۴ نفر
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
تفاوت پمپ و بوستر پمپ چیست؟

امروزه به علت مرتفع شدن خانه ها و ساخت و ساز های آپارتمانی و سازه های بزرگ، آبرسانی به طبقات فوقانی آپارتمانها به دلیل افت فشار آب بسیار سخت و دشوار شده است به همین دلیل در بیشتر ساختمان ها از پمپ آب خانگی برای جبران این افت فشار استفاده می شود.

در حالت کلی بوستر پمپ به دستگاهی گفته میشود که از یک یا چند پمپ آب و تابلو فرمان و متعلقات از قبیل کلکتور، شیرآلات و پرشر سوئیچ (پرشر ترانسمیتر) تشکیل و همه این موارد بر روی یک شاسی یکپارچه نصب شده است، مکانیزم این بوستر پمپ به لحاظ کارکرد می تواند بصورت دور متغیر باشد درحالیکه پمپ آب در حالت سنتی متشکل از یک دستگاه پمپ، یک عدد منبع تحت فشار و لوازم اتومات از قبیل پنج راهی برنجی، مانومتر و شلنگ منبع و کلید قطع و وصل میباشد که در ادامه مقاله با این محصولات بیشتر آشنا خواهید شد.

پمپ آب

امروزه به علت مرتفع شدن خانه ها و ساخت و ساز های آپارتمانی و سازه های بزرگ، آبرسانی به طبقات فوقانی آپارتمانها به دلیل افت فشار آب بسیار سخت و دشوار شده است به همین دلیل در بیشتر ساختمان ها از پمپ آب خانگی برای جبران این افت فشار استفاده می شود.

انواع پمپ آب

پمپ آب خانگی عموما به چندین دسته تقسیم می شود که به اختصار در زیل از آنها نام برده شده است.

پمپ آب خانگی جتی: این دسته از پمپ ها معمولا برای واحد های ویلایی و دارای محوطه و حیاط بزرگ به کار برده می شوند.

 پمپ آب بشقابی: می توان گفت که پرکاربردترین پمپ آب می باشد و در تمام منازل مسکونی و نیمه صنعتی کاربرد دارد.

پمپ آب دو پروانه: این پمپ ها با دو پروانه نسبت به پمپ آب بشقابی توانایی پمپاژ آب تا ارتفاع بالاتری دارند به همین خاطر برای مصارفی که پمپ آب بشقابی نتواند جوابگوی نیاز مصرفی باشد از پمپ آب دو پروانه استفاده می شود.

پمپ آب طبقاتی افقی و عمودی: این دسته از پمپ ها بعلت بهره گیری از چندین پروانه می توانند هد و دبی بالایی را پمپاژ نمایند و معمولا در ساختمان های بلند مرتبه به کار می روند.

 اصول انتخاب پمپ آب

برای انتخاب دقیق و صحیح یک پمپ آب برای ساختمان دو مولفه بسیار مهم نیاز است:

هد یا ارتفاع پمپاژ: یعنی یک پمپ آب تا چه اندازه ای (با توجه به جنس لوله و تعداد زانو در اتصالات، افت فشار ناشی از برخورد آب با لوله و اتصالات و میزان فشار خالص پشت شیر مصرف کننده ها) می تواند سیال را به ارتفاع بالاتر پمپاژ کند، هد یا ارتفاع بر حسب متر یا فوت محاسبه می گردد

دبی: عبارتست از میزان آب مصرفی ساکنین که به طور همزمان می توانند استفاده کنند و هیچکدام از طبقات و واحد ها دچار کمبود فشار آب نشوند

علاوه بر مطالب فوق همواره باید به نکات زیر در انتخاب پمپ آب توجه داشت

توجه به تعداد طبقات ساختمان از محل قرارگیری پمپ آب

توجه به متراژ واحد ها و تعداد مصرف کننده های هر واحد

جنس لوله و ضریب افت فشار در لوله

محل جایگذاری پمپ از نظر سر و صدای پمپ آب

محاسبه قدرت پمپ آب جهت انتخاب برق و تابلو برق

توجه به راندمان کاری پمپ برای کاربری مورد انتظار

توجه به خدمات پس از فروش و گارانتی و اصالت پمپ

تفاوت پمپ و بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ چیست

بوستر پمپ وسیله ای است که از دو یا چند پمپ به همراه اجزای دیگر تشکیل شده است، پمپ های آب در بوستر پمپ آبرسانی به صورت موازی بوسیله کلکتور مکش و دهش و اتصالات به یکدیگر متصل می گردند و در نهایت بر روی یک استراکچر یکپارچه نصب میشوند، اصلی ترین وظیفه بوستر پمپ افزایش فشار آب متناسب با آبدهی مورد نیاز بر اساس الگوی مصرف ساختمان میباشد.

اجزای بوستر پمپ

الکتروموتور

تابلو برق و کنترلر

مانومتر

پرشر سویچ

پرشر ترانسمیتر

کوپلینگ

شاسی فولادی

بیس پلیت یکپارچه

منبع تحت فشار

شیرآلات مکش و دهش بوستر پمپ

کلکتور های ورودی و خروجی

لرزه گیر های ورودی و خروجی

انواع بوستر پمپ از حیث کاربرد

بوستر پمپ آب از لحاظ نوع کاربرد و استفاده به دو دسته زیر تقسیم میشوند:

1- بوستر پمپ آبرسانی

2- بوستر پمپ آتش نشانی

قیمت بوستر پمپ

قیمت بوستر پمپ بسته به نوع پمپ انتخابی و تمامی قطعات وابسته به تولید بوستر پمپ و مارک قطعات متفاوت می باشد

شرکت آوین پمپ در ابتدا نیازهای مشتری را شناسایی می نماید، بسته به درخواست مشتری بهترین استعلام و بهترین پیشنهاد فنی را در نظر گرفته و در نهایت مناسب ترین قیمت را ارائه نموده و با بهترین کیفیت بوستر پمپ پیشنهادی را تولید می کند.

منبع تحت فشار

وظیفه اصلی یک منبع تحت فشار، تزریق جریان سیال آب با یک سرعت و فشار ثابت در لوله‌های آبرسانی، و کاهش کارکرد پمپ آب و دفع ضربات قوچ پمپ آب میباشد، در واقع مخزن تحت فشار با ذخیره سازی آب در تیوپ تعبیه شده در خود، جریان آب را با فشار مناسب در زمان نیاز به رایزر ساختمان پمپاژ می‌کند و اینکار باعث کاهش دفعات استارت و استپ پمپ آب می شود، هر چقدر حجم منبع تحت فشار بیشتر باشد، زمان استراحت پمپ آب بیشتر می‌شود. البته این بدان معنا نیست که می‌توانید از هر حجمی برای منبع تحت فشار استفاده کنید. ظرفیت‌های منبع تحت فشار پمپ برای مصارف خانگی از 24 لیتری برای سه واحد مسکونی تا حدود 150 لیتری برای ساختمان‌های چند واحدی با یک پمپ مشترک مناسب هستند منبع تحت فشار پمپ را با اسامی مخزن دیافراگمی، مخزن تحت فشار و مخزن انبساط نیز می شناسند

تفاوت پمپ و بوستر پمپ چیست؟

انواع منبع تحت فشار پمپ

منبع تحت فشار تیوپی

منبع تحت فشار دیافراگمی

تفاوت منبع تحت فشار تیوپی با منبع تحت فشار دیافراگمی

تفاوت این دو در این می باشد که تیوپ تعبیه شده در منابع تحت فشار دیافراگمی قابل تعویض نمی باشد ولی در منابع تحت فشار تیوپی، تیوپ قابل تعویض می باشد ولی عمر مفید منابع دیافراگمی نسبت به منبع تیوپی بالاتر می باشد

قیمت منبع تحت فشار تیوپی و منبع تحت فشار دیافراگمی

در حالت کلی قیمت منابع تحت فشار تیوپی از منابع دیافراگمی بالاتر است و دلیل این تفاوت قیمت هم بخاطر قابلیت تعویض تیوپ منبع تحت فشار تیوپی می باشد.

خرید منبع تحت فشار

از نکات خرید و نصب منبع انبساط تیوپی و دیافراگمی اختلاف بین این دو می باشد، متاسفانه تعداد زیادی از فروشندگان منبع تحت فشار تیوپی را با عنوان منبع تحت فشار دیافراگمی می فروشند در حالیکه این دو با یکدیگر متفاوتند.

علاوه بر تفاوت بین این دو، این مهم را بخاطر بسپارید که مخزن تحت فشار خریداری شده بایستی برا اساس میزان فشار تولید شده پمپ آب انتخاب شود

انواع منبع تحت فشار از لحاظ فشار کاری؟

مخازن تحت فشار بنا به میزان تحمل فشارکاری به سه گروه تقسیم میشوند:

1- منبع تحت فشار 10 بار

2- منبع تحت فشار 16 بار

3- منبع تحت فشار 25 بار

خرید تجهیزات پمپاژ آب متناسب با نیاز و هزینه معقول و اعتماد به تخصص و تجربه فروشندگان همواره یکی از دغدغه هایی میباشد که عموم خریداران با آن روبرو هستن و این نگرانی وجود دارد که آیا محصول خریداری شده متناسب با نیاز بوده یا خیر؟ شرکت آوین پمپ با مشاوره رایگان میتواند در خرید پمپ آب و بوسترپمپ به شما کمک کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580694

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =