۰ نفر
۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
چرا اسرائیل نگران موفقیت مذاکرات هسته‌ای است؟

با از سرگیری مذاکرات هسته ای با گروه 1+4 در وین و تاکید دولت سیزدهم بر ضرورت لغو تحریم های ظالمانه که با رویکرد مثبت جامعه جهانی نیز مواجه شده، رژیم صهیونیستی به انحای مختلف، نارضایتی و نگرانی خود را از آغاز مذاکرات و موفقیت احتمالی آن نشان داده است.

 این نگرانی به دلایل زیر می تواند باشد.

1- یکی از راهبردهای رژیم صهیونیستی این است که به صورت انحصاری درغرب آسیا دارای انرژی هسته ای بوده و توانایی غنی سازی اورانیوم را داشته باشد. اسراییل تنها رژیمی است که در غرب آسیا دارای سلاح اتمی و کلاهک‌های هسته‌ای است و برای عدم اجرای مقررات محدود کننده بین‌المللی، حتی عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نپذیرفته است. صهیونیست‌ها می‌خواهند تنها دارنده قدرت هسته‌ای و غنی‌سازی باشند و برهمین اساس سعی دارند مانع استفاده ایران از انرژی هسته ای در مسیر صلح آمیز باشند. البته هر کدام از کشورهای غرب آسیا نیز بخواهند دارای این قدرت حتی برای مصارف صلح‌آمیز شوند، با مخالفت رژیم صهیونیستی روبرو می شوند، همانطور که قبل از انقلاب وقتی رژیم پهلوی می‌خواست سازمان انرژی اتمی را ایجاد کند، تل آویو به رغم روابط دوستانه با شاه، با این اقدام مخالفت کرد. عدم دستیابی ایران به انرژی هسته ای برای رژیم صهیونیستی تا آن اندازه مهم است که به خاطر آن بارها دانشمندان هسته‌ای کشورمان را ترور کرده است.

2- سیاست‌ رژیم اشغالگر قدس پس از پیروزی انقلاب اسلامی، براین بوده که با استفاده از لابی صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا، ایران را به عنوان یک خطر جهانی که به دنبال ساخت بمب اتم است، معرفی کند. این رژیم موفق شد با استفاده از لابی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد و بهره‌برداری از حمایت آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای مرتجع عرب، اعمال فشار علیه ایران را به طور مستمر ادامه دهد. ایران بارها اعلام کرده بود که هیچگاه در پی ساخت بمب اتمی نبوده و نیست و انرژی هسته‌ای را برای مصارف صلح‌آمیز می‌خواهد و فتوای مقام معظم رهبری در خصوص تحریم ساخت سلاح اتمی تأییدکننده این امر بود. نهایتا با ارائه اطلاعات غلط توسط اسرائیل، شورای امنیت سازمان ملل به بهانه اینکه ایران دنبال ساخت بمب اتم است، ۴ قطعنامه علیه ایران تصویب کرد و با قرار گرفتن ایران ذیل فصل هفتم منشورسازمان ملل، تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال و برای کشورهای جهان لازم‌الاجرا شد. توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در سال ۱۳۹۴ ، تلاش‌های رژیم صهیونیستی را خنثی کرد و با ناکارآمد شدن این چهار قطعنامه و تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، کشورهای آمریکا و اروپا موظف شدند تا تحریم‌های ظالمانه را علیه ایران لغو کنند. در این شرایط، روشن شد که ایران هیچگاه به دنبال ساخت بمب اتمی نبوده و یک خطر برای امنیت جهانی نیست.

3- پس از ناکامی اسرائیل که منجر به انزوای این رژیم شد، صهیونیست‌ها در کنار برخی کشورها مانند عربستان سعی کردند از فرصت حضور ترامپ در کاخ سفید استفاده کرده و تلاش کنند تا آمریکا از برجام خارج شود. تصور آنها این بود که با خروج آمریکا از برجام، ایران هم از توافق خارج می‌شود و با نابودی برجام، آمریکا دوباره در شورای امنیت می‌تواند فشارهایی را علیه ایران اعمال کند. سیاست عاقلانه جمهوری اسلامی ایران برای ماندن در برجام به منزله یک مطالبه‌گر، توطئه صهیونیست‌ها را ناکام گذاشت. ایران از این پس به عنوان یک مطالبه گر، از بقیه اعضای برجام از جمله کشورهای اروپایی خواست تا تعهدات برجامی خود را انجام دهند. بعد از به قدرت رسیدن دولت سیزدهم، رژیم صهیونیستی تصور می کرد ایران از مذاکرات هسته‌ای خارج شود و زمینه برای بازگشت دوباره پرونده هسته‌ای به شورای امنیت فراهم شود. سیاست هوشمندانه دولت سیزدهم برای تداوم مذاکرات هسته ای و همکاری خوب ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این تصور صهیونیست‌ها را نیز خنثی کرد.

4- رژیم صهیونیستی از این نگران است که موفقیت مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، باعث شود که ایران بر مشکلات اقتصادی فائق آید و بتواند برنامه های صلح آمیز هسته ای خود را نیز با نظارت آژانس بین المللی اتمی ادامه دهد. اسراییل و برخی کشورهای عربی علاقمند نیستند که ایران علاوه بر قدرت نظامی و علمی، تبدیل به یک قدرت اقتصادی در منطقه شود. دلیل دیگر مخالفت رژیم صهیونیستی با مذاکرات هسته‌ای، نگرانی از افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران و تقویت محور مقاومت است. تصور آنها این است در صورت توافق و لغو تحریم‌ها نفوذ منطقه‌ای ایران در منطقه گسترده‌تر و انزوای رژیم صهیونیستی در منطقه بیشتر می‌شود. تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است، البته این تهدیدها بیشتر مصرف داخلی دارد و در جهت پوشاندن معایب و نواقص دولت جعلی نفتالی بنت است. صهیونیست‌ها به این مسئله واقف هستند که در صورت حمله به ایران دچار اشتباه ویران کننده ای شده و با برخورد قدرتمندانه و کوبنده ایران، تسریع در روند نابودی خود را شاهد خواهند بود.

خوشبختانه گروه مذاکره کننده، هشیارانه و عزتمندانه و با رویکرد نتیجه گرایانه، گفتگوهای خود در وین را دنبال می کند و موفقیت در مذاکرات، انزوای رژیم صهیونیستی را در پی خواهد داشت. در عین حال اگر با لجاجت و خطای محاسبه آمریکا، مذاکرات به نتیجه نرسد، مسیر پیشرفت ایران ادامه خواهد داشت و آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به ممانعت از  افزایش غنی سازی اورانیوم توسط ایران تا حد مطلوب، نخواهند بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1586043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =