بازجویی گسترده از کارمندان شهرداری استانبول!

ایسنا نوشت: ترکیه تحقیقاتی را درباره صدها کارمند در شهرداری استانبول به ظن ارتباط با گروه‌های شبه نظامی انجام داده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام از سوی دولت آنکارا انتقادهایی را از جانب شهرداری استانبول بابت نحوه رسیدگی به این تحقیقات در پی داشته است.

"اکرم امام‌اوغلو"، شهردار استانبول از حزب اصلی اپوزیسیون "مردم جمهوری خواه" است و رقیب احتمالی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

از زمان کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه، این کشور ده‌ها هزار تن را به ظن ارتباط با شبه نظامیان در جریان سرکوبی گسترده قلع و قمع کرده و به گفته گروه‌های حقوق بشری این سرکوبها توجیهی برای ساکت کردن مخالفان بوده است. دولت آنکارا همچنین گفته که این اقدامات برای از میان برداشتن تهدیدهایی که کشور با آنها روبروست، ضروری هستند.

وزارت کشور ترکیه همچنین روز یکشنبه در توئیتی نوشت، تحقیق از ۴۵۵ کارمند شهرداری استانبول و کمپانی‌های مرتبط با شبه نظامیان کرد و همچنین بیش از ۱۰۰ مظنون به داشتن ارتباط با گروه‌های چپگرا و سایر گروه‌ها را آغاز کرده است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفته که این تحقیقات به خود شورای شهر مربوط نمی‌شود و افزود: کار ما ارتباطی با شورای شهر ندارد بلکه هدفمان مقابله با تروریسم است و ما باید حالت آماده باش را در ترکیه حفظ کنیم.

وی ادامه داد: آنهایی که هدف قرار می‌گیرند، فقط کسانی نیستند که خیابان‌ها را تمیز و جارو می‌کنند، بلکه می‌توانند برخی از اعضای رده بالای شهرداری نیز باشند.

اما شهردار استانبول اظهارنظر وزارت کشور را رد کرده و در توئیتی نوشت: این نحوه اظهارنظر نشان می‌دهد آنهایی که قبلا قضاوت شدند، مورد بازجویی قرار می‌گیرند؛ شما اول تعدادی را مظنون دانستید، بعد قضاوت کردید و حالا به دنبال تحقیقات هستید. این چه نوع تحقیقاتی است؟ اگر درباره آنها تصمیم گرفته‌اید، پس آنها را به زندان ببرید!

وی همچنین ادامه داد، وزارت کشور ترکیه اطلاعاتی را درباره این تحقیقات ارائه نکرده. شهرداری برای استخدام کارمندان سوابق کیفری آنها را بررسی می‌کند.

در این میان، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی از اردوغان به پایین‌ترین حد خود در شش سال گذشته رسیده و شاید در انتخابات ریاست جمهوری احتمالی که قرار است ۲۰۲۳ برگزار شود، شکست بخورد.

امام‌اوغلو در سال ۲۰۱۹ و پس از شکست کاندیدای حزب حاکم، شهردار استانبول شد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1586972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =