۲۶ نفر
۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
سریال جوکرِ احسان علیخانی رکورد زد!

برنامه جوکر جدیدترین محصول فیلیمو است که توسط احسان علیخانی و تیم ایده پردازش تولید می شود. مسابقه ای جذاب درباره خندیدن که حسابی توانسته است مخاطبان گسترده ای را به خود جذب کند. به طوری که قسمت دوم جوکر هم رکورد دار شد.

برنامه جوکر جدیدترین محصول فیلیمو است که توسط احسان علیخانی و تیم ایده پردازش تولید می شود. مسابقه ای جذاب درباره خندیدن که حسابی توانسته است مخاطبان گسترده ای را به خود جذب کند. به طوری که قسمت دوم جوکر هم رکورد دار شد. پخش سریال جوکر از فیلیمو بار دیگر ثابت کرد جهان الگوی استفاده از ظرفیت چهره‌های مطرح در جهان در حال تغییر است و می‌توان از فضاسازی جدید بهترین بهره را برای جذب مخاطب برد. اینجا نگاهی انداخته‌ایم به دلایل این موفقیت. مسابقه جوکر با تهیه کنندگی استودیو عصر جدید جدیدترین محصول فیلیمو است. احسان علیخانی چهره پرکار و موفق تلویزیون این برنامه را می سازد. علیخانی چهره محبوب و پرطرفدار تلویزیون است که تجربه های بسیار موفقی را در کارنامه کاری اش دارد.

شاید سابقه ساخت برنامه‌های ترکیبی را بتوان ریشه در ساخت تاک‌شوهایی دانست که در ایران از اواسط دهه ۸۰ در تلویزیون تولید شد. اتفاقی که به دلیل استقبال مخاطبان با نمونه‌های موفقی چون شب شیشه‌ای و عبور شیشه‌ای ادامه پیدا کرد و تا چند سال جزو برگ برنده برنامه‌سازان تلویزیونی بود. اما رفته رفته ساختار تکراری این برنامه‌ها و نبود اتاق فکر منسجم ظرفیت تولید چنین برنامه‌هایی را هدر داده و به ضد خودشان تبدیل شدند.

شبکه نمایش خانگی ظرفیت خوبی برای ساخت برنامه‌های ترکیبی و مسابقات مختلف دارد. ظرفیتی که البته در ساخت آثاری همچون همرفیق و پیش‌گو با شکست همراه بود. اینکه چرا تاک شوها در ایران تاریخ مصرف‌شان تمام شده است را می‌توان به عوامل مختلفی بسط داد که حتی در نمونه‌های موفق خارجی هم قابل مصداق است. اما عدم استقبال مخاطبان از برنامه‌های گفت‌وگو محور با حضور چهره‌های مطرح در حوزه‌های مختلف هنری و ورزشی تنها به یک عامل وابسته است و آن هم دام تکرار است که گریبان چنین برنامه‌هایی را گرفته است.

پخش آنلاین فیلم جوکر از فیلیمو

تلاش‌های تاک شوهایی مانند «آهنگی شو» ثابت کرد در فضای امروز مخاطب بیش از آنکه شنیدن گفته‌های تکراری هنرمندان برایش جذابیت داشته باشد به دنبال وجه دیگری از تکمیل پازل کنجکاوی برانگیز ذهن است.

در این رهگذر استفاده از ترفندهای ساخت مسابقه‌ و درگیر کردن سلبریتی‌ها به رونق بیشتر برنامه‌ها می‌انجامد. اتفاقی که سعید ابوطالب با ساخت رئالیتی‌شوهایی همچون شام ایرانی و شب‌های مافیا رقم زد و باعث درگیری بیشتر مخاطب با مسابقه‌ها شده و راز و رمز بیشتری از هنرمندان مورد علاقه‌شان کشف کنند.

آنلاین تماشا کنید: سریال جوکر ایرانی در فیلیمو

حس کشف و شهود و جست‌وجو در میان واکنش‌ها و رفتارهای چهره‌های مطرح یک امر غریزی است که در تمام دنیا طرفداران بسیاری دارد. تغییر رفتار شوهای معروف همچون الن شو نشان می‌دهد درگیر کردن سلبریتی‌ها با بازی‌های هیجان‌انگیز قدرت نفوذ یک برنامه را در میان مخاطبان بالاتر می‌برد.

اساسا ایده ساخت برنامه‌ای همچون جوکر که در دنیا و در چند کشور در حال اجرا است بر اساس همین ایده شکل گرفته است. اینکه مخاطب تا چه میزان می‌تواند به درونیات یک چهره مطرح نزدیک شود و روی دیگر چهره‌هایی که سال‌ها در ذهن مخاطب ثبت شده است چطور تغییر می‌کند. جوکر بازی تضادها است. اساس طنز هم از تضاد می‌آید. اینکه در یک بازه شش ساعته شاهد ترفندهایی از سوی بازیگرانی باشید که خندیدنشان موجب باختشان می‌شود می‌تواند موقعیت ویژه‌ای ایجاد کند.

جوکر به مخاطب یادآوری می‌کند که جلوگیری از یک غریزه مهم مثل خندیدن تا جایی امکان‌پذیر است که به ضد خود تبدیل نشود. برای همین واکنش بازیگرها در لحظاتی از بازی همراه با عصبانیت است. چرا که برای رد یک حس باید به سراغ حواس دیگر در ذهن رفت. در ابتدای برنامه وقتی بیژن بنفشه‌خواه ترقه زد واکنش دیگر شرکت‌کننده‌ها به جای خنده رفتارهای عصبی بود. اتفاقی که در دیگر لحظات جوکر تکرار می‌شود.

قوانین سریال جوکر

در جایی از برنامه حتی امیرمهدی ژوله خودش را به خواب می‌زند تا با این ترفند ذهنش را از فضای داخل برنامه جدا کند. به نظر تمرین خوبی است اگر هر مخاطبی بتواند روی ذهن خود متمرکز شده و کاری را انجام دهد که در آن لحظه به نفع او است. همین جمع تضادها در رفتار شرکت‌کننده‌ها است که باعث می‌شود در مقاطعی رفتارهایی از آن‌ها سر بزند که ناخودآگاه‌شان برایشان ایجاد کرده است. واکنش غلامرضا نیکخواه در قسمت بازی «بغلی بگیر» دقیقا از همین نقطه نشات می‌گیرد. اینکه ذهن در جایی که قرار است جلوی خنده را بگیرد فرمانی به زبان می‌دهد که کلمات را پس و پیش ادا کند و یک موقعیت به شدت خنده دار را تشکیل دهد.

در فیلیموشات بخوانید: همه چیز درباره برنامه جوکر

چندی پیش در فضای مجازی ویدئویی از یک سخنران مراسم پخش شد که فرد سخنران حتی از روی متن نوشته شده به دلیل استرس زیاد نمی‌توانست درست بخواند. تا جایی که حتی کلمات عجیب و غریب به زبان می‌آورد. این نشان می‌دهد که برنامه جوکر در عین سادگی دقیقا به سراغ نقطه حساسی از رفتار انسان رفته است. اینکه در عین تمرکز روی نشانه‌ها برای فرار از خنده به سندرم‌های متفاوتی مبتلا می‌شوید که حتی فکرش را هم نمی‌کنید.

قسمت دوم مسابقه «جوکر» توانست در 16 ساعت نخست، رکورد کم‌نظیری را به نام خود ثبت کند.

این رئالیتی شو که هفته گذشته هم رکورد بیشترین میزان دقیقه تماشا را به نام خود زده بود  در قسمت دوم  با 18 میلیون و 410 هزار و 491 دقیقه تماشا در ۱۶ ساعت رکورد خود را شکست و رکورد تماشای یک مجموعه را به خود اختصاص داد. جوکر یک برنامه بین‌المللی است که شرکت کنندگان با حضور در آن و پذیرش قوانین مسابقه سعی می‌کنند دیگران را بخندانند و خودشان نخندند. در فصل نخست این مسابقه، امین حیایی،  سام درخشانی، هومن حاج‌عبداللهی، بیژن بنفشه‌خواه، امیرمهدی ژوله، امیر کاظمی، سهیل مستجابیان و رضا نیکخواه حضور دارند.

مسابقه جوکر با اجرای سیامک انصاری و مدیریت هنری احسان علیخانی در استودیوی قرن جدید به صورت اختصاصی برای فیلیمو تولید شده است. علیخانی سابقه اجرا و تهیه‌ برنامه‌‎های موفقی همچون ماه عسل، عصر جدید و ویژه برنامه‌های تحویل سال شبکه‌های مختلف تلویزیونی را در کارنامه دارد. کارگردانی جوکر را سیدحامد میرفتاحی و تهیه‌کنندگی آن را امیرحسین بزرگ‌زادگان و محسن نجفی سولاری بر عهده دارند.

رئالیتی شو «جوکر» شبنه‌ها ساعت ۸صبح به صورت اختصاصی از پلفترم فیلیمو پخش می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580054

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =