چند سال است که گرمای تابستان با بیماری وبا در کشور گره خورده است.اما امسال باید شیوع بیماری کنگو به ویژه در استانهای جنوبی را هم به آن افزود.

 از ابتدای امسال هم  13 مورد بیماری وبا در کشور شناسایی و مورد درمان قرار گرفته اند که 7 مورد آن در جنوب کشور و سیستان و بلوچستان بوده است.دکتر سید مهدی طباطبایی معاون سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همسایه‌های غربی ایران، عراق و از همسایه‌های شرقی افغانستان و پاکستان را تهدیدی از نظر ابتلا به وبا می داند و می گوید: توریست‌ها و زائرانی که از این کشورها به شهرهای  مرزی وزیارتی ایران از جمله قم و مشهد می‌آیند، عمده‌ترین عوامل انتقال عفونت وبا در کشور هستند. وی به خبرآنلاین می گوید: ما همیشه آماده باش هستیم و الان هم این بیماری تحت کنترل است و آماده درمان هستیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه این بیماری از کشورهای همجوار نظیر افغانستان وارد منطقه سیستان می‌ شود می افزاید: از دلایل مهم وجود این بیماری در کشور افغانستان این است که خط دفع فاضلاب و آب شرب آن در چند قدمی یکدیگر قرار گرفته است و افرادی که وارد منطقه سیستان می‌ شوند این بیماری را در منطقه شیوع می دهند.

معاون سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه می دهد : از ابتدای سال جاری تاکنون 111 نفر به منظور بررسی ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در بیمارستان های مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان بستری شدند که ۶۷ درصد مبتلایان به تب کریمه کنگو بر اثر تماس با دام زنده و یا قطعه قطعه کردن گوشت قرمز به این بیماری مبتلا شده اند.

وی  جدی نگرفتن توصیه های بهداشتی در هنگام ذبح حیوانات و یا تماس با دام های زنده در استان را علت افزایش این بیماری درسال جاری می داند می افزاید: بیشترین واردات دام ازپاکستان و افغانستان به کشور از مرزهای سیستان و بلوچستان صورت می پذیرد به همین دلیل بیشترین مبتلایان به این بیماری نیز در این استان مشاهده شده است.

طباطبایی با بیان اینکه 15 نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند هشدار داد که اگر مبتلایان سریع به پزشک مراجعه نکنند مرگ در انتظارشان خواهد بود.

از طرفی چندی پیش اعلام شد که آب لوله کشی تهران آلوده است و امکان انتقال وبا از این طریق وجود دارد اما دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت تاکید می کند که سلامت آب لوله‌کشی تضمین شده است و هموطنان در مسافرت‌ها آب لوله‌کشی به همراه ببرند و یا از آب بطری استفاده کنند و در غیراین صورت آب را حتماً بجوشانند.

گویا توصیه می کند که شست وشوی دست‌ها با آب و صابون قبل از خوردن غذا و شستن دست‌ها بعد از دستشویی به خصوص در کودکان ضروری است. همچنین زنان نیز بعد از پاک کردن و خرد کردن سبزی حتماً باید دست‌های خود را بشویند.

45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =