ایده وزیر خارجه کشورمان می توانست تلاشی برای تقویت همگرایی در منطقه و دیپلماسی فعال ایران از سوی اعراب ارزیابی شود و از سوی دیگر زمینه های اعتمادسازی میان ایران و اعراب را فراهم سازد.

سفر صالحی، وزیر خارجه کشورمان به عربستان که قرار بود چندی پیش صورت گیرد، با اما و اگرهای متعددی از سوی سیاستمداران و دولتمردان کشور روبرو شد تا اینکه با مخالفت های شدید نمایندگان مجلس به خصوص کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی در نهایت به وادی فراموشی سپرده شد. این در حالی است که با توجه به فضای ملتهب حاکم بر خاورمیانه و همچنین موقعیت و توان ایران و عربستان به عنوان دو قدرت منطقه ای در حل منازعات، بسیاری از کارشناسان و ناظران بین المللی بر این اعتقادند که سفر وزیر خارجه کشورمان به عربستان می توانست ضمن گشودن فصل تازه ای در روابط دو کشور، به حل چالشهای منطقه ای و تلطیف فضای خصمانه میان دو کشور کمک کند.حتی مسئله بحرین و دخالت نظامی سعودی ها در این کشور نیز می توانست به عنوان بخشی از مذاکرات طرفین مورد بررسی قرار گیرد.بدون شک بررسی تحولات و بحران های منطقه ای با حضور بازیگران مهم در منطقه می توانست نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. ایران و عربستان در تاریخ روابط خود فصول پر فراز و نشیبی را پشت سر نهاده اند و قطعا این اولین بار نیست که دو قدرت رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند.
ایده وزیر خارجه کشورمان می توانست تلاشی برای تقویت همگرایی در منطقه و دیپلماسی فعال ایران از سوی اعراب ارزیابی شود و از سوی دیگر زمینه های اعتمادسازی میان ایران و اعراب را فراهم سازد.
با توجه به اهمیت این موضوع، خبرآنلاین، مهمترین وقایع در تاریخ روابط ایران و عربستان را در جدول موذیل خلاصه کرده است.

جدول گاهشمار ایران و عربستان

منابع:
1-هوشنگ مهدوی،عبدالرضا،"سیاست خارجی ایران در دوران پهلوی 1357-1300 "
2-ازعندی، علیرضا، "روابط خارجی ایران 1357-1320" علیرضا ازغندی
3-  http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_%E2%80%93_Saudi_Arabia_relations         

 تهیه و گردآوری: زهرا خدایی

26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    0 2
    سعودیها رفتنی هستند روابط در همین حدی که هست کافی است