شارلاتانیزم؛ دوره‌های آموزشی غیرمجاز طب سنتی/ توضیحات رییس دانشکده طب سنتی

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حیطه آموزش‌های طب سنتی هیچ مرکزی به غیر از انجمن علمی طب سنتی ایران؛ مجاز به صدور گواهینامه نیست و این مدارک با هدف فریب مردم صادر می‌شوند و یک نوع شارلاتانیزم است.

به گزارش خبرآنلاین از وبدا، دکتر مژگان تن ساز با بیان این مطلب و اشاره به این‌که اقبال مردم به طب سنتی سبب شده برخی افراد سودجو و مؤسسات آموزشی غیرمجاز، سلامت مردم را بازیچه منفعت‌طلبی خود کرده و بدون اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی طب سنتی و کسب درآمد از این راه کنند، اظهار داشت: آموزش‌های غیرمجاز در هر رشته‌ می‌تواند خطرناک و آسیب‌رسان باشد به‌ویژه اگر توسط افراد فاقد صلاحیت ارائه شود. در واقع عدم دانش و مهارت کافی در کنار عدم تعهد مؤسسات آموزشی، حاصلی جز آموزش‌های ناقص ندارد که این آموزش‌ها می‌توانند مشکل‌ساز باشند.

وی افزود: تصور کنید اگر این آموزش‌های نادرست را در زمینه‌های مختلف داشته باشیم چه آسیب‌هایی متوجه فرد و جامعه می‌شود؟ مثلا در حوزه مسکن فرض کنید اگر فردی با دانش ناکافی ورود پیدا کرده و اقدام به ساخت مسکن کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ قطعا مسکن ساخته شده از ایمنی کافی برخوردار نخواهد بود و خطراتی را به دنبال خواهد داشت، در خصوص ساخت خودرو یا هر چیز دیگری این آموزش‌های‌ ناقص آسیب‌زننده است.

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بدیهی است در مسئله مهمی همچون طب که با سلامت مردم سروکار دارد این مسئله حساسیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه مردم جان و مالشان را به‌ راحتی در اختیار پزشک و درمانگر قرار می‌دهند. فردی که ادعای درمانگری می‌کند اگر پزشک نباشد و آموزش ناقصی دیده باشد، می‌تواند به جان و مال مردم آسیب جدی وارد کند.

دکتر تن‌ساز با اشاره به اینکه  فعلا سیاست مدونی برای مدیریت و کنترل این افراد وجود ندارد و مردم باید هوشیار باشند؛ تاکید کرد: در این زمینه ما به‌طور جدی نیاز به آگاه‌سازی مردم داریم. علاقه‌مندان به آموزش‌های طب سنتی باید بدانند که علم طب بسیار وسیع و گسترده است و هرگز با گذراندن دوره‌های چند ساعته قابل انتقال نیست. افراد پس از قبولی در آزمون ورودی رشته پزشکی هفت سال دانش عمومی پزشکی را آموزش می‌بینند و پس از گذراندن دوره هفت ‌ساله نیز با حد وسیعی از علم مواجه هستند، لذا برای به دست آوردن مهارت‌های کافی لازم است تا سال‌ها تجربه کسب کنند. برای گرفتن تخصص هم لازم است با قبولی در آزمون ورودی دکترای تخصصی، حداقل چهار سال دیگر آموزش ببینند، اما متأسفانه برخی مؤسسات آموزشی می‌خواهند این دوره 11 ساله را در مدت چند هفته یا در برخی اوقات دو یا سه ماه آموزش بدهند. نتیجه این می‌شود که افراد بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت ناقص به‌راحتی به خود جرات می‌دهند که وارد حیطه تشخیص و درمان شده و به مردم توصیه‌های درمانی داشته باشند.

وی ادامه داد: این کار بسیار خطرناک است؛ فردی که هیچ‌گونه تخصصی در شناخت بیماری‌ها ندارد و آناتومی بدن را نمی‌شناسد و با فیزیولوژی و پاتولوژی آشنا نیست و هرگز با بیماری‌ها سر وکار نداشته چگونه می‌تواند با یک دوره آموزش کوتاه‌مدت وارد امر درمان شود؟ قطعاً این یک نوع شارلاتانیزم است و آسیب جدی به سلامت مردم وارد می‌کند.

این پزشک و متخصص طب ایرانی  یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مؤسسات آموزشی را تمایل و نیاز مردم به طب سنتی و  کم بودن تعداد مراکز مجاز و همچنین تعداد پزشکان متخصص این رشته بر شمرد و گفت: در کنار این عوامل، عدم آگاه‌سازی مردم سبب شده تا عده‌ای با توجه به نیاز و استقبال مردم از این فضا سوءاستفاده کنند و یا به عبارتی از این آب گل آلود ماهی بگیرند و با گرفتن هزینه‌های گزاف این آموزش‌های ناقص را ارائه کنند اکثر مردم هم از غیر معتبر بودن آموزش‌ها و یا مؤسسات آموزشی مطلع نیستند و نمی‌دانند گواهینامه‌ای که در پایان دوره دریافت می‌کنند، هیچ‌گونه ارزشی ندارد و به همین دلیل است که فریب تبلیغات این مؤسسات را می‌خورند. آن‌ها در بسیاری از مواقع برای جبران هزینه‌ای که پرداخته‌اند شروع به درمانگری می‌کنند.

دکتر تن‌ساز با بیان این‌که در حیطه آموزش‌های طب سنتی هیچ مرکزی به غیر از انجمن علمی طب سنتی ایران که از وزارت بهداشت مجوز دارد؛ مجاز به صدور گواهینامه نیست و این مدارک به هیچ عنوان مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند؛ افزود: در واقع وزارت بهداشت مسأله آموزش‌ها را به انجمن علمی طب سنتی ایران واگذار کرده است و انجمن علمی هم با تعدادی از مراکز آموزشی تفاهم نامه‌هایی را امضا کرده که آن مراکز نیز تنها بر اساس تفاهم نامه‌های صورت گرفته مجاز به برگزاری دوره‌های آموزشی هستند.

وی تصریح کرد:  تفاهم نامه‌های آموزشی و گواهی نامه‌های صادر شده از انجمن علمی طب سنتی ایران عمدتا در حیطه حفظ سلامتی و سبک زندگی است و هیچ‌گونه گواهینامه درمانگری به افراد غیر پزشک داده نمی‌شود. افراد با این آموزش‌ها خود مراقبتی را فرا خواهند گرفت آن‌ها می‌توانند پس از گذراندن این دوره‌ها با اصول حفظ سلامتی بر مبنای طب ایرانی آشنا شوند و بر این اساس سلامت و کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند؛ اما در حیطه درمانگری فقط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های طب سنتی مجاز به آموزش هستند. به این صورت که با همکاری انجمن علمی طب سنتی ایران برای افرادی که در رشته‌های دارای شماره نظام پزشکی همچون مامایی، پزشک عمومی و تغذیه تحصیل کرده‌اند دوره‌های کوتاه مدت مهارتی برگزار می‌شود و بر این اساس قادر خواهند بود در حیطه شغلی خود آموزه‌های طب سنتی را نیز به کار ببرند.

تن‌ساز با اشاره به اینکه هر موسسه‌ای با هر نام و عنوانی اگر بدون اخذ مجوز از انجمن علمی طب سنتی ایران اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و صدور گواهینامه کند، اقدام غیرقانونی انجام داده است و مدرک صادر شده نیز غیرمجاز به شمار می‌آید؛ خاطر نشان کرد: اصولا این مدارک با هدف فریب مردم صادر می‌شود و به هیچ عنوان ارزشی ندارد و مجوزی برای فرد ایجاد نمی‌کند تا با آن مدرک کار درمان انجام دهند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1583300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =