برنامه ریزی کنکور حرفه‌ای به سبک رتبه برترهای کنکور

شاید شما هم از دسته افرادی هستید که تمایل دارند برای خودشان برنامه‌ریزی کنند. البته این کار امکان پذیر است اما باید گفت آسان نیست و توصیه می‌شود برای گرفتن نتیجه صد در صد موفقیت آمیز بهتر است روی کمک مشاورین با تجربه حساب باز کنید. از طرفی بهترین کار برای شما این است که روی خود کنکور تمرکز کنید.

اما آشنایی با روش برنامه ریزی کنکور خود عنصر مهمی در درک لزوم آن جهت موفقیت در کنکور به‌نظر می‌رسد و بیشتر افرادی که نتایج بسیار عالی در کنکور گرفته‌اند خودشان در طراحی برنامه‌ریزی نقش اساسی داشته‌اند.

آیا من هم می‌توانم برای خودم برنامه ریزی کنکور داشته باشم؟

اگر اصول زیر رو به کار ببرید می‌توانید برای آمادگی کنکور خودتان برنامه‌ریزی کنید:

چقدر عادات مطالعه‌ی خود را می‌شناسید؟

چند روز کارآگاه خودتان شوید و کارهایی که در بیست و چهار ساعت روز انجام می‌دهید را مکتوب کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید در چه ساعاتی از روز رغبت به مطالعه دارید و حداکثر توان شما در روز چند ساعت مطالعه است. اکنون می دانید در هفته یا ماه روی چند ساعت مطالعه می‌توانید حساب باز کنید. در نهایت تعداد کل ساعات مطالعه هفتگی را از این تجربه دو هفته‌ای به‌دست می‌آورید.

آیا می‌دانید زمان لازم برای مطالعه هر درس توسط شما چقدر است؟

به طور یقین شما با بعضی از کتاب‌ها و فصول آن‌ها بیشتر از سایرین ارتباط برقرار می‌کنید. با خودتان در مورد هر کتاب و فصل‌های آن روراست باشید و از نظر وضعیت تحصیلی از یک تا ۳ به خودتان نمره بدهید ( ۱ خوب،۲ متوسط و ۳ ضعیف).

به این ترتیب برای هر بخش می‌توانید ساعات مطالعه را طوری در نظر بگیرید که بخش‌های ضعیف‌تر بیشتر مطالعه شود.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که تنها ضعف یا قوت شما در این بخش‌ها تعیین کننده‌ی میزان مطالعه نیست و حتماً باید از ضریب دروس اختصاصی و عمومی مربوط به کنکور خودتان هم مطلع باشید. دانستن این ضرایب برای برنامه‌ریزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اطلاعات در مورد ضرایب دروس عمومی و اختصاصی چه کمکی به ما می‌کند؟

با دانستن ضریب هر درس، ارزش تست‌های آن درس برایتان معین می‌شود و به این ترتیب می‌توانید برای اختصاص دادن به ساعات مطالعه آن درس تصمیم بهتری اتخاذ کنید.

مثلا برای موفقیت در کنکور تجربی بیشترین ساعات مطالعه مختص زیست شناسی است. برای موفقیت بیشتر در کنکور ریاضی و انسانی بیشترین ساعات مطالعه شما به ترتیب باید به درس ریاضی و زبان عربی اختصاص یابد. به همین منظور نحوه‌ی برنامه ریزی کنکور انسانی می‌تواند بسیار در قبولی شما تاثیرگذار باشد.

پس با توجه به رشته‌ی دلخواه و مورد نظر خودتان، می‌توانید جدول ضرایب ساعات مطالعه روزانه و هفتگی را هدفمندتر بودجه‌بندی کنید.

بهتر است در هفته های اول مطالعه از هر ۱۰۰ ساعت، سهم دروس اختصاصی را ۸۰ و سهم دروس عمومی را  ۲۰ در نظر بگیرید. با پایان گرفتن زمان و نزدیک شدن به برگزاری کنکور باید سهم دروس اختصاصی در آخرین ماه به ۳۰ کاهش و سهم دروس عمومی به ۷۰ درصد افزایش یابد.

 تمام دروس اختصاصی و عمومی را به این ترتیب ارزش گذاری کنید و با توجه به ارزش آن‌ها از کل ساعت‌های مطالعه‌ی روزانه و هفتگی سهم هر درس را مشخص کنید. حال شما این آگاهی ها را دارید:

  • مقدار زمانی که دارید
  • چه درس‌هایی را باید بخوانید
  • چه درس‌هایی را باید بیشتر بخوانید

اکنون برای بقیه کارهای‌تان نیاز به یک دفترچه دارید

دفترچه‌های آماده‌ای جهت برنامه ریزی کنکور وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. در صورت عدم تمایل خودتان دفتری تهیه کنید و هر ساعت روز را با ذکر تاریخ در آن مشخص کنید و بخشی از صفحه را در مقابل  هر ساعت خالی بگذارید. با این تقسیم‌بندی هنگام بودجه‌بندی مطالعاتی، شما می‌توانید در جایگاه مقابل هر ساعت، درسی را که می‌خواهید مطالعه کنید، قرار دهید. در ضمن می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان کنکور هم استفاده کنید.

نحوه برنامه ریزی کنکور

 تعیین یک آزمون هفتگی و آزمون جامع ماهانه

آزمون هفتگی و ماهانه‌ای را در نظر بگیرید. در هفته دروسی که برای آن آزمون باید خوانده شوند را تعیین کنید. اکنون با توجه به نکات فوق جاهای خالی جدول روزانه‌ی خودتان را پر کنید.

  • درس‌ها را بسته به قوت و ضعف و ارزش ضرایب آنها طوری بچینید که تا تاریخ آزمون هفتگی تمامی دروس داخل آزمون در آن بررسی شده باشد.
  • برای مرور درس‌های مهم‌تر یا درس‌هایی که قبلاً خوانده شده ساعاتی را در نظر بگیرید.
  • یادتان باشد برای جمع‌بندی مطالعات جهت آزمون جامع در پایان ماه هم حتماً ساعاتی را اختصاص دهید.
  • حتما ساعاتی را برای جبران زمان‌های از دست داده شده اختصاص دهید. زیرا ممکن است در هفته اوقاتی پیش بیاید که نتوانید هماهنگ با برنامه پیش روید و اگر زمانی برای جبران وقت از دست رفته در نظر نگرفته باشید، احساس یاس و ناامیدی حاصل ممکن است شما را از ادامه‌ی موفقیت‌آمیز برنامه‌ریزی باز دارد و مدیریت پیشرفتتان را دچار اختلال کند.
  • اختصاص ساعات خواب، تغذیه و ورزش را فراموش نکنید. شاید مهم‌ترین بخش برنامه‌ریزی همین قسمت‌ها باشدزیرا اگر این بخش‌های مهم زندگی‌تان را در نظر نگیرید مطمئن باشید نتیجه‌ی درستی عایدتان نخواهد شد.

شما اکنون برنامه‌ای برای سه الی چهار هفته‌ی آینده طراحی کرده‌اید. برای روزها و هفته‌های بعد هم به همین ترتیب برنامه‌ریزی را ادامه دهید. این دفتر شما را منضبط می‌کند و در حقیقت هدف بزرگ و دشوار موفقیت در کنکور را به هدف‌های خردتر و دست‌یافتنی‌تر تقسیم می‌کند به‌طوری که شما خودتان متعهدانه به انجام تکالیف ثبت شده در آن می‌پردازید.

اگر از درسی خوشتان نمی‌آید چگونه با مطالعه‌ی آن کنار بیایید؟

ممکن است از درسی خوشتان نیاید. قرار نیست همه از تمامی دروس خوششان بیاید! توصیه می‌شود در چنین مواردی به محض رسیدن به ساعت مطالعه‌ی درس در برنامه‌ریزی، یک جایزه برای خودتان در نظر بگیرید. می‌توانید آن را مکتوب کنید. مثلاً جایزه می‌تواند این باشد:

« به یخچال سری بزنید و یک تکه کیک و یک لیوان شیر برای خودتان بردارید»

البته اگر با چند درس مشکل احساسی داشتید توصیه می‌شود برای همه‌ی آنها از چنین برنامه‌ای استفاده نکنید چون احتمالاً به دلیل اضافه وزن نمی‌توانید به سایر مطالعات‌تان برسید.

برنامه ریزی کنکور

پایبندی به برنامه، به اندازه‌ی نحوه برنامه‌ریزی مهم است

اگرچه که نحوه‌ی برنامه ریزی کنکور بسیار اهمیت دارد اما پایبند بودن به انجام برنامه نیز بسیار مهم است. فرض کنید که به شما راه موفقیت نمایش داده می‌شود و خودتان هم باور دارید که اگر از این مسیر بروید به احتمال زیاد موفق می‌شوید. ولی شما به دلایلی که بیشتر اوقات منطقی نیستند، از رفتن در مسیر سر باز می‌زنید. در این زمان است که شما باید مسئولیت عدم موفقیت خود را خودتان بر دوش بکشید و نمی‌توانید آن را به گردن زمانه و اوضاع بیاندازید.

پس اگر هدفی دارید، مسیر آن مشخص است! ولی باید به آن پایبند باشید و نهایت تلاش خود را برای تحقق آن به کار گیرید. یادتان باشد که کنکور یک سال است ولی آینده‌ی شما کاملاً به آن وابسته است. اگر در سر سودای موفقیت دارید، پس برای آن تلاش کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1579675

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =