ایران، ترکیه یا کشورهای عربی/ این هنر به نام چه کشوری ثبت می‌شود؟

غلامحسین امیرخانی، در این مورد که هم‌زمان با ایران، ترکیه و ۱۶ کشور عربی، پرونده‌هایی برای ثبت هنر خوشنویسی به شانزدهمین جلسه کمیته بینُ‌الدُوَل محافظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ارسال کرده‌اند می‌گوید از هر زاویه‌ای به آن نگاه کنید باید به‌عنوان شناسنامه ایران شناخته شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پرونده «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» به شانزدهمین جلسه کمیته بینُ‌الدُوَل محافظت از میراث فرهنگی ناملموس ارسال شده است. این جلسه از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۲ تا ۲۷ آذر ۱۴۰۰) در مقر سازمان یونسکو در پاریس برگزار می‌شود.

هم‌زمان با ایران، ترکیه نیز پرونده‌ای تحت عنوان «حُسن خط، هنر باستانی خوشنویسی اسلامی» و ۱۶ کشور عربی پرونده‌ای مشترک با عنوانِ «خوشنویسی عربی، دانش، مهارت و شیوه‌ها» به این جلسه ارسال کرده‌اند و منتظر پاسخند.

خبرآنلاین پیش‌تر در گفت‌وگو با اسرافیل شیرچی، به این موضوع پرداخت و در ادامه در گفت‌وگو با غلامحسین امیرخانی، از او پرسید همزمانی ارسال سه پرونده ذکرشده برای ثبت هنر خوشنویسی به یونسکو را چگونه ارزیابی می‌کند؟ او در این مورد به خبرآنلاین می‌گوید: «این جریانی است که از هر زاویه‌ای به آن نگاه کنید طبیعی است که باید به‌عنوان شناسنامه ایران شناخته شود. ما از این بابت تعصبی نداریم ولی بالاخره هر چیزی یک شناسنامه‌ای لازم دارد تا بتواند بهتر معرفی شود و این مطالب نیز از این جهت مطرح شده است. ضمن این که ما از یونسکو ممنونیم که برای این برنامه وقت گذاشته است با این هدف که شاید ملت‌های دنیا از طریق هنر، نزدیکی و برادری خود را درک کنند و هنر کمک کند تا به نوعی این خشونت‌ها و این گرفتاری‌ها و این رفتاری که اصلا شایسته انسان نیست و متاسفانه برآمده از قدرت و ثروت و سیاست است و بر رفتار مردم دنیا غلبه کرده است خاتمه یابد. این بدبختی در کل تاریخ بوده است و امروز هم هست و هنر تنها جایی است که آشتی و محبت را به همه مردم دنیا تقدیم می‌کند. ما به دنبال این گوش شنوا و چشم بینا هستیم و هنر این قدرت و قابلیت را دارد که هر جور آدمی را در مقابل خود به فروتنی و تواضع و ستایش وادار کند.»  

متن کامل این گفت‌وگو را در غلامحسین امیرخانی: تعصبی نداریم اما خوشنویسی باید در یونسکو به نام ایران ثبت شود بخوانید. 

۵۸۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1581988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 1
    متاسفانه پیگیری های جدی توسط مسئولین وجود نداره .
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 2
    هنر نزد ایرانیان است وبس استاد نوشتن خط وایات قرانی که برای زیبای به مساجد وقران نوشته میشده مربوط به ایرانیان بوده وگسترش داده شده است
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 1
    خوشنویسی با نستعلیق و شکسته نستعلیق معنی پیدا می کند. نسخ و ثلث بیشتر خطاطی است تا هنر.
  • Gffyh IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 2
    مال ایرانه بابا اصلا از ۵۰۰ سال پیش هم مال ما بوده این خط الان اثار استاد امیر خانی شده تاریخییییی این چیز کممی نیستت