مهر نوشت:

45 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار با تصویب هیئت دولت در اختیار نهاد ریاست جمهوری برای خرید یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ قرار گرفته است.

هیئت دولت در نیمه دوم سال 1389 مصوبه‌ای را تصویب کرده که هیچگاه اعلام عمومی نشده است؛ مصوبه ای که نشان می دهد نهاد ریاست جمهوری قصد دارد به صورت مستقیم هواپیمای اختصاصی ایرباس خریداری کند.

در مصوبه دولت آمده است: "مبلغ چهارصد و پنجاه و هفت میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵۷) ریال از محل منابع موضوع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و جزء (ب) بند (۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور به منظور تامین قیمت تمام شده یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار می گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود."

اینکه چرا بودجه‌ای مستقیم در اختیار نهاد ریاست جمهوری برای خرید هواپیما قرار گرفته، جای تامل و ابهام دارد و ضروری است دولتمران پاسخ شفافی در این باره بدهند. آیا نهاد ریاست جمهوری تخصصی در خرید هواپیما دارد یا باید ردپای جریان انحرافی را در این باره پیدا کرد.

احمدی نژاد هواپیمای لوکس سوار نمی‌شود

آذرماه سال 84 بود که پس از فراز و نشیبهای فراوان، فرانسه هواپیمای تشریفاتی دولت را به ایران تحویل داد. هواپیمای جمهوری اسلامی ایران نیز روز شنبه 5 آذرماه همین سال، این هواپیما را به سخنگوی وقت دولت و رئیس دفتر وقت رئیس جمهور- غلامحسین الهام - تحویل داد. این هواپیمای تشریفاتی از نوع ایرباس 321 و متعلق به سال 2002 میلادی و دارای امکاناتی همچون سالن کنفرانس و وجود ارتباطات اینترنتی است.

سخنگوی دولت در مراسم تحویل این هواپیمای تشریفاتی به خبرنگاران گفته بود که آقای احمدی نژاد باتوجه به شعارهای خود، بعید می‌دانم از این هواپیما استفاده کند.

البته الهام بعدها در یادداشتی با عنوان اینکه "داشتیم شاه می‌شدیم..." در روزنامه جمهوری نوشت:" در سال 1380 شورای اقتصادی خرید هواپیمای ایرباس را برای استفاده اختصاصی دولت با استفاده از فاینانس داخلی تصویب کرد. بعدا در بودجه‌های سالانه، پول هواپیما از کیسه ملت پرداخت شد و در سال 1382 پس از خرید هواپیما قرارداد تبدیل آن به هواپیمای اختصاصی با هزینه ای نزدیک به 20 میلیون دلار یعنی نزدیک 20 میلیارد تومان با شرکت "سوژرما" منعقد شد. با این هزینه، امکان ارتباط ماهواره ای اتاق ویژه رئیس جمهور با سرویس ویژه در آن تدارک دیدند، اتاق جلسات وزرا، که جز تحمیل هزینه بر بیت المال و ایجاد رفاه، ارزشی ندارد."

وی در این یادداشت آورده بود:" حداکثر 6 ساعت پرواز مستمر، آن قدر سخت نیست که نیاز به این همه تشریفات داشته باشد. پرواز بیش از آن هم نیازمند چنین تحمیلی نیست. از اینکه این هواپیما تحویل شد، برای دولت موفقیت است چون ثروت کشور از حلقوم فروشنده قانون شکن بیرون کشیده شد. اما احمدی ‌نژاد هرگز از اختصاص آن به رئیس جمهور و دولت خرسند نشد.
 

اینجانب از طرف ایشان از همه خبرنگاران خواستم که هواپیما را ببینند. چنانکه شما گفته اید در اول انقلاب مردم علاقمند به تماشای تجملات «شاهنشاهی» بوده اند. با گزارش روند خرید و تحویل آن، با بیانی از شدت وضوح به صورت پرسش انکاری گفته ام آیا احمدی‌نژاد از آن استفاده خواهد کرد! اگر چنین باشد، احمدی‌نژاد، احمدی‌نژاد دیگر نیست. این امر واضح است."

سخنگوی دولت در این یادداشت خبر داده بود که رئیس جمهوری در همان روز به وزیر راه دستور داد تا برای فروش یا استفاده تجاری از آن در جهت نفع عمومی برنامه ریزی کند.

اگر این اظهارات رئیس اسبق دفتر رئیس جمهور را در کنار مصوبه دولت دهم مبنی بر اختصاص اعتبار 45 میلیارد و 700 میلیون تومانی برای خرید هواپیمای اختصاصی ایرباس بگذاریم، چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت.

 /3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران از اصفهان IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    2 0
    بلاخره هرکسی در طول زمان تغییر میکند
  • بدون نام US ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    1 0
    خبر اسفناک!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    0 1
    مبارکشون باشه انشا... چرخش بچرخه
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    3 1
    اگر ميتوانند هواپيما بخرند چرا سيستم همواپيمايي را به روز نمي كنند؟ پس براي مردم نمي توانند هواپيما بخرند و تحريمميم! مرگ بر امريكا كه مردم را تحريم كرده است
  • جوماجو IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    2 0
    همه چیز فقط شعاری شده است.
  • 0728 IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    1 0
    نتیجه اش ظاهر بینی است و بس
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    4 0
    شاید هواپیمای خریده شده توسط خاتمی باب طبع آقایان نبود که این یکی را خریدند ویا قرار است این هم مثل پژو حراج شود .
  • حسيني IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    0 0
    ديديد كه آن شعارها همه براي ضربه كردن حريف بود؟ فرداي قيامت جواب آن تهمتها را چگونه مي دهند؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    2 0
    نتیجه میگیریم که صحبت های قبلی فقط یک شعار بوده برای تخریب دولت قبلی
  • امینی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    2 0
    هواپیمای قبلی چه شد؟
  • از دیار امیر کبیر IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    3 0
    آخه ماهم خدایی داریم نهههههههه؟
  • بدون نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    1 3
    مبارکش باشه انشااله این مرد خیلی ادم خوبی از جنس مردمه
  • بدون نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    0 5
    بابا خیر سرش رئیس جمهور مملکته! نکنه انتظار دارین رئیس جمهور با کایت این ور اون ور بره؟ خب هواپیماهای ریاست جمهوری همه دنیا همینه.
  • محمد IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    0 2
    کلا تازگیا اخبار شما بوی تخریب پیدا کرده آقای مهاجری سردبیر محترمتون مطلب میدن از رای به احمدی نژاد ابراز پشیمانی کنید ......... دیگه این قبیل خبرها معلومه ....... جالبیش اینه که اکثرم تکذیب میشه نه ؟
  • ساوالان BE ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    1 1
    آقا محمد، رئیس جمهور هواپیمای خود را عوض می‌کند، شما یقه خبرنگار و سردبیر را می‌‌گیرید که چرا این خبر را درج می‌‌کنند و علیه رئیس جمهور توطئه می‌‌کنند ؟ والله این جوری هم دیگه نوبره.
  • مقیمی IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
    1 2
    اتفاقابایدرئیس جمهوربهترین هواپیما را سواربشه.ایشان فرددوم کشورهستندو بایددرهنگام مسافرت و جلوی دید مقامات کشورهای دیگر آبروداری کنند و ما هم کمابیش به همان هواپیماهای یاک دل خوش میکنیم تا انشا ا.. یک روزی هم بتونیم سوار هواپیمای خوب شویم.
  • احمد IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 1
    به امیدی که روزی شاهد پرواز با کفیت باشیم وایمن در کشور باشیم
  • سیا A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    3 1
    زمان تبلیغات ریاست جمهوری احمدی نژاد به خرید هواپیمای تشریفاتی توسط دولت خاتمی اعتراض داشت و ... حالا خودش یواشکی خرج اضافه می تراشه
  • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    4 1
    اگه 3000.000.000.000 تومن رو تقسیم بر 50 ملیارد تومن بکنبم مشه 60 یعنی با این پول میشه 60 تا ایرباس 320 نو خرید !!