سینمای ایران این روزها در آستانه اجرای دو طرح اکران فیلم‌های فرهنگی و اکران فیلم‌های خارجی است؛ طرح‌هایی که شکل اجرایی شدن آن برای سینما اهمیت زیادی دارد.

سمیه علیپور: معاون امور سینمایی در نشست خبری خود با خبرنگاران که اواخر فروردین‌ماه سال گذشته برگزار شد، اعلام کرد در فرصت دو ساله وضعیت سینمای ایران را خوب خواهد کرد و به نظر می‌رسد دو طرح اکران فیلم‌‌های خاص و خارجی از سرفصل‌های بهبود وضعیت این سینما است.

اما هر دوی این طرح‌ها به خصوص اکران فیلم‌های خاص که مدت چهار ماه از عنوان شدن آن می‌گذرد در وضعیت نامشخصی به سرمی‌برند و هنوز تکلیف آن‌ها به روشنی مشخص نیست. این در شرایطی است که براساس آئین‌نامه شورای صنفی نمایش در سال 1390 جزئیات مربوط به سالن‌های نمایش دهنده فیلم‌های فرهنگی نیز روشن شده بود.

سینمای ایران در همه این سال‌ها بارها شاهد اجرایی شدن این دو طرح، توقف و بعد وعده مجدد در مورد سامان یافتن آن‌ها داشته و در نهایت به نقطه ابتدایی برگشته است. میزان جدیت مدیران در بهبود اوضاع سینما می‌تواند مهمترین عامل محرک برای حرکت درست در مسیر اجرایی کردن این طرح‌ها باشد، اما از همین حالا صدای سازهای مخالف در مورد این طرح‌‌ها و به مرحله اجرا نشستن آن‌ها به گوش می‌رسد.

اکران فیلم‌های خاص
همزمان با نگارش آئین‌نامه اکران سال 1390 هم دست‌اندرکاران خانه سینما و هم افرادی که از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان مسئول این کار شده بودند،‌ طرحی در مورد اکران فیلم‌های فرهنگی با عنوان «هنر و تجربه» مطرح کردند.

براساس این طرح سینماهای فرهنگ 2، سالن کوچک آزادی، سالن کوچک پردیس ملت، سالن کوچک فلسطین و سالن اصلی موزه سینما برای اکران آثار فرهنگی انتخاب شدند و علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی هم وعده داد فیلم‌های عباس کیارستمی آغازگر این طرح باشد؛ وعده‌ای که در آستانه اجرایی شدن طرح باز هم روی آن تاکید شده است.

هرچند این سخنان سجادپور مربوط به اسفندماه سال 1389 بود،‌ اما تاکنون عملاً گروه «هنر و تجربه» که به اکران آثار خاص تغییر نامه داده به مرحله اجرا نرسیده است. حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش پیش از این در سخنان خود درباره اکران فیلم‌های خاص اظهار داشته بود این طرح کار خود را از چهارم خرداد ماه آغاز می‌کند که چنین نشد.

این طرح امروز گامی به پیش گذاشته و یک مجری برای آن تعیین شده است. براساس حکم سجادپور، محمد درمنش مسئولیت اجرای این طرح را برعهده گرفته است. درمنش پیش از این در شورای صدور پروانه ساخت حضور داشت و در روزهایی که مدیران سینمایی ترجیح می‌دهند مسئولیت‌های اکران آثار و حتی بخشی از مسئولیت صدور پروانه ساخت را به اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران واگذار کنند، درمنش مسئول اجرای این طرح شده است.

براساس آخرین اظهارات مسئولان در مورد این طرح تصور می‌شود در فصل تابستان اکران فیلم‌های خاص وارد مرحله اجرا شود، اما هنوز فهرست فیلم‌هایی که قرار است در این طرح اکران شوند مشخص نشده است. برگزاری نشست‌هایی برای فیلم‌های اکران شده در این طرح و همچنین تبلیغات برای آنان از مزایای این طرح خواهد بود.

یکی از دلایل به تاخیر افتادن اجرای طرح فیلم‌های خاص نبود بودجه کافی برای آن است؛‌ بودجه‌ای که یکی از محل‌های اصلی صرف بودجه‌ موجود در دست معاونت سینمایی است.

سینمای ایران تاکنون تجربه اجرایی شدن انواع طرح‌های اکران فیلم‌های فرهنگی را داشته است. «آسمان باز» در سال 1383، طرح اکران حمایتی ویژه در سال 1387، «نوعی نگاه» در سال 1388 و در نهایت اکران فیلم‌های خاص. غیر از آخری که هنوز به مرحله اجرا در نیامده، باقی بعد از سه چهار ماه حیات و اکران چهار پنج فیلم از حرکت باز ایستادند.

اکران فیلم‌های خارجی
باز هم در فاصله‌ای چند ماهه از اظهار نظر اولیه مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی در مورد اجرای طرحی مربوط به اکران فیلم‌ها خبرهایی تازه در مورد این طرح البته باز هم در حد یک گفت‌و‌گوی خبری شنیده می‌شود.

سجادپور که اردیبهشت ماه اعلام کرده بود قصد دارد با برنامه‌ای جامع در مورد اکران فیلم‌های خارجی اقدام کند، در سخنان اخیر خود وعده داد به زودی این طرح وارد مرحله اجرا شود.

اکران فیلم‌های خارجی از ابتدای سال 1388 و رفتن امیرحسین علم‌الهدی از بنیاد سینمایی فارابی به عنوان آخرین مدیر تامین و توزیع فیلم‌های خارجی این بنیاد کاملاً از حرکت باز ایستاده و نمودی بیرونی ندارد.

در مدت بیش از دو سال، کارشناسان بارها از لزوم اکران فیلم‌های مطرح خارجی در سینماهای ایران برای رونق دادن به سالن‌ها و نهادینه کردن عادت سینما رفتن در میان مخاطبان سخن گفته‌اند و در مقابل برخی از سینماگران اجرای چنین طرحی را موجب کاهش امکانات محدود سینمای ایران برای نمایش آثار قلمداد کرده‌اند. به این ترتیب است که در 30 سال گذشته گاه فیلم‌های خارجی به نمایش درآمده‌اند و گاه طرح نمایش آن‌ها به طور کامل متوقف شده است.

در آخرین طرح اکران فیلم‌های خارجی این آثار به صورت تک‌سئانس به نمایش درآمدند که این حرکت از گوشه برای رساندن کمترین میزان آسیب به ظرفیت‌های نمایشی آثار ایرانی در نهایت نیز متوقف شد.

سجادپور وعده داده برای اینکه اکران فیلم‌های خارجی ضربه‌ای برای سینمای ایران نباشد 15 تا 20 درصد ظرفیت اکران به این آثار اختصاص پیدا کند.

نکته دیگر این‌که بخش بین‌الملل فارابی مسئول پیگیری امور اکران فیلم‌های خارجی شده و به این ترتیب احتمالاً شکل تازه‌ای از نمایش آثار خارجی به وجود خواهد آمد، البته هنوز جزئیات اجرای این طرح اعلام نشده است.

سرگردانی در میان حمایت از فیلم‌های ایرانی و اختصاص سالن‌های سینما به این فیلم‌ها و از سوی دیگر وسوسه جذب تماشاگر بیشتر در سالن‌های سینما موجب نامشخص بودن تکلیف اکران آثار خارجی است. همین سردرگمی است که ذهنیت تکرار تجربه‌های ناموفق قبلی را جان می‌بخشد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =