۲ نفر
۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
چالش‌های داخلی انگلستان

نظرسنجی ها حاکی از کاهش محبوبیت جانسون و حزب محافظه کار است هرچند کماکان این حزب از رقیبش(حزب کارگر) پیش است. به نظر می رسد روزهای سختی پیش روی دولت جانسون است و اگر کماکان بتواند رای اعتماد پارلمان را داشته باشد شاید در انتخابات پارلمانی آتی ضربه سختی به همراه حزبش دریافت کند.    

بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان که پس از استعفای خانم ترزا می و به منظور عملیاتی کردن طرح خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت سکان نخست وزیری آن کشور را به دست گرفت، چند وقتی است با چالش های مختلفی رو به روست. تازه ترین چالش جانسون شکست سخت حزب محافظه کار در انتخابات میان دوره ای در منطقه نورث شراپشایر بود که در ۱۶ دسامبر برگزار شد. حزب محافظه کار پس از دهه ها تسلط بر این منطقه از نامزد حزب لیبرال دموکرات با اختلاف رای قابل توجه شکست سختی خورد. در انتخابات سال ۲۰۱۹ حزب محافظه کار با نزدیک به ۶۳ درصد آرا پیروز مطلق انتخابات پارلمانی شد. در همان سال نامزد محافظه کار در این منطقه اکثریت آراء را کسب کرده بود. میزان مشارکت در سال ۲۰۱۹ در این منطقه ۶۲.۹ درصد بود اما در انتخابات میان دوره ای به ۴۶.۳ درصد کاهش یافت. علت برگزاری انتخابات میان دوره ای در منطقه نورث شراپشایر استعفای پترسون نماینده محافظه کار این منطقه بود که پس از ۲۴ سال حضور در پارلمان به دلیل رسوایی مربوط به پرونده لابی گری ناچار به استعفاء شد.                                             

شکست حزب محافظه کار در منطقه سنتی فوق می تواند زنگ خطری جدی برای حزب محافظه کار و شخص جانسون باشد که اگر شرایط به همین صورت پیش برود، در صورتیکه رای اعتماد پارلمان را کماکان داشته باشد شاید انتخابات سال ۲۰۲۴ پایانی برای او و حزب محافظه کار باشد. در چند وقت اخیر چالش های بی شماری گریبان جانسون و حزب محافظه کار را گرفته و به شدت بر میزان محبوبیت آن ها تاثیر گذاشته است. چندی پیش افشای ویدئو و تصاویر برگزاری جشن سال نو در پایان سال ۲۰۲۰ در دفتر نخست وزیر علی رغم وجود محدودیت های کرونایی فشار خردکننده ای بر جانسون وارد ساخت که هنوز نتوانسته از آن فرار کند. این رسوایی کناره گیری چند نفر در دفتر نخست وزیر را موجب گشت. به غیر از آن دخالت جانسون در پرونده پترسون نماینده منطقه نورث شراپشایر و تلاش برای متوقف کردن آن هم باعث خسارت های فراوانی به هر دو طرف شد که نتیجه آن را در انتخابات میان دوره ای پارلمان دیدند.                                                   

شکاف و اختلاف در حزب محافظه کار هم روز به روز در حال افزایش است. این اختلاف در پارلمان و به هنگام رای گیری مربوط به مقررات گذرنامه واکسیناسیون مشهود بود که ۹۸ نماینده حزب به آن رای منفی دادند. از سوی دیگر گسترش ابتلا به کرونا و سویه اومیکرون دولت انگلیس را در مخاطره جدی قرار داده و دولت ناچار خواهد شد مجددا محدودیت ها را بازگرداند که قطعا هم به نارضایتی عمومی دامن خواهد زد و هم اقتصاد انگلستان را در شرایط نامناسب قرار خواهد داد.                                                                          

دولت جانسون با انواع مشکلات اقتصادی به جای مانده از گذشته و تشدید شده در نتیجه کرونا و برگزیت نیز مواجه است. اجرای برگزیت و کرونا شرایط دشواری را برای آن کشور در طول سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به ارمغان آورد. در چند ماه گذشته مشکلات ایجاد شده در مسیر عبور کالاها به ویژه در مرز دو ایرلند، وکمبود رانندگان حامل تانکرهای حامل سوخت شرایط دشواری را پیش روی شهروندان بریتانیایی قرار داده و باعث انتقادات گسترده علیه دولت شد. در این بین افزایش قیمت حامل های انرژی نیز فشار بیشتری بر مردم وارد ساخت.گذشته ازآن وجود انواع اتهامات مربوط به فساد و نقض قانون در دولت حجم انتقادات را در سطح مطبوعات و احزاب در داخل و خارج از پارلمان افزایش داده است.                                                      

انگلستان پس از اجرای نهایی برگزیت هنوز نتوانسته مناسبات متعادلی را با اتحادیه اروپا برقرار نماید. تنش های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی کماکان بین دو طرف دیده می شود. عدم صدور مجوز ماهیگیری به کشتی های اروپایی در آب های مجاور انگلیس از جمله مباحث مورد اختلاف طرفین می باشد. به غیر از آن انعقاد پیمان آکوس میان انگلستان، آمریکا و استرالیا تنش هایی را بین فرانسه که از این پیمان متضرر شده بود با انگلستان به ارمغان آورد.                                                                                                    

مشکلات ناشی از بحران مهاجران کماکان دولت جانسون را نیز با دشواری هایی روبه رو ساخته است. این موضوع در کنار انتقادات از نحوه مدیریت در خروج نیروهای نظامی انگلیس از افغانستان و نیز نحوه حمایت از پناهجویان افغانستانی انتقادات زیادی را به دولت جانسون وارد کرده است.                                             

در کنار موارد فوق استعفای وزیر برگزیت به دلیل اختلاف نظر با جانسون در مورد اجرای برگزیت از دیگر چالش هایی است که این روزها بوریس جانسون و حزب محافظه کار با آنها روبه رو هستند. نظرسنجی ها حاکی از کاهش محبوبیت جانسون و حزب محافظه کار است هرچند کماکان این حزب از رقیبش(حزب کارگر) پیش است. با وجود چالش های برشمرده شده و با عنایت به نتایج انتخابات میان دوره ای به نظر می رسد روزهای سختی پیش روی دولت جانسون است و اگر کماکان بتواند رای اعتماد پارلمان را داشته باشد شاید در انتخابات پارلمانی آتی ضربه سختی به همراه حزبش دریافت کند.               

*استاد دانشگاه         

۳۱۰۳۱۱                                        

کد خبر 1586202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سپهر IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    1 1
    شانس بوریس جانسون خیلی پایین اومده کرونا و وضعیت اقتصادی دولت رو زمین گیر کرده احتمالا عوض شه نخست وزیر دوباره