۱ نفر
۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹

گفت وگو از اندیشه تا عمل

 فاطمه صدر عاملی
گفت وگو از اندیشه تا عمل

گفت وگوی واقعی می تواند زمینه ساز برقرار شدن روابط انسانی و ایجاد تفاهم و همفکری و همکاری باشد.

من در کتاب تازه ام با عنوان «گفت وگو از اندیشه تا عمل» ابتدا  از هدف خود در رویکرد به گفت و گو و چرایی اهمیت آن سخن گفته ام و تاکید کرده ام که گفت وگوی واقعی می تواند زمینه ساز برقرار شدن  روابط انسانی و  ایجاد تفاهم و همفکری و همکاری  بین انسا ن ها باشد و سو تفاهمات و دشمنی ها را بر طرف سازد.

سپس توضیح داده ام که در روند پی گیری این هدف، مطالعه و جستجو های زیادی کرده ام  و در کنار مطالعه آثار دانشمندان در حوزه نظری  گزارشات زیادی از تجارب فعالان  در زمینه عمل به گفت و گو مطالعه و بررسی کرده ام. در جمع های مختلفی که در پی تو سعه فرهنگ گفت و گو بوده اند شرکت کرده ام. از جمع های مردمی و کلیسایی و دولتی و بین المللی گرفته تا جمع کوچک دانشجویی و دانش آموزی و از آنها بهره برده ام.

گفت وگو از اندیشه تا عمل

همان طور که از نام  کتاب پیداست در وحله اول  اشاره فهرست وار  به آرای چند دانشمند شده است  که در مورد گفت وگو اندیشیده اند و درباره  چگونگی روند گفت و گو بین انسان ها تحقیق کرده اند و با توجه به آثار آنان نشان داده می شود که همان طور که وجود انسان دارای جنبه های متعدد است، رهیافت  دانشمندان نیز ابعاد و دیدگاه های  مختلفی را  از گفت و گو در بر می گیرد .

پس از آن از اندیشمندانی سخن می رود که تنها به تعریف و تبیین گفت وگو اکتفا نکرده اند، بلکه تلاش کرده اند راهکارها و شیوه های گفت و گو را معرفی کنند. به بیان دیگر چگونگی عمل به گفت وگو را مورد بررسی قرار دهند. زیرا گفت و گو هم چیزی است که هم می دانند و هم درباره آن بسیار باید یاد بگیرند. به عبارت دیگر راهی برای برانگیختن آنچه مردم از قبل درباره گفت وگو می دانند جستجو شود. بسیاری از دانشمندان برای یاد گرفتن گفت و گو روش کارگاهی را تدوین کرده اند.
در قسمت بعد روش یادگیری کارگاهی گفت وگو و تفاوت آن با یادگیری معمولی توضیح داده شده است و هم چنین تعدادی از مواد کارگه ها معرفی شده است. در بخش دیگری از تدوین طرح، به روز گفت و گو که با استفاده از دانش و تجارب علمی و هم چنین با ارجاع به منابع فرهنگی ایرانی سخن می رود. در بخش اخر نیز گزارشی مصور از اجرای به روزه گفت و گو در موسسه امام موسی صدر از نظر خوانندگان کتاب می گذرد.
در پیوست مقاله ها  و طرح هایی در مورد کاربردهای گفت و گو می خوانیم و همچنین چند مقاله که در کنفرانس های بین المللی ارایه گردیده است .

امیدوارم این کتاب مورد استفاده قرار گیرد و نقص های بسیار آن بر من بخشوده شود. در روند تهیه این کتاب تردید بسیار داشتم که آیا برای چاب مناسب است یا خیر که سرانجام چاپ شد. از خوانندگان تقاضا دارم به قصد هم اندیشی با محتوای کتاب آن را مطالعه فرمایند و به نیت تکمیل با پویایی به بررسی آن بپردازند. از شرکت سهامی انتشار  و جناب اقای امیر راسخی نژاد که با صبر و مهربانی روند چاب کتاب را همراهی کردند کمال تشکر دارم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1579963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =