارد . یکی شکست در انتخابات و شکست در دل مردم و دیگری انیکه شما شده اید صدای آن بدنه از جامعه که انتظارشان از صدا و سیما ترویج و اشاعه فرهنگ غربی است
    • رجب صفروف IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 0
      یعنی الان دولت منتخب شما زندگی مردم رو داره درست میکنه؟زمان اونها که شما تورسانه میلی باهوچیگری ازش انتقاد میکردید زندگی مردم اینجوری بود سفره مردم اینقدر بود؟شما یا نادان هستید یا مغرض.البته یچیز دیگه هم هستید که گفتنش اینجا خوب نیست.عیبه.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 48
    شما که بسبک خونخوارها خبر رسانی میکنید !!!
  • عرش IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 75
    از ویژگی های خوب صدا و سیما، این است که منعطف است و به سبک‌های مختلف، خبر رسانی می‌کند، البته، هیچ کس، مطلق نیست و بی عیب نیست، بستگی به نگاه افراد دارد،....
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      7 0
      پس چرا شده خانه یک جناح سیاسی؟؟؟
  • مرتضی جوادی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    17 1
    عالی
  • مجید IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    70 3
    حکومت که قاجاری باشه صدا سیماشم باید قاجاری باشه دیگه
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    63 7
    بزارید کارشونو بکنن مگه مردم تلویزیون ملی رو نیگا هم میکنن .
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    51 1
    صدا و سیما شده قابلمه فروشی وتبلیغ غذا بی که مردم در خواب هم نمی توانند ببینند شکم سیر که از گرسنه خبر ندارد با حقوقهای چند ده میلیونی که درکی از گرسنگی مردم نمی کند
  • اصل مرز IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    30 0
    یک متن کاملا صحیح.
  • ناشناس IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    67 1
    مگر اعتمادی مانده ؟ مگر کسی به تلویزیون ایران نگاه میکند؟ هرکی هم به خبر گوش میده آخرش میگه دروغه تمام
  • اسکندرزاده IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 47
    حداقل به این نکته هم اشاره میکرد که رسانه‌هایی مانند جمهوری اسلامی و شرق هم دقیقا مانند BBC خبر و گزارش منتشر میکنند
  • DE ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    77 0
    صدا و سیما جنبه ملی ندارد و متعلق به تمامی افکار عمومی مردم ایران نیست ! صدا و سیما تبدیل شده است به ابزاری در دست گروه و ایدئولوژی خاص ، البته با هزینه مردم ! در شرایط فعلی اکثریت مردم اعتقاد - اطمینان و باوری به صدا و سیما ندارند و این بی اعتمادی سبب شده است که بیش از اینکه به مسائل مطرح شده در صدا و سیما باور داشته باشد به دیگر رسانه ها رجوع می کنند !
    • دکتر اراد IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 1
      اگر دیگران دلسوز مردم سوریه وافغانستان وسوریه بودن ویا دلسوز ما حتی نان ودارو وخوراک ما را تحریم نمی کردن وسالهاست انواع طوطئه وپدر سوختگی را در حق مردم ما انجام نمی دادن وسالی میلیاردها دلار خرج ضربه به ایران.نمی کردن پدر کشور را غربگراها در آوردن حتی غرب احترا انها را نگرفت وتحریم را بر نداشت..
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    سر دبیر این روزنامه به اصطلاح جمهوری اسلامی سر لوله ی اسلحه اش را به سمت داخل و مخالفین حزبی اش گرفته و کاری به دولت محبوب کلیدش نداشته و ندارد به گندی که به اقتصاد و امید و جوانان این وطن زده ندارد
  • علیرضا IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    سلام با تبلیغ و فضا سازیهای حساب شده کار به جایی رسبده که مردم حتی طالب خبر خوب هم نیستند و اصولا متاسفانه بلا نسبت مردم خوب وبد را نمیدانند که به طرفش بروند چون تشخیص خوب و بد چه خیر و چه شر و چه مساعل مادی و معنوی ان هم اموزش میخواهد اموزش نه موعضه در منبر و تریبون بلکه اموزش میدانی و با اخلاص و نیز نه اینکه مردم بد شدن که طالب خبر خوب نیستند که واقعا نیستند بلکه مردم طالب خوبی هستند نه خبر خوب اگر چه رسانه واقعا در رسانه ای کردن خوبی هم بسیار بی هنرند چون اصولا در این زمینه تجربه ندارند و با خوبیها و خبر خوبی رساندن قریبه اند.
  • حسن IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    ای کاش گوش شنوایی بود ....
  • ایرانی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    دربرابر شجاعت روزنامه جمهوری اسلامی سرتعظیم فرود بیاوریم!
  • ناشناس IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    روزینامه جمهوری اسلامی ۸سال دولت حسن لالمونی کوفته بود این مهاجری خاصیت دیگری جز وجیزه گفتن نداره بهتره خفه خون بگیره
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    حالا یه چند شبیه که از تفنگ ساچمه ای در پلیس نیویورک خبر میده خداوکیلی اگه پلیس نیویورک از تفنگ ساچمه ای استفاده کنه
  • م IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    رسانه میلی
  • فرامرز اخوان IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    خیلی وقت است که دیگر مردم به رادیو و تلویزیون نه گوش مکنند ونه میبیند .
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    سیستم عتیقه بر همه امور حاکم است
  • براتعلی آبرین IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    جیغ جاسوسانی که مامور به حاکمیت رساندن تفکرات منحط موسوی و خاتمی و کروبی وروحانی در این روزنامه جاخوش کرده اند برای سرکوب کردن خون دل دادن به رهبری ورئیس جمهور مقلد رهبری بلند است
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    کدام اعتماد
  • ایرانی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    آن زمان از بس فقط کار و زندگی آرامش بوده .الان تبلیغات، سیاست بازی ودروغ
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    اگر اعتمادی مانده باشد
  • موسی خسروانی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    لطفاً بفرمایید روز نامه جمهوریه اسلامی ۸ سال کدام قبرستان بود که جوهر خودکارش خشک بود یا توی ایران نبود که این ها را بنویسد یا سهمیه دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کرد لال شده بود
  • رجب صفروف IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    آفرین.مرحبا.باریکلا.صداوسیمای میلی مدتهاست بایکوت شده خودش هم بهتراز دیگران متوجه شده اند کو گوش شنوا؟
  • محمدی IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    به طور کلی کشور شبیه قاجارها داره میگرده
  • علی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    روزنامه جمهوری اسلامی به چه سبکی خبررسانی میکنه به سبک آفتاب پرستی هشتسال لال مونی گرفته بود وکوربود ازگرانی وتورم وفامیل بازی حسن روحانی حالا شفاگرفته هم زبون بازکرده وهم چشمهایش میبینه پیرفرتوت
  • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    صدا و سیما ایران دروغگو ترین صدا و سیما تاریخ هست من به شخصه اخبار رو از رسانه های دیگه دنبال میکنم و الان بگن شبکه یک کی اخبار میگه نمیدونم چون خیلی وقته نگاه نمیکنم
  • مصطفی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    همشون دروغه
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    اصلا هیچ اعتقادی به برنامه های صدا و سیما ندارم و نخواهم داشت؛ چون همه اش دروغ هست
  • کامبیز IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    هر چی نگاه میکنم با این حرف به دوران قجری توهین شد صد رحمت به اون دوران
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    با توجه به متنوع بودن منابع خبر باید صدا وسیما از گفتن خبربصورت مصلحتی خودداری کند....