کریدور زنگزور در چه صورتی منافع ایران را تهدید می‌کند؟

سفیر اسبق ایران در باکو در گفتگویی به خبرآنلاین گفت: ایران در صورتی مخالف احیای کریدور زنگزور خواهد بود که با تغییرات ژئوپلتیکی استان سیونیک ارمنستان به دست جمهوری آذربایجان بیفتد. با بررسی شواهد و مواضع طرفین نیز می توان دریافت که بنا بر آن نیست که جنگ جدیدی به منظور تغییر مرزها برای احیای این کریدور اتفاق بیفتد و در صورت برقرار امنیت ایران می تواند حتی از مزایای آن بهره مند شود.

ابوالفضل خدائی: انتشار خبر اخیر از ینی مساوات مبنی بر پذیرش کریدور زنگزور از سوی ارمنستان حساسیت هایی را در خصوص مرز ایران با ارمنستان و استان سیونیک به وجود آورده است. ارگان غیررسمی ریاست جمهوری آذربایجان با انتشار این خبر مدعی شد که ارمنستان هیچ حقی بر نظارت بر عبور و مرور از این کریدور نخواهد داشت. به ادعای این رسانه باکو پس از درگیری های ۱۵ و ۱۶ نوامبر، شرط آتش بس را پذیرش دالان زنگزور توسط ارمنستان تعیین کرده بود و با حمایت روسیه از خواست جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان ، نخست وزیر ارمنستان نیز مجبور به پذیرش آن شده و در دیدار سران در ۲۶ نوامبر نیز این توافق را نهایی کرده اند. محسن پاک آیین سفیر اسبق ایران در باکو در گفتگویی با خبرآنلاین با اشاره به این مساله اظهار داشت که در صورت عدم تغییرات ژئوپلتیکی و رعایت خط قرمزهای ایران، جمهوری اسلامی حتی می تواند با مشارکت خود از مزایای احیای کریدور زنگزور بهره ببرد. مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

ماجرای پذیرش کریدور زنگزور از سوی ارمنستان چیست؟ آیا با این اقدام خطری مرزهای ایران را تهدید می کند؟

زنگزور یک کریدور غربی شرقی محسوب می شود که بخش مرکزی جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می کند. احیای این کریدور احیای مسیر سنتی اتحاد جماهیر شوروی است؛ در این دوره به دلیل آنکه روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان تنشی وجود نداشت از این مسیر تردد انجام می شد که در واقع یک دالان ریلی به شمار می رود. از مسیر زنگزور باکو به نخجوان متصل می شد و همینطور بالعکس. در حال حاضر طرفین در تلاش هستند تا با مذاکره این جاده را احیا کنند. بحث احیای آن موضوعی دوجانبه ببین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است و احیای آن صدمه ای به مرز ایران و ارمنستان وارد نمی کند. چرا که در چارچوب حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه قرار است این کریدور احیا شود. همانطور که در موضع گیری مقام های ایرانی نیز مشاهده می شود جمهوری اسلامی ایران مخالفتی با احیای جاده های سنتی دوره اتحاد جماهیر شوروی ندارد و حتی از آن استقبال نیز می کند. چون به هر میزان که بهبود روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان حاصل شود و به طور مسالمت آمیز از این مسیرهای سنتی استفاده شود، امنیت بیشتری نیز در منطقه ایجاد خواهد شد و ما شاهد برقراری امنیت بیشتر در مرزهای مشترک ایران با ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواهیم بود. بنابراین ایران بدون تغییرات ژئوپلتیکی و مرزی از این امر استقبال خواهد کرد و چه بسا تهران نیز بتواند از مزایای این کریدور بهره مند شود. ایران در صورتی مخالف احیای این کریدور خواهد بود که با تغییرات ژئوپلتیکی استان سیونیک ارمنستان به دست جمهوری آذربایجان بیفتد. با بررسی شواهد و مواضع طرفین نیز می توان دریافت که بنا بر آن نیست که جنگ جدیدی به منظور تغییر مرزها برای احیای این کریدور اتفاق بیفتد.

زنگزور در چه صورت منافع ایران را تهدید می‌کند؟

آیا حضور رژیم صهیونیستی و وجود تکفیری در جمهوری آذربایجان نمی تواند عامل تحریک آمیزی برای تغییر مرزها باشد؟

صهیونیست ها و گروه های تکفیری در این موضوع نمی توانند دخالتی داشته باشند. البته به گفته مقامات جمهوری آذربایجان گروه های تکفیری در این کشور حضور ندارد. اما صهیونیست ها به واسطه فروش سلاح به جمهوری آذربایجان به طور طبیعی دارای نفوذ هستند. وقتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان به سمت کاهش تنش ها بروند و نیاز باکو به سلاح کمتر شود به طور طبیعی نفوذ صهیونیست ها نیز در منطقه کاهش خواهد یافت.

ایران پل ترانزیتی بین کشورهای آسیای مرکزی با قفقاز با خلیج فارس و اروپا است. در این بین ما دو نوع مسیر داریم: یکی مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و یک نوع مسیر ترانزیتی شرق به غرب. مسیری که برای ایران دارای مزیت اقتصادی بوده مسیر شمال به جنوب است؛ مسیری که با عبور از ایران به دریای عمان و خلیج فارس می رسد. مسیری که در صورت تکمیل شدن پروژه خط راه آهن رشت ـ آستارا مزیت های اقتصادی خوبی برای ایران خواهد داشت. از سوی دیگر مسیر شرق به غرب برای ایران مزیت امنیتی دارد؛ چرا که نقاط چالش برانگیز که می تواند امنیت را تهدید کند در خط شرق به غرب قرار دارد. مسیر جمهوری آذربایجان به نخجوان نیز جز مسیر شرق به غرب محسوب می شود که به دلیل خصومت ها و اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان از یک سو و ترکیه با ارمنستان از سوی دیگر ممکن است با ناامنی مواجه شود. این مسیر در کنار رود ارس و در همسایگی ایران قرار دارد.

از همین رو این مسیر بیش از آنکه برای ایران مزیت اقتصادی داشته باشد، مزیت امنیتی دارد؛ بدین معنا که به هر میزان اختلافات کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان کاهش یابد و امنیت مسیر ترانزیتی تضمین شود به نفع ایران خواهد بود و از آن استقبال خواهد شد. همانطور که اشاره کردم اگرچه این منطقه می تواند برای ایران مزیت اقتصادی داشته باشد اما اولویت با مزیت های امنیتی است. از همین رو باید اشاره کنم که در صورت توافق جمهوری آذربایجان و ارمنستان هیچ اتفاق خاصی برای ایران رخ نخواهد داد. حتی اگر از مسیر زنگزور که فعلا هنوز یک خط آهن بوده اگر باکو به نخجوان متصل شود، جمهوری آذربایجان از مسیر ایران صرفنظر نخواهد کرد چرا که تعدد مسیرهای ترانزیتی برای هر کشوری یک مزیت تلقی می شود. مسیر فعلی زونگزور در مواقعی می تواند به دلیل شرایط جوی و برفی بودن مسدود شود و صرفنظر از مسیر ایران نیز می تواند برای جمهوری آذربایجان مشکلاتی پدید آورد.

ضمن اینکه اگر ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز سریع به توافق برسند تا پایان سال ۲۰۲۳ این خط آهن احداث خواهد شد. به این دلیل که بخش هایی از این خط آهن که در جمهوری آذربایجان قرار گرفته است به دلیل جنگ ۲۰ ساله از بین رفته است. اگرچه تونل ها باقی مانده است اما ریل ها همگی از بین رفته اند و در حال حاضر جمهوری آذربایجان به بازسازی این خط آهن مشغول است.

آنچه که مقام های ایران بارها بر آن تاکید داشته اند حل اختلافات موجود بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به ویژه حل مناقشه قرا باغ و خان کندی است. خط قرمز ایران همیشه تغییر مرزها بوده که به نظر نمی رسد در این مقطع کشوری در این اندیشه باشد.


از جمله تهدیدات دیگری که به آن اشاره می شود تلاش ناتو برای دسترسی به دریای کاسپین است آیا می توان انتظار استقرار آن را با وجود شرایط فعلی محتمل دانست؟

ناتو از دیرباز بحث حضور در این منطقه و نگاه به شرق را اعلام کرده است. بنا به دلایلی بعید می رسد که ناتو به دریای خزر دسترسی پیدا کند چرا که کشورهای مجاور این دریا در موافقت نامه ای که امضا کردند متعهد شدند نیروی نظامی هیچ کشور غیرمرتبطی در این دریا حضور نداشته باشد. از همین رو ناتو که یک بلوک نظامی محسوب می شود اجازه حضور در این دریا را ندارد. کشورهای ایران و روسیه و دیگر کشورهای حاشیه این دریا با این مساله مخالف هستند چرا که این حضور می تواند موجب ناامنی در این منطقه شود و به اقتصاد همه کشورهای منطقه آسیب برساند. به ویژه کشورهایی چون جمهوری آذربایجان، ازبکستان و ترکمنستان که درآمد اصلی آنها از نفت دریای خزر است با چالش مواجه خواهند شد.

ضمن اینکه ناتو برای استقرار در این منطقه باید از مسیر ترکیه ورود پیدا کند. ترکیه ای که در حال حاضر ناتو و کشورهای اروپایی با آن مخالف هستند. بنابراین معتقدم که بحث حضور ناتو در اطراف دریای خزر موضوعی نیست که در حال حاضر بتواند جدی و قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد.

>>> این مطالب را هم بخوانید:
قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز چگونه موقعیت ایران را در منطقه ارتقا می‌دهد؟
آیا ایران تهدیدات قرا باغ را به فرصت تبدیل می‌کند؟
رمزگشایی از یک تنش مرزی؛ هدف گرفتن امتیازی جدید از ایران است؟
پشت پرده یک مناقشه مرزی؛ چه توطئه‌ای علیه ایران در جریان است؟

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1579150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 73
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    خب کاملا بضرر ایران است چه مزایای دارد؟اینها باید از خاک ایران به نخجوان برسند و عوارض به ایران پرداخت کنند و کلا یک کارت بزرگ در دست ایران است برای روز مبادا.ولی در صورت احداث کریدور با اشغال خاک ارمنستان این کارت از دست ایران خارج می شود.قطعا اگر اردوغان بود اجازه نمی داد و حتی ۵۰کیلومتر در اطراف مرزها را تحت نظارت خود می گرفت...
    • صادق دوست IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      77 30
      اتفاقا ایشان خیلی دقیق نوشته، کریدور زنگه زور که از شرق به غرب است، مزیت امنیتی دارد و کریدور شمال جنوب یعنی آستارا تا خلیج فارس، مزیت اقتصادی. یعنی ما باید از این کریدور پول دربیاوریم. مضاف بر اینکه حتی اگر کریدور زنگه زور که فقط راه آهن است باز شود، مزیت اقتصادی راه آذربایجان به نخجوان از مسیر ایران هم حفظ خواهد شد.
    • قاضی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      61 41
      اول اینکه ارمنستان تاکنون با باز شدن کریدور موافقت نکرده، ثانیا این کریدور فقط خط آهن است و کماکان آذربایجان از مسیر جاده ای ایران استفاه می کنه، ثالثا اگر ارمنستان موافقت کنه تازه سال 2023 خط آهن تکمیل میشه، رابعا ایران عوارض اصلی را در مسیر شمال جنوب یعنی آستارا به بندر عباس میگیره و لذا درآمد ایران قطع نمیشه. اتفاقا این یادداشت دقیق و تخصصی نوشته شده، من که استفاده کردم.
    • دکتر IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      20 69
      پس از کریدور، به زودی ایران حتی اجازه عبور از حریم هوایی زنگزور را هم نخواهد داشت، قط ارتباط با اروپا ب شکل کنونی حاصل ای آن خواهد بود
    • Nima IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      19 47
      چیشد که یک دفعه کریدور شد به نفع ایران !؟ مگر تغییری نسبت به قبل داشته که مواضعتون تغییر کرده ! مارو ببین کیا میخان منافع ملی کشورمونو تامین کنن
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      20 64
      ازنویسنده این مقاله انتظار میرود به سوالات زیردر مورد باکو پاسخ دهد: ۱- این چه کشوراسلامی است که عموم منکرات در آن آزاد است ۲- چرا صهیونیستها بررگترین پایگاهها را در آنجا دارند؟؟ ( و از آنجا دانشمندان ماراترورمیکنند), وبنظر شما بلاهت نیست که با وجود آنها ، انتظار روابط مناسب با باکو را داشته باشیم ؟!!!!
  • US ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    من همیشه نظرات ایشون رو دنبال می کنم و با قاطعیت می تونم بگم که همش از باکو دفاع میکنن
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      از حق دفاع می کنند و بس
    • گنجور IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      من ایشان را از باکو می شناسم. تنها سفیری بود که شجاعت دفاع از منافع ملی را داشت و هنوز هم در صحنه است. منافع ملی ایران از مسیر جنگ با همسایگان تامین نمی شود، باید واقعیت های منطقه ای را شناخت و به همسایگان هم اجازه داد تا از مزیت های خود بدون تغییر مرزهای شناخته شده، استفاده کنند.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      بله صد در صد ، هم ایشان و هم بخصوص سفیر ایران در باکو ، که بجای اینکه نماینده کشور ما باشند ، بیشتر طرفدار طرف مقابل هستند
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    این آقای پاک آیین انگار میخواد بچه گول بزنه
  • کوخالو IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    سفیر اسبق ایران در باکو که این اظهارات رو فرمودن خودشون اصالتاً مال کجا هستن؟
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      61 17
      به شما چه لولو
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      31 14
      کجاش مهم نیست درک ژئوپولتیک مهمه
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      2 58
      آذری
  • محبی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    آقای پاک آیین شاید شما با این اظهارات بتونین درحال حاضر مردم رو فریب بدین، اما با قضاوت تاریخ چه خواهید کرد؟ این کریدور تا روز قیامت برای ایران و ایرانی خسارت آور خواهد بود.
  • مجتبوی DE ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    تحلیل درستی است. در این صورت نباید مردم را نسبت به خطر تغییر مرزها نگران کرد.
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      مطمئنی تحلیل درستیه ؟ مطمئنی به شعور و عقلت توهین نشده با این تحلیل ؟؟
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    این کریدور همه جوره به ضرر ایران هستو خواهد بود .
  • DE ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    عجب نرمش قهرمانانی ! تا دیروز داستان چیز دیگه ای بود ؟! اجازه نمیدیم ! نمی گذاریم !
    • SG ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      توکی هستی که نزاری؟ خود ارمنستان وروسیه و ترکیه پذیرفته اند.
  • رحمانی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    94 17
    رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در اجلاس سران اکو با ابراز خرسندی از پایان یافتن خصومت‌ها در منطقه قفقاز که آن را آغاز فصل جدید توسعه و همگرایی منطقه‌ای دانست، خاطرنشان کرد: معتقدیم با شرایط جدید منطقه‌ی قفقاز، احیای مسیرهای سُنّتی (یعنی زنگه زور) و تسهیل جابجایی کالا و مسافر در منطقه پس از سه دهه به رشد و توسعه منطقه اکو کمک خواهد کرد. هرگونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه نه‌تنها به ثبات منطقه کمک نمی‌کند بلکه زمینه‌ساز تنش‌های بیشتر در آینده خواهد بود. آقای پاک آیین هم موضع رسمی دولت را تببین کرده است.
  • روحی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    99 18
    نقض حاکمیت کشورهای منطقه و تمامیت ارضی آنها توسط هیچ کشوری چه آذربایجان چه ارمنستان پذیرفته نیست، در عین حال تعاملات همه کشورهای منطقه با همدیگر، نفع همگانی دارد. لذا بر طبل جنگ نکوبیم.
  • FR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    اولا که ایران باید بطور قاطع مخالف احداث این کریدور باشد.دوما در صورتی که بخواهند آن را احداث کنند شروط خود را اعمال کندکه مهمترین آنها نظارت بر محل تقاطع جاده ایران به گرجستان و روسیه و این کریدور زورکی بر عهده ی نیروهای ایران و ارمنستان باشد.و بقیه مسیر تحت نظارت ارمنستان باشد....
    • ابراهیمی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      70 22
      شما ایستگاه منتظر باشید اتوبوس بعدی در راه است
  • علی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    اگر ایران مثل جنگ دوم ازادسازی مناطق اشغالی آذربایجان از قافله عقب نیافتد به نفع ایران خواهد بود...اما اگر باز طرف شیعی را ول کرده طرف ارمنی باشد بعد به صراط مستقیم برگردد هیچ بهره ای از این کربدور نخواهد برد.همانطور که بازی را باخت و هیچ نفعی از بازسازی قره باغ اذربایجان نبرد.
  • روزبهانی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    88 23
    دوستان بهتر است بحث کارشناسی کنیم. ببینید به هر میزان که بهبود روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان خوب شود و به طور مسالمت آمیز از این مسیرهای سنتی استفاده شود، امنیت بیشتری در منطقه ایجاد خواهد شد. بنابراین ایران بدون تغییرات ژئوپلتیکی و مرزی از احیای مسیرهای سنتی قفقاز استقبال کرده و حتی می تواند از مزایای این کریدور بهره مند شود.
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      43 74
      اینها اجازه تردد ایران از ۵کیلومتر جاده آسفالت بدون پرداخت عوارض نمی دهند شما انتظار دارید ایران از مزایای کریدور استفاده کند؟؟شک نکنید ترکیه و باکو برای تردد ایران عوارض سنگین طلب می کنند طوری که بصرفه نباشد
  • روشن IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    93 34
    خط قرمز ایران همیشه تغییر مرزها بوده و به نظر نمی رسد در این مقطع کشوری در این اندیشه باشد که از طریق جنگ مرزها را تغییر دهد. باز شدن دالان زنگه زور هم صدمه ای به مرز ایران و ارمنستان نمی زند. ایران باید رابطه خوب خود با ایروان و باکو را حفظ کند.
  • محمد IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    به نظر من تغییر مرز آذربایجان و ارمنستان ربطی به ایران و دیگر کشورها ندارد. ایران که نمی تواند نقش دایه مهربان تر از مادر را برای ارمنستان بازی کند. در ضمن اگر به نقشه سال ۱۳۱۰ شمسی نگاه کنیم میبینیم زنکه زور و بیشتر خاک ارمنستان که به جنوب گسترده شده متعلق به آذربایجان بود که بعد از انقلاب کمونیستی به ارمنستان ملحق شد
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      41 76
      عجب نظر احمقانه ای؟چطور ربط ندارد حتی اگر ارمنستان هم بخواهد مرز خود را ببخشد ایران اجازه نخواهد داد.تغییر مرزهای بین المللی در هر صورت توسط همه کشورها محکوم خواهد شد
    • US ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      32 12
      کاملا صحیح👌👌
  • سید IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    ایران به هیچ عنوان باید نزاره .وسلام
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    52 45
    کاسپین چیه😄
    • پاک آیین IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      37 15
      من از عبارت خزر استفاده کرده بودم. خوشبختانه تصحیح شد. تشکر از خبر آنلاین
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      7 74
      جهت اطلاع شما ، این دریای پرشکوه ، در تمام متون تاریخی ، دریای «جیلان» یا« گیلان » نامیده شده است ، هر گونه اسمی بغیر از « دریای گیلان » ، جعلی است . والسلام
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    باکو بالقوه و بالفعل برای ایران در حال و دراز مدت خطرناک است. حضور اسراییل در اینجا و آموزش تنفر از ایران در مدارس باکو خود گویاست. به یغما بردن تاریخ و جعل آن، مصادره مشاهیر، و ... در باکو و ترکیه خطر جدی است. میخواهید گوش ندهید که چیز دیگری است. در مجموع، باکو هویت سازی خود را بر مبنای تقابل با ایران و مقداری هم روس و ارمنی بنا نهاده و نه چیز دیگری.
  • نریمان IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    زنگه زور خاک تاریخی آذربایجان است.کشورهای تازه استقلال یافته از حقوق دوران یکپارچگی شوروی از همدیگر برخوردارهستند. هرکسی تخطی بکند با روسیه طرف است.
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      30 85
      کشوری که سی سال تشکیل شده تاریخ داره که حالا جایی خاک تاریخیش باشه یا نباشه ؟!!!!
    • امیر IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      12 62
      حالا چرا شما پز روسیه رو میدی؟
  • ناشناس IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    نگذارید این دالان بدست باکوی خودخواه بیفتد.
  • Sobhe2koohe IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    سلام.این تحلیل بسیار نقص داره. این کریدور کاملا به ضرر ایران خواهد بود. کاری به اسلام ندارم ولی هرایرانی با غیرتی می‌داند که هدف از نگارش این اینگونه تحلیل های خطرناک چیه ؟منافع ملی ما با احداث این کریدور کاملا از بین خواهد رفت.
  • DK ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    روسیه که موافق اجرای این دالان هست و به ارمنستان و اذربایجان هم گفته که نگران ایران نباشید .
  • ف GB ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    در این مناقشه همه کاره روسیه است..نه آذربایجان نه ترکیه نه ایران..هر چه روسیه بخواهد همان میشود..زور الکی نزنید
  • امیر IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    مشخصه که دشمنان گام به گام نقشه هاشونو عملی میکنن. قطعا هدف ترکیه_اسراییل_آذربایجان قطع راه ارتباطی ایران به ارمنستان و در کل، اروپا هست. ترکیه این نقشه را از زمان آتاترک در سر داشت و با حیله و استفاده از حماقت رضاخان، مرز «قره سو» را بدون جنگ از رضاخان هدیه! گرفت و به این ترتیب یکی از راه های اصلی ایران به اروپا را مسدود کرد. الان هم اردوغان مسئول اتمام کار است.
    • بابک IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      42 17
      بله کاملا درست میگی،تقصیر رضا شاهه
    • امیر IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      12 60
      اکنون که کریدور جنوب به شمال «امارات_ایران_ترکیه_اروپا» که جایگزین بسیار با صرفه تری نسبت به کانال سوئز است، راه اندازی شده و بحث راه اندازی کریدور شرق به غرب «چین_ایران_اروپا» به طور جدی مطرح است، ناگهان افغانستان به دام طالبان می افتد و ارمنستان در موضع ضعف قرار می گیرد و الحاق کریدور زنگزور به جمهوری آذربایجان و در اصل اسراییل پررنگ می شود. این یعنی عملا جداسازی ایران از چین، قفقاز و اروپا.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    74 10
    بازنوشتی قراباغ که.... قره باغ عزیزم بنویس قره باغ
  • سعید IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    5 42
    بنظر میرسد که همه چی خوب است اما باید گفت که دراینجا ما دو کشور تابع وفرمانبر به اختلاف افتادیم که نمیشه نه بازدر ونه با مذاکره باعث رفع اختلاف شد بعدش وقتی مرز کشوری به مهمی ایرانبا اروپا ازاه خشکی قطع بشه درایندممکن است که باغث نا مناسب بودن وضع کشور برای خیلی اهداف ازبین برود ازهمین حالا ایران دیگه ازتابع گذشت ومتغابع شد این ینی ضعف برخلاف تبلیغات
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      47 3
      سعید جان دلبندم وقتی شرق و غرب ارمنستان ترکیه و آذربایجان و شمال ارمنستان گرجستانه ( که تو جبهه آذربایجان و ترکیست و مرزو بسته ) و تنها مرز باز ارمنستان ایرانه شما از این سوراخ موش چطور میخوای به اروپا برسی و وقتی کاملا محصوری ؟!!!
  • رضا IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    88 33
    آخرش داستان تموم شد آذربایجان به چیزی که اول می گفت رسید منتها روسیه که اوکی داد ارمنستان هم گفت با اجازه بزرگ تر ها بلهه مبارکشون باشه
  • افشین PL ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    61 77
    من اصلا مقاله را نخواندم . همین که عنوانش را دیدم خیلی ناراحت شدم و فهمیدم دارید زمینه چینی میکنید برای تسلیم . واقعا متاسفم .
    • رضا IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      73 34
      من هم واقعا برای شما متاسفم. همیشه اینگونه قضاوت می کنید؟
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    47 26
    خوب عزیزان چاره ای جز این نیست که ایران بگوید برای ما مشکلی ایجاد نمی کند
  • احمد US ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    76 21
    این کریدور از قبل هم زمان شوروی وجود داشته مدتی ارمنستان بسته بود با قلدر بازی اکنون که سرجایش نشانده شده دوباره باز خواهد شد ارتباط چندانی به ایران ندارد به هیاهوها توجه نکنید. باز شدن کریدور به معنای تغییر مرز نیست به جای ایجاد دشمنی سر هیچ و پوچ می‌شود از مزایا استفاده کرد
  • شیعه IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    39 74
    وقتی کریدور ایجاد شود نوار اتصال ایران و ارمنستان رسما به طور قانونی کنترلش به دست باکو خواهد بود و این فاجعه بار است پیشنهاد شکلات میدید! که اگر حکومت کوتاه بیاید خیانت به ایران و ایرانی محسوب خواهد شد
  • شیعه IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    21 66
    با احداث این کریدور رسما باکو و دریای کاسپین به خاکو ناتو متصل و تبدیل خواهد شد و کل کشورهای مسیحی پشت باکو هستند جمهوری اسلامی را با خاک اسلام گفتن بچه فرض نکنید جمهوری اسلامی هیچوقت اجازه ایجاد این کریدور را نخواهد داد حالا تا میتونید تیتر دروغی بذارید
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    35 64
    اگه ایران دلسوز داشت اجازه نمیداد این کریدور ایجاد بشه چون بعدا مشخص میشه که چقد برای ایران ضرر داره. این روزا برای ایران‌ باید گریست
  • Milad IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    40 71
    تصرف نخجوان تمام. آذربایجان خیلی پرو شده باید دمشو چید
    • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      70 12
      نه دیگه رحم کن تورو خدا آقا جماعت از خواب بیدار شین ایران جای اینکه برا خودش دشمن تراشی کنه اگه از همون اول با آذربایجان همراه میشد هم به جا ضرر سود می‌کرد هم شر اسرائیل رو کم میکرد
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    35 60
    ایشان سفیر ایران بوده است یا سفیر باکو در ایران؟!
  • LU ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    23 57
    تقویت کشور ٱذربایجان با حضور دشمن ایران اسلامی یعنی اسرائیل که حقیقتا هم شرقی و هم غربی است ایده خطرناک و بچه گانه ای است
  • حافظ IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    17 66
    آذربایجان کاره ای نیست ترکیه نقشه ها دارد که متاسفانه بیان نمی شود برای مردم
  • علی IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    11 65
    الهام علی اف خیلی شوته ترکیه داره یادش میده روابطش با ایران خراب کنه درامدش از سفر ایرانی ها و اذری ها به ترکیه کم نشه. چون میدونه ممکنه همون نقش ترکیه اذربایجان هم بگیره
  • کرار IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    18 77
    به خدا داریم اشتباه میکینم آقا ماترکهای باغیرت و باتعصب و وطن پرست پاره جداشده ازتنمون یعنی آدربایجان رو میخواهیم به آغوش مادرش ایران بزرگ برگردونید آخه خدایی علی اف یهودی و اردوغان یهودی عددی هستن که بخوان اعصاب مارو خرد کنن؟؟؟ حالا وطن فروشان میان منفی بدن بشمارید ببینید چندتاهستند اگر توکشورعزیزمون ایران نفوذکردن بیرونشون کنیم
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    40 15
    خاک ارمنستانه به ایران چه ربطی داره تازه برای رسیدن به اروپاگرجستانم است
  • سعید IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    27 19
    تا‌زمانی‌که‌ایران‌با‌آمریکا‌وغرب‌تضاد‌سیاسی‌داشته‌باشد ‌چنین‌مشکلات‌منطقه‌ای‌خواهیم‌داشت
    • ایدین IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      7 19
      چه ربطی داره اصلا روابط افغانستان که با آمریکا خوب بود خب چرا توی مشکلات الان غرقه این غربی ها همیشه پشت ما ها رو خالی کردن
    • ایدین IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      9 21
      چه ربطی داره اصلا روابط افغانستان که با آمریکا خوب بود خب چرا توی مشکلات الان غرقه این غربی ها همیشه پشت ما ها رو خالی کردن
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    11 47
    آقای سفیر کریدور جعلی زنگزور در همه جهات منافع ملی را تهدید می کنند.انگار تو هم اون رو پذیرفتی.
  • محمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    7 37
    واقعا تحلیل ساده لوحانه ای بود.
  • بازنشسته (کارمند دوران جوانی دولتها) ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    4 30
    چرا از منافع بسیارش برا ترکیه صحبت نمی شود
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 13
    علی اف روزی به خاطر دفاع از منافع صهیونیستها محاکمه خواهد شد.