هنرمندی که هم با نظام رفیق بود و هم از آن انتقاد می‌کرد

فرهیختگان نوشت: احمد عربانی همکار کیومرث صابری یا همان «گل‌آقا» به بهانه نمایش مستند «روزگار گل‌آقایی» در جشنواره سینماحقیقت می‌گوید صابری فردی استثنایی بود؛ به این‌صورت که هم با نظام رفیق بود و هم از آن‌ انتقاد می‌کرد.

احمد عربانی، کاریکاتوریست به بهانه نمایش مستند «روزگار گل‌آقایی» در جشنواره سینماحقیقت از زنده‌یاد کیومرث صابری گفت. 

«توفیق»، «کاریکاتور»، «فکاهیون» و «گل‌آقا» نشریاتی بودند که احمد عربانی در آن‌ها کار کرده و کاریکاتور و طرح کشیده و همکاری‌اش با زنده‌یاد صابری هم در همین نشریات شکل گرفته است. 

او درباره ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی کیومرث صابری یا همان «گل‌آقا» چنین می‌گوید: «نکته مهمی که درباره آقای صابری می‌توانم بیان کنم این است که ایشان یک فرد استثنایی بودند به این‌صورت که هم با نظام رفیق بودند هم از آن‌ انتقاد می‌کردند. یعنی سوژه‌های ما اصلا اینچنین بود که معمولا دو موضع مختلف می‌طلبید. مثلا رسانه‌ای انتقادی از مسئولان می‌کند و رابطه‌شان زیاد با هم دوستانه نیست، اما دشمن هم نیستند. آقای صابری بر یک‌سری قواعد در کشیدن کاریکاتور هم تاکید داشت و به ما توصیه می‌کرد حتی مسئولان را زشت نکشید، می‌گفت ما انتقاد می‌کنیم ولی افراد را زشت و کریه نکشید. مثال می‌زد که یکی از این مقامات دختر معلولی دارد و ایشان مجله را می‌خواند و اگر ببیند زشت کشیدیم ناراحت می‌شود و سعی کنید بامزه بکشید. ما هم سعی می‌کردیم این مورد را رعایت کنیم. حتی به این جزئیات هم توجه می‌کرد.» 

هنرمندی که هم با نظام رفیق بود و هم از آن انتقاد می‌کرد
کیومرث صابری‌فومنی در کنار رهبر انقلاب در دوران ریاست‌جمهوری ایشان

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1582602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    واقعا مرحوم کیومرث صابری فومنی(گل آقا) غیر از هنر عجیبش، از لحاظ سیاسی هم عجیب بود! در عین منتقد بودن با مقامات عالی رتبه نظام رابطه نزدیک و پیش اونها بر و بیایی داشت.از آن عجیب و جالب تر اینکه انتقاداتی رو در زبان طنز و کاریکاتور مطرح میکرد که اگر کس دیگری مطرح میکرد جریمه و توبیخ و زندان رو شاخش بود.خلاصه از همه لحاظ هنرمند بود،خداوند بیامرزدش.