فاکتورهای قیمت گذاری و اصالت انگشتر یاقوت را بدانید!

عدم اعتماد به نفس و نداشتن انگیزه، یکی از عواملی است که اکثر افراد آن را تجربه کرده‌اند و همین امر باعث شده در بسیاری از عملکردهای خود طعم شکست را تجربه کنند. اگر شما هم جزو این گروه از افراد هستید، می‌توانید با همراه داشتن انگشتر یاقوت، شعله اعتماد به نفس را در وجود خود روشن کنید؛ چرا که این سنگ، نه تنها باعث افزایش روحیه انسان می‌شود، بلکه حس قدرت و رهبری، صداقت، فداکاری و شور و انرژی را در وجود فرد می‌افزاید.

پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، زیرا برای شناسایی و تشخیص نگین طبیعی یاقوت از نگین‌های مشابه، لازم است راهنمایی مناسب داشته باشید و بدانید چه فاکتورهایی برای خرید انگشتر یاقوت مناسب است. ما در این مقاله با ارائه مطالبی جامع درباره راهنمای خرید انگشتر یاقوت، راهکاری امن و آسان را برای خرید شما فراهم خواهیم نمود.

سنگ یاقوت

در میان سنگ‌های قیمتی رنگی، سه مدعی برجسته حضور دارند؛ مدعیانی که در زمره ارزشمندترین سنگ‌ها به شمار می‌روند. یاقوت یکی از این مدعیان است که قرن‌هاست همراه با تنوع رنگی و درخشش شیشه‌ای اش جلوه بی‌نقصی از خود نمایان ساخته است.

این سنگ که بعد از الماس سخت‌ترین کانی‌ محسوب می‌شود، از جمله کانی‌های سنگ‌های آذرین است که بعضاً می‌تواند حاوی مقدار کمی ناخالصی از عناصری چون: تیتانیوم، مس، منگنز، کروم و آهن باشد؛ ناخالصی‌هایی که باعث ایجاد رنگ‌های مختلف چون: آبی، زرد، بنفش، صورتی، نارنجی و سرخ می‌شوند و در نهایت انواع یاقوت را می‌آفرینند؛ چنان که  این کانی‌ها رنگی بجز سرخ داشته باشند، با نام یاقوت کبود خوانده می‌شوند و کانی‌های سرخ‌رنگ، با نام یاقوت سرخ نامگذاری می‌شوند.

جایگاه یاقوت

یاقوت از جمله نگین‌هایی است که در دین مبین اسلام همراه داشتن آن بسیار توصیه شده است، زیرا این سنگ جواهراتی نه تنها در دفع فقر و جذب ثروت مؤثر است، بلکه موجب رفع غم و ناراحتی‌های درونی نیز می‌شود؛ چنان که از امام رضا (علیه‌السلام) در این باب منقول است: «انگشتر یاقوت در دست کنید تا هیچ گاه ناراحت و غمگین نشوید. یاقوت غم و پریشانی دل را می‌زداید.»

گذشته از ارزش و اعتبار این سنگ در دین مبین اسلام، افسانه‌های کهن فراوانی در باب همراه داشتن انگشتر یاقوت آمده است؛ چرا که سنگ یاقوت، حس عشق الهی را در وجود فرد بیدار می‌کند و قدرت تمرکز فرد را در انجام کارها و امور روزمره می‌افزاید.

انواع یاقوت

یاقوت از جمله سنگ‌های محبوب دنیا است که بسته به نوع ناخالصی‌های درونی سنگ در رنگ‌های متنوع یافت می‌شود و همین تنوع رنگی باعث ایجاد انواع یاقوت شده است.

الف) یاقوت سرخ

همان طور که از نام این گوهر برمی‌آید، زمانی که کروندوم (یاقوت) دارای رنگ سرخ تا صورتی پر رنگ یا قرمز مایل به بنفش باشد، با نام یاقوت سرخ یا روبی خوانده می‌شود. البته باید بدانید که کروندوم به خودی خود تقریباً بی‌رنگ است و حضور عنصر فلزی کمیاب کروم در ساختار شیمیایی آن، باعث ایجاد رنگ قرمز می‌شود.

این نوع یاقوت را می‌توان از شکاف‌ها و کانال‌های بسیار ریز در سنگ‌های آذرین جستجود کرد. البته باید توجه داشت که استخراج این سنگ از معادن ذخیره اولیه مقرون به صرفه نیست و ترجیحاً از طریق معادن ثانویه رسوبی استخراج می‌شود.

ب) یاقوت کبود

سفایر یا یاقوت کبود از جمله انواع یاقوت‌هاست که تنوع رنگی آن به دلیل حضور دو عنصر فلزی تیتانیوم و آهن در ساختار شیمیایی سنگ است. البته آهن به تنهایی موجب ایجاد رنگ زرد می‌شود.

بهترین و گران‌قیمت‌ترین رنگ این سری از نگین‌ها، آبی مخملی تا آبی مایل به بنفش است که در بازه رنگی متوسط تیره، مانند آبی نیمه‌شب یا سرمه‌ای تا متوسط قابل مشاهده است. امروزه جهت بهبود کیفیت رنگ و شفافیت یاقوت کبود، از انواع روش‌های حرارت‌دهی استفاده می‌شود تا به این درجه از کیفیت رنگ برسد.

یکی از شگفتی‌های یاقوت کبود، توانایی تغییر رنگ زیر نورهای مختلف است؛ به طوری که در برابر نور طبیعی خورشید به رنگ آبی متمایل به قرمز (بنفش) خود را نشان دهد و در نور شب به رنگ آبی عمیق دیده شود.

سنگ‌های مادر اصلی سفایر، بازالت، مرمر و انواع پگماتیک‌ها هستند و به طور معمول، استخراج این کانی از انباشته‌های رسوبی یا ذخایری که با تخریب سنگ‌های مادر اولیه به وجود آمده‌اند، صورت می‌گیرد.

ج) یاقوت زرد

یاقوت زرد به واسطه اختصاص یافتن نام و جایگاهی خاص در بازار جواهرات ایران، در دسته‌بندی جداگانه‌ای با نام یاقوت زرد قرار می‌گیرد، در حالی که در اصطلاح علمی و جهانی همان سفایر است.

فاکتورهای قیمت گذاری واصالت انگشنر یاقوت را بدانید!

روش‌های تشخیص یاقوت اصل

در تشخیص انگشتر یاقوت اصل، فاکتورهای مختلفی، از جمله: وزن، انکلوزیون (ناخالصی‌ها)، رنگ خاکه، ویژگی‌های نوری، شفافیت، نوع تراش، رنگ نگین، منشأ گوهر و... مؤثرند که شما به شخصه می‌توانید جهت اطمینان از طبیعی بودن آن، یاقوت آنها را بررسی کنید و ما در این بخش از مقاله راهنمای خرید انگشتر یاقوت به آن اشاره خواهیم نمود:

  • انکلوزیون‌های موجود در بافت سنگ را بررسی نمایید؛ از آن‌جا که یاقوت تحت فشار و حرارت بالا در اعماق زمین به وجود آمده، می‌تواند دارای نواقص، ادخال‌ها و شکستگی‌های فراوان باشد که با چشم مسلح قابل مشاهده است. پس در صورتی که با نگینی پاک برخورد کردید، می‌توانید آن را دلیلی بر غیرطبیعی بودن آن قلمداد کنید.
  • میزان درجه سختی یاقوت را در نظر بگیرید. از آنجا که یاقوت‌ها پس از الماس، سخت‌ترین کانی موجود در زمین محسوب می‌شوند، پس هیچ چیز جز الماس نمی‌تواند روی آن خراش بیندازد.
  • منشأ نگین را بررسی نمایید. در نظر داشته باشید از جمله کهن‌ترین معادن این گوهر، واقع در سریلانکا، هند و میانمار (برمه) است؛ البته به تازگی، معادنی از این سنگ در پاکستان (کشمیر) یافت شده است.
  • رنگ خاکه نگین را مورد بررسی قرار دهید. مقصود از رنگ خاکه، ردّ اثر رنگی است که از سنگ روی چینی بدون لعاب باقی می‌ماند. از آن‌جا که بعضاٌ کریستال‌های رنگ‌ شده با نام یاقوت در بازار عرضه می‌شوند، کافی است نگین را روی چینی بدون لعاب بکشید. اگر خط رنگی (قرمز، زرد، آبی و ...) از نگین روی چینی بدون لعاب باقی بماند، می‌توانید آن را دلیلی بر تقلبی بودن نگین یاقوت قلمداد کنید.
  • توجه به میزان قیمت یکی دیگر از فاکتورهایی است که در تعیین اصالت یاقوت می‌توانید به آن توجه کنید. یاقوت طبیعی با رنگ مناسب و درجه وضوح بالا، نادرترین سنگ طبیعت است  و همین موضوع، دلیلی بر بالا بودن قیمت این جواهر محسوب می‌شود.

در نهایت از آن‌جا که قضاوت در مورد کیفیت و اصالت یاقوت نیازمند تخصص فراوان است، بهترین کار پیش از خرید انگشتر یاقوت سرخ، دریافت شناسنامه اصالت نگین از فروشنده یا حضور نزد جواهرسازی مورد اطمینان است.

فاکتورهای قیمت گذاری انگشتر یاقوت

یکی از مسائلی که در راهنمای خرید انگشتر یاقوت باید به آن توجه شود، عوامل تعیین کننده قیمت یاقوت است که در ذیل به آن اشاره خواهد شد.

  • توجه به رنگ، مهم‌ترین عامل جهت تبیین کیفیت یاقوت است و فاکتورهای کنترل کننده رنگ یاقوت، شدت روشنایی (تناژ) و میزان درجه اشباع است.
  • توجه به ناخالصی‌های درونی سنگ و حضور انکلوزیون‌ها از دیگر عواملی است که در تعیین قیمت انگشتر یاقوت مؤثر است. برای نمونه، افزایش میزان انکلوزیون‌ها و قابل مشاهده بودن آنها با چشم غیرمسلح با میزان شفافیت، درخشندگی و قیمت نگین رابطه عکس دارد؛ یعنی هر قدر ناخالصی‌ها و شکستگی‌های قابل مشاهده در بافت جواهر بیشتر باشد، به دلیل کاهش میزان درخشندگی و شفافیت سنگ ارزش آن به مقدار زیادی کاهش می‌یابد.

فاکتورهای قیمت گذاری واصالت انگشنر یاقوت را بدانید!

توجه به منشأ همان طور که در تعیین اصالت یاقوت مؤثر است، در میزان قیمت آن نیز تأثیرگذار است. از میان یاقوت‌های استخراجی کشورهای مختلف، یاقوت‌های برمه یا میانمار، بالاترین ارزش را دارند و علت آن، حضور کمترین انکلوزیون در بافت نگین و رنگ خالص قرمز آن است.

سخن آخر

همان‌طور که گفتیم خرید انگشتر یاقوت اصل و شناختن نگین آن از سایر نمونه‌هایی که در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند یا اینکه تحت شرایط بهسازی قرار می‌گیرند، کاری تخصصی است. پس بهتر است برای خرید انگشتر یاقوت، به دنبال فروشگاهی باشید که فروشندگان متخصص آن، اطلاعات کافی در حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی داشته باشند و محصولاتشان را با ضمانت دائمی و همچنین ضمانت بازگشت در اختیار شما قرار دهند.

فروشگاه تراث TORATH.shop با بیش از50 سال سابقه فعالیت حضوری با برند کسمائی، مدت کوتاهی است بستری آنلاین را برای خرید جواهرات قیمتی و نیمه قیمتی فعال کرده است و به واسطه آشنایی با سلایق مشتریان، آثار و جواهرات خود را در بالاترین سطح کیفی با قیمت مناسب در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

شما می‌توانید برای دسترسی به انواع انگشتر یاقوت، انگشتر یاقوت تراث را جستجو نمایید تا در یک نگاه، تنوع رنگی انواع انگشتر یاقوت را مشاهده کنید و با دریایی از نگین‌ها و رکاب‌ها روبه‌رو شوید که هر یک گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ ایران و جهان را برای شما روایت می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580003

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =