طرح اختصاص ۱۵ لیتر بنزین،کلک زدن به مردم است/ این هیولا را به جان اقتصاد نیندازید

سید غلامحسین حسنتاش ازمدیران اسبق نفتی کشور در روزنامه شرق نوشت:گفته شده است که دولت برنامه‌ای را در نظر دارد که به هر شهروند ایرانی بر اساس کارت ملی ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین بدهد تا آنها که بنزین نیاز ندارند یا کمتر از این مقدار نیاز دارند، سهمیه خود را به آنها که نیاز دارند، به هر قیمتی بفروشند.

*۱۵ لیتر بنزین در ماه برای هر کارت ملی می‌شود نیم‌لیتر در روز برای هر شهروند. اگر جمعیت را ۸۵ میلیون هم فرض بگیریم می‌شود ۴۲.۵ میلیون لیتر در روز درحالی‌که متوسط مصرف بنزین الان فکر می‌کنم بیش از ۹۰ میلیون لیتر در روز باشد. به فرض اینکه این کار بسیار غلط اجرائی شود، آن‌وقت آنها که بنزین لازم ندارند، لابد می‌خواهند بنزینشان را لیتری هرچقدر که می‌توانند به بقیه بفروشند؛ لیتری ۱۰ هزار یا ۱۵ هزار تومان یا بیشتر، آن‌وقت درواقع به دست خود مردم بنزین گران می‌شود؛ درحالی‌که دولت نصف نیاز روزانه کشور را تخصیص داده است و لابد می‌خواهد بقیه را به بالاترین قیمتی که در بازار تعیین می‌شود، به فروش برساند. آن‌وقت همان کسی که به فرض بابت بنزین اضافه (اگر دلال‌ها و واسطه‌ها بگذارند) چیزی گیرش آمده، باید چندین برابر آن را بابت تورم هزینه کند. اینها به نظر من کلک‌هایی است که می‌خواهند به مردم بزنند و معلوم نیست این طرح‌هایی که هیچ سابقه‌ای در هیچ کجای دنیا ندارد، از کجا درمی‌آید.
*ممکن است ادعا شود که دولت می‌خواهد با این روش تقاضا و مصرف را به ۴۲.۵ میلیون لیتر یعنی کمتر از یک‌دوم تقاضای فعلی تقلیل داده و بقیه تولید داخلی را صادر کند اما متخصصین اقتصادی می‌دانند و مطالعات هم نشان داده است که حامل‌های انرژی و از جمله بنزین کالاهای کم‌کشش هستند و بنابراین اگر قرار باشد تقاضای بنزین به کمتر از نصف تقلیل پیدا کند، قیمت آن باید بیش از ۱۰برابر شود و در آن صورت صادرات آن مقرون به صرفه نخواهد بود.

 *خصوصا که در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌ها صادرات به قیمت متناسب هم مقدور و ممکن نیست. علاوه بر این در ساختار تورمی اقتصاد ایران سطح عمومی قیمت‌ها با یک وقفه زمانی کوتاه افزایش یافته و مجددا تقاضا افزایش پیدا می‌کند و تجربه دفعات قبلی افزایش قیمت نیز این واقعیت را تأیید می‌کند.


* این طرح مبتنی بر مطالعات درست و دقیقی نیست. در گذشته در این‌گونه مطالعات مشخص می‌شد و جدول ارائه می‌شد که هریک از مصرف‌کنندگان بنزین چه سهمی در مصرف دارند. چقدر مصرف کاملا خصوصی و شخصی است‌؟ چقدر مصرف وانت‌ها و بخش حمل‌ونقل بار است؟ چقدر مصرف تاکسی‌ها، خطی‌ها، کرایه‌ای‌ها، اسنپ‌ها و درواقع حمل‌ونقل عمومی است؟ با ارائه چنین جدولی است که مشخص می‌شود که آیا واقعا کسی هست که مطلقا از یارانه بنزین (طبق تعریف آقایان) بهره‌مند نباشد؟


*این طرح منجر به افزایش قیمت بنزین می‌شود و تجربه نشان داده است که افزایش قیمت بنزین آثار تورمی دارد و باید مطالعات جامعی انجام شده باشد که نشان دهد آثار تورمی این طرح چقدر است. تجربه نشان داده که آثار تورمی چنین طرح‌هایی چندین‌برابر آثار توزیعی آن است و نهایتا بیش از همه به ضرر اقشاری که ادعای حمایت از آنها وجود دارد، تمام می‌شود.
اگر هدف واقعا عدالت اجتماعی است، می‌توان از طریق سیاست‌های دریافت عوارض و مالیات بدون ایجاد نابسامانی و بی‌ثباتی در اقتصاد آن را اجرائی کرد.


*این طرح مبتنی بر تعاریف درستی از واژگان اقتصادی و از جمله یارانه نیست. اینکه ما اقتصاد را در لوپ تورم و افزایش نرخ ارز بیندازیم و بعد قیمت فوب خلیج فارس بنزین را با نرخ جهش‌یافته دلار، به ریال محاسبه کنیم و مابه‌التفاوت آن با قیمت داخلی را یارانه و یارانه پنهان و امثال آن نام‌گذاری کنیم و بعد با بهانه‌هایی که بیش از ۳۰ سال است دور و تسلسل‌وار تکرار می‌شود، بخواهیم قیمت را افزایش دهیم و این یارانه ادعایی را حذف کرده یا به خیال خودمان سامان دهیم، مبنای درستی ندارد و تاکنون نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی اقتصاد و غرق‌کردن اقتصاد در گرداب رکود-تورم و باتلاق نداشته است و نتیجه آن فربه‌ترشدن هرچه‌بیشتر رانت‌خواران و غیرمولدها و تضعیف روزافزون مولدها بوده است.


*اگر قرار است قیمت بنزین با قیمت‌های بین‌المللی تعیین شود، چرا نباید قیمت بقیه چیزها و از جمله نرخ دستمزد و قیمت اتومبیل و... بر این اساس تعیین شود. آیا تطبیق هزینه مردم با نرخ‌های بین‌المللی بدون تطبیق درآمد آنها با این نرخ‌ها عامل مهاجرت خصوصا برای نخبگان و افراد کارآمد نخواهد بود؟


* امکان اجرای درست و سالم چنین اقدام اشتباهی نزدیک به غیرممکن به نظر می‌رسد. این سهمیه‌های بنزین چگونه باید مبادله شود؟ طراحی یک سامانه مبادله شفاف برای این‌کار که جلوی فساد و رانت‌خواری را بگیرد، چقدر هزینه دارد. تفاوت واقعی این اقدام با طرح مخرب یارانه‌ای نقدی احمدی‌نژادی چیست؟ آیا این بسیار پیچیده‌تر و مخرب‌تر از آن نخواهد بود؟


* آیا تأثیر این اقدام و آثار قیمتی آن بر تقاضای سایر سوخت‌های تاحدودی جایگزین مثل گازوئیل و سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی مطالعه شده یا تأثیر آن بر تورم و تولید ناخالص ملی مطالعه شده یا قرار است مثل همیشه با آزمون‌وخطا جلو برویم که در امور قابل‌مطالعه و قابل پیش‌بینی به‌هیچ‌وجه جایز نیست.


* آنچه ‌کمتر به آن توجه می‌شود، این است که اقداماتی از این دست می‌رود که ماشین اقتصاد ایران را به یک هیولای دهشتناک بی‌قواره تبدیل کند کمااینکه امروز هنوز مکانیسم‌های یارانه‌ای، مالی و بودجه‌ای اقدامات دولت احمدی‌نژاد در به‌اصطلاح شفاف‌سازی و اصلاح یارانه‌ها در سال‌های ۸۹ و ۹۰ مبهم و پیچیده است و نه‌تنها یارانه‌ها شفاف نشد که بخش بزرگی از اقتصاد و نظام بودجه‌ریزی غیرشفاف‌تر شد.

*شاید مثالی از هیولاسازی یک اتومبیل به‌عنوان یک ماشین فیزیکی تصویر موردنظر را روشن‌تر کند، فرض کنید واترپمپ یک اتومبیل خراب است و نتیجه‌اش داغ‌کردن و جوش‌آوردن ماشین است و به‌جای یک مکانیک متبحر، نابغه‌ای! پیدا می‌شود و به‌جای تعمیر واترپمپ پیشنهاد می‌دهد که با طراحی یک شاسی جلوی اتومبیل چند کولر را نصب کنند که موتور را خنک کند و برای تأمین برق این کولرها هم ژنراتوری در صندوق عقب قرار گیرد و برای تأمین سوخت آن ژنراتور هم باک اضافه‌ای طراحی شود و الی آخر. تجسم کنید که چه هیولای بی‌قواره‌ای ساخته خواهد شد و آخر سر هم یا اصولا راه نخواهد رفت یا با سرعت لاک‌پشتی راه می‌رود و قدم‌به‌قدم نیاز به تعمیر دارد. بسیاری از اقداماتی که در اقتصاد شده و می‌شود از این دست است که هیولاوارگی آن فقط نزد اقتصاددانان متخصصین علوم انسانی محسوس و ملموس است.


*امیدوارم تصمیم‌گیران از تجربیات گذشته بیاموزند و اقتصاد کشور را بیش‌ازاین در مهلکه قرار ندهند.

۲۳۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1587558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    209 6
    انشاء الله اقدامهای آخر باشه و نفسی بکشیم
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      انصافا من طرفدار رییسی و دارو دسته اش نیستم ولی این اقدام قابل تقدیر هست اگر اجرایی بشه. چه اشکالی داره لیتری 10 هزار تومن بفروشند؟ شما حساب کن هر نفر در روستاهای محروم کشور 150 هزار تومن گیرشون میاد
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      بی نام 1052 وقتی بنزین آزاد 3000 تومنه چرا باید برم بنزین را 10 هزار تومن بخرم بعدش این کار رواج دلالیه
    • GB ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      63 5
      اوف! ماهی ۵ دلار! چقدر زیاد!
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      12 71
      بی نام 11:20 قیمت بنزین آزاد بین 10 تا 15 هزار تومن در میاد. چرا باید تفاوتش بره توی جیب هر کس که ماشین زیاد و پرمصرف تری داره؟ سهم مناطق محروم از یارانه بنزین چی؟ من و شما بنزین 10 هزار تومنی می زنیم در عوض همه ی مردم 150 هزار تومن یارانه نقدی می گیرن. خودخواه نباشیم.
    • ناامید IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      90 7
      از دست من معلم بازنشست یا کارگر چه کاری بر میاد اصولگرایان حاکم همه چیز ایرانند و...
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    150 9
    درود بر شما کاملا درست گفتی
  • بابا IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    98 6
    حرف حق ...
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    106 5
    مساله اینه که اون نابغه خودش کولرفروشی داره و پسرخالش هم تو کار واردات ژنراتور هست. این طرح ها از اینجا آب می‌خوره. راننده ماشین هم در حال دعوا با سایر راننده‌هاست و دستش هم با نابغه‌ها تو یه کاسه است و البته صاحب ماشین هم از همه جا بی‌خبر و در صندلی عقب در خواب نازه.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    164 9
    این طرح بسیار ساده لوحانه و ناپخته است که مطمئنا" تبعات بسار بدی برای مملکت خواهد داشت و مملکت را دچار چالش و دلال بازی خواهد کرد.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    52 4
    دست تون درد نکنه
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    118 7
    اصلاً 15 لیتر ارزش صحبت کردن نداره! باعث گرانی هم میشود
  • هادی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    این نظرات به ظاهر کارشناسانه برای افراد بی سواد و در راستای منفعت چهر درصد قشر مرفه و پر مصرف نوشته می شه. هر بچه ای می دونه افزایش قیمت قطعا سبب مصرف کمتر می شه، یک بخشی هم که قاچاق می شه اون هم حذف میشه و مصرف میانگین زیر 60 م لیتر میشه. هشتاد درصد مردم هم 15 لیتر کفاف مصرف خودشون هم نمی ده و می مونه بیست درص که اونها به نرخ آزاد می فروشند.بنزین کالایی ست که مشتری دست به نقد حتی توی افغانستان هم داره و اینکه نوشته تحریم اجازه صادرات رو نمی ده کاملا دروغه
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      135 4
      این طرح دولت صد در صد به ضرر قشر ضعیف جامعه هست اون 15 لیتر در ماه بهایش نزدیک 23 هزار تومن در ماه میشه که دردی از کسی دوا نمیکنه جز این که کرایه ها و هزینه اقلام را افزایش میده این طرح رواج دلال بازی هست و به نفع دلالان هست اگر این طرح مفید بود کشور های دیگه ان را اجرایی کرده بودند
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      85 2
      اقای هادی اون بنزینی که در جایی مثل افغانستان فروش میره به اونجا صادر نمیشه بلکه قاچاق میشه
    • ناشناس US ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      118 7
      یکی از دلالهای نوظهور همینجا پیدا شد. آیکیوسان احتمالا فکر میکنی نفری 15 لیتر میدن و تموم؟! نه عزیزم. نفری 15 لیتر 1500 میدن بعدش بنزین رو میکنن لیتری 20000 تومن. اون موقع شما باید با دبه بیوفتی توی خیابون تا بتونی از یه نفر دیگه 15 لیترشو ارزون تر بخری. به ساده ترین شکل بخوام بهت بگم که بفهمی ، میخوان مردم رو بندازن به جون همدیگه خودشون سود کنن
    • مهدی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      52 2
      کی مصرفش رو کم می‌کنه پول داره یافقیر؟ شاید دور دور کردن پولداره کمی گرون بشه ولی اگه مصرف کل کم بشه خیابان خلوت تر دور دور پولدار هم بیشتر میشه. میمونه فقط سگ دو زدن فقرا که خیلی گرون تر خواهد شد.
  • پویا IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    116 5
    و هشدار دهند و اشخاصی که حتی الفبای علم اقتصاد را نمی دانند ناخدای این کشتی طوفان زده شده اند ، حال پیدا کنید پرتقال فروش را ؟ و در هر زمینه ای تخصصی که در این مملکت بنگرید وضع به همین منوال است و حاصلش شده آش شله قلم کاری که نه سر دارد و نه ته ، بیچاره مردمی که گرفتار این شتر مرغ شده اند که که نه شتر است و نه مرغ !
  • ه US ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    91 4
    تروخدااوسار این کار غلط رو بکشید تورم بوسیله همین کار چند برابر میشه در حقیقت هرج و مرج میشه
  • سعید IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    98 5
    این موضوع یارانه پنهان کلک جدیدیه که دولت داره میزنه تا دستش رو راحتتر بکنه تو جیب مردم اول با عنوان توزیع یارانه پنهان مبلغی رو به مردم میدن بعدش بیست برابرش رو از مردم میگیرن
  • صبور IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    82 3
    مشکل اقتصاد ما چیز جدید و تازه ای در دنیا نیست و راه حلش هم کاملا وجود داره فقط اینکه چرا حاکمیت نمیخواد انجام بده موضوعه
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    71 10
    وقتی جای طیب نیا و زنگنه با محسن رضایی و اوجی و خاندوزی عوض میشه اینطوری میشه
  • Armin IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    9 94
    چه تحلیل چرتی بنزین باید به مردم برسه ولو یک لیتر نمیشه که کسی چون ۱۰ماشین داره ۱۰تا یارانه بگیره شما حجم پرداختی دولت به ماشین رو برسی کنی میفهمی چه کلکی بودن بنزین ۱۰ تومنم شه یارانه ۱۵ لیتر اون فرد ۶ برابر میشه کسی که پول داره ۱۰تومن پرداخت میکنه از مردم میخره به مردمم سود میرسه کسیم نداره صرفه جویی میکنه الودگی هوا صرفا با طرح مسخره زوج و فرد که حل نمیشه در ضمن با جهانی شدن قیمت بنزین قاچاق سوختشم متوقف میشع چون صرف نمیکنه هر طور ببینیم سودش بیشتر از ضررشه
    • NL ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      100 3
      1- بالا رفتن قیمت بنزن و به قیمت جهانی رسوندن در یک کشور با پایه های اقتصادی درست معنا پیدا میکنه در ایران بالا رفتن قیمت بنزین به معنی بالا رفتن قیمت همه اقلام مصرفی هست از خورد و خوراک بگیر تا ساختمان سازی و آب و برق و همون افراد بی ماشینی که شما نگرانشونی در تورم و گرانی و رکود غرق میشن ! 2- ایران تحریم هست و حتی اگر از راههایی بتونه بنزین و نفت بفروشه توانایی نقد کردن پول رو ندارن و در قبالش باید چایی و بند تومبون از سریلانکا و چین بگیره 3- اگر فکر میکنی قشر سرمایه دار چیزی از دست میده ، در اشتباهی با بالا رفتن قیمت بنزین ، دارایی های افراد سرمایه دار هم بالاتر میره از جمله قیمت همان ماشینی که زیر پاش هست و اون بدبختی که برای اینکه به خط فقر ( 11 میلیون تومانی ) برسه و بتونه شکم زن و بچش رو سیر کنه و مسافر کشی میکنه عملا از چرخه حذف میشه و براش دیگه صرف نداره ! 4- آلودگی هوا با بالا رفتن قیمت بنزین رفع نمیشه چون آلودگی هوای تهران بخاطر ماشین های همان افراد بی بضاعتی هست که با یک ماشین غیر استاندارد مثل پراید و... داره مار میکنه ، بخاطر موتورهای غیر استاندارد ، بخاطر مازوت هست.
    • NL ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      85 5
      در ضمن ، تبدیل کردن مردم به دلال سوخت در کجای علم اقتصاد و کشورداری در دنیا جواب داده ؟ شما تا نوک دماغت رو میبینی نه اثرات جانبی یک طرح رو بر زندگی افراد !
  • حمید IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    79 4
    قشنگ کلاه گشادیه که دارن روی سر مردم میزارن . 27 میلیون کارت سوخت در دست مردم است با احتساب میانگین 60 لیتر درماه میشود یک میلیارد و ششصد وبیست میلیون لیتر با قیمت 1500 تومن . حالا هر فردی که کارت ملی داره و بالا 15 سال هست قراره 15 لیتر بنزین بدن . حدود 58 میلیون نفر بالای 15 سال در این کشور زندگی میکنند حالا با یک ضرب و تقسیم ساده میبینم که این سهیمه میشود چیزی حدود هشتصد و هفتاد میلیون لیتر . یعنی هفتصد و پنجاه میلیون لیتر از سهمیه 1500 تومنی خارج و به قیمت آزاد محاسبه خواهد شد . خب کاملا مشخصه چطوری به اسم عدالت کلاه گشاد رو بر سر مردم میگذارند .
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    38 4
    عجز کامل
  • هادی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    10 69
    نویسنده این مقاله با درنظر گرفتن قطعی بودن نظریه خود قضاوت نموده است وآن نظریه این است که بنزین لیتری 15 هزار میشود اولا اینکه بیش از 70 درصد از 27 صاحبان کارت بنزین به دلیل 3 یا 4 نفر بودن خانواده خود همان 60 لیتر بنزین فعلی را خواهند داشت دوما قیمت بنزین را دوطرف تعیین میکنند نه فقط فروشنده که خواسته باشد قیمت به 15 هزار برسد سوما سهم روستایی بدون ماشین از یارانه سوخت چه میشود آیا او ایرانی نیست و از این سهمیه سوخت سهمی ندارد نتیجه با همه حرف ها طرح را خوب میدانم بشرطی که در اجرا نظارت و دقت چاشنی کار باشد
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      40 4
      اقا هم نزن اون ۶۰ لیتر مال ماشینه مال فرد نیست یعنی هر کس ماشین بخره ۶۰ لیتر بنزین داره ولی تو طرح جدید میگن هر فرد ۱۵ لیتر اونوقت اگر مجرد باشه و ماشین بخره فقط ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی داره مساعل رو قاطی نکن
  • سامان IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    48 2
    آقایان به جای اینکه در پی علت افزایش میزان مصرف باشند فقط یک کار بلدن افزایش قیمت و دادن طرحهایی که سال دیگر انها را با مشکل مواجهه می کند اصلا به فکر این نیستند که فکری به حال خودرو های غیر استاندارت که 50 سال است ازرده خارج شده بکند .دنیا در پی برقی کردن است اینها در پی شاموردی بازی . استاندارد مصرفی بنزین در جهان 6لیتر است که خودرو ما 10تا 12 لیتر است .مازاد مصرفی را حساب کنند 45م لیتر هم مردم مصرف ندارند مشخص نیست چرا هر دولتی میاد زورش به مردم می رسد
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    93 1
    ناشناس 10:52 با نام کمک به روستاهای محروم هر بلایی سر مردم می آورند اما هر سال روستاهای محروم بیشتر و محروم تر می شوند این طرح ها فقط درآمد بیشتر برای دولت ایجاد می کنند و تورم آن یارانه ناچیز نقدی را همراه با درآمد خانواده ها نابود می کند
  • گیگا چاد🗿 IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    39 0
    فاقد اهمیت
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    46 0
    یعنی تو نمیدانی این طرح‌ها از کجا میاد پس برو یه خورده درمورد انگلیس وروسیه بیشتر تحقیق کن البته جدیدا چین هم اضافه کن
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    2 45
    به نظرم قیمت بنزین باید نزدیک قیمت بنزین کشورهای همسایه باشه - با همین قیمت مفت مطمئن باشین که بیشتر قاچاق میشه
  • علی رحیمی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    27 0
    ای وای ماهادیگه مردیم خدا بیامرزه همه ما را اینها کلاه میزارن روی سر.....ما۱۱
  • علی IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    52 1
    وقتی محسن رضایی تئوریسین اقتصادی این دولت باشد تکلیف معلوم است. خدایا رحم کن
  • محسن IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    42 0
    در آمد کشورهای دیگر با ایران مقایسه نکن کارشناس محترم...این طرح نواقص دارد یکیش بنده ماشین دارم شاغلم الان ۶۰ میگرم که نهایتا برم سرکار تنها مجرد بشه ۱۵ لیتر این چکارش کنم...اول فکر کنید بعد تصمیم بگیرید.جلوی قاچاق راحت میشه گرفت ..کم کاری مسولیت در گرفتن جلوی قاچاق گردن ارزان نزارید..شما چند سال بجای رفع مشکل تورم دارید همش سفره مردم کوچک میکنید ب خیال خودتون هم کار کردید تواین چند ساله چه کمکی برای رفع حل مشکلات درست انجام دادید که الان مردم بگن درست انجام شد این شد..علتش اینه
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    37 0
    دولت میخواهد بنزین را گران کند چه بهتر که مردم ان را گران کنند وخودش متهم نبا شد
  • محسن IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    29 0
    دیگ همین مونده مردم بنزین فروش بشن..نمیدونم این تو مخ شو چی میگذره..بجای گفتن دلال و قاچاق سوخت دنبال کارهای عجیب...تورم درست کن نه اینکه باکاهش بودجه و کاهش لیتر بنزین ...یک نفر که ۶۰ لیتر داره تازه اگر برسه باهاش کاراش انجام بده بشه ۱۵ لیتر خودت قاضی ..تا زمانی که نخبگان دانشگاهی انقلابی نشن مسول هیچ وقت آباد نمیشم..
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    4 39
    سید محرومان می خواد به مردم نفری ۱۵ لیتر بنزین بده.به فال نیک می گیریم
  • یوسف IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    35 0
    درهردوره چندساله طرح های عجیب وکارشناسی ومطالعه نشده رابرای اجرا درجامعه مطرح وبعدمشخص می شودکه ضررآن بیشتروباعث تورم وگرانی می شود
  • احسان الله خان IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    24 3
    من به شخصه اولین بنزینی که بخوام دلالی کنم رو میریزم رو خودم و راحت میکنم خودمو اگه قرار بود برم نون دلالی بخورم مرض نداشتم بیست سال مثل اسب کار کنم
  • رهگذر IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    4 52
    این طرح عالیه. دقیقا عدالته.
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    7 19
    اگر عدالت رعایت شود خوبه .اما پولدارها تلافیش در جان ما فقرا در می آورند
  • علی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    12 1
    باشش کلاس سواد،مطرح شدن همچین طرحهای مزخرفی ،کاملا عادیا
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    12 3
    از طلا بودن پشیمان گشته ایم ، مرحمت فرموده ما را مس کنید. جیره بنزین 1500 تومان پیشکش خودتان و ما نخواستیم ، همان 3000 تومانی را مرحمت بفر مایید ، گران نکنید
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    11 0
    نکنید این کار رو
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    11 1
    هر وقت درآمدت شد اندازه كشورهاي همسايه بيا تز بده دانشمند
  • Shhram IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    14 1
    تا کی سر ملت باید کلاه گذاشت.... حق و حقوق این همه کارمند رو ما ملت باید بدیم تا کی...
  • علی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    12 2
    هر تصمیمی که میگیرند به نفع ثروتمندان ونابودی فقرا ختم میشود حقوق پنج میلیون به بالا مالیات باید بدهد خانه بالای ده میلیارد هم باید مالیات بدهد فاصله را آقایان نمی. بینند
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    14 0
    نه به ۱۵ لیتر بنزین