یادداشت حسین علایی در آستانه سفر رئیسی /یادمان باشد بعضی قطعنامه های ضدایرانی را روسیه پیشنهاد داده/ مسکو همیشه از برگ ایران در برابرامریکا سود برده

روزنامه جمهوری اسلامی یادداشتی از حسین علایی در باره روابط ایران و روسیه منتشر کرده است.

در این یادداشت می خوانیم:

*موضوع انعقاد قرارداد بیست ساله ایران با روسیه در دستور کار سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران است. از آنجا که در طول تاریخ روابط ایران و روسیه دچار فراز و نشیب‌های فراوانی بوده است، خوبست دست اندرکاران کشور قبل از تمدید و انعقاد این قرارداد به سوابق تاریخی و رفتار روسیه با ایران توجه کنند و اقدامات خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که با توجه به منافع ملی ایران، هر دو کشور از آن سود ببرند.

*طبیعی است که روابط دوستانه و همکاری ایران و روسیه به دلیل همسایگی دو کشور و فاصله آنها از آمریکا به نفع طرفین است ولی باید در انعقاد قرارداد با آن کشور به واقعیت‌های زیر توجه کرد.
1- روسیه تا کنون هیچگاه ایران را متحد استراتژیک خود تلقی نکرده است.
2- روسیه همیشه از برگ ایران در حل مسائل خود با آمریکا استفاده کرده است.
3- روسیه در حوزه نفت و گاز رقیب ایران است و موافق انتقال گاز ایران به اروپا نیست زیرا آنجا را بازار خود می‌داند.
4- روسیه در شورای امنیت سازمان ملل همواره علیه برنامه هسته‌ای ایران رأی داده و در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که بیشترین قطعنامه‌ها علیه ایران صادر شد، برخی از آنها را دولت روسیه پیشنهاد داده است.
5- روسیه موافق داشتن چرخه غنی سازی در ایران نیست و گسترش دانش هسته‌ای در ایران را به نفع خود نمیداند.
6- شوروی در جریان جنگ تحمیلی، مهم‌ترین حامی صدام حسین بود و بیشترین تسلیحات از جمله موشک‌های زمین به زمین و انواع هواپیماهای میگ را در اختیار ارتش بعثی قرار داد.
7- شوروی در زمان جنگ تحمیلی، تعدادی از نفتکش‌های کویتی را به منظور حمایت از عراق تحت پرچم خود قرار داد و از آنها با کشتی‌های جنگی خود در خلیج فارس محافظت می‌کرد.
8- روسیه علاقمند است ایران از نظر نظامی وابسته به آن کشور باشد. اکثر قراردادهایی که تا کنون با آن کشور منعقد گردیده بیشتر منجر به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی برای ایران شده است. با توجه به هزینه نگهداری بالای جنگ افزارها و تسلیحات روسی، این قراردادها درآمد مستمری را برای روس‌ها ایجاد کرده است.
9- روسیه روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و روس تبارها نقش مهمی در دولت اسرائیل دارند و آنها همواره در چتر حمایتی روسیه قرار داشته‌اند. ازسوی دیگر روسیه با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در باره اسرائیل مخالف است و برای امنیت و بقای اسرائیل تلاش می‌کند.
10- روسیه در جریان بحران قره‌باغ، ایران را در مذاکراتی که حتی ترکیه در آنها شرکت داشت به بازی نگرفت.
11- روسیه به کشورهایی که دارای روابط خوب با آمریکا هستند مثل ترکیه و هند موشک‌های ضد هوایی S-400 واگذار کرده است ولی تا کنون با ایران در این سطح روابط نظامی نداشته است.
12- سامانه‌های پدافند هوایی روسیه در سوریه همواره تماشاچی حملات هوایی اسرائیل به پایگاه‌های گروه‌های هوادار ایران در سوریه بوده‌اند و روسیه حتی هیچگونه فشار سیاسی برای جلوگیری از حملات اسرائیل به مواضع طرفداران ایران در سوریه وارد نکرده است. همچنین روسیه نظاره گر حملات اسرائیل به کشتی‌های حامل نفت ایران به سوریه بوده است و از خود هیچ واکنشی نشان نداده است.
13- روسیه در برابر الحاق سرزمین‌های جولان سوریه به اسرائیل هیچگونه واکنش مؤثری انجام نداده است.
14- پوتین علاوه بر آنکه به اکثر وزرای ایرانی در سفر به روسیه ملاقات نمی‌دهد، حتی به رئیس مجلس شورای اسلامی که چندی قبل میخواست پیام رهبری را به وی تسلیم کند به بهانه کرونا وقت دیدار نداد.
15- روسیه دارای یک حکومت غیردموکراتیک است که مردم آن کشور نمی‌توانند فرد دیگری را به جای پوتین به ریاست جمهوری برگزینند و او هم از روسای جمهور مادام‌العمر دنیا است.
در هر صورت در انعقاد قرارداد با روسیه بهتر است به نکات فوق توجه شود. باید مراقب بود تا توافق‌های جدید منجر به افزایش روابط تجاری دو کشور شود و بیشتر از آنکه مشکلات دراز مدت روسیه را حل کند به نفع طرفین باشد. از طرفی تعادل در سیاست خارجی ایجاب می‌کند که نبایستی به برنامه و ظرفیت شیطان بزرگ برای کنترل روسیه و چین بی‌توجه بود. بنابراین بهتر است همچنان ازسوی جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی "نه شرقی و نه غربی" دنبال شود تا برداشت جامعه از سیاست خارجی کشور "فقط شرقی نه غربی" نباشد. شرقی که از خراب بودن رابطه ایران با غرب سودهای سرشار می‌برد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1588077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صفری NL ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    واقعیت های سیاسی که بزبان ساده برای درک مجریان برنامه های سیاسی نوشته شده است. امید است مسئولین آویزه گوششان کنند.. نه آنطور که نبینند و نشنوند. باید بدانید که در این موضوع هزاران مطلب نگفته وجود دارد. به یاد هر خنجری که روس ها بر بدن ایران وارد کرده اند فقط می توان آه کشید .
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    احسنت
  • نه شرقی نه غربی IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    احسنت
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    احسنت به شما که همیشه عقلانیت در کلامتان وجود دارد متاسفانه بقیه مثل شما نیستند و وضع کشور این شده است.
  • جلال IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    این نظرات ۱۵ گانه درصورت صحت قابل تأمل است،وحتمأباید توسط دولت ومجلس مد نظر باشد.
  • سهند IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    ای کاش آقای علائی به این هم اشاره می کرد وقتی جمهوری اسلامی در جنگ قره باغ حریم هوایی خود را به روی جمهوری آذربایجان بست به دستور پوتین در کمتر از 24 ساعت ارمنستان اجازه عبور به آذربایجان داد و مضحکه دنیا شدیم.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    اگر تاریخ ۲۰۰ سال گذشته مطالعه شود و فراموش نکنند خودشون می فهمند
  • اشنا IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    ضمن تشکر ازمواردمهم ذکرشده توسط زسردارعلایی لازم به یاداوری است روسیه نگران نفوذایران درجمهوری های اسیای صغیر باتوجه به سبقه تاریخی وفرهنگی می باشددرکلیه موارد،انقدری رشد وقدرت ایران رامی خواهدکه مانع نفوذغرب ازجنوب باشد نه اینکه ایران قدرتمندالگویی برای برای جمهوری های اسیای صغیرباشدگه شاهد اوکراین های جدید درجنوب باشد
  • ع IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    امام هم میگفت روسیه وچین دین ندارند امریکایی ها حداقل دیندارند
  • خیرخواه IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    خدا پدرتو بیامرزه که حقایق رو گفتی
  • محمد فرج الهی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    به این موارد خیانتها و بدعهدی های روسیه در قراردادهای زمان قاجار هم بایستی اضافه نمود. البته قراردادهای به سروته راه اندازی و بدون بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر با آن هزینه های گزاف هم هرگز یادمان نخواهد رفت درپایان باید عرض کنم .سیاست مداران روسی فقط و فقط به فکر منافع کشور خودشان هستند و در این مورد هیچ فرقی با طرف غربی نداشته و اساسا" قابل اعتماد نبوده , نیستند و نخواهند بود .
  • عباس IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    دشمن واقعی واصلی ایران روسیه است ونه امریکا.این یک واقعیت است که درعرصه سیاسی وروابط بین الملل همه کشورهابدنبال منافع ملی خودهستندوبه هروسیله ای برای تامین این منافع متوسل میشوندحتی فراترازقوانین بین الملل لذاهمه کشورها درهمه جای دنیا منافع دارندهمانطورکه مادرخلیج مکزیک منافع داریم وامریکادرخلیج فارس.اگرنگاه مختصری به روابط ایران وروسیه بیندازیم متوجه میشویم روسیه همیشه به خاک وسرزمین ماچشم طمع داشته است واز هرفرصتی برای اجرای این هدفش استفاده کرده است.روسیه دردوران قاجارودرعهدنامه های گلستان وترکمانچای وآخال وسعتی به اندازه سرزمین کنونی ایران راازخاک ایران جداکرده است.روسیه درجنگهای جهانی اول ودوم نیمه شمالی ایران رااشغال کردشاید بتواندآنراازایران جداکندکه بافشار انگلیس وامریکامجبوربه تخلیه ایران شد.اگرکشوری به نام ایران وجود دارد فقط وفقط به دلیل وجودانگلیس وامریکاوبرخی کشورهای غربی مانندفرانسه است که جلوی توسعه طلبی روسیه راگرفته اندوگرنه تابحال روسیه ایران رالقمه چپ کرده بود.بلاهایی که روسیه بعداز انقلاب برسر ما آورده نیزکم نیستندکه جای شرح نیست وگرنه مثنوی هفتاد من میشود.
  • علی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    عالی!
  • TR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    این بهترین و واقعی ترین تصویر از روابط ایران و روسیه بود که نشان میدهد روابط طرفین تا کنون صد در صد به نفع روسیه بوده است
  • فرزاد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    کو گوش شنوا؟
  • علی IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    تمام بدن کشورمان جای خنجر شوروی سابق و روسیه است. دشمن اول ایران روسیه است بعد انگلیس . دشمنی با امریکا فقط و فقط بازی سیاسی است
  • حمید IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    روسیه ننگین ترین قرارداهای تاریخ را با ایران بسته که باعث جدایی بسیاری از سرزمین های ما شده . بیشتر خیانت و تجاوز زمینی به کشور دیگر از طرف روسیه بوده و همواره منافع این کشور اولویت داشته به ایران . حالا میخواید قرارداد 20 ساله با اینا ببندید که چی بشه ؟ ملتی که تاریخ نخواند محکوم به تکرار آن است .
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    اولین بار است که بنده می بینم که چنین کسی حقیقت را بیان می کند
  • یوسف احمدی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    روسیه از اول به فکر منابع خود بوده و خواهد بود
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    روسیه از آمریکا بدتر است و تنها کشوری است که طی چند قرن اخیر قسمت‌های زیادی از خاک ایران را جدا کرده است ، در حالی که آمریکا و انگلیس با وجود استعمار گر بودنشان ضررشان به ایران به اندازه روسیه نبوده است. از چاله در آمده ایم و به چاه پناه می بریم
  • پیمان IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    درود بر شرف شما جناب علائی هرچی در باره روسیه گفته کاملا درست است
  • امیر IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    همه حرفاتو بایدبا آب طلانوشت روسیه فقط ازایران نفع برده وخواهد برد هیچوقت دوستی قابل اعتمادنخواهدبود
  • برار ایران JP ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    یادت باشد بزرگترین عامل اصلی در خراب شدن روابط ایران با غرب،روسیه و چین بودن که برای منافع خودشان این بلا رو سر ایران آوردن‌‌......
  • مهدی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    روسیه؛ دشمن و استمارگر دیروز ،شریک دزد و رفیق قافله امروز
  • بهزاد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    روسیه ازپشت خنجر میزنه
  • ناشناس IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    چرا این افراد روشنفکردرحکومت نقشی ندارند؟
  • صادق IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    روسیه نامرد انگلیس از اون نامردتر همیشه ایران از این دو نامرد ضربه خورده حالا هم حکومت جمهوری اسلامی به امید روسیه نشسته
  • محمد IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    ایشون راست میگن تنها کشوری که قابل اعتماده آمریکا هستش ‌‌!
  • ایران بزرگ IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    بلاخره یه عاقل پیدا شد بخدا قسم روسیه از هر دشمنی برای ما دشمن تر است هرچند آقایون سرمایه ملت و سرزمین ایران به بهانه دشمن تراشی با آمریکا به روسیه بخشیده اند. نه روسیه دوست است نه چین و آمریکا. شعار نه شرقی نه غربی الان شده شرقی شرقی کشور
  • ناشناس IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    خب پس اینجور که میفرمایین چه فرقی یین آمریکا و روسیه هست؟ اگه قراره با امریکا ارتباطی نداشته باشیم روسیه هم بهتر از امریکا نیست
  • حسن IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    خیانتی که روسیه به ایران کرده در تاریخ هیچ کشوری نکرده
  • علی IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    خدا پدرت بیامرزه با این مقاله حرف دل مردم زدی دمت گرم
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    خدا پدرت را بیامرزد اما کو گوش شنوا
  • روح اله IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    با روسیه نبندید بیچاره تر میشیم.قابل اعتماد اصلأ نیست
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    خدایا کجایی
  • شهروز IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    کاملأ درست میگه
  • هومن IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    حرف حسابی میزند امیدوارم مسیولین امر مورد توجه قرار دهند
  • حسن IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    یکصدم خیاتنی که روسیه به ایران زده امریکا نزد روسبه یک حکومت دورو هست برخلاف امریکا که رو بازی می کند ادم تکلیف خودشو با امریکا مبدونه ولی با روسیه نه
  • ا میر حسین NL ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    درود بر سردار عزیز و منطقی روسیه در طول تاریخ دوست خوبی برای ایران نبوده مسئولین باید مواظب باشن
  • ناشناس IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    اصلآ مسئولین کشور ما به عشق روسیه وچین زنده اند اگر این دوتا جانی های ضد بشر نبودند کشور ما الان این همه مشکل نداشت ووضع مردم این نبود.
  • نپمنیاشی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    این بهترین مقاله سیاسی بود ک تا حالا خوندم.روسیه خیر مردمشو نمیخاد چ برسه به ما. گری کاسپاروف خوب این ولادمیر پوتین و میشناسه عامل فتنه در جهان همینه .فقط بدنبال سود خودشه
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    درود بر آقای علائی
  • DE ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    اکثریت مردم ایران اتفاق نظر دارند که روسیه در درجه اول خائن به ایران و در درجه دوم به دنبال کسب منافع استراتژیکی و اقتصادی برای خود است ! و چین به دنبال منافع اقتصادی برای خود و به زبان های مختلف این موضوع را به جمهوری اسلامی فهمانده اند ! ولی ، چرا جمهوری اسلامی هنوز به روسیه اعتماد می کند و نه به مردم ایران ؟!
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    ما بهتر است در روابط خود سیاست نه شرقی و نه غربی را با استحکام رعایت کنیم و کلا بخود اتکایی خود بیفزایم و همانند سیاست انها با انها رفتار کنیم و از اینکه این همسایه بد سابقه در شورای امنیت به نفع ایران رای بد هد یا ندهد برایمان اهمیت نداشته باشد و اجازه دخالت و سو استفاده نیز ندهیم .
  • مرتضی خلیلی IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    کاملاً درست است
  • قیصرخان IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    گوگل و اینترنت هنوز دست آمریکاست.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    همیشه این مرد بخاطر گفتن حقایق مورد هجمه و اتهام وابستگی به غرب قرار میگیرد