ماجرای تقلبی بودن واکسن‌های آسترازنکا در ایران چه بود؟

ایرنا نوشت: رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: تمامی واکسن هایی که در نظام واکسیناسیون کشور در مراکز و پایگاه های کشور استفاده شده اعم از آسترازنکا و یا دیگر واکسن ها؛ مستقیما از شرکت های تولید کننده در دنیا خریداری شده و با نظارت دقیق در سطح کشور توزیع و مصرف شده است.

دکتر سید محسن زهرایی در خصوص خبری که اخیرا در فضای مجازی با عنوان " در سازمان جهانی بهداشت اعلام شده است که واکسن آسترازنکا که در ایران استفاده شده، تقلبی بوده است" منتشر شده، گفت: طبیعتا این خبر باعث نگرانی می شود لذا توضیحاتی جهت رفع هر نگرانی ارائه می کنم.

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در ادامه افزود: زمانی که به این خبر مراجعه می کنیم متوجه می شویم که هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر این است که واکسن آسترازنکایی که خارج از سیستم قانونی واکسیناسیون کشور استفاده شده است تقلبی و پر شده بوده است.

وی تاکید کرد: اگر به سایت های خبری داخل کشور در رسانه ها و صدا و سیما مراجعه کنید متوجه می شوید که در تابستان اخباری اعلام شد که گروه ها و باند های کلاه برداری با گرفتن مبالغ زیاد واکسن پر شده، تقلبی و یا واکسن هایی که احیانا به صورت قاچاق وارد کرده بودند، در خارج از سیستم واکسیناسیون کشور، در خانه، شرکت و یا جاهای زیرزمینی و غیرقانونی  با گرفتن مبالغی به افراد  تزریق کردند و این افراد متاسفانه در دام این کلاهبرداران افتادند.

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در ادامه گفت: این موضوع در واقع هشداری است که بسیار خطرناک است و افراد هوشیار باشند و واکسیناسیون خارج از سیستم کشور را انجام ندهند.

زهرایی با بیان این که این مورد تجربه ای است که ممکن است در کشورهای دیگر نیز رخ بدهد، افزود: به همین دلیل نیز سازمان بهداشت جهانی این نکته را منتشر کرده است  تا افراد و کشورها به چنین مخاطراتی که می تواند کشورها را تهدید کند، توجه داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد:  تمامی واکسن هایی که در نظام واکسیناسیون کشور در مراکز و پایگاه های واکسیناسیون کشور استفاده شده است اعم از آسترازنکا و یا دیگر واکسن ها؛ مستقیما از شرکت های کشورهای تولید کننده خریداری شده است و با نظارت دقیق در سطح کشور توزیع و مصرف شده است و از این جهت هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1581192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =