روایتی از آخرین پرواز تایگر بر فراز سوسنگرد/خلبانی که خواب از چشم بعثی ها ربود

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در نخستین روزهای جنگ تحمیلی با ۴۸ پرواز موفق خواب را از چشم بعثی‌ها ربوده بود.

نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان دارد. به خصوص اینکه در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ را به تجاوز ارتش بعثی داد.

خلبانان نیروی هوایی ارتش از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و بعدها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، همچون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. F-۵‌ها و F-۴‌های ایرانی نیز ستون‌های زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونه‌ای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

روایتی از آخرین پرواز تایگر بر فراز سوسنگرد/خلبانی که خواب از چشم بعثی ها ربود

نبردهای هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که کمتر به آن پرداخته شده است. F-۱۴‌ها و خلبانان آن‌ها، نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه بین ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند F-۱۴ ایران را ساقط کند.

نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام می‌داد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور. در این بین، اما یکی از مهم‌ترین وظایف، انهدام و نابودی مقرهای استقرار نیروهای بعثی بود. یعنی همان نقاطی که باید منهدم می‌شدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود. 

روایتی از آخرین پرواز تایگر بر فراز سوسنگرد/خلبانی که خواب از چشم بعثی ها ربود

وقتی عقاب اجازه نداد تا کرکس‌ها به آشیانه‌اش حمله کنند

امیر سرلشکر خلبان شهید یونس خوش‌بین یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. زاده نهمین روز از آخرین ماه سال ۱۳۲۲ در شهرستان سبزوار از توابع استان خراسان. یونس دوران کودکی را در زادگاهش طی کرد. دوران ابتدایی را در دبستان ابن یمین و دوره‏ راهنمایی را در مدرسه ‏اسرار سبزوار گذراند. بسیار به کتاب‏ های علمی و مذهبی علاقه‏ داشت. همواره یار و مددکار دوستان و خانواده‌اش بود.  

دیپلمش را که در رشته ریاضی گرفت باید برای ادامه مسیر زندگی آماده می‌شد. از همان کودکی عاشق پرواز بود و دوست داشت به آسمان‌ها برود. همین شد بهانه برای اینکه پس از اتمام تحصیلات وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شود. اول مهرماه سال ۱۳۴۲ به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمد. آنجا هم موفق بود و توانست با گذراندن دوره‌های مقدماتی، لیسانس نظامی در رشته خلبانی را دریافت کند. برای دوره‌های پیشرفته به آمریکا اعزام شد.

روایتی از آخرین پرواز تایگر بر فراز سوسنگرد/خلبانی که خواب از چشم بعثی ها ربود

دوره‌های هواپیماهای مافوق صوت T-۳۷، T ۳۸ و T-۴۱ را در آمریکا طی کرد و وینگ خلبانی را گرفت. پس از بازگشت، شد یکی از خلبانان جنگنده F-۵ در پایگاه چهارم شکاری دزفول. یونس در پرواز مهارت بسیاری داشت و به همین دلیل استاد خلبان هم شد. یونس با خانم قدسی ایزدپرست ازدواج کرد که ثمره‏ این ازدواج دو فرزند به نام کسری و گیتی است.

او در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش ایفا کرد. اهداف انقلاب اسلامی را دوست داشت و به آن‌ها عشق می‌ورزید. پس از ورود امام خمینی (ره) به کشور نیز با ایشان دیدار و بیعت کرد. با بعثی‌ها به ایران، سوار بر جنگنده‌اش به سوی جبهه‌ها رفت. یونس اعتقاد داشت که جنگ به ایران تحمیل شده و باید بجنگیم. در همه عملیات‌ها شرکت داشت. ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۵۹ باید ماموریت دیگری انجام می‌داد.

روایتی از آخرین پرواز تایگر بر فراز سوسنگرد/خلبانی که خواب از چشم بعثی ها ربود

یونس دستور گرفت تا به سوسنگرد پرواز کرده و از نیروهای خودی پشتیبانی کند. آن موقع سوسنگرد زیر آتش سنگین بود و او بعلت تجربه‌اش باید این کار را انجام می‌داد. از ابتدای جنگ تحمیلی تا هنگام شهادت ۴۸ پرواز موفق انجام داد.

وقتی به آسمان سوسنگرد رسید. ماموریتش را با موفقیت انجام داد. باید به آشیانه باز می‌گشت تا برای ماموریت دیگری آماده می‌شد. چند دقیقه‌ای از انجام موفق ماموریت و بازگشت به خانه نگذشته بود که هواپیما مورد هدف موشک سام قرار گرفت. خلبان پس از خروج اضطراری از هواپیما در رودخانه کرخه به شهادت رسید.

مزار این شهید دوران دفاع مقدس در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) در تهران واقع شده است.

212۳۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1579384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =