پاسخ منطقی به پیشنهادهای ایران، انتظار جهانی از نشست وین

شمارش معکوس برای آغاز دور جدید مذاکرات وین با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه آغاز شده و جهان نظاره گر رفتار طرفهای شرکت کننده در این گفت و گوهاست. بدیهی‌ترین انتظار جهانی از طرف‌های مقابل، ارائه پاسخ مستند و مستدل به متون پیشنهادی ایران برای لغو تحریم ها و اجرای موثر مفاد برجام است.

به گزارش ایرنا، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام میان روسای هیات‌های مذاکره کننده گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران پس از یک هفته وقفه تا ساعاتی دیگر در هتل کوبورگ وین برگزار می‌شود. این جلسه سنگ محکی برای ارزیابی اراده طرف‌های مقابل برای دست یابی به توافق در گفت‌وگوهای پیش‌رو بشمار می‌رود.

هیات جمهوری اسلامی ایران هفته پیش پس از ارائه متون پیشنهادی خود در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای اعلام کرد که اگر طرف‌های مقابل برای استمرار گفت‌وگوها آماده باشند در وین می‌ماند. اما اروپایی‌ها که تابع نظرات ایالات متحده هستند خواستار وقفه در مذاکرات شده تا برای بررسی و تحلیل دقیق متون پیشنهادی ایران راهی پایتخت‌ها شوند.

دیپلمات‌های ارشد انگلیس، آلمان و فرانسه در چند روز گذشته سیگنال‌های مثبتی را نسبت به پیشنهاد ایران نشان نداده و ایالات متحده نیز به عنوان طرف نقض کننده برجام، در اقدامی خلاف ژست‌های خیرخواهانه و ادعای این کشور برای بازگشت به برجام، تحریم‌های ظالمانه جدیدی را علیه ایران وضع کرده است.

آمریکا بدون در نظر گرفتن نقش خود به‌عنوان عامل اصلی مشکلات کنونی اجرای برجام، شرط بازگشت به توافق با ایران و رفع تحریم‌ها را اجرای کامل تعهدات برجامی عنوان کرده است. جمهوری اسلامی ایران هم که تا یک‌سال پس از خروج یکجانبه دولت دونالد ترامپ از برجام باتوجه به درخواست مشارکت کنندگان این توافق و اتحادیه اروپا به تعهداتش پایبند بود، در واکنشی قاطعانه به مطالبات غیرقانونی آمریکا، خواستار اقدامات عملی طرف‌های مقابل است که نتایج آن برای مردم ملموس و قابل راستی آزمایی باشد.

از سویی روسیه و چین به عنوان دیگر طرف‌های گروه ۱+۴ تاکید دارند که اولویت با رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است. میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین می‌گوید که لحن ایران در متون پیشنهادی نشانگر این است که فضا برای مذاکرات بیشتر وجود دارد. وی در توئییتی بیان داشت: همانطور که بارها به همه همتایان خود در مذاکرات وین گفتم، فقط با صبر کردن می‌توان به زبان مشترک دست یافت. پس بیایید از نتیجه گیری های عجولانه خودداری کنیم.

او دیروز هم جلسات متعددی را با طرف‌های دخیل در گفت‌وگوهای وین برگزار و عنوان کرد که اعضای برجام برای احیای مفاد این توافق بسیار جدی هستند اما دیدگاه‌ها درخصوص راه‌ها و ابزارهای مربوطه متفاوت است. وی هدف از برگزاری مذاکرات وین را عبور از اختلاف نظر ها دانست.

هم زمان، وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چین اظهار داشت که هیات ایرانی عملگرا و روی لغو تحریم‌ها متمرکز است. وی بیان داشت؛ همه ما توافق داریم که اولویت با رفع تحریم‌هاست و باید در مذاکرات ابتدا به این مساله بپردازیم.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران که ساعاتی پیش برای ادامه گفت‌وگوها وارد وین شد طی روزهای گذشته با طرف‌های روس و چین درباره آخرین وضعیت مذاکرات گفت‌وگو کرد. وی سه‌شنبه گذشته به مسکو سفر و آنجا با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه همتای روس خود دیدار کرد. وی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: برای این که در این مقطع بتوانیم گفت و گوها را با شتاب بیشتری به پیش ببریم ، لازم دیدم که با مقامات روسیه رایزنی هایی داشته باشیم تا در روز پنجشنبه هفته در فضایی سازنده و رو به جلو، مذاکرات را ادامه دهیم.

وی همچنین دیروز در تماس تلفنی با «ما ژائوسو» معاون وزیر امور خارجه چین درباره مذاکرات وین رایزنی و تبادل نظر کرد. مذاکره‌کننده ارشد ایران در این تماس تلفنی از حمایت پکن از دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مهمی هم‌چون اولویت داشتن لغو تحریم‌های غیرقانونی امریکا و نیز دریافت تضمین از سوی ایران قدردانی نمود.

باقری ضمن تبیین برخی موارد پیشنهادی هیات ایرانی در قالب متون پیش‌نویس ارائه شده به سایر طرف‌ها، تاکید کرد پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران به صورت مستند و مستدل تدوین شده و بدیهی‌ترین اقدام طرف‌های مقابل در برابر این اقدام سازنده، اعلام نظر مستند و مستدل در مورد آن است.

جمهوری اسلامی ایران اینک برای مذاکرات ثمربخش با گروه ۱+۴ به منظور دستیابی به توافق خوب آمادگی و انتظار دارد که طرف‌های مقابل نیز با در نظر گرفتن این واقعیت که وضعیت کنونی بخاطر اقدامات آمریکا بوجود آمده است گام‌های منطقی و ملموسی را در راستای رسیدن به توافق بردارند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1581072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 1
    چای بزارند ؟ شام هستید یا تشریف می‌برید؟ ما داریم خودمونو واسه جنگ اماده میکنیم . پاسخ منطقی به پیشنهاد های ایران .... خنده داره .....