علی‌اف دالان موهوم تورانی را برای ایران مفید دانست!

ایرنا نوشت:" الهام علی اف " رئیس جمهوری آذربایجان روز سه شنبه گفت که راه اندازی کریدور زنگزور(دالان موهوم تورانی) فقط برای دسترسی باکو به نخجوان نیست، بلکه ارمنستان نیز برای ارتباط ریلی با ایران و روسیه از طریق خاک باکو به آن نیاز دارد.

به گزارش رسانه های باکو، علی اف در نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ دبیر کل پیمان اتلانتیک شمالی " ناتو " در بروکسل موضع باکو درباره راه اندازی کریدور جدید "زنگزور" (دالان موهوم تورانی) برای ایجاد ارتباط زمینی میان مناطق غربی این کشور و جمهوری خودمختار نخجوان را تشریح  کرد و گفت که با راه اندازی این مسیر ارتباطی واقعاً فضای مثبتی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان این که کریدور زنگزور (دالان موهوم تورانی) باید مانند دالان لاچین عمل کند؛ تصریح کرد، ارمنستان اگر درصدد ایجاد پاسگاه‌های گمرکی در کریدور زنگزور (دالان موهوم تورانی)  باشد، جمهوری آذربایجان نیز بر اعمال اقدام  مشابه در دالان لاچین تاکید خواهد کرد.

دالان لاچین واقع در اراضی شهرستان آزاد شده لاچین جمهوری آذربایجان عمده  مسیر ارتباطی میان  ارمنستان و شهر ارمنی نشین خانکندی در قرا باغ است و راه اندازی کریدور زنگزور (دالان موهوم تورانی) در خاک ارمنستان یکی از مفاد بیانیه سه جانبه آبان  ماه سال گذشته روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره پایان  جنگ  در قرا باغ بوده‌ است.   

رئیس جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد، راه اندازی کریدور زنگزور (دالان موهوم تورانی) یکی از مفاد بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان است.

 وی افزود: آذربایجان امنیت و دسترسی به کریدور لاچین را تامین می کند و ارمنستان نیزباید همین دسترسی بدون مانع به کریدور زنگزور (دالان موهوم تورانی) را برای ما فراهم کند.

به گفته وی، در حال حاضر در باره  احداث راه آهن و بزرگراه به نخجوان توافق شده است اما مسیر دقیق بزرگراه  هنوز مشخص نشده است، این موضوع برای مذاکرات آینده است و در نشست سه جانبه امشب (با حضور مسوولان اتحادیه اروپا، آذربایجان و ارمنستان) حتماً این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

الهام علی اف با اشاره به چشم انداز روابط این کشور و ارمنستان گفت : باکو متعهد به صلح است و اگر ارمنستان حسن نیت از خود نشان دهد، آذربایجان آماده است تا روی توافقنامه صلح کار کند و ما آماده ایم گفت و گوی فعال برقرار کنیم.

رئیس جمهوری آذربایجان در سفر امروز به بروکسل با  ینس استولتنبرگ دیدار و در باره روابط آتی این کشور و ناتو گفت و گو کرد.

دیدار با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با حضور شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا از جمله برنامه  این سفر رییس جمهوری آذربایجان به بروکسل اعلام شده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1582847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    بهتر ساکت باشی آلت دست خبیث اسرائیل .
    • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      93 96
      نیروهای باکو از نظر نظامی ضعیف هستند . به این علت در زمان شوروی سابق نیروهای نظامی باکو را به صنایع نظامی می فرستادند ، نه یگانهای رزمی ... و بهمین دلیل در جنگ اخیر بیشتر تالش ها و لزگی ها را به میدان نبرد با ارامنه فرستادند....
    • بهروز IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      92 85
      دالان لاچین ارمنستان رو به منطقه ای بسته ودرحصار آذربایجان وصل میکنه درحالی که دالان جعلی زنگزور آذربایجان روبه منطقه نخجوان وازون طریق به ترکیه وصل میکنه که خیلی خطرناکه برای ایران وارمنستان
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      62 86
      علت فرستادن تالشی ها به جنگ نسل کشی تدریجی آنها بوده است و نه چیز دیگر
    • هشترودی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      92 49
      فارغ از تمام مسائل سؤالی که برای من بوجود اومده اینه که ما چیکار کردیم که مقامات باکو تا این حد ما رو ضعیف فرض کردن؟
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      53 56
      ۱۰:۱۲ حرف شما هم درست است ....ولی بحث اعزام نیروهای باکو به صنایع نظامی بجای یگانهای نظامی در دوران شوروی سابق ، یک بحث مستند و اثبات شده است ، و نشان از ناکارآمدی آنها در میدان نبرد دارد ، به عبارت دیگر اگر کمک دول خارجی نبود ، باکو دوباره در جنگ قره باغ دچار شکست سختی میشد...که البته امیدواریم هیچگاه دوباره جنگی در نگیرد ....
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 1
      آره راست میگه خیلی مفیده چون بعد از ارمنستان آماده میشه که به ایران برای نقشه آذرباییجان خیالیش حمله کنه با کمک ستون پنجم داخلیش
  • US ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    نامرد تر از این مرد فقط اردوغان رو سراغ دارم
  • ایرانی IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    عنصر ضد ایرانی است و از همه‌ی فرصت‌ها برای پس زدن و پاک‌‌سازی هویت ایرانی در قفقاز استفاده می‌کند حتا برای رسیدن به این رویا حاضر به کشاندن عناصر داعشی و تکفیری و ترکیه‌ی عثمانی از فراسوی قفقاز است.
    • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      68 66
      هردوتاشون سرته یک کرباس هستند
  • رضا IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    اینا باهم به توافق رسیدن ما چرا ناراحت باشیم صلح باشه بقیش مهم نیست
    • محمود اوغلی IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      مطمئنم تو همونی هستی که از این عامل اسرائیل طرفداری میکنی
    • منطقی IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      75 83
      توافقی در کار نیست تحمیلی است ترکیه از عادی سازی روابط می‌گوید و آذربایجان از قوه قهریه تا ارمنستان را تبشیر و تنذیر کنند اما میخ آخر به تابوت رجب سوم خورده اون بره الهام بیوه میشه اسرائیل هم که بی وفاست
  • ابوالفضل IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    داره بچه گول می زنه.تو همون اول داشتی حسابی راننده های ایران رو سرکیسه می کردی و طاقت نیاوری که پازلت تکمیل بشه و نیات رو ایران اگرچه دیر شده ولی فهمید.کور خوندی بد کاری کردی و باید مسول رفتارت باشی تازه اولشه.
    • محمد IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      73 68
      آخه الهام جون خودش تو بچگی زیاد گول خورده
  • حسین IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    الهام کجا درس بهش میدن تازه زبان بازکرده مثل اینکه ترکیه واسراییل تخم کفتربخوردش دادند
  • CA ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    دقیقا از این اسم گذاری معلومه چه خوابی دیده برای منطقه. علی اف حتی نتونسته نیتش را پنهان کنه هم با این نام گذاری و سخنرانی در ناتو تکلیف معلومه یعنی اینکه برنامه این هست که ناتو از طریق این کانال ایران را از شمال، روسیه از جنوب، و چین از طریق قزاقستان محاصره کنه و برنامه گسترش ناتو هست
    • iran IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      46 70
      دقیقا" طرح ناتو و غرب ( یهود بین المللی ) حاکم بر غرب ، رجب بینوا و الهام جون مامور اجرا شدن ..
  • ف GB ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    41 80
    این کریدور بدون اجازه روسیه باز نخواهد شد..روسیه تصمیم گیرنده است نه آذربایجان..
    • امیر IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      44 3
      بله، قبول دارم، شاید روسیه هم بدش نیاد ایران رو محدود کنه، قبلا از این لطفا در حق ما زیاد کرده.
  • saman IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    42 86
    این آدم خیلی دروغگو و شارلاتانه
  • واقعیت IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    50 40
    خودتی.
  • مسعود IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    52 83
    ایران نباید تماشاچی بین ارمنستان و آذربایجان باشد یک طرف این کریدور ایران هست باید علنا مخالفت خود را اعلام نماید ارمنستان و ایران نباید فریب آذربایجان را بخورند این یک تله و فریب هست
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    97 54
    این کریدور طبق بند آخر صلح سال گذشته بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجی گری روسیه وجود دارد. در مقابل دالان لاچین هست. در زمان شوروی سابق نيز اين راه وجود داشته است ولی بعد از جنگ بین دو کشور بسته‌ شده بود.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      50 77
      در توافق سه جانبه همچین کریدوری وجود نداره. فقط ارمنستان متعهد شده اجازه بده باکو به نخجوان تردد داشته باشه. همین.
    • ایرانی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      57 84
      اطاعات شما نادرست است.دالان جعلی زنگزور با توهم پیوستگی جهان تورانی و تبلیعات گسترده‌ی رسانه‌های ترکیه‌ و جمهوری جعلی آذربایجان راه افتاده است. از پیام‌های مثبت و منفی همین سایت خبرآن‌لاین می‌توان نفوذی‌ها و فریب خوردگان آنان را شناخت.
  • متین IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    نه تنها جمهوری آذربایجان بلکه مردم ترکیه ایرانی هستندپدر بزرگ بنیان گذار امپراتوری عثمانی، بنام (سلیمان ) اصالتا اهل مغان اردبیل بود . بهتر است است که ما مردم ایران باستان(آذربایجان، ترکیه، ایران ) باهم همدل و متحد شویم و با کمک هم دست اسراییل ، آمریکا و روسیه را از این منطقه کوتاه کنیم.امین یا رب العالمین
  • افشین IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    63 92
    آیا شاهد ترکمنچای دوم خواهیم بود؟ آیا مرز ایران با اوراسیا از دست خواهد رفت؟ آیا علی‌اف اسرائیلی موفق خواهد شد؟ مسئولان بدانند که تاریخ درباره‌شان قضاوت خواهد کرد. مبادا خیانتی صورت بگیرد. مبادا! جلوی این دالان، چه با صلح و چه با جنگ، باید گرفته شود. موضع‌گیری‌ها تاکنون عزتمندانه و در راستای منافع ملی نبوده. مردم دارند نگاهتان می‌کنند آقایان! مبادا علی‌اف و اسرائیل و ترکیه سرمان کلاه بگذارد.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    53 73
    تو کتاب زوربای یونانی، یک بار زوربا خوابش را تعریف می کند که می خواسته با کشتی به جزیره کرت برود، ناخدای کشتی دندان گردی می کند و پول زیادی می خواهد و زوربا می گوید همین پولی را که دارم بگیر و من را ببر وگرنه از خواب بیدار می شوم و همین هم از دستت می رود. حالا حکایت ماست با این نوکشورها. در یکی از مطالب گروه های چپ خواندم که خواندن علیف (از همان حیدر آقای کمونیست شان تا این الهام پسر) جاسوسان انگلیس هستند. یک وقت دیدی ما با آمریکا از در صلح و صفا وارد شدیم و این نوکشورها و برخی کشورهای لی لی پوتی که برای ما عرض اندام می کنند جایگاه واقعی خودشان را فهمیدند؛ حالا به پشتوانه آمریکاست که قلدور بازی درمیارن
  • محمد IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    68 18
    سلام ،چیزی ک مشخصه اردوغان ی ایلهام هردو ب منافع کشورشون توجه دارن و از منافع خود کوتاه نمیان
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    66 81
    حق باارمنستان است آذربایجان وترکیه زورگو مستند
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    57 50
    اگر این دالان رو به آذربایجان بدهند ایران باید برای همیشه با قفقاز خداحفظی کنه همون اول باید فعالانه از ارمنستان حمایت میکردیم اما آقای ولایتی اومدن و این پیروزی ها رو پیروزی ارتش اسلام معرفی کردند الان فهمیدن ترکیه و روسیه چه کلاه گشادی سرمون گذاشتن
  • بهرام IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    10 26
    خیلی باحاله اونور میخواد شاهرگ ترانزیت ایران به اروپا رو قطع کنه و به مردم ایران ضربه اقتصادی جبران ناپذیر بزنه
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    9 23
    علی اف هر قدمی و هر حرفی که می زند ایران را به سخره گرفته دلش کتک می خواهد
  • بختیاری IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    7 27
    این برای ایرانیان از صهیونیست دشمن تر است.. آهای به هوش باشید
  • ابوالفضل IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    8 23
    ایران باید درمقابل حمایتهای روسیه ،اسرائیل ،ترکیه وگرجستان از علی اف قاطعانه از ارمنستان حمایت می کردتا علی اف حد خود را بداند وبداند که ما از حق حاکمیت خود برآذربایجان کوتاه نمی آییم وهمه سرزمینهای ایرانی جداشده از ایران دردوره قاجار باید به مالک اصلی ومام وطن خود برگردند چه به زبان خوش وچه با زبان زور.
  • نام آشنا IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    8 20
    جناب الهام علیف : فکر میکنم اخرش تو را توی همین دالان به خاک بسپارند. اینقدر دالان دالان نکن !
  • مجید IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    5 13
    متاسفانه دولتمردان ما فقط حرف می زنند عملی در آنها دیده نمی شود.در ما ملت ضعیف شدیم که علی اف واردوغان برای ما شاخ شدن
  • AA IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    5 17
    سیاست خطرناک علی اف برای منطقه کریدور بسیار خطر ساز وسم مهلک است
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    13 35
    یکی از سردار های ایرانی میگفت یک بار به الهام علی اف گفتم من میشناسی او گفت نه سردار گفته به الهام که زمانی که تو در لندن پینک پنگ بازی میکردی من تو قره باغ میجنگیدم و ما بودیم که نگذاشتیم باکو سقوط کند
  • ناشناس IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    4 18
    واقعا دیگه ما رو گرفتی آ.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    4 24
    تنها راه حل مشکل نخجوان الحاق به سرزمین مادری است وبس ۰
  • حزب الله IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 15
    طرح آمریکایی صهیونیستی الهام نقش بر آب خواهد شد.