شرایط نقل و انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث در 1400چیست؟

طبق ماده ۱۶ مصوبه شورای نگهبان که در سال ۱۳۹۶ تصویب شده، بیمه شخص ثالث خودرو راننده محور به‌شمار می‌رود و در نتیجه دیگر خودرو محور نخواهد بود.

طبق ماده ۱۶ مصوبه شورای نگهبان که در سال ۱۳۹۶ تصویب شده، بیمه شخص ثالث خودرو راننده محور به‌شمار می‌رود و در نتیجه دیگر خودرو محور نخواهد بود. طی سال‌های گذشته قوانین مختلفی توسط شرکت‌های بیمه و پلیس راهنمایی و رانندگی تصویب شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اجباری بودن دریافت بیمه شخص ثالث خودرو توسط تمام وسایل نقلیه موتوری اعم از انواع خودرو و موتورسیکلت است .در صورتی که برای دریافت یا تمدید آن در سررسید اقدام نکنید، پلیس راهنمایی و رانندگی علاوه‌بر جریمه نقدی و اعمال نمره منفی، خودروی شما را توقیف و به پارکینگ منتقل خواهد کرد. در چنین شرایطی علاوه‌بر پرداخت جریمه و هزینه پارکینگ، باید جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو را نیز پرداخت کنید که به صورت روز شمار تعیین می‌گردد. با توجه به اهمیت و ضرورت بیمه شخص ثالث خودرو، در این مقاله به بررسی پوشش‌ها و نحوه انتقال بیمه شخص ثالث می‌پردازیم.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث خودرو به صورت کلی دو نوع خسارات مالی و جانی وارده به شخص ثالث در حادثه رانندگی را پوشش می‌دهد. با توجه به نوع پوشش‌هایی که شخص بیمه‌گزار دریافت کرده، شرکت بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث برای جبران خسارات جانی و مالی خواهد بود.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو به شرح زیر هستند:

  1. خسارات مالی: خساراتی که به اموال شخص ثالث در حادثه رانندگی وارد می‌شود تحت پوشش بیمه شخص ثالث خودرو قرار گرفته و شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارات وارده تا سقف بیمه‌نامه خواهد بود.
  2. خسارات بدنی یا جانی: خسارات جانی که معمولاً بسته به نوع صدمه بدنی شامل شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی موقت یا دائم، از کار افتادگی جزئی یا کلی، هزینه‌های بیمارستان و معالجه و دیه فوت خواهد بود، تحت پوشش بیمه شخص ثالث خودرو قرار می‌گیرد. بنابراین اگر در یک حادثه رانندگی یکی از صدمات ذکر شده به شخص ثالث وارد شود، شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت تا سقف بیمه‌نامه خواهد بود..

انتقال بیمه شخص ثالث به چه معناست؟

بر اساس آخرین ویرایش قانون بیمه شخص ثالث، کسانی که قصد فروش خودروی خود را دارند می‌توانند از شرایط انتقال بیمه شخص ثالث خودرو استفاده کنند. اما توجه داشته باشید که انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث تنها به خودروی جدید مالک اتومبیل یا اعضای درجه یک خانواده او میسر خواهد بود.

شرایط نقل و انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث در 1400چیست؟

انتقال بیمه شخص ثالث فقط به اشخاص درجه یک خانواده در قانون جدید بیمه مقدور است.

قانون انتقال بیمه شخص ثالث خودرو در سال 1400

پیرو تبصره های قبلی قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵، بیمه مرکزی در هشتم دی ماه ۱۳۹۹ طی بخشنامه شماره ۹۹/۴۰۱/۱۳۰۱۰۷ ، بخشنامه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث، نحوه تعلق سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث را به شرح زیر تصویب نمود:

1. سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث به شخص انتقال دهنده تعلق دارد. به هیچ وجه امکان انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث به مالک جدید خودرو(شخص انتقال گیرنده) وجود ندارد.

2. واحدهای صدور بیمه و سامانه‌های آنلاین خرید بیمه موظف هستند که در هنگام صدور بیمه‌نامه مدارک احراز مالکیت خودرو را رویت نمایند. این مدارک احراز هویت خودرو شامل کارت خودرو و برگه سبز هستند.

3. در صورت تغییر پلاک خودرو، باید تخفیفات بیمه‌نامه شخص ثالث برای انتقال گیرنده حذف شود.

4. هنگام تمدید بیمه شخص ثالث استعلام بیمه از سنهاب و درج اطلاعات براساس آن ضروری است. این امر در زمان انتقال بیمه شخص ثالث به بیمه نامه خودروی دوم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آیا امکان انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی صفر کیلومتر وجود دارد؟

طبق قانون امکان انتقال بیمه شخص ثالث خودرو به خودروی صفر کیلومتر وجود نخواهد داشت. با توجه به اینکه هر خودرویی که به تازگی وارد بازار می‌شود باید طبق ضوابط کارخانه تولیدی، بیمه شخص ثالث داشته باشد، بنابراین تا زمان سررسید تمدید بیمه شخص ثالث، امکان انتقال بیمه شخص ثالث خودرو به خودروی صفر کیلومتر وجود نخواهد داشت.

شرایط نقل و انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث در 1400چیست؟

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به خودروی  نو

مدارک لازم برای انتقال بیمه شخص ثالث خودروی فرسوده

در مورد خودروهایی که در گروه وسایل نقلیه موتوری فرسوده دسته‌بندی می‌شوند می‌توانید برای انتقال بیمه شخص ثالث خودرو به خودروی دیگر اقدام کنید. در چنین شرایطی برای انتقال بیمه شخص ثالث خودرو به مدارک زیر نیاز خواهید داشت.

  • گواهی اسقاطی بودن خودرو
  • اصل بیمه نامه شخص ثالث خودرو
  • اصل مدارک خودروی فعلی
  • سند قطعی خودروی جدید
  • مدارک شناسایی شخص بیمه‌گزار
  • الحاقیه فسخ بیمه نامه خودروی اسقاطی

نکات مهم در انتقال بیمه شخص ثالث خودرو

با توجه به اینکه موضوع انتقال بیمه شخص ثالث خودرو آن‌چنان توسط مالکان خودرو انجام نمی‌شود، بنابراین عدم آگاهی کامل در مورد آن می‌تواند منجر به سوء‌ برداشت‌هایی شود که نگرانی‌هایی را برای مالکان خودرو بوجود می‌آورد. بنابراین در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که برای انتقال تخفیف یا انتقال بیمه شخص ثالث خودرو حائز اهمیت هستند.

  • برخلاف ذهنیتی که در اکثر مالکان خودرو ایجاد شده، عدم انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو مشکلی را برای مالک خودرو به وجود نخواهد آورد. در این شرایط تنها ممکن است تخفیف بیمه خودروی خود را از دست بدهید و عدم انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو تبعات دیگری در بر نخواهد داشت.
  • توجه داشته باشید که انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو به شخصی دیگر باید به صورت کامل انجام شود. به‌این‌مفهوم که انتقال بخشی از تخفیف بیمه شخص ثالث امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • به منظور انتقال تخفیف بیمه‌نامه شخص ثالث به فرزندان، فرزند شخص مورد نظر باید بالاتر از ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید یا خودروی اقوام درجه یک، نیازی نیست تا انقضای بیمه نامه شخص ثالث خودرو صبر کنید. بنابراین زمانی می‌توانید تخفیف انتقال بیمه شخص ثالث را استفاده کنید که زمان تمدید بیمه شخص ثالث فرارسیده باشد.

شرایط نقل و انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث در 1400چیست؟

انتقال بیمه ثالث خودرو به اقوام درجه یک

  • اگر خودروی مورد نظر خود را فروخته و تا مدتی نیز قصد خرید خودروی جدید را ندارید، برای حفظ تخفیف و انتقال بیمه شخص ثالث خودرو باید به نمایندگی شرکت بیمه‌گر مراجعه کنید. در این شرایط باید ابتدا گواهی تخفیف سنوات بیمه شخص ثالث خودروی خود را دریافت کرده و در زمان خرید خودروی جدید این تخفیفات را اعمال کنید.

هنگام نقل و انتقال خودرو یا در هنگام خرید بیمه شخص ثالث خودروی صفر کیلومتر، شما برای خرید یا تمدید آنلاین بیمه شخص ثالث خود با ارزان ترین قیمت، می توانید به این لینک  مراجعه نمایید:

بهترین راهکار برای خرید و انتقال بیمه شخص ثالث خودرو

همان‌طور که در این مطلب مطالعه کردید با قوانین جدید امکان انتقال بیمه شخص ثالث خودرو وجود خواهد داشت. اما باید این کار را طبق قوانین انجام داده و تخفیفات را به صورت کامل منتقل کنید. با توجه به اینکه دریافت بیمه شخص ثالث اجباری و ضروری است، پیشنهاد می‌کنیم برای استعلام، بررسی خدمات شرکت‌های مختلف بیمه‌گر و انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث، از خدمات کارگزاری آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید.

با ورود به سایت www.bimeh.com  از بخش محصولات می‌توانید بیمه شخص ثالث خودرو را انتخاب کرده و با وارد کردن اطلاعاتی چون نوع کاربری خودرو، نوع خودرو، برند خودرو، مدل خودرو و سال ساخت آن برای استعلام آنلاین بیمه شخص ثالث خودرو، بررسی و مقایسه میان خدمات شرکت‌های معتبر بیمه‌گر طرف قرارداد با شرکت بیمه دات کام و خرید آنلاین بیمه اقدام کنید. از طرفی شرایط برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان جهت استعلام و انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث فراهم بوده و در نهایت نیز بیمه‌نامه به صورت رایگان برای شما ارسال خواهد شد.

راه‌های ارتباط با بیمه دات کام

نشانی :تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶
کد پستی ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره های تماس: ۰۲۱-۴۳۷۲

 پست الکترونیکی: info@bimeh.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580430

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =