رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به سئوالات سیاسی پاسخ نمی‌دهد.

امروز دومین کنفرانس مطبوعاتی احمد توکلی برگزار شد. نخستین جلسه مطبوعاتی وی در سال جاری مربوط به زمانی بود که او بار دیگر به عنوان رئیس مرکز پژوهش ها در مجلس هشتم انتخاب شد. وجه مشترک هر دو نشست خبری رئیس مرکز پژوهش ها در این است که او در هر دو بار از پاسخ به سوالات سیاسی امتناع کرد و از خبرنگاران می خواست تا تنها از او درباره عملکرد مرکز پژوهشها سوال کنند.

به گزارش «خبرآنلاین»، در حالی که توکلی اصرار داشت که فقط در مورد مرکز تحت مدیریتش از او سوال کنند، یکی از خبرنگاران از او راجع به اقدامات مرکز پژوهش ها در مورد جوانان پرسید که توکلی در پاسخ گفت: الان چیزی در ذهنم نیست که در این باره چه اقداماتی داشتیم اما می گویم تا لیستی از آن را به شما بدهند! نماینده تهران در عمل به چارچوبی که برای خبرنگاران تهیه کرده بود، از پاسخ به سوالاتی در مورد جلسه روز جمعه دولت و مجلس، قیمت نفت در لایحه بودجه 88 و میزان پایبندی دولت به تحقق شعار عدالت سرباز زد.
خبرنگاران دیگر کوشیدند تا سئوالات خود را به نحوی به مرکز پژوهش ها ارتباط دهند. از جمله آنکه مرکز پژوهش ها درباره لایحه هدفمند کردن یارانه ها چه کرده است؟ توکلی این سئوال را زیرکانه خواند و در پاسخ به آن گفت: مرکز پژوهش‌‏ها، کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی و کلیه نمایندگان مجلس نسبت به آثار تورمی لایحه طرح تحول اقتصادی، حساسیت دارند. تاکنون طی 4 گزارش نظرات کارشناسی این مرکز در کنار مجموعه گزارش‌‏ها اعلام شده است که اصلاح یک‌‏باره حامل‌‏های انرژی خطیر است و به زودی اظهار نظر کارشناسی مجلس راجع به کلیات لایحه طرح تحول اقتصادی ارایه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی تاکنون مسئول بررسی مقدمات این طرح بوده و همسان سازی اطلاعات دولت و مجلس را در مورد این طرح دنبال می‌‏کرده است، افزود: تاکنون مرکز پژوهش‌‏ها طی 4 گزارش مبنی بر «بررسی مدل‌‏های به کار رفته برای اصلاح حامل‌‏های انرژی»، «گزارشی از آثار افزایش قیمت بنزین و گازوییل و تورم»، «تغییر اصلاح ساختار انرژی و صنعت» و ترجمه‌‏ای از گزارش جدید صندوق بین المللی پول نظر کارشناسی خود را در مورد استنتاج مقدمات این طرح به مجلس داده است، البته این نظرات قاطعی راجع به کل طرح تحول اقتصادی نبوده است.

قبولاندن دو نکته به دولت
توکلی با اشاره به اینکه تاثیر همکاری کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصای در تبادل نظرش با دولت بر این بود که دولت پذیرفته است، لایحه‌‏ای برای هدفمندکردن یارانه‌‏ها به مجلس ارایه دهد، ادامه داد: پیش از این، تفکر دولت این بود که نقدی کردن یارانه‌‏ها نیازی به ارایه لایحه ندارد، اما در نتیجه جلسات مشترک با کمیسیون ویژه، دولت پذیرفت که این لایحه را به مجلس بفرستد، به این ترتیب نقش نمایندگان در بررسی این طرح بزرگ اقتصادی افزایش یافت.
به گفته وی، پذیرش تدریجی عمل کردن در مورد طرح تحول اقتصادی نیز از دیگر اثرات جلسات مشترک کمیسیون ویژه با دولت بوده است که طی آن به دولت قبولانده شده تا این کار بزرگ را"اجرای طرح تحول اقتصادی" به تدریج انجام دهد.

پیش دستی دولت در ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه ها
کارگروه خاصی به منظور بررسی پیش نویس لایحه هدفمند کردن یارانه ها در کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی تشکیل شده بود که قرار بود، گزارش بررسی های خود را به دولت ارسال کند. توکلی که عضو این کارگروه خاص است، در پاسخ به اینکه گزارش کارگروه تخصصی کمیسیون ویژه برای ارایه لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها به دولت تقدیم شده است یا نه؟، اظهارداشت: این گزارش تقدیم دولت نشد چون طی هفته گذشته که مجلس تعطیل بود، جلسه این کارگروه تشکیل نشد و دولت پیش از تهیه این گزارش، لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها را تقدیم مجلس کرد.

فشار گیر قوی هستم
سئوال دیگری که کوشید مسائل روز را به نوعی به مرکز پژوهش ها ارتباط دهد، به این شکل پرسیده شد« اخیرا آقای حسین فدایی گفته اند که اصولگرایان تحول‌‏خواه تحت فشار هستند و بر این اساس می‌‏خواهند فعالیت‌‏شان را در مجلس کم کنند. آیا این فشارها به مرکز پژوهش ها با مدیریت شما به عنوان یک عضو ائتلاف اصولگرایان تحول خواه نیز وارد می شود.» که توکلی در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه «هیچ فشاری بر مرکز پژوهش‌‏ها وارد نیست»، ادامه داد: من فشارگیر قوی هستم! و به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌‏ها اجازه نمی‌‏دهم که فشارهای سیاسی کار علمی را تحت فشار قرار دهد.
رییس مرکز پژوهش‌‏های مجلس در پاسخ به اینکه آیا کاهش گزارشهای انتقادی مرکز پژوهش‌‏ها به دلیل این گونه فشارها بوده یا نه؟ اظهار داشت: زیاد یا کم شدن گزارش‌‏های انتقادی مرکز پژوهش‌‏ها ، حسن و یا ضرر نیست و گزارش‌‏هایی که تاکنون از سوی مرکز پژوهش‌‏ها در مورد طرح تحول اقتصادی ارایه شده است، تماما انتقادی بوده‌‏اند کما اینکه در این گزارش‌‏ها آمده است درصورت افزایش قیمت بنزین و گازوئیل باید منتظر افزایش تورم درسال آینده باشیم.
توکلی در پاسخ به اینکه گزارش‌‏های انتقادی مرکز پژوهش‌‏ها بیشتر حول چه محورهای بوده است؟ گفت: استراتژی مرکز پژوهش‌‏ها همان استراتژی هیات امنا است که تورم زدایی در راس آن قرار دارد، به همین دلیل هم نمایندگان و مرکز پژوهش‌‏ها نسبت به آثار تورمی طرح تحول اقتصادی و لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها حساسیت دارد.

محاسبه نفس می کنم
توکلی در واکنش به اینکه برخی عملکرد مرکز پژوهش‌‏های مجلس را سیاسی می‌‏خوانند، گفت: وقتی چنین بحثی به صورت کلی مطرح می‌‏شود، من هم کلی پاسخ می‌‏دهم که چنین نگاهی نادرست است. کسانی که معتقدند برخی گزارش‌‏های مرکز پژوهش‌‏ها غرض ورزانه و غیر واقعی است، مصادیق آن را اعلام کنند، تا ببنیم قواعد علمی در آن لحاظ شده یا نه. مرکز پژوهش‌‏ها به گونه‌‏ای عمل نمی‌‏کند که مثلا نظر آقای لاریجانی و نظر بنده را تامین کند یا نکند، اگر چنین موردی است به ما اعلام کنید، تا بنده شخصا محاسبه نفس کنم و ببنیم که آیا تامین رضایت هیات رئیسه در تهیه این گزارش مبنا بوده یا یک کار علمی. اگر واقعا چنین چیزی وجود داشته باشد، بنده عذرخواهی می‌‏کنم و می‌‏پذیرم.
وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌‏ها به عنوان یک مرکز پژوهشی در حکومت دارای نوعی نگاه سیاسی است و خود را ملزم به عمل در چارچوب اسلام ، قانون اساسی و دستورات رهبری می‌‏داند، خاطرنشان کرد: این که برخی می‌‏گویند گزارش‌‏های مرکز پژوهش‌‏ها دیر به دست نمایندگان می‌‏رسد، می‌‏تواند ناشی از توزیع دیر هنگام این گزارش‌‏ها باشد و ما به این عیوب واقفیم و سعی می‌‏کنیم آن را کاهش دهیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =