اهمیت رنگرزی و چاپ پارچه در صنعت نساجی

صنعت نساجی از جمله اولین صنایع مدرنی است که در ایران شروع به کار کرده است. تاریخچه ی این موضوع به سال  ۱۸۵۰ میلادی باز می گردد که نخستین کارخانه جات نخ ریسی در کاشان و تهران افتتاح شدند. با این حساب همواره این صنعت نقش بسزایی در رشد اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال داشته است.

امروزه اهمیت فعالیت هایی مثل رنگرزی و چاپ پارچه و تولید پارچه تریکو بر کسی پوشیده نیست. رقابت گسترده در این بخش، تولید کنندگان را به استفاده از ماشین آلات پیشرفته و نیروی متخصص مجبور کرده است.

در ادامه ی این مقاله به بررسی جایگاه رنگرزی در صنعت نساجی و معرفی جدیدترین تحولات در حوزه چاپ پارچه و تریکو می پردازیم.

صنعت رنگرزی و انواع روش های آن

رنگرزی الیاف نساجی در یک محلول، به نام نوشابه رنگ یا حمام رنگرزی انجام می شود. برای اینکه رنگرزی واقعی (برخلاف رنگ‌آمیزی) انجام شود، رنگ باید نسبتاً دائمی باشد - یعنی با شستشو در آب یا با روش‌های معمولی شستشو از بین نرود.

شیوه های سنتی رنگرزی اگرچه اهمیت خود را دارند اما جوابگوی نیاز صنعت نساجی نیستند از این رو رنگرزی صنعتی در شیوه های گوناگون با ماشین آلات و تجهیزات اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام می شود. در این روش از ابزار آلاتی مثل جت، استتر و ژیگر هوایی به همراه مواد رنگزا از قبیل رنگ های اسیدی، دیسپرس، قلیایی، حلال، آزوئیک، گوگردی و همچنین رنگ های دندانه ای و خمی و انواع شفاف کننده های نوری استفاده می شود.

پس از در نظر گرفتن سه شرط زیر می توان به رنگرزی منسوجات پرداخت:

  • الیاف: الیاف باید شامل سه دسته ی حیوانی، گیاهی و مصنوعی باشند که هر کدام شرایط رنگرزی ویژه ی خود را دارند.
  • محلول رنگی:  حمام رنگ نوعی محلول است که باید الیاف درون آن ها برای رنگ آمیزی قرار داده شوند.
  • رنگینه:  رنگ شیمیایی ماده ای است که به حمام رنگ اضافه می شود تا سایه ایجاد شود. رنگینه ماده ای غلیظ است.

وسمه در رنگرزی چه نقشی دارد؟

وسمه از جمله گیاهانی است که علاوه بر خواص دارویی در صنعت رنگ هم کاربرد هایی دارد. دلیل این امر وجود رنگ دانه های قرمز و آبی در این گیاه است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. نقش وسمه در رنگرزی تنها به رنگ آمیزی محدود نمی شود بلکه خواص این گیاه بر روی حفاظت پارچه در برابر نور هم نقش دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده این موضوع به اثبات رسیده است که پارچه پنبه ای که با وسمه رنگرزی شده است به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی، باکتری ها و میکروب ها در آن پارچه از بین رفته اند و از انتشار میکروب بر روی منسوجات بیمارستانی جلوگیری شده است.

اهمیت رنگرزی و چاپ پارچه در صنعت نساجی

مدرن ترین ماشین آلات چاپ روی پارچه چیستند؟

عملیات چاپ پارچه با استفاده از چاپگر های جوهر افشان بر روی پارچه انجام می شود. امروزه مدرن ترین ماشین آلات چاپ روی پارچه به صورت دیجیتال قادرند حتی کوچک ترین طرح ها را با جزئیات بالا چاپ کنند.

جالب است بدانید تاریخچه ی چاپ پارچه، کوتاه بوده و به سال های ۱۹۹۰ میلادی باز می گردد که چاپ با جوهرهای سابلیمیشن با انرژی کم و چاپ با جوهرهای پراکنده مستقیم با انرژی بالا بر روی پارچه ها امکان پذیر شد. پیش از ابداع این فرایند دیجیتال، در طی چاپ با دستگاه سابلیمیشن، رنگ ها با پرس گرمایی روی پارچه نقش می بستند.

انواع رنگ مورد استفاده در چاپ پارچه چیست؟

در طی فرآیند چاپ پارچه از چند نوع رنگ اختصاصی استفاده می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • رنگ روغنی

با اینکه این رنگ پر کاربرد بیشتر در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد با این حال به دلیل خاصیت دیر خشک شدن در چاپ پارچه با شابلون نیز کاربردی است. همچنین قیمت آن نیز مناسب است.

  • رنگ پلی اتیلن

این رنگ کاربرد کمی در چاپ پارچه دارد و سریع تر از رنگ روغنی خشک می شود. با این حال سطح زیادی از کار را پوشش می دهد.

  • رنگ پی وی سی

در بین تمام رنگ ها، رنگ پی وی سی جایگاه مهمی در صنعت چاپ پارچه دارد. مخصوصا در کارگاه های کوچک که فضای محدودی برای خشک شدن رنگ دارند. با اینکه قیمت بالایی دارد اما روش استفاده از آن باعث می شود مشتریان زیادی داشته باشد.

اهمیت رنگرزی و چاپ پارچه در صنعت نساجی

بافت پارچه تریکو چه ویژگی های متمایزی دارد؟

ویژگی اصلی متمایز کننده بافت تریکو نسبت به سایر بافت ها این است که خبری از تار و پود نبوده و ماشین آلات مخصوص بافت تریکو را به  صورت گرد انجام می دهند. دلیل نام گذاری تریکو به گردباف نیز به همین دلیل است.

میزان ضخامت و کیفیت این نوع پارچه ها را با تعیین تعداد سوزن، نوع نخ، دهنه ی دستگاه و کیفیت آن می توان مشخص کرد.

از انواع پارچه تریکو می توان پلی استر، لاکرا، جودون و ملانژ را نام برد که هر کدام کیفیت و کاربرد خاص خود را دارند.

کاربرد و مزایای پارچه تریکو چیست؟

۱. مزیت اصلی آن مقاومت بالا و آسیب کم است.

۲. اتو کشی آسان و البته کمتر چروک شدن

۳. لطافت در عین ظرافت و دوام

۴. قیمت رقابتی و تنوع زیاد

۵. تن خور عالی به دلیل سبک و لخت بودن

۶. بهترین پارچه برای البسه ی ورزشی به دلیل جذب آب بالا

مرکز معتبر ارائه دهنده ی خدمات رنگرزی و چاپ پارچه کجاست؟

گروه آرام تکمیل طیف فراز با نام تجاری یونیتکس به نشانی اینترنتی www.aramtakmil.com  از بزرگترین کارخانه جات بافندگی، رنگرزی و تکمیل پارچه در استان البرز می باشد که با دستگاه های تمام اتوماتیک در این حوزه فعالیت داشته و کیفیت، زیبایی و قیمت مناسب را برای تمام خدمات خود ارائه داده است.

مجموعه آرام تکمیل در بهار سال ۱۴۰۰ با افتتاح فاز جدید، فعالیت خود را در عرصه چاپ پارچه با بهره مندی از جدیدترین ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و کادری متعهد و متخصص آغاز کرد.
این شرکت با تمرکز بر تکنولوژی روز دنیا و تهیه بهترین و مرغوبترین مواد اولیه، هدف دارد تا شاخه‌ای جدید از صنعت چاپ و هنر ایجاد کند.
ماشین چاپ استفاده شده در این مجموعه با یکی از قدرتمند ترین و به روز ترین ماشین های روتاری می باشد که توانایی چاپ ظریف ترین و دقیق ترین طرح ها را دو حالت مگنت و تیغه‌ای دارد. این ماشین با کنترل هوشمند پارچه های ورودی و اعمال رفرنس های خاص بر روی پارچه و تنظیمات، خطای انسانی را به حداقل رسانده و باعث افزایش کیفیت چاپ می‌شود.

واحد چاپ شرکت آرام تکمیل توانایی چاپ تا ۱۲ شابلون و حداکثر عرض ۲۲۵ بر روی انواع پارچه های تریکویی و تاری پودی با کلیه الیاف های طبیعی و مصنوعی را دارد که شامل عملیات چاپ: ری اکتیو، پیگمنت، دیسپرس اکتیو، اسیدی، برداشت خمی، برداشت پیگمنت، و چاپ سوخت می شود.
مرکز چاپ پارچه در کرج آرام تکمیل، جهت تثبیت رنگ های چاپ شده با استفاده از قدرتمندترین ماشین فیکس و استیمر، ثبات بسیار بالایی به کالا در برابر شستشو و سایش و نور می دهد.

همچنین خدمات ویژه این شرکت شامل ضد آب و آتش کردن پارچه و خدمات آنتی باکتریال است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مجموعه و خدمات قابل ارائه در آن می توانید از طریق راه های ارتباطی ۰۲۶۴۵۳۳۲۰۳۰-۴۰ و یا ۰۹۱۲۰۴۶۰۶۴۹ با کارشناسان گروه آرام تکمیل در تماس باشید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580855

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =