تقدیر از خدمات ۵ ساله مرتضی اکبری در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

با حضور نمایندگان سهامداران، اعضای هیأت مدیره بانک، مدیران استانی و مشتریان ارزنده بانک از خدمات ۵ ساله دکتر مرتضی اکبری در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در مراسم تقدیر از خدمات اکبری، نمایندگان سهامداران از جمله ایرج نیک اختر عضو هیأت مدیره بانک صادرات و مصطفی پرتوافکنان عضو هیأت مدیره بانک سپه حضور داشتند. همچنین دکتر سیدسعید شمسی‌نژاد مدیرعامل، محسن پدرام رئیس هیأت مدیره، عیسی امامی نایب رئیس هیأت مدیره و حسن تلیکانی و ناصر سیف‌اللهی اعضای هیأت مدیره بانک مهر ایران در این جلسه حضور داشتند.
در آغاز این مراسم محسن پدرام، رئیس هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: ۵ سال توفیق داشتیم در خدمت دکتر اکبری باشیم. گفتنی است ایشان در حوزه‌های مختلف زحمات بسیاری کشیدند. اینکه وزیر محترم اقتصاد اعلام می‌کنند دو بانک قرض‌الحسنه به‌ویژه بانک مهر ایران کار پرداخت تسهیلات سرپرستان خانوار مبتلا به کرونا را انجام می‌دهند، باعث افتخار است. بانکی که پیش از این کوچک بود، اکنون مورد توجه مسئولان کشور قرار دارد.
وی همچنین گفت: امیدوارم دکتر اکبری در سایر امور زندگی و کاری خود موفق باشند. بانک مهر ایران نیز خانه ایشان است.

همکاری گسترده با کمیته امداد

مجید باجلان، معاون کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز که در این مراسم حضور داشت، ضمن اشاره به همکاری این نهاد با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، اظهار کرد: با توجه به اینکه کمیته امداد منابعی را در دسترس دارد، بهتر این بود که این منابع در بانک‌های قرض‌الحسنه آورده شود و بتوانیم به نفع مددجویان اقداماتی را انجام دهیم. با هر دو بانک قرض‌الحسنه وارد همکاری شدیم، اما پراکندگی شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشتر از رسالت بود و نزدیک به ۵۳۰ شعبه در سراسر کشور داشت که با پراکندگی کمیته امداد هم‌سنخ بود.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای را با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به امضا رساندیم تا مددجویان بتوانند وام قرض‌الحسنه دریافت کنند. از سال ۱۳۹۶ تا کنون نزدیک به ۴۰۳هزار فقره وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌ایم که ۲۹۰۰ میلیارد تومان آن از منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بوده است. جا دارد از دکتر اکبری، اعضای هیأت مدیره و کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تشکر کنم.

دکتر سید مهدی طیبی، معاون سازمان گمرک دیگر سخنران این مراسم بود. وی اظهار کرد: به مجموعه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و دکتر اکبری به خاطر خدماتی که ارائه کرده‌اند، تبریک می‌گویم. گمرک از سال ۱۳۹۳ با بانک مهر ایران وارد همکاری شده است. تا کنون حدود ۱۱هزار نفر از کارکنان گمرک از تسهیلات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بهره‌مند شده‌اند که لازم است از دکتر اکبری تشکر کنم.

وی ادامه داد: خوشبختانه ما هیچ قسط معوقی نیز نداریم. همکاری‌های مطلوبی با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران داریم و تمایل داریم آن را گسترش دهیم.

تقدیر از خدمات ۵ ساله مرتضی اکبری در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران



رشد فوق‌العاده بانک به روایت شاخص‌های عملکردی

فرد بعدی که پشت تریبون قرار گفت، حسن تلیکانی عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود که گفت: دکتر اکبری در قلب کارکنان و مدیران بانک قرض‌الحسنه مهر ایران جای دارد. ما در ۵ سال اخیر رشد فوق‌العاده منابع را تجربه کردیم و آمار گویاست. منابع بانک در این سال‌ها از ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ۷۳هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین افزایش تسهیلات را از ۵۰۰هزار فقره به دو میلیون و ۳۰۰هزار فقره در هر سال شاهد بوده‌ایم.
وی گفت: ساختار مالی بانک به‌صورتی است که از ۷۰هزار میلیارد تومان دارایی، ۷۰ درصد تسهیلاتی است که ریسک آن ۰.۶ درصد است. چه ساختاری از این بهتر سراغ دارید؟ این حاصل تلاش کارکنان بانک و دکتر اکبری است. ما در اغلب استان‌ها رتبه نخست را در میزان سپرده ارزان‌ قیمت داریم.

تلیکانی با اشاره به سامانه غدیر گفت: امروز می‌توانیم در هر لحظه ببینیم چقدر تعهد داریم و یک ماه آینده چه میزان باید پاسخگو باشیم. برای داشتن این نرم‌افزار دکتر اکبری و کارکنان بانک زحمات زیادی کشیدند و نتیجه‌ای که حاصل شده در سطح بانک‌های کشور بی‌نظیر است.

مراقبت‌های ساختاری، رمز موفقیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

عیسی امامی، نایب رئیس هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز نظر خود را درباره دوران مدیریتی اکبری این طور ابراز کرد: خدمات دکتر اکبری به‌قدری شفاف و واضح است که نیازی به تعریف من نیست. دکتر اکبری در تمام طول این مدت به ما درس آموخته است.

امامی گفت: شاید یکی از انتظارات از انقلاب اسلامی، تحقق بانکداری اسلامی بود. مردم از بسیاری خدمات که از شبکه بانکی در طول سال‌های گذشته دریافت کرده‌اند راضی نبودند، مگر وام ازدواج. بانک مهر ایران یک خلأ را در شبکه بانکی پر کرده‌ و اکنون افتخار شبکه بانکی است.

وی اضافه کرد: تحمل، صبوری و شکیبایی دکتر اکبری زیاد بود و بر خلاف همه اتفاقات و تلاطم‌ها توانست کشتی بانک را به‌خوبی به ساحل آرامش برساند. دکتر اکبری دائماً مراقبت‌های ساختاری را انجام داد تا بانک دچار مشکل نشود.
ناصر سیف‌اللهی دیگر عضو هیأت مدیره بانک نیز سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: دکتر اکبری را از سال ۱۳۸۹ می‌شناسم که عضو هیأت مدیره بانک توسعه صادرات بودم. با نگاه به ترازنامه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌توان عملکرد موفق ایشان را مشاهده کرد. در آغاز فعالیتم در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با خود گفتم چطور بانکی که تسهیلات خرد پرداخت می‌کند، نسبت مطالبات به مصارفش کمتر از یک درصد است؟

وی اظهار کرد: فرآیندها در بانک بسیار مناسب تعریف شده و کارهای اساسی و بنیادین زیادی صورت گرفته است. ترازنامه و صورت‌های مالی بانک، عملکرد آن را از نظر دستیابی به اهداف نشان می‌دهد.

تقدیر از خدمات ۵ ساله مرتضی اکبری در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران



بانکی با ۱۱.۵ میلیون نفر مشتری

دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در واکنش به اظهارات سخنرانان پیش از خود گفت: از ابراز لطف دوستان ممنونم. هیأت مدیره منسجم، آگاه و با خرد همراه با مجموعه مدیریتی مطلوب و کارکنانی توانمند باعث شد بتوانیم وظیفه‌ای را که بر عهده داشتیم انجام دهیم.

وی اظهار کرد: خرسندم که مشتریان بانک به بیش از ۱۱.۵ میلیون نفر رسیده و بیش از ۱۰.۵ میلیون فقره تسهیلات نیز از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شده است. از پرداخت ۵۰۰هزار فقره تسهیلات در یک سال به ۲ میلیون و ۳۰۰هزار فقره رسیدیم. این نتیجه همراهی سهامداران، هیأت مدیره و کارکنان بانک است.

مزایای بانک‌های قرض‌الحسنه

اکبری ردباره مزایای بانک‌های قرض‌الحسنه گفت: به طور کلی معوقات نظام بانکی بالاست، بهای تمام شده پول در نظام بانکی بالاست، کارمندان نظام بانکی خسته‌اند و تلاش‌هایشان دیده نمی‌شود. موارد مختلف باعث شده بانک‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو باشند. خوشبختانه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از بسیاری از این شاخص‌ها مبرا بود. نه اینکه بانک‌های دیگر مقصر باشند، بلکه آن‌ها خود معلول شرایطند، اما به هر صورت دو بانک قرض‌الحسنه کمتر با برخی از مشکلات روبه‌رو هستند.

وی تأکید کرد: هیأت مدیره توانمند و دلسوز بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به کمک دکتر شمسی‌نژاد خواهند آمد و مطمئنم بانک آینده روشنی دارد.

اکبری گفت: با اعضای هیأت مدیره، بانک را در حوزه‌های مالکیتی و ساختاری، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، منابع و مصارف مرتباً رصد می‌کردیم. سعی کردیم بانک را با کمترین ریسک هدایت کنیم تا به وضعیتی برسد که امروز شاهدیم.

وی اظهار کرد: بانک بهترین ساختار مالکیتی را دارد. هیچ بنگاهی را پیدا نمی‌کنید که ۱۰ بانک سهامدارش باشند. حتی در سطح بین‌المللی نیز چنین چیزی کمتر پیدا می‌شود. این موضوع باعث می‌شود بانک بتواند در شرایط سخت به کمک سهامداران خود از مشکلاتش عبور کند.

اکبری ادامه داد: درباره ساختار مالی بانک لازم است تأکید کنم همه مدیران عامل و اعضای سابق هیأت مدیره بانک تلاش کردند بانک را از مسیر خود خارج نکنند و بگذارند بانک قرض‌الحسنه باقی بماند. وقتی مشتری بعد از دریافت وام قرض‌الحسنه نسبت به کارمند بانک دعا می‌کند، یک دنیا ارزش دارد.

مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: زمانی که مدیریت بانک را تحویل گرفتم، ساختار مالی مناسبی داشت. من بانک‌ها را به‌خوبی می‌شناسم و یکی از بهینه‌ترین ساختارها را در سال ۱۳۹۵ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران داشت که تلاش کردم این ساختار را حفظ کنم.

نسبت مطالبات به مصارف کمتر از یک درصد

وی افزود: ساختار بانک از نظر میزان معوقات، کفایت سرمایه، نسبت دارایی ثابت، نداشتن اموال مازاد، سودآوری و... بسیار مطلوب است. نسبت مصارف به منابع حدود ۷۵ درصد و نسبت مطالبات به مصارف ۰.۶ درصد است و تا پایان ۸ ماهه سال جاری نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان سودآوری داشته است.

اکبری گفت: در حوزه منابع انسانی، با بانک جوانی روبه‌رو هستیم و همین مزیت به کمک این بانک آمد. در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌علت پایین بودن ریسک‌های مختلف، نیروی انسانی با جدیت و انگیزه فعالیت کرد و بنده و اعضای هیأت مدیره نیز وظیفه پشتیبانی از آن‌ها را بر عهده داشتیم.

وی یادآوری کرد: میانگین کارمندان بانک برای هر شعبه ۳.۵ نفر است که عدد بسیار پایینی است. حجم شلوغی شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران سه تا چهار برابر بانک‌های تجاری است. در حوزه فناوری اطلاعات سیاستی داشتم که اعضای هیأت مدیره نیز به آن کمک کردند.

امکان ارائه گسترده خدمات بانکی بر بستر همراه‌بانک

مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: نمی‌شد شعب بانک را تعطیل و از روز نخست همه خدمات را بر بستر فناوری اطلاعات ارائه کرد. در نتیجه بانک را در دو بعد پیش بردیم، از نظر بهینه‌سازی شعب که فضای بهتری برای مشتریان فراهم شود و همچنین از نظر توسعه ابزارهای بانکداری الکترونیکی. اگر همین روندی که تا کنون پیش آمده ادامه یابد، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران جزو نخستین بانک‌هایی خواهد بود که می تواند همه خدمات خود را از صفر تا صد روی بستر همراه‌بانک و اینترنت‌بانک ارائه کند.

کاهش سهم تسهیلات تعهدی

وی همچنین گفت: منابع بانک رشد خوبی را تجربه می‌کرد، اما رشد هرمی می‌توانست در برهه‌ای خطرناک شود. از دغدغه‌های سال‌های نخست فعالیتم این بود اگر روزی بحرانی رخ دهد، ممکن است بانک با مشکل روبه‌رو شود. از ابتدا سیاست خود را بر تعدیل این تعهدات گذاشتم و نسبت این تسهیلات از کل تسهیلات بانک با کاهشی چشمگیر از ۹۶ درصد به ۶۰ درصد رسیده است.

اکبری همچنین یادآوری کرد: در حوزه مقرراتی بانک محدودیت‌های خاص خود را دارد از جمله سقف وام‌های قرض الحسنه، نرخ پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و... . متأسفانه مشکل بانک‌های قرض‌الحسنه این است که سقف وام‌های قرض‌الحسنه متناسب با تورم افزایش نمی‌یابد.

وی گفت: از زحمات تک تک اعضای هیأت مدیره و لطفی که نسبت به من داشتند، تشکر می‌کنم. همچنین از همه مدیرانی که به من کمک کردند، ممنونم. امروز از با خرسندی از این بانک می‌روم و تنها ناراحتی‌ام بابت رفتن از بانکی است که ممکن بود دعای تسهیلات‌گیرندگان آن پشت سرم باشد.

اکبری با تشکر از مشتریان ارزنده بانک، اظهار کرد: بابت حمایت نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) ممنونم. آغاز سال ۱۳۹۹ واقعاً سخت بود و حضور مشتریان ارزنده‌ای همچمون کمیته امداد، بنیاد برکت، بنیاد مسکن و... باعث شد بتوانیم از آن برهه عبور کنیم.

مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: تلاش کردم آنچه از دستم بر می‌آمد برای بانک انجام دهم. در آینده نیز همواره از موفقیت‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خرسند خواهم شد و به آن افتخار می‌کنم. اگر کوتاهی از من سر زد یا کسی در این مدت کدورتی از من به دل گرفته، من را ببخشید.

وی در پایان تأکید کرد: دکتر شمسی‌نژاد فرد با دانش و خلاقی است و بانک قرض‌الحسنه را نیز به‌خوبی می‌شناسد. نگاه مثبت و تحول‌گرایی دارد. همه باید به ایشان کمک کنند تا توفیقات بانک بیش از پیش باشد.

تقدیر از خدمات ۵ ساله مرتضی اکبری در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران



چشم‌انداز روشن بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

آخرین سخنران مراسم دکتر سید سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود که اظهار کرد: هنگامی که قرار شد به این بانک بیایم، شاخص‌های بانک و عملکرد آن را بررسی کردم. شخصاً از آقای دکتر اکبری تشکر می‌کنم؛ انصافاً در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: دکتر اکبری تمام زوایای پنهان قرض‌الحسنه را به‌خوبی شناخته و تلاش کرده به نقاط مثبتی برساند. جایگاهی که دکتر اکبری با کمک اعضای هیأت مدیره رقم زده‌اند، باید حفظ شود. نیروهای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با دانش، جوان و خوشفکر هستند و افق‌های روشنی نیز داریم و امیدوارم با ریل‌گذاری‌هایی که دکتر اکبری انجام داده، بتوانیم به نقاط خوبی برسیم.

شمسی‌نژاد گفت: شاید پیش از این برخی مسئولان بانک‌های قرض‌الحسنه را باور نداشتند، اما هنگامی که عملکرد دو بانک قرض‌الحسنه و میزان اثرگذاری آن‌ها را دیده‌اند، به تدریج این باور در آن‌ها ایجاد شده و این مسئولیت ما را بیشتر می‌کند.

انتشار ابزار قرض‌الحسنه در بازار سرمایه

وی اظهار کرد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خانه دکتر اکبری است. در موفقیت‌های آینده ایشان به ما کمک خواهند کرد و از ایده‌ها و تجارب ارزشمندشان استفاده خواهیم کرد. زیرساخت‌ها آماده شده و تکامل یافته، با کمک مدیران و کارکنان در رابطه با مواردی که نیاز به اصلاح و بهبود دارد تا خدمت‌رسانی ما را بهتر کند، اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خبر داد: در همین چند روزه با کمک برخی از مشتریان ارزنده خود در حال انتشار ابزار قرض‌الحسنه در بازار سرمایه هستیم. این برنامه‌ریزی در هیأت مدیره بانک انجام شده است. البته بستر این کار را دکتر اکبری ایجاد کردند. در رابطه با وام سرپرستان خانوار مبتلا به کرونا نیز، کار را دکتر اکبری تا آخرین لحظه پیش بردند. باید به ایشان به خاطر کارهایی که انجام دادند، تبریک گفت.

در پایان با اهدای لوح سپاس و تندیس از خدمات ۵ ساله دکتر مرتضی اکبری در بانک مهر ایران تقدیر شد. اکبری که از شهریور ۱۳۹۵ مدیرعامل بانک مهر ایران بود، توانست در دوره مدیریت خود منابع بانک را از ۵هزار میلیارد تومان به ۷۳هزار میلیارد تومان افزایش دهد. همچنین تسهیلات پرداخت شده در هر سال از سوی بانک مهر ایران از نظر تعدادی افزایش ۴.۵ برابری و از نظر مبلغی افزایشی ۷.۵ برابری را تجربه کرد. همچنین ۶۰ درصد مشتریان بانک مهر ایران در دوران مدیریت وی جذب بانک شدند.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =