پایان مذاکرات وین/ باقری:اروپایی‌ها نمی‌گویند درخواست ایران مبنای حقوقی ندارد

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار شد طرف‌های مقابل برای بررسی متون پیشنهادی ایران به پایتخت‌ها بازگردند، تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که طرف‌ها پاسخ مستند، مستدل و منطقی به متون ایران ارائه کنند.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه کمیسیون مشترک برجام بعد از ظهر روز جمعه به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در محل هتل کوبورگ وین برگزار شد.

 در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در این نشست مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

علی باقری پیش از سوار شدن به هواپیما به به خبرنگاران ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در این دوره از گفت‌وگوها با ترکیب یک هیات جدید شامل افراد متخصص و مسئول در زمینه موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد عرصه گفت‌وگوها شد. این مساله نشان‌دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود. این نکته تاثیر خودش را روی طرف مقابل گذاشت و برخی طرف‌ها در صحبت‌هایی که در جلسات داشتیم به این نکته اشاره کردند که ترکیب هیات نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است.

وی افزود:‌نکته دوم اینکه در این دوره از گفت‌وگوها جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه در پرتو دولت جدید، تیم جدید مذاکراتی در ایران شکل گرفته بود، دیدگاه‌های خودش را در مورد موضوعات در دستورکار گفت‌وگوها به طور مکتوب به طرف مقابل ارائه کرد.

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: ما در دو زمینه یکی در موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و همینطور در مورد موضوع هسته‌ای دیدگاه‌های تیم مذاکراتی ایران را به طور مستدل و مستند در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم. طبیعی است وقتی که این به طرف مقابل ارائه می‌شود مبنایی برای مذاکره است و قاعدتا طرف مقابل باید پاسخ مستند مستدل و منطقی به این پیشنهادها ارائه کند.

باقری گفت: از آنجایی که طرف مقابل برای ارائه پاسخ مستند و مستدل به این پیشنهادها نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان بودند پیشنهاد کردند که گفت‌وگوها برای چند روز متوقف شود تا آن‌ها پس از رفتن به پایتخت‌ها و دریافت دستورالعمل‌ها برای ارائه پاسخ مستند و مستدل به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران مجددا به وین برگردند.

وی خاطر نشان کرد: ما بارها و حتی در جلسه آخر کمیسیون مشترک تصریح کردیم که جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکراتی ما آمادگی دارد که گفت‌وگوها را در همین زمان ادامه دهد. ولی به هر حال چون آن‌ها می‌خواستند پاسخ جمهوری اسلامی ایران را بدهند این درخواست را مطرح کردند و ما موافقت کردیم که آن‌ها به پایتخت‌هایشان بروند تا برای هفته پیشرو پاسخ‌ها را آماده کنند و ارائه پاسخ‌ها به طرف ایرانی مبنایی برای مذاکره بین دو طرف قرار بگیرد.

او در پاسخ این سووال که چه پیامی را درباره مفاد متون پیشنهادی ایران دریافت کرده است گفت: اینکه طرف‌های اروپایی خیلی نسبت به برخی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند درست است، اما این پیشنهادها بر اساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده و لذا آن‌ها اعتراضی نسبت به اینکه این پیشنهادها نامربوط است نداشتند؛ اما می‌گفتند با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد.

باقری اضافه کرد: به آن‌ها گفتم این طبیعی است و ما قرار نیست در گفت‌وگوها و مذاکرات، مطالب و پیشنهادهایی را ارائه کنیم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد. ما مطالبی را مطرح می‌کنیم که با دیدگاه‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان سازگار باشد. اما نکته مهم این است که این پیشنهادها بر اساس مبانی تنظیم شده که مورد قبول طرف مقابل هم هست.

وی افزود که همه روی این مساله اذعان داشتند و هیچ طرف اروپایی ادعا نمی‌کرد که پیشنهادهای ایران مبنای حقوقی و قانونی ندارد.

باقری در پاسخ به سووالی درباره احتمال ارائه پیش‌نویس از طرف مقابل هم گفت: شرط ارائه پیش‌نویس باید مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف باشد. اگر مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف نباشد پیشنهاد برای مذاکره جهت دست یابی به توافق نیست، بلکه برای گفت‌وگویی است که معلوم نیست به چه نتیجه ‌ای می‌رسد.

نکته مهم پیشنهاد ایران به گفته این دیپلمات کشورمان این است که مبتنی بر مبانی مشترک است و نشان دهنده این است که ما با این پیشنهادها ضمن ارائه نظر خودمان و اینکه قبول داریم با نظر طرف مقابل منطبق نیست ولی نشان می‌دهیم که برای دست یابی به توافق اراده جدی داریم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به این نکته اشاره کرد که ویژگی تیم مذاکراتی ایران این است که از همه ظرفیت‌های ملی که در تیم‌های گذشته وجود داشته استفاده شد و به واقع تیمی است که جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می‌کند. با وجود اینکه دولت نگاه مشخصی در عرصه سیاست خارجی دارد اما این اراده را نشان داد که یک نگاه جدی به استفاده از همه ظرفیت‌های ملی در عرصه گفت‌وگوها و مذاکرات دارد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1579111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    84 3
    خوبه آقای باقری که کیهان ازش به عنوان بچه مثبت دهه ۵۰ نام برده است که خیلی خصوصیات خاص و منحصر بفردی دارند از جمله صداقت در مورد مفاد این متون پیشنهاد ایران هم به مردم ایران توضیحاتی میدادند و اینکه آیا این متون همان پیش نویس های شش نشست قبلی نیست که تیم قبلی آماده کرده بود ؟ و اینکه برگشت به پایتخت ها امری است بسیار عادی که در همه دوره های قبلی دیده شده است ! پس چرا جوری وانمود می شود و خبرگزاری ایرنا منتشر می کند که آنها در پاسخ به پیش نویس های ایران درخواست کرده اند به پایتختهایشان برگردند ... با مردم صادق باشید !!!
  • سوما IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    70 2
    زود تموم کنید پوکیدیم زیر بار فشار اقتصادی
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      ظاهرا اینطور که پیش میره پرونده ما به شورای امنیت نره صلبات
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    20 75
    توافق بدون ضمانت اجرایی هیچ ارزشی نداره، آمریکا بی لیاقتی خودشو ثابت کرده برای همه جهان نه فقط ایران در زمینه توافق ها، از اون بدتر همین الان میگن پس چی که تضمین نمی تونیم بدیم دولت بعدی چی می کنه ... در ظاهر مثل این میمونه که ما هم بگیم ما هم تضمین نمیدیم در دولت بعدی چه اتفاقی میوفته اما فرقش اینه اونا مکانیسم ماشه دارن ما حتی بادبادک هم نداریم در صورت نقض عهد... ان شاء الله توافق حافظ منافع ما به دست بیاد وگرنه تقریبا هیچ ALMOST NOTHING فایده ای نداره جز تکانه شدید اقتصادی با بیرون رفتن اسمی از وضعیت تحریمی و برگشت مجدد به شرایط تحریمی ...
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      14 1
      مگه ایران خواسته منطقی ارائه کرده که انتطار دریافت پاسخ مثبت داشته باشه !؟ از قدیم گفتن یه قدم از تو یه قدم از من ، نه اینکه یه کاره به طرف میگن بیا تمامی تحریمها رو اول لغو کن ، تو برنامه هسته ای ما هم دحالت نکن !! اخه اون به توافق ما نیاز داره چون پول ما تو مملکتش شده فعلا !۳۰ هزار تومن !!! مجبوره با ما کنار بیاد
    • GB ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      17 1
      جالبه، برخی از دوستان چنان از بدعهدی آمریکا در رعایت حقوق بین الملل صحبت میکنند، انگار حماسه تسخیر سفارت های مختلف رو یادشون رفته.
    • همشهري IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      7 2
      قرص هات رو دقيقا سر ساعت بخور .
    • احمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      14 1
      تضمین اجرایی چی باید بدهند ؟ مثلا چه چیزی تضمین است چک یا سفته یا ضمانت نامه بانکی یا سند ملکی کدام یک از این ها می تواند ضامن اجرای تعهدات طرفین باشد ؟ در مناسبات بین المللی اگر قدرت کافی نداشته باشی هیچ تضمینی وجود ندارد ، قدرت هم تنها قدرت نظامی نیست
    • TR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      3 22
      این هایی که منفی میدن یا خیلی ساده لوح هستن و یا از خارج نشین های مزدور
    • ALMOST NOTHING - تکمیلی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      2 1
      خطاب به دوستانی که با نظرات مخالف مستفیض کردن : " مگه ایران خواسته منطقی ارائه کرده " " دوست عزیز من! آمریکا بی لیاقت نیست. " " جالبه، برخی از دوستان چنان از بدعهدی آمریکا در رعایت حقوق بین الملل صحبت میکنند، " " تضمین اجرایی چی باید بدهند ؟ " عرض بکنم صحبت با جزئیات اینجا جواب نمیده بهتره ساده سازی کنم و ختم کلام ! مبنای نظر شما مثل این حالته: یک لات جلوشونو میگیره، این عزیزان هم میگن بفرما بیا ما رو لخت کن دست از سر ما بردار، اما اون لات دست بردار نیست فردا هم دوباره میاد اما باز هم این دوستان میگن بفرما دستت درد نکنه چون تو لاتی و گردن کلفت همه مال تو ... باید یه جور کنار بیایم دیگه و همین طوری تا ابد ... ! عزیزان این شکلی جواب نمیده، تاریخ هم بذاریم کنار همین چند سال اخبر تجربه شد، مطمئن باشید 101% در آینده هم جواب نمیده ... سایر دوستان از یک دیدگاهی نظر دادن اما در مورد " قرص هات رو دقيقا سر ساعت بخور . " این سبک نظر امثال شما که شاهکاره ! یک توصیه : برای پخته شدن کافی است هنگام عصبانیت از کوره در نروید ...
  • گرمابی IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    5 3
    بابا بزارین کارشونو بکنن
  • رضا IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 7
    دشمنان ایران دائم بهانه می آورند و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند پس به این مذاکرات دلخوش نکنید و ایران باید با سیاست حاضر شود تا در اذهان عمومی محکوم نشود همین و بس ، و از طرفی مولفه های قدرت را فعال کند .تعامل بیشتر با شرق ، خروج از پیمان مبارزه با مواد مخدر و ترانزیت گسترده و دریافت میلیاردها دلار نقد،تسهیل کسب و کار به معنای واقعی ،رفع موانع گمرکی برای ورود تکنولوژی و عدم دریافت هرگونه عوارض و تعرفه ای ،توزیع عادلانه ثروت ،هماهنگ سازی حقوق کارمندان،حذف دلالان با برنامه های هوشمند، مقابله با تفکر گران سازی ، حذف مدیران متحجر و نالایق ، بکارگیری مدیران ایده عالیست، تغییر نگرش در شهرسازی و اداره شهرها و ساخت شهرهای هوشمند طی برنامه ۳۰ساله ، ترغیب سرمایه داران داخلی به راه اندازی صنایع تبدیلی و تولید محصولات وارداتی و دهها ظرفیت دیگر ،به امید حضور مدیران جوان و تحول گرا
  • بچه سال IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    4 1
    هورااااااااااااا،همین فردا به بابام میگم بره سانتافه بخره چون تحریما برداشته شد،ایولللرللللل
  • مهدی IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    16 2
    در خصوص برجام در دولت قبل و الان و موضع گیری های آقایون تند رو، یاد اون ضرب المثل افتادم...قربون برم خدا رو ..یک بوم و دو هوا رو!!
  • سعید IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    20 2
    شاید درخواستها مون حقوقی باشه اما عاقلانه و اجرا شدنی نیست
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    29 0
    محال امریکا کنار بیاد مثل جلیلی 200 بار می روید میاید اخر هم هیچ اتفاقی نمی افته
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    11 2
    این شعارهای جلیلی وار را بگذارید کنار. اینها برای مردم نون و آب و دارو نمیشه. یک قدری خودتان را بگذارید جای مردان مرد، اونهائی که علیرغم کار و زحمت زیاد ، بخاطر افکار امثال شما در تامین مخارج ساده زندگی شان مانده اند. همان هایی که شما با این عقایدتان روز بروز فقیر ترشان می کنید و بعد هم به آنها می خندید و می گوئید "بی دست و پا". مردم در تامین مایحتاج اصلی زندگی ، در تامین دارو در تامین درمان، مانده اند. شما حتی هوای پاک هم نمی گذارید به این مردم برسد. از اولش هم رفته بودید که مذاکرات را به همین جا برسانید.