عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره شایعه سفر رئیس دفتررئیس جمهور به عربستان، گفت: قاعدتا این سفر با نظر وزیر امور خارجه نبوده است.

زهره الهیان از نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح وزیر امور خارجه در گفت وگو با خبرآنلاین درباره شایعه سفر مشایی به عربستان سعودی،گفت: ما هم در حد شنیده این موضوع را شنیده ایم، اما اطلاع دقیقی درباره جزئیات آن نداریم.

الهیان با اشاره به «مخالفت» کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با سفر به عربستان، گفت: در رابطه با سفر به عربستان کمیسیون جلسه ای با وزیر خارجه داشت و ایشان اعلام کرد که برنامه ای برای سفر به عربستان نداشته است و مجلس هم  نسبت به این ارتباط گیری و مذاکره با عربستان موضع داشت و قاعدتا سفر احتمالی «با نظر وزیر امور خارجه نبوده است.»

چندی قبل چهره هایی مانند توکلی و نادران خواستار روشن شدن وضعیت مشایی در موضوع سیاست خارجی دولت شدند. آیت الله مصباح یزدی یکی از نخستین چهره هایی بود که از سفر های مخفی رئیس دفتر رئیس جمهور به کشورهای خارجی خبر داده بود.

زهره الهیان که از امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر امور خارجه هم است در توضیح دلیل این استیضاح با اشاره به انتصابی در وزارت امور خارجه با بیان اینکه فردی که به این سمت گماره شده دارای پرونده مفتوح در دستگاه قضایی است، افزود: ابهامات و سوالات جدی درباره وی مطرح است. ضمن اینکه پرونده در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در قالب کمیته تحقیق و تفحص همچنان باز است.

محمد شریف ملک زاده  که از نزدیکان رئیس دفتر رئیس جمهوربه شمار می آید، چهره اصلی برپایی همایش ایرانیان خارج از کشور بود و مسئولیت شورای عالی ایرانیان را برعهده داشته است. به دنبال تحقیق و تفحص از عملکرد این شورا، وی از این امر استقبال کرده بود.

الهیان با اشاره به انتصاب ملک زاده در مقام معاون وزیر امور خارجه، آن را دارای «ابهامات فراوان» دانست و افزود: انتصاب جدید در وزارت خارجه سوالاتی را در در ذهن نمایندگان ایجاد کرده است و این امر موجب شد نمایندگان طرح استیضاح وزیر را مطرح کنند.

وی در عین حال گفت: البته این استیضاح هنوز اعلام وصول نشده است و نمایندگان در انتظار تجدید نظری در این زمینه هستند و اگر این اقدام صورت گیرد، استیضاح منتفی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این چهره، انتخاب آقای دکتر صالحی نیست، تصریح کرد:این فرد با فشارهایی از خارج از وزارت خارجه از و «اشخاص نزدیک به رئیس جمهور» منصوب شده است و قاعدتا این گونه اعمال نظرها و موازی کاری ها به صلاح دستگاه دیپلماسی نیست و دستگاه های اطلاعاتی هم پیش از این تذکرات لازم را در این زمینه به وزارت خارجه ارائه داده اند.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب درباره عدم موازی کاری و استقلال وزارت خارجه، تبعات این گونه انتصاب ها را «دخالت» در دستگاه دیپلماسی از خارج از این وزارت عنوان کرد.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    بابا اینها رو ول کنید بچسبید به کار مردم بیکاری، گرانی، .....تو مملکت داره بیداد می کنه به خدا بروید از همون آمریکا یاد بگیرید که اگر کسی رئیس جمهور شد همه کشور و مسئولین حتی جناح های مخالف جهت موفقیت کشور دست به دست هم می دهند و پشت سر او می ایستند شما هم یک روز جریان انحرافی می سازید یک روز یه رئیس دولت گیر می دهید (البته می دونم انتخابات در راه است و کسی باید فدا شود)و...بابا اصل رو بچسبید. خبر آنلاین خداوکیلی جون بچه هاتون این یکی رو دیگه سانسور نکنید
  • حرف حساب IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    بهتره تيتر ميزدين: هميشه پاي مشايي در ميان است.
  • شرف IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    اگر ایشان واقعا معتقدند که این کار با نظر مساعد وزیر انجام نشده و عاملین را نیز میشناسند چرا مردم را مسخره میکنند خوب یکدفعه رییس جمهور و رییس دفترش را استیضاح کنند . مردم باید بدانند که این مجلس یک مجلس مردمی نیست . اینها فکر میکنند مردم مسخره این مجلس فرمایشی هستند؟