۵ نفر
۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
سریع و خشن؛ مثل زلزله جویبار

حسن یزدانی قهرمان کشتی جهان و المپیک، ۲۷ ساله شد.

 یک: تا قبل از این پسر، «زلزله ی جویبار»، فکر می‌کردیم کشتی ۶دقیقه‌ است. اما کشتی‌های حسن یزدانی، از لحظه سوتِ داور تا زمین‌گیر شدنِ حریف، و نقش بستن اختلاف ده امتیازی روی تابلو، ادامه دارد؛ لحظه‌ای همیشه که خیلی زود می‌رسد.
پسرِ هیجان انگیز کشتی ایران، این روزها باعث شده تا خیلی‌ها به واسطه‌ی کشتی‌های نابش عاشق این ورزش شوند. او ضعف دارد، فن می‌خورد، زیر می دهد و امتیاز؛ اما بزرگ‌ترین خصیصه حسن یزدانی این است که با تمام وجود کشتی می‌گیرد. او خود خودش است. به دور از هر نوع خودنمایی و شوآف. پسری که این روزها، در این وضعیتِ سختِ معیشتی و زندگی، تبلور خواسته‌ها و آرزوهای ماست؛ به نمایندگی از همه مایی که به دلِ مشکلات زندگی می‌رویم، به میدان می‌رود، توپخانه را روشن می‌کند، همه را به خاک و خون می‌کشد و با لبخندی زیبا بر گوشه‌ی لب، و با دستی بر سینه به نشانه ی احترام، همچون سردارانِ فاتحِ نبردهای تاج و تخت، میدان را ترک می‌کند. مگر حریفان چاره‌ای جز بالا بردن پرچم سفید در مقابلش دارند.

دو؛ ۲۷سالگی شاید برای خیلی‌ها سن شروع باشد یا سن دفن کردن رویاها؛ برای یل جویبار اما، اینجا، شروع قرار گرفتن در کنار بزرگان است. او می‌داند قهرمانی و مدال، فقط کارنامه را پر بار می‌کند اما برای ماندگار شدن باید دنباله‌رو بزرگان بود. این را می‌شود وقتی فهمید که تنها یک‌هفته پس از بازگشت از المپیک، پس از شکست مقابل تیلور، او دوباره لباس رزم به تن کرد و به خانه کشتی برگشت. تمرینات سنگینش را ادامه داد و آنقدر تلاش کرد تا طنین فریاد پیروزی‌اش در اسلو، سالن را به لرزه درآورد. درست مثل سکانس طلایی راکی، وقتی شب و روزش را با تلاش به‌ هم می‌دوخت و با خودش زمزمه می‌کرد:« هر قهرمان،‌ اولش یک ورزشکار معمولی است که از ناامید شدن صرف نظر کرده است.»
او شخصیتی است که نه فقط دوست‌ها و اطرافیان، بلکه گاهی یک کشور را با خودش همراه کرده. شخصیتی که نه فرازمینی است، و نه مثل ربات‌ها زیر صورتش مداری از سیم و خازن دارد، او فقط پسری است که در پسِ همه سختی‌ها و شکست‌ها، در منتهای همه زمین خوردن‌ها، فهمیده که تلاش نکردن تنها دلیل شکست است و برای اینکه به موفقیت رسید، فقط باید تلاش کرد و مُچ نا امیدی را خواباند.

سه؛ سریع و خشن، جنگجو و پرتلاش، فنی و تکنیکی؛ این‌ها گل‌واژه‌هایی است که می‌توان برای توصیف یزدانی به کار برد؛ وقتی یک‌خم حریف را می‌گیرد، تا آن را با یک فن پرتابی مهمان نکند ول‌کن نیست، وقتی او را پیش می‌اندازد، تا کشتی را به یک ده‌هیچ معروفش پیوند ندهد از پا نمی‌نشیند و وقتی موتورش روشن شود، آنقدر حریف را قوس می‌کند و مثل پتک روی سرش آوار می‌شود که حریف دو دست تسلیم را بالا ببرد و تشک را ترک کند. او خود خودش است، به دور از هرگونه خودنمایی و شوآف؛ او قهرمان ایرانی‌ها، یل جویبار، حسن یزدانی است؛ دلاوری که حالا، محبوب همه ایرانی‌هاست؛ حتی آن‌ها که کشتی را نمی‌شناسند، حتی آن‌ها که میانه‌ای با دایره طلایی ندارند. محبوب همه ایرانی‌ها، حسن یزدانی.

بیشتر بخوانید:

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1586548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    3 1
    عشششققق تمام
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    3 1
    سلام.. ضمن احترام به حسن یزدانی از دیگر مرد بزرگ اسطوره اخلاق و جوانمردی و پهلوان و قهرمان نامی کامران قاسمپور مایه افتخار سرزمین جویبار و آبروی کشتی آزاد ایران است
    • دانیال IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 3
      کامران شاید یهدکشتی گیر خوب باشه و تو اخلاق و پهلوانی آخر صف نفر هزارام هم نیست . مردم حسن یزدانی رو به خاطر اخلاق و منش پهلوانیش دوست دارن بعد قهرمانیش. پس به این نتیجه میرسیم هر گردی گردو نمیشه برار جان
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 1
    مگه شما کامران قاسم پور را می شناسید که نظر می دهید. کامران قاسم پور هم از آقا حسن گُل چیزی کم نداره
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      1 0
      بله هم محلی من هست کامران .ولی مردم اخلاق و منش حسن رو بیشتر از هر کس دیگری دوست دارند